Paljon voimia
Cracottelle :hug:
Meille tuli eilen jo seerumiseulan tulokset kirjeenä kotiin, kaikki hyvin, ei mitään löydöksiä eikä jatkotutkimuksia. Mutta kyllä jännitti avata sitä kirjettä, oikein sydän pamppaili ja itku meinas päästä kun olin niin helpottunut tuloksista.
InnoM Meillä siis kätilö, tai oikeastaan kaksi oli näkevinään siinä napanuoran tyvessä turvotusta ja sen takia mentiin seuraavana päivänä sikiötutkimusyksikköön erikoislääkärin ultrattavaksi (ja tarvittaessa istukkaverinäytteeseen). En tiedä epäilivätkö napanuoratyrää tms. ja siinähän on 30% riski että vauvalla on myös jokin pahempi kehityshäiriö. Meillä se lääkäri ultrasi tunnin ja sanoi ettei näe mitään poikkeavaa ja napavarsi ja sen lähtökohta näyttää oikein terävältä ja hyvältä, että ilmeisesti napanuora on tehnyt edellisenä päivänä "lenkin" siitä alusta, joka on tulkittu turvotukseksi? Napanuora on kuulemma pitkä, sen virtaus näkyi isolla alueella. Mutta sikiöllähän on aluksi suolisto ym. siinä napanuoran alussa, josta se siirtyy ennen vkoa 12 (?) takaisin vatsaan.
(.) Mun maha on ihan pullahtanut nyt parissa päivässä! Ihan turha koittaa vetää sisään
-se ei mene! Myös olo on parantunut hurjasti, siis rinnat ei ole enää kipeät, ei väsytä niin paljon eikä palella, yhtään! Siis ihanaa, tätä on odotettu! Tosin "uusia" outoja juttuja on tullut. Mulla jotenkin "siritti" päässä torstaina töissä, silmissä mustui ja oli kummallinen olo, mittasin verenpaineet ja ne oli vaan 120/66 mikä on mulle todella vähän (mulla normisti ennen raskautta 130/90!!) ja viime raskaudessakin paineet oli korkealla ihan alusta ihan loppuun asti! Eilen mittasin aamulla taas kun olo oli ihan kummallinen, niin paineet oli vaan 103/59 !! Kävin sitten työterveyshuollossa lääkärillä, joka sanoi että se ihan kuuluu alkuraskauteen että paineet saattaa alentua. Pitää vaan välttää nopeita ylösnousuja ja levätä jos tuntuu pahalta. Salmiakkia ja lakua ei kuitenkaan saa missään tapauksessa syödä... Koitin googlaillakin ko.aihetta, mutta lähinnä löysin vain raskaudesta ja korkeasta verenpaineesta juttuja.
Sain myös luvan aloittaa raudan tankkaamisen, obsidania siis alan ottamaan yhden päivässä sen multivita raskaus-vitamiinin lisäksi. Hemoglobiinin määrästä ei ole mitään hajua, mutta viime raskaudessa tässä vaiheessa alkoi hemppa jo laskea ja vkolla 17 oli arvo 103. Syökö muut jo rautaa?
Hyödyllisimmät ja turhimmat vauva-tarvikkeet: Meillä
hyödyllisimpiä oli rintapumppu, sitteri (siinä oli hyvä syöttää ekat soseet!) ja kantopussi (tyttö oli sylikissa ja istui ekat 4kk joko mun tai miehen sylissä, ton pussin avulla sain pyykit nostettua ja perunat kuorittua ilman että vauva mourusi syliin)
Turhimpia Vauva-ammeen tukijalat ja maidonkerääjät liivien sisään.
Tämän seuraavan kanssa aion ostaa enemmän imetysliivejä ja toppeja, ne on oikeesti käteviä! Niin ja uuden rintapumpun, edellisestä meni venttiili rikki...
miirikki ja pötsi 12+3