SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *maaliskuu*

Hei, minut voi poistaa listalta, keskenmenolistaani kirjataan jälleen yksi, tänään np-ultrassa 12+1 todettiin sikiö kuolleeksi, sain jo ekan tabletin ja maanantaina menen hakemaan loput, tämä tyhjennys hirvittää ihan kauheasti, ennen aina vuotanut itsestään pois, jos jollain kokemuksia olisi kiva kuulla. Toivon teille onnellista ja antoisaa odotusta, tällä hetkellä on tunne, että meillä ei enää jakseta yrittää ja olen suunnattoman ylpeä ja onnellinen kolmesta pojastani :heart:

Kiitos Mädchen, hiukan sellainen turta olo nyt ja toivon vain että olisi jo tyhjennys ohi ja kaikki ohi. Yhtä asiaa en silti tajua, olen dopplerilla ja vielä laadukkaalla sellaisella kuunnellut sydänääniä ja pari viikkoa siis kuullut äänet, koneen mukaan 140-160. Mutta ultran mukaan sikiö on ollut jo tuolloin kuolleena, kummallista.

Cracotte jaksuja ja voimahali!!!!:hug: ja aika outoa että äänet tosiaan ovat dopplerilla kuuluneet,kysyitkö asiasta paikanpäällä että mistä voi johtua?:confused:ja koska syke on noinkin korkea niin oma sykehän se ei ole...

Kiitos Noopu ja Carlotta vastauksista,
Noopu; noin mieki sen luulisin menevän,ja aionkin varmaan noin tehdä,sitten jos olen sairaslomalla niin sitte ei voi mitään...
Carlotta;käyhän se noinkin mut tavallaan toikin et onko sairaslomalla vai kesälomalla niin....ja jos on kipee niin ei lomasta voi nauttia,silloin hoidetaan itseä kuntoon..ja jos miettis tuon niin että kun vuodessa on 4vk kesälomaa ja sen 4vk olet sairaana niin ihan sama onko tuota lomaa ollenkaan...mun mielestä sä olet ollut reilu sun työnantajaa kohtaan eikä toisinpäin...

Cracotte: Otan osaa suruusi *hali*
Mä olen kokenut lääkkeellisen tyhjennyksen reilu vuosi sitten. Tosin olin paljon pienemmillä viikoilla. Sairaalassa olin päivän verran saamassa lääkkeitä, mutta ne tehosivat vasta seuraavana päivänä kotona. Panadolilla pärjäsin kipujen suhteen.
Nuo sykkeet ovat olleet varmasti niitä istukan sykkeitä, joista puhuin aikaisemmassa ketjussa. Istukan sykkeet ovat samaa tahtia sikiön sykkeiden kanssa, niitä on joskus vaikea erottaa toisistaan.

Ok, kiitos Noopu, en tullut tuota ajatelleeksi, sehän sitten selittääkin miksi kuitenkin äänet kuulin. Nyt menen suihkuun ja nukkumaan, olo niin turta, huomenna uusi päivä. Miulla olisi nyt 2 viikkoa käytetty doppler, joka lähtisi edullisesti uuteen kotiin, täällä silti taitaa jo kaikilla halukkailla olla oma, joten huutikseen menee....mukavaa viikonloppua kaikille.

cracotte, osanotot :hug: Koeta jaksaa raskaana aikana!
Itse olen tuota doppleria miettinyt, mutta toistaiseksi jättänyt ostamatta. Inhottavaa kysyä kun tilanteesi on niin kurja, mutta mitä pyydät...?
Jaksamista :heart:

JiiMii82, ihana masu sullakin :) Ja nyt muutkin laittamaan masukuvia! ;)

cracotte, jaksamisia sinne! :hug: Todella kurjaa, että näillä viikoilla tippuu "päitä" pois :(

En nyt oo varma asiasta, mutta ihan, kuin olisin lukenut jostain, että ei istukalla oo mitään sykettä (eikä se kuulu) enää jos ei vauvan sykekkään? Enkä nyt oo varma. Voi olla, että olen lukenut omiani.

En mäkään luota kaikkiin jumputuksiin ja nopeisiin viuhviuh ääniin kotidopplerilla ja sen takia etsin tosiaan AINA sen kunnon laukkaäänen, koska siitä ei voi erehtyä! Luulisin ainakin. Myös tähän tulee verrattua, jos meinaa unohtua, millaista ääntä etsitään :)

Kellään kokemusta Ora Taiga yhdistelmistä? Ihastuin malliin ja tuo lime houkuttelisi, mutta täytyy varmaan käydä liikkeessä testaamassa niitä.

Eikä kellään vissiin ollut kokemusta tosta napanuoran (normaalista) turvotuksesta(12+0), josta aiemmin jo kyselin? No, täytyy toivoa, että kaikki näyttää hyvältä/normaalilta rv 16 ultrassa :)

innoM + Pulla 14+2

komppaan innoa tuos doppleriasias...Kyl mun mielestä toi istukan syke on niin erinkuuloinen ku vauvan syke et sen erottaa kyl heti mut tietty sit jos sellanen doppleri mikä laskee sen sykkeen...
Istukka toimii kylläkin vaikka vauva olisi menehtynyt..

InnoM en osaa auttaa tuossa napanuora hommassa,mutta toivottavasti kaikki on hyvin!!

JA POKS!!!!! :) RV 15 siis alkakoot :) (mutta miksiköhän ihmees tuos luki että rv14+-1 :D )
*muoks* ei siis vielä alakaan,tuo laskuri muutenki muuttaa tuota rv riippuen siitä milloin edelliset kuukautiset ollu,ihan tyhmä.Nyt pitäis olla oikeen...

Viimeksi muokattu:
Paljon voimia Cracottelle :hug:

Meille tuli eilen jo seerumiseulan tulokset kirjeenä kotiin, kaikki hyvin, ei mitään löydöksiä eikä jatkotutkimuksia. Mutta kyllä jännitti avata sitä kirjettä, oikein sydän pamppaili ja itku meinas päästä kun olin niin helpottunut tuloksista.

InnoM Meillä siis kätilö, tai oikeastaan kaksi oli näkevinään siinä napanuoran tyvessä turvotusta ja sen takia mentiin seuraavana päivänä sikiötutkimusyksikköön erikoislääkärin ultrattavaksi (ja tarvittaessa istukkaverinäytteeseen). En tiedä epäilivätkö napanuoratyrää tms. ja siinähän on 30% riski että vauvalla on myös jokin pahempi kehityshäiriö. Meillä se lääkäri ultrasi tunnin ja sanoi ettei näe mitään poikkeavaa ja napavarsi ja sen lähtökohta näyttää oikein terävältä ja hyvältä, että ilmeisesti napanuora on tehnyt edellisenä päivänä "lenkin" siitä alusta, joka on tulkittu turvotukseksi? Napanuora on kuulemma pitkä, sen virtaus näkyi isolla alueella. Mutta sikiöllähän on aluksi suolisto ym. siinä napanuoran alussa, josta se siirtyy ennen vkoa 12 (?) takaisin vatsaan.

(.) Mun maha on ihan pullahtanut nyt parissa päivässä! Ihan turha koittaa vetää sisään :LOL: -se ei mene! Myös olo on parantunut hurjasti, siis rinnat ei ole enää kipeät, ei väsytä niin paljon eikä palella, yhtään! Siis ihanaa, tätä on odotettu! Tosin "uusia" outoja juttuja on tullut. Mulla jotenkin "siritti" päässä torstaina töissä, silmissä mustui ja oli kummallinen olo, mittasin verenpaineet ja ne oli vaan 120/66 mikä on mulle todella vähän (mulla normisti ennen raskautta 130/90!!) ja viime raskaudessakin paineet oli korkealla ihan alusta ihan loppuun asti! Eilen mittasin aamulla taas kun olo oli ihan kummallinen, niin paineet oli vaan 103/59 !! Kävin sitten työterveyshuollossa lääkärillä, joka sanoi että se ihan kuuluu alkuraskauteen että paineet saattaa alentua. Pitää vaan välttää nopeita ylösnousuja ja levätä jos tuntuu pahalta. Salmiakkia ja lakua ei kuitenkaan saa missään tapauksessa syödä... Koitin googlaillakin ko.aihetta, mutta lähinnä löysin vain raskaudesta ja korkeasta verenpaineesta juttuja.
Sain myös luvan aloittaa raudan tankkaamisen, obsidania siis alan ottamaan yhden päivässä sen multivita raskaus-vitamiinin lisäksi. Hemoglobiinin määrästä ei ole mitään hajua, mutta viime raskaudessa tässä vaiheessa alkoi hemppa jo laskea ja vkolla 17 oli arvo 103. Syökö muut jo rautaa?

Hyödyllisimmät ja turhimmat vauva-tarvikkeet: Meillä hyödyllisimpiä oli rintapumppu, sitteri (siinä oli hyvä syöttää ekat soseet!) ja kantopussi (tyttö oli sylikissa ja istui ekat 4kk joko mun tai miehen sylissä, ton pussin avulla sain pyykit nostettua ja perunat kuorittua ilman että vauva mourusi syliin)
Turhimpia Vauva-ammeen tukijalat ja maidonkerääjät liivien sisään.
Tämän seuraavan kanssa aion ostaa enemmän imetysliivejä ja toppeja, ne on oikeesti käteviä! Niin ja uuden rintapumpun, edellisestä meni venttiili rikki...

miirikki ja pötsi 12+3

JM82, okei, kiitos vastauksesta tuohon istukka asiaan :)

miirikki, ei se sitä sen tarkemmin tutkinut, vain totes, että havaitsi siinä jotain normaaleissa mitoissa olevaa turvotusta, joka voi olla/on normaalia noilla viikoilla ja silloin siis 12+0. Eikä mistään tarkemmista tutkimuksista tms ollut ollenkaan puhetta. No, ei auta, kuin odotella tuonne rv 16 ultraan! En nyt asiasta kuitenkaan aio mitään stressiä ottaa, kun en asialle mitään voi kuitenkaan :)

innoM + Pulla 14+2

Cracotte: Suuret pahoittelut. :hug: Tuosta lääkkeellisestä tyhjennyksestä kirjoitan pari sanaa omasta kokemuksestani. Minulla oli siis viime kesänä täysin sama tilanne, np-ultrassa 12+6 viikoilla todettiin sikiön kuolleen. Vastasi muistaakseni viikkoja 9+/10+ ja sykettä ei löytynyt. Sain samantien lääkkeet kotiin mukaani ja siellä ne sitten otin. Ensin muistaakseni 2 kpl ja seuraavana päivänä loput kaksi kpl. Lääkkeet otin päivällä ja kaameat kivut ja vuodot alkoi illalla. Eka yö meni täysin valvoessa, tavaraa tuli sen verran, että oli pakko olla melkein koko yö pöntöllä. Ja kivut oli mulla melkoiset, mutta monella muulla olen kuullut olevan huomattavasti lievemmän vaikutukset. Mulla kohtu ei tyhjentynyt noilla lääkkeillä kokonaan, vaan viikon päästä menin ultraan ja sain uuden satsin lääkkeitä. Mun kohdalla tuo tyhjennys meni kuitenkin tosi hyvä ja siitä olen onnellinen, että sain ottaa lääkkeet kotona.

Jiimii: En kyllä tiedä, mitä tuo 14+ -1 meinaa, mutta mulla on la 3.9 ja tänään pitäisi olla siis 14+0.

Rv 15 siis täälläkin alkoi tänään. Ihanasti alkanut päivä, kun on niin keväinen ilma taas ja sain heitettyä kunnon lenkin heti aamusta! :)

Raisu 14+0

Cracotte Eikä!! :'( Oikein kovasti voimia ja jaksamisia teille! Todellä ikävää tippua näinkin myöhäisillä viikoilla!! :hug:

miirikki Onnea hyvistä tuloksista!! :heart: Kyllähän tuollaiset aina pelästyttää, onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!! :)

Mä olen aloittanut muutamaa päivää sitten rautakuurin, mulla oli hemoglobiini 111 ja olen ollut aivan totaalisen loppu sen takia. Voisin oikeasti vaan nukkua ja nukkua.

Oltiin eilen kaveripariskunnan luona ja ajateltiin kertoa heille raskaudesta. Mutta ehdittiin sanomaan vain, että "Meillä olis semmoisia uutisia..." Kun kaverit sanoivat; " Me tiedetään jo" :D Kyllä mun masusta kuulemma jo huomaa ja lisäksi pidän huomaamattani kättä koko ajan vatsan päällä :) Mulla on siis ennen ollut ihan littana vatsa ja nyt se kyllä kieltämättä pömpöttää aika lailla.. :heart: Nämä kaverit kyllä myös tiesivät että me yritetään ahkerasti..

Blaah..Mun pitäis jaksaa kohta mennä töihin..Onneks huomenna on vapaapäivä!! :)

Vaniljainan ja Kultakimpale 10+ 6 :heart: (Jee, huomenna poksuu!!)

Ai niin..Mulle saa päivittää iäksi 25- vuotta..Tuli tänään vuosi lisää :)

Viimeksi muokattu:
ikävää kun on taas huonoja uutisia tullut. Voimia surun kohdanneille :hug:

Joo se olisi nyt sit viel viikko ja hermostuttaa ja jännittää kamalasti kun viel on se viikko sinne ultraan !!!

Turhiin vauva tavara: jaa no ehkä amme(tosin ihan pienenä käytettiin mutta heti kun mahdollista niin suihkussa käytin) ja nyt poika ei tykkää enää sit ammeesta ollenkaan... ja sit rinta kumit kun imetys ei onnistunu niidenkään avulla niin kymppi meni ihan hukkaan.

PAras vauva tavara: sitteri on tosi hyvä olla olemassa.

Miten teillä muilla imetys onko onnistunut vai vai jouduitteko luovuttamaan.?
Tästä aiheesta on keskustelu palstoilla käden vääntöä mutta mielestäni jokainen tekee niinku parhaaks näkee. jos ei pysty imettämään, maitoa ei vaan tuu tai vauva ei suostu imemään niin ei sille mahda mitään. mulle kätilöt sanoi että ei se imettäminen maailmanloppu oo jos ei pysty niin ei pysty. Eli mulla molemmat lapset kasvaneet korvikkeella esikkoa imetin n.1kk ja kakkosta n.2viikkoa. hyvin kasvaneet on ja ei oo allergioita.

jeeni
imetyksestä oma kohtaista kokemustahan ei asiasta ole, mutta sellaisen havainnon tein muutama vuosi sitten englannissa asuessani ja au pair -lapsen kanssa neuvolassa käydessä, että siellä imetys on ihan poikkeus. halukkaat toki saavat imettää, mutta sitä kummeksuttiin. ainakin siinä kaupungissa, missä olin. ja ihan terveitä kai sielläkin suurin osa lapsista on, oli imetetty tai ei. omaani aioin imettää, jos vaan onnistuu.

Voimahali kaikille sitä tarvitseville:hug:

Kuinka monella on väsymys lähtenyt jo pois? Olisi niin ihanaa kun jaksais tehdä muutakin kun töissä käydä, jossain vaiheessa tuntu että väsymys meni jo ohi mutta EIH:kieh:

Mulla ei ainakaan viellä raudan puuteta ole. kaksviikkoa sit neuvolassa oli hb 159 että on siitä varaa tippuakkin pois:cool:

Synttärionnittelut Vaniljainen :flower:

Mua ainakin väsyttää edelleen.

Mulla esikoisen imetys oli hiukan takkuista. Laitoksella jo otin rintakumin käyttöön, kun ei muuten onnistunut. Eikä se myöhemminkään ilman sujunut. Puoli vuotta imetin sinnikkäästi ja osittain pumppasin pulloon. Mutta omalla maidolla kasvoi, kunnes puolivuotiaana lääkärin määräyksestä poika siirtyi maito-, vilja- ja kananmuna-allergian vuoksi apteekin erityiskorvikkeelle. Oli niin herkkä, että reagoi äidinmaidon kauttakin. Kuopuksen kanssa taas kaikki sujui hienosti alusta saakka ja imetystä kestikin 1v9kk. Minä ja sisarukseni olemme kaikki korvikkeella kasvaneet ja hyvin on kasvettukin :D Eikä mitään allergioita tms ole. Eli mä olen tässä asiassa sitä mieltä, että jokainen tekee niinkuin omalla kohdallaan parhaaksi näkee.

Nyt pizzalle :D

M :heart: 12+1

Viimeksi muokattu:
Raisu juu siis ei mulla muute tänään poksukkaa ku huomenna :D eli nyt siis 13+6,menin jo päivän eelle :D

Imetyksestä;imetin esikoista 2-3kk ja hermot meinas mennä jo ihan alussa ku heti laitoksella tukkivat ne hiton rintakumet ja vauvahan ei sitte syöny ilman niitä vaik kuinka yritin sitä vierottaa pois ja se oli hirveetä showta mun mielestä ku neki pitää aina keittää ja missää muualla en imettäny ku kotona ku ei ne kumet noin vain pysyny paikallaan ja ei ne ollu niin helppo laittaa...hermohommaa:kieh: nyt en kyllä niitä anna mulle tunkee vaik mikä olis!!!!!

JiiMii82: Sun laskuris on nyt hieman pielessä. Meillä on samana päivänä (4.9) laskettu aika ja mulla on tänään rv 13+6. :D

Imetyksestä: Esikoista imetin 9kk rintakumilla. Jouduin lopettamaan kun lapsi joutui viikoksi sairaalaan tiputukseen ja nenämahaletkuun rotaviruksen takia.

Kuopusta imetin 1,3v ja lopetin lokakuussa -10, että tulisin uudelleen raskaaksi. Mulla ilmeisesti ehkäisi turhankin hyvin. Toisilla prolaktiini on vaan niin koholla.

Tätä junnua imetän, jos menee samalla lailla kuin edellisten kanssa.

Vaniljainen, synttärionnittelut! :)

Väsymys lähtenyt? No, ei todellakaan! Kyllä se täällä on edelleen läsnä, kuten huono olo/pahoinvointi! :D Jotenkin siihen on vaan niiiiin tottunut, että osaa elää sen kanssa :D

Sain tänään tutulta pienen läjän H&M mammavaatteita (paitoja ja caprit) :) Ihan yllätyin, että noi housutkin meni sutjakasti jalkaan :D Kivasti piristi! :)

Napanuoran turvotuksesta vielä, että kuten tuttunikin sanoi, niin ei noista kannata mitään stressiä ottaa, kun sehän on lääkäreiden työtä kertoa, jos havaitsevat jotain (eikä aina niin vakavaakaan tarvi olla, että niistä mainitsevat) :) Kuitenkin niskaturvotus normaali ja veriseulakin nega ja kaikki näytti muutenkin "täydelliseltä", joten näillä mennään :)

Ihanaa, kun aurinko pilkistää jo lähes joka päivä! Kauheen liukkaita vaan kelit, että vähän täytyy varoa, ettei tuolla pihalla kaatuile.

innoM + Pulla 14+2

Viimeksi muokattu:
Pahoittelut Cracotelle :hug:

Täällä kuitenkin iloisempia uutisia vaikka tuntuu niin ilkeeltä laittaa niitä.....
Mutta tosiaan viime tiistaina 1.3 olin siellä istukkabiopsiassa ja jo perjantaina 4.3 sain iltapäivällä soiton että näyte oli normaali ja että tyttö olisi tulossa :heart: Näytettä oli riittävästi ja hyvä näyte siksi saivat tehtyä noin nopeasti.

hippunen 12+4

Tervehdys taasen :)

:hug: kaikille ketkä tarvii!

Imetyksestä : Esikoista en pystyny imettää, kun hän sai ravintonsa ensimmäiset kuukaudet tippaletkun ja nenämahaletkun kautta. Pumpata koitin sitä maitoo, mut kolmen kuukauden kuluttua se maidon tulo tyrehtyi kokonaan.
Toista imetin sitte reilu vuoden ikään, olikin aikamoinen tissihirmu :D Ja hyvin onnistu imetys, vaikka kovin pelkäsin, kun ekan kanssa meni miten meni.

Mammavaatteita sain lainaan ison pinon, aivan ihania. Onhan noita omia entisiäkin jonkin verran, mut kiva kun sai lisää.

Väsymys vaivaa iltaisin ja yöunille pitää mennä jo klo.21, ei vaan jaksa. Aamulla ja päivällä oon kyllä sitte pirtee ku peipponen.

Veriseula vastaukset kyselin keskiviikkona ja ihan kaikki on OK sen mukaan.

eijukeiju ja UrhoTaimi 13+2

Eka työviikko takana pitkiin aikoihin. Yllättävän hyvin jaksoi, tosi otin töissä ja kotona niin rauhallisesti kun se ikinä on mahdollista. Torstaina ja perjantaina oksensin muutaman kerran ja heti tuli melkein paniikki että alkaako se taas, mutta nyt näyttäis että väärä hälytys. Tosi usein tarttee syödä oikeestaa tunnin välein ettei tule huono olo.

Imetyksestä Olen imettänyt 4kk, 7kk ja 9kk. En ole lapsien terveydentilassa huomannut mitään vaikutusta oli imetys sitten 4 kk tai 9 kk. Mutta jos juustis on samanlainen tissiterroristi kun meidän kuopus niin en imetä yhtään vaan lypsän mainoa ja annan pullosta. Kuopus oli niin iso nälkänen että mun rinnat oli rikki koko imetyksen ajan ja välillä kun pikku herra sai rintaraivareita niin repi mun rinnat mustelmille ja lautumille :headwall: joten ei enää samaa kiitos. Äidin maitoa aion ehdottomasti antaa (jos sitä tulee), mutta voihan sen antaa pullostakin.

Maximilian ja juustis rv 13+ (liikkeitä olen tuntenut melkein joka päivä :O:D)

Yhteistyössä