Tervehdys kaikille
Täällä on ollut mielenkiintoista keskustelua noista
Kelan jutuista. Justiinsa tänän tahkosin niitä meidän palkanlaskijan kanssa, ja mä sain kyllä melko selkeän kuvan siitä kuinka pitää toimia. Eli meillä maksetaan myös 3 kk:n ajalta palkka, joka edellyttää työnantajalta selvitystä kelaan niistä palkoista. Sen jälkeen sitten siirtyy kelan maksettavaksi niiden omien tulojen mukaan. Ja jos tulot on selvästi kasvanut v. 2008 tuloista, niin sitten pyyntö kelalle, että katsovat tämän 2010 vuoden tulojen mukaan. Ja paperit pitää täyttää 2 kk ennen laskettua aikaa, jotta äitiysrahaan on oikeutettu. Ja 1 kk ennen kuin vanhempainvapaa alkaa, että on oikeutettu vanhempain rahaan. Eli ei kannata laskea sen varaan että työnantaja maksaa ekan 3 kk palkan, se alkaa kelassa juosta samalla sekunnilla ihan samalla tavalla, kuin jos kela sen maksaisi. Myöhässä lähetettyjen paperien kanssa on varmaan edessä kauhea paperisota, että saa nuo korvaukset..
Minä laskeskelin lomia ja näitä sillä tavalla, että koko ensi kesän saisin vielä olla vapaalla. Eli kun vanhempainvapaa loppuu, niin jään suoraan lomalle, jolloin saan taas työnantajalta täyden palkan. Lomia ehtii kertyä ja jää nyt pitämättä parin kuukauden edestä. Ja lomarahat jos vielä pitää vapaana, niin pari viikkoa päälle. Tällöin ei edelleenkään taloudellinen tilanne pääse romahtamaan. Jos hoitovapaa on sitten vaihtoehto, niin mietin uudelleen, mutta ainakaan tällä hetkellä ei hoitovapaan pienen korvauksen takia kauheasti fiilistele jäädä kotiin.. Vaikka vauva onkin vasta vuoden, on taloudesta jokatapauksessa lapsen edunkin nimissä pidettävä huolta..
Sokerirasituksesta on kanssa ollut puhetta. Minä jouduin sen vuoksi rasitukseen, että painoindeksi meni justiinsa himpun verran sen rajan yli (oisko ollu 24-25?). Ja ainoastaan nyt kerran, n. rv 26. Saas nähdä, kuin käy, en usko, että sokereissa on mitään, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tosin vauva oli 4d ultrassa jo viikon kokoistaan isompi, että voihan se olla, että on liikaa tullut suklaata syötyä
Kivoja on ollut nämä kesäiset päivät, mutta ihan hyvä, että vähän viilenee. Kunhan ei pakkaselle tipahda. Minua ei onneksi vielä ole kiusannut turvotukset eikä muut vaivat, ainoa vähän haittaava on selän väsyminen ajoittain.. Muuten olen voinut niin hienosti, että mies jo tokaisi, että onko minussa jotain vikaa, kun en valita mitään vaivoja
Nyt joutaa pesulle, ja sohvalle hetkeksi, onneksi huomenna on jo perjantai, ja poksumispäiväkin! :heart:
Katrin ja mini 23+6