SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *huhtikuu*

Pesänrakentamisesta...
Haluttas siivota oikein perusteellisesti lattiasta kattoon koko asunto mut oon pojan kanssa nyt ollu kaksistaan kotona niin en ole siihen hommaan ruvennu. Muutenki tuota hommaa riittää ku yksin on. Kaapit pitäs kyllä kans käyä läpi. Etenki nuo pikkuset vauvan vaatteet niin tietäs mitä pitäs hommata... Uus keittiön pöytä haluttas ostaa ku entinen on hajoamispisteessä. Jännitystä elämään ku ei tiiä millon tuoli hajoo alle :D
Haluttas kans maalata jotain mut on vuokra-asunto niin pitäs kysyä lupa ekaks :p

Mammahousut on ollu käytössä jo jonkun aikaa ku ei omat sovi päälle...

Mielialoista...
En tiiä oonko herkempi mut tänään ainaki aloin vollottamaan ku kaupungilla ajelin ja amppari meni ohi pillit päällä :( Tosin mä kyllä muutenki meinaan aina pillittää jos nään ampparin.
Mut kiukkusempi ainaki oon ollu, pinna välissä niin kireellä...


Mullaki oli tänään kolmas neuvolakäynti :)
Siellä kaikki hyvin. Hb pikkusen noussu ekalta käynniltä. Esikoisesta tarvitsin rautalisää vasta rv.29 :) Sydänääniä kuunneltiin nyt ekaa kertaa ja 150krt/min pikkunen sydän siellä jumpsutteli :)


Talvicci ja Torsti rv.15+3 :heart:
 
Huomenta :)

Sedna Olen todella pahoillani ja jaksamista koko perheelle :'(

Niskat taas jumissa ja päätä jomottaa mahdottomasti koko ajan... Eilen sitten ajattelin 21 aikaan et lepään hetken ja tässä sitä nyt aamukaffella ollaan... Tuli sitten kerranki nukuttua :)

Ajattelin tässä nyt aamusta ku jaksaa ja rauhassa saaa kirjotella niin vastailla noihin ajankohtaisiin asioihin...

Mammavaatteet Olen nyt muutaman kerran käyttänyt jo mamma housuja, kun tuntuu että kiristää ja puristaa ja kipujen kanssa huomattavasti mukavampi olla...

Liikunta No nyt vähän otetaan rauhallisemmin ja pikku hiljaa, mutta yleensä noiden koiran kanssa pihalla liikkuminen on mennyt liikunnasta... Sitä kun kaikki 3 yksitellen käyttää kolme kertaa päivässä niin ei siinä muuta juuri ehdikkään...

Valvominen Täällä tulee valvotua teidän kaikkien puolesta... Joskus iltaisin saattaa mennä 1-2 yöllä ennen kuin uni tulee ja yleensä tulee sitten nukuttua päikkärit... Nyt pikku hiljaa olen saattanut jo saada unimaailmaan itseni jo 24 mennessä...

Pesänrakennusvietti Täällä on kyllä kovaa vauhtia karkaamassa käsistä... Mieli tekisi kulkea kauppoja ja ostella kaikkea kivaa kotiin ja sisustaa uudestaan ennen vauvan syntymää...
Täällä alkaa kaikki vauva tavarat olemaan jo valmiina... Kaveri piiristä on tavaraa meille raahattu jo mielinmäärin enkä enään pystynyt sanomaan kirppikselläkään eitä parille ihanalle vauva tavaralle... Tästä se alkaa... Sain ostettua jo yhdistelmä vaunut, kun sattu niin että lähipiiri osti uudet niin saimme nuo aivan ehjät ja siistit edullisesti... Tällä hetkellä ainoat mitkä puuttuu mutta on tulossa on turvakaukalo, pinnasänky ja sitteri... Mutta nämä kaikki saadaan kavereilta kierrätyksen merkeissä :)

Sit alkais aamu juoksut koirien kanssa palaan taas kirjoittelemaan kuhan tässä ehdin :)

Hipsunen ja Vuokralainen 17+2 (muistaakseni) :heart:
 
kaz
Talvicci Mulla kanssa herkistää, kun tulee ambulanssi vilkut/pillit päällä vastaan.. Tulee paha mieli, että jollakin on siellä nyt tosi iso hätä :'( En pysty myöskään lukemaan lehdistä kenenkään perheenjäsenten kuolemista yms.

Pesänrakennusvietistä Mitään tarvikkeita ei olla hankittu, eikä hankita varmaan pitkään aikaan. En ole edes miettinyt mitään hankintoja. Ainoa on turvakaukalo, joka on päätetty jo ihan yrittämisen alkuaikoina, että millainen otetaan. Ei uskalla miettiä ollenkaan tulevaa :ashamed: Taloa yritetään kovasti saada valmiiksi syksyksi, että mahdolliselle vauvalle olisi hyvä paikka asua.

Valvominen Aamuyöstä vessaan herätessä tuntuu, että kaikki väsymys katoaa. Onneksi uni on kuitenkin aina tullut. Tosin viimeistään ennen seitsemää herää vapaapäivinäkin ensimmäistä kertaa. Nukkumaan menen yleensä ajoissa. Arkisin heti 21 jälkeen ja viikonloppuina viimeistään klo 23.

Äitiysvaatteista En ole vielä hankkinut. Vielä menee muutamat omat housut jalkaan niin että napin saa kiinni. Sitten olis sellaisia nappi-auki housuja, mutta en kehtaa käyttää niitä töissä. Kotona menee ihan verkkareissa sitten.

Huomenna olisi toinen th-neuvola ja mieskin aikoi tulla mukaan kuuntelemaan sydänääniä :)

kaz 15+5
 
Täytyy itsekin kirjoitella tänne kun kerrankin on aikaa... Ensimmäinen ostos vauvalle on ostettu, turvakaukalo! Vaunuja olen kanssa katsellut mutta en osaa päättää millaiset haluan, vaihtoehtoja on liikaa!! Kaksi viikkoa rakenneultraan ja ollaan puolessa välin menossa. Aika rientää nopeeta. En ole vielä mammahousuja hankkinut mutta mielessä on ollut että pian on hankittava, alkaa omat housut puristaa. Tuosta valvomisesta omalla kohdalla on alkanut tulla vaikeeta, pitäs päästä nukkuu jo 22. Tein just viimeisen yövuoron pari yötä sitte, ei vaan enää pysy hereillä. Nyt ihanaa kun tietää ettei tartte valvoo aikakaan töitten vuoksi.
Enää ei ois kun reilut kaks kuukautta ja kesäloma koittaa, jään samalla sitte heinäkuun lopulla äippälomalle :)
 
Hei Kaikille! :heart:

Sedna: Voimia :':)hug:

Mielialat vaihtelee laidasta laitaan ja usein autossa kun kuuntelen musiikkia, pelkkä hyvä fiilis saattaa saada itkun kurkkuun. Myös kiukku tulee ihan puun takaa ja silloin on parempi kun ei ole ketään lähettyvillä...sitä ei jaksa kukaan kuunnella. :vampire:

Mulla oli jotain vanhoja äitiyshousuja, joista kelpuutin kahdet mustat vielä käyttöön. Nyt ostin h&m:ltä farkut ja sellaiset reisitasku malliset mustat housut. Farkut on hyvät, mustia en ole vielä testannut, ainoastaan kokeillut. Olis siellä ollut halvemmat farkut (19,90e) mutta niissä ei ollut sitä kiristystä vyötäröllä ollankaan. Nuo mitkä ostin saa kyllä kiristettyä napeilla. Hintaa oli vain 39,95e. Parhaimmat äippäfarkut tähän mennessä. Eräässä lastentarvike liikkeestä kävin myös katsomassa, mutta ne oli niin tantta mallisia ja kaalliita, että jäi sinne. Äitiyshousut on ollut käytössä useampia viikkoja, kotona pidän kyllä ihan olohousuja ja töissä en halua niitä valkoisia hoitajan mamma housuja pitää, niin olen ottanut pari kokkoa isommat housut ja laittanut sellaisen kuminauhan missä on napin reiät ja sitä sitten aina löyhäilen pikku hiljaa. Kohta ei enää toimi sekään ja sitten hankin omat kivat lökö housut käyttöön. Meillä suositaan töissä mahdollisimman kotoisia vaatteita. Valkoinen tekee niin laitosmaiseksi. :)

Nukkuminen: Illan virkku olen ja en ole koskaan osannut mennä ajoissa nukkumaan. Joten väsyä piisaa. Aina ei pääse edes päikkäreille, joten nauttikaahann esikoisen odottajat ja nukkukaan vielä kun voitte. :heart: Kyllä se rytmi siitä taas muuttuu väkisinkin. Ite ihan kauhulla odotan ens syksyä noiden unien suhteen. Silloin taitaa esikoisen päikkärit olla historiaa, vielä joskus nukkuu. Nyt on onneksi ollut hyvä vaihe melkein pari kuukautta ja harvoin jäänyt nukkumatta. Ikää tulee siis elokuulla 5v. Sen verran pieniä ovat vielä, että nukkua en voi jos ovat hereillä. Keksivät kaikenlaisia kotkotuksia. :D

Keikoista: Esikoisen odotusaikana olin provinssi rokissa lauantai päivän rv30+ ja hyvin siellä meni. Rokki kansa oli hyvin suojelevaisia odottavia kohtaan kun oli jossain tungosta. Ihan hyvin keikoilla pärjää, se on asenteesta kiinni. Nyt en enää aio kyllä mennä, mutta jos intoa olis menisin varmasti vielä kesällä. Jalat huusi kyllä hoosiannaa yöllä kun sänkyn pääsin, tuon provinssin jälkeen. :kieh:

Potkuja tulee ja masussa myllerretään. On tää ihanaa kyllä! :heart:

Leo rv19+0:heart:
 
Tervehdys pitkästä aikaa! :)

Ihania kuulumisia ja masukuvia täällä, oi että :heart:

Kiitos hyvästä äitiysvaatelinkistä Santtu (?)

Liikkeitä olen ollut tuntevinani nyt viikon sisään useamman kerran, mutta hyvin epäsäännöllisiä ovat vielä.

Mammavaatteita en ole vielä ottanut käyttöön, mutta omat housut ei missään nimessä menis kiinni. Käytän paljon trikootunikoita ja sukkahousuja, joten joustavat vaatteet menee hyvin päälle. Kävin kyllä hakemassa varastosta äitiysvaatteet esikoisen ajalta.

Liikunta on jäänyt säälittävän vähiin nyt. Juoksin aikaisemmin ihan himona ja ensin se jäi rankan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, nyt se ei enää onnistu alavatsan kipeytymisen ja supistusten takia. Kunhan selätän tämän flunssan, aion kyllä alkaa liikkua vaikka sitten sauvakävellen, jos en juosta kerran voi. Ihanan aktiiviselta kuulostaa teidän meno!

Valvominen ei onnistu täälläkään :D Perjantaisin nukahdan aina illalla kesken leffan tms. ja lauantai sujuu vähän paremmin, voin valvoa jopa puoli kahteentoista ;) Jaksaapahan aamulla paremmin töihin ja viikonloppuisin leikkiä esikoisen kanssa.

Rasvaamisesta oli puhetta. Minä rasvasin tajuttoman kalliilla voiteilla koko eka raskauden ja maha repes aivan järkyttäväksi. Nyt en ole siis edes aloittanut mitään rasvailuja. Toivon vain, että samoilla arvilla pääsis tämänkin...

Odottava ja onnellinen tunsi kunnon potkuja, onnea! =)

(.) Kävin juuri neuvolassa ja kaikki on kunnossa. :) Painoa on tullut lähes kolme kiloa viime kerrasta (vajaa pari kk) ja nyt oon päättäny olla tiukkana syömisen kans. Jotenki ryöstäytyy helposti tuo syöminen käsistä varsinkin silloin, kun ei pysty syystä tai toisesta oikein harrastamaan liikuntaa. :( Sydänäänet saatiin kuuluville ja syke oli keskimäärin 150 :heart: Ultrassa oli kaikki hyvin sillon 13. rv :) Mulla on kans alkanu selkäkivut tosi aikaisessa vaiheessa. Selkä on kärsiny vuosi sitte auto-onnettomuudessa ja nyt se sitten ilmoittaa ongelmistaan myös raskausaikana. Jospa jostain tukivyöstä olis apua...

Mulle vois päivittää jossain vaiheessa lasketuksi ajaksi 22.9. ja iäksi 28 :) Kiitos!

Mayah 15+5
 
kaz
Sano muuta. Mä menetin jokunen vuos takaperin mulle tosi tärkeen ihmisen, ampparit ja kaikki aslakit hälytetty paikalle muttei mitään ollu enää tehtävissä :( Eilen just mietin et millon noihin amppareihin osaa suhtautua tavallisesti ettei ne enää itkettäis. Esikoisesta jouduin menemään ampparilla viimesillä viikoilla sairaalaan ku alko verta vuotamaan ja se pillien ujellus oli jotain kamalaa :( Myöskin nuo varsinkin pienten lasten kuolinilmotukset ja muut saa itkemään...

Millasia vaatteita ootte ajatellu hommata kesäksi?
Musta tää aika on silleen helppo olla raskaana juurikin vaatetuksen kannalta. Ei tartte ostella mitään toppavaatteitakaan... :)


Talvicci ja Torsti rv.15+4 :heart:
 
Hei taas pitkästä aikaa kaikki möhömahat!! En oo paljoo kerenny kommentoimaan teidän kirjoituksia, mutta olen lueskellut aina kun aika sallii työn ja opiskelun ohella.
Mulla on ekat liikkeet alkanu tuntumaan joskus 12 viikolla ja nyt tuntee muutkin kädellä, välillä vauva fudii oikein kunnolla, joka kerta yhtä ihana tunne. Vointi mulla on ollut yleisesti hirveen hyvä,pahoinvointi on loppunut miltei kokonaan ja ruokain alkaa maistumaan vissiin seitseman ihmisen edestä...onneks paino on vielä alla lähtöpainon...Joitain viikkoja oon miettiny että supisteleekohan mulla kun vatsalla tulee sellanen inhottava tunne,en huomaa eroa että meneekö vatsa kovaksi vai ei.Ekassa neuvolan lääkärissä asiasta jo sanoin ja lekuri miltei nauroi ettei ne supistuksia vielä voi olla etä ne tulee vasta paljon myöhemmin...No toissaviikolla töissä ollessani alavatsaa alkoi yhtäkkiä vikloa kovasti, jotain 30 min, ja siitä lähtien on alapäässä juilinu ja paineen tunne ja saikulla oonkin ollu siitä lähtien. Viime viikon vatsalla oli näitä ikäviä supistelun tuntemuksia aika useinkin ja lauantai iltana supisteli sitten ihan tuntuvasti niin että piti turvautua kipulääkkeeseen..jorviin soittelei sillon ja olivat sitä mieltä ettei näillä viikoilla voi asialle oikeen mitään tehdä kun levätä ja juoda, et jos lähtee syntymään si sit sinne voi mennä mut sit se vaan menee kesken ettei voi tehdä sit asialle mitään.... No supistelut onneks loppu.
Sunnuntaina sit heräsin yöllä kauhesissn selkä/lonkka kipuihin ja luulin et nyt se sit syntyy ja ambulansilla lähdin sairaalaan. Vauvalla onneksi oli kaikki hyvi ja olivat sitä mieltä ettei järkyttävät kivut johdu raskaudesta lainkaan. Röntgeniin eivät voineet laittaa joten lähettivät yön jälkeen kotiin kun eivät keksiny muutakaan(tyypillistä)Monet lekurit kyllä tuti ja ihmetteli ja kaikki maailam testit otettiin et mistä johtuu, ilmeisesti joku myooma löyty jotain kohdun takaa??meni vähän ohi siinä kipujen keskellä mutta vähän huuli pyöreenä kotiuttivat.Onneks kivut loppu, sain jopa huikeat kaksi päivää saikkuu.Eivät kommentoinu lauantaista supistelua mitenkään ja kohdunsuu oli sormelle auki...Neuvolaan soittelein sitte että mitä nämä kaikki asiat yhteensä nyt vaikuttaa raskauden kulkuun ja sielä ei nuori kokematon täti osannu vastata juurikaan mitään. Oli sitä mieltä että töihin vaan kokeilemaan että pystyykö sielä olla vai ei. Sano kyl samalla ettei näillä viikoilla kuulu tulla minkäänlaisia supistuksia, ja että mulla tapiumusta ilmeisesti niihin. Onneks konsultoi muita kun kysyin et saako sit vielä mennä uimaan kun se kohdunsuu vähän auki,ni olikin sitä mieltä että parempi jäädä sairaslomalle, lääkäri päättäköön että kauanko mutta pelotteli että loppuun asti voi joutuu, nii ja uimaan ei enään saa sit mennä. Huomena meen käymään lääkärissä joka saa selostaa sit et mitä sielä jorvissa on tapahtunu ja miten se myooma vaikuttaa ja kauanko saikulla ollaan...Mut vauvalla on onneks kaikki hyvin, vastaa viikkoja ja liikkuu hyvin,selvisi sekin että istukka on etuseinämässä.
Kuitenki pelästyin niin kauheesti etten kyllä ihan heti aio mennä töihin, ennenkö tilanne rauhottuu. Oon kotihoidossa jossa kuljetaan kävellen ja työtahti kova, onneks sielä ihmiset on ammattilaisia ja ymmärtää poissaoloni. Suosittelen kaikille niille joilla mitään ihme tuntemuksia ni oikeesti huilaamaan, mä en todellakaan halua seuraavia 20 viikkoa maata sängyssä tai synnyttää alle 30 viikkosta.

Jaksamista kaikille ja nauttikaa raskaudesta

Punkku 18+5
 
Täällä kärsitään hillittömästä selkäsärystä!! Tänään otin jo tukivyön käyttöön, en tiedä auttaako.. Ei vaan kiva jos tää alkaa jo tässä vaiheessa kun viikkoja 14+. Kakkosen kanssa alkoi himean alle 20. Sillon olin kotona niin ei saikkua tarvinnut, mutta nyt ei viittis kauheesti saikulle jäädä kun tietää lopussa sen olevan välttämätöntä ja meillä saa olla vaan 60 palkallista päivää vuodessa pois ( oon niistäkin jo osan käyttänyt). Sairaspäivärahalle kun ei olis kiva tippuu, en tiedä miten palkallisen ä-loman sit käy..?

Kai se on lepäämään mentävä päivän pystyssä olemisen jälkeen. Ei oo seisominen eikä istuminen herkkuu.

Santtu 14+4

P.S. ei taida Tirppa tykätä tästä mun etukenossa olemisesta, tuntuu tulevan töpsyjä ;)
 
Vaniljainen hui miten uskallat kattoa kauhuleffoja??mie katoin ennen raskautta ihan himona mut ku raskauduin niin ei kiitos:D! mies saa ihan yksin kattoo...

Sedna osanottoni:hug:

Räpä nyt täytyy miettiä vauvaa ja itseä, olla itsekäs!fyysinen rasitus ei ole hyväksi vauvalle eikä myöskään sinulle.Joten jos vähääkään tuntuu että olisi turvallisempaa jäädä pois,tee se ilman omantunnon tuskia,raskausaika on kuite niin lyhyt mutta tärkeä osa elämää.

”vatsakarvat” kyllä olen huomannu että on enempi,kylläki vaaleita ja tyttöä veikkaisin silti(nyt hieman enemmän ;)) Vatsan muotokin mulla nyt enempi levenee ku eteenpäin kasvaa...

Leo81 taitaa olla samat nuo hm mustat farkut ku mullaki,ne on tosi hyvät jalassa,työkaveriki kysy et mistä olen ostanu,sanoin et on kyl äitiyshousut...Tuntuu et just ne on suositut mallit sieltä ;D mulla on ollu ne käytös kyllä jo hyvän aikaa..

Mayah voimia selkävaivoihin,toivottavasti vyö auttaa!

Kesävaatteet rentoa ja kevyttä :D ja nythän on muotia just sellaset paidat mitkä on parhaita meille odottajille!musta moni noista kaupan paidoista näyttää kyl siltä ku jätesäkki pistettäs päälle...

Punkku....voisitko mitenkään hieman jaotella tulevia tekstejä,oli aika ”raskasta” luettavaa:ashamed:...kiitos =) Ja onpas kyllä ollu lääkäreitä,kyllä tuntuu et tarvis enemmän ku pari pv lepoo,varsinki jos on ollu sormelle auki!

(.) Sunnuntai aamuna heräsin ja kävin vessassa minkä jälkee alko hirveet tuskat oikeas kyljessä,lähettii sit päivystykseen,ekana kattoivat pissan missä oli joku plussalla(en muista ikä..) verta oli ilmeisesti mut ei niin et silmin näkis(tää selvis myöh.),sit pääsin ultraan missä katottiin munuaiset,missä kipuki oli ja toinen virtsaputki oli laajentunu mikä olis merkki virtsakivistä,tarkempaa (röntgeniä)ei voitu ottaa rask. takia. kurkkas samalla asukkiaki ja eipä näkyny mitää ”ylimääräistä” jalkojen välis olevan ;) 3vk rakenneultraan niin siel sit tarkemmin katellaa...
noh,5aikaan pääsin osastolle ja sain kunnon lääkkeet.pääsin sitte eilen pois,kipuja ei ole enää eilisen puolen pvn jälkeen ollut joten kait nuo on sit tullu pois nesteytyksen ansiosta!että voi vastustaa taas terveyden kans!!!sit sain reseptin mukaan kipulääkkeistä,katoin netistä niin lääke on sellainen mitä ei saa raskauden aikana käyttää ja yleisin haittavaikutus on verenpaineen laskeminen(mikä on mulla normaalistikin sen 95/55...)no en hakenu tuota lääkettä eikä ole onneksi tarvetta ollu.

JiiMii&piipari 18+2
 
Heipä vaan kaikille..vähän taas väliä kun ollut olevinaan kiireitä :D

mulla on vatsalihakset tosi arat..tai pallea,en oikeen osaa paikallistaa tota särkyä :confused:
onko jollain tällasesta jotain tietoa, onko ihan normaalia?
Eli särkee oikeestaan joka ilta, etukenossa ei pysty ollenkaan istumaan, heti kun venyttelee taaksepäin niin helpottaa.
Tää on ihan uutta mulle, enkä todellakaan oo tehnyt mitään mistä ois oikeesti vatsalihakset tulleet kipeiksi.
Inhottava tunne kun istuminen on hankalaa :|
Muut oireet onkin sitten kadonneet, ei enää nälätä eikä ihan niin paljoa pissata eikä väsytä eikä oo paha olokaan. EI tää oireettomuuskaan hyvä oo, alkaa pelottamaan jos onkin jotain vialla :kieh:

elmiju + murunen :heart: 14+5
 
R-M
Moikka moi naikkoset!
Ei oo joutanut kirjotella olleskaan vaikka jutut oon käyny pikaisesti lueskelemassa. Viime viikko meni pakatessa ja muuttaessa. Nettipimennossakin ollaan oltu. Mutta nyt on muutettu omaan kotiin! :heart: Pikkuhiljaa saatu kämppä asuttavaan kuntoon, toki paljon vielä laitettavaa. Naperon huoneessa on jopa lamppu :D Mutta onneks tässä on hyvin aikaa sisustaa se mieleiseks, varsinkin jos rakenneultrassa saa tietä kumpaa sukupuolta pikkunen edustaa, niin voi sisustaa hieman sen mukaan. Eli pesänrakennusviettiä löytyy! :)

En ees muista mistä kaikesta täällä on ollu puhetta, ootte niin ahkeria kirjottelemaan. :)

Mammahousuja oon jo käyttänyt monta viikkoa, yhdetkään omat farkut ei mahdu enään jalkaan. Hennesiltä oon farkut ja semmoset mustat reisitaskuhousut ostanu ja sitten muutamat housut sain kaverilta lainaan. Kotosalla tulee pidettyä lököpöksyjä.

Keikoilla käyntiä oon miettinyt, varsinkin sitten kun masu on isompi että kuinka varoo tönimistä yms. Toissa viikonloppuna oltiin kattomassa Kotiteollisuutta ja kyllä siinä sai varoa ettei tuupittu. Lauantaina meinasin mennä yhdelle baarikeikalle ja sielläkin varmasti tupa täynnä.. Kai sitä itselleen turvallisen kolon jostain löytää :) Ens kuun lopullakin olis yks keikka minne kovasti tahtoisin, mutta täytyy nyt katsoa tuleeko lähdettyä. Pitäähän vaavin jo pienestä pitäen kuunnella oikeenlaista musiikkia ;)

Liikkeitä on tuntunut jo muutaman viikon, aika hentoisia vielä mutta kyllä ne siitä voimistuu kokoajan :heart: Kovasti ootellaan että mieskin sais tuntea potkut. :)

Huomenna alkaa pitkät vapaat ja ajattelin sen kunniaks aamulla lähteä shoppailemaan.. :p Kirpputorillekin mieli tekisi, vielä en oo päässy Vekaratorillekaan (lastenvaatekirppari Jyväskylässä), sieltä löytyy varmasti vaikka mitä pikkuselle. :)

Mutta nyt suihkuun ja maate. Voikaa hyvin! :)

R-M & Touho 18+1. :heart:
 
Punkku ja Jimii82: johan nyt on ollut reissut. Punkku otahan nyt levon kannalta! Ja Jimii myös!

Kivoja neuvolakuulumisia taas :heart:. Tuntuu, että omasta on ikuisuus ja seuraava vasta 21.4 jolloin myös rakenneultra.

Kopioin linkin tuolta elokuisista ja kyllä voi vielä 17 viikolla olla vaikeuksia saada varmaa arviota kumpi tulee... Olin jo ihan varma, että pojan värkit siellä ultrassa uiskenteli, mutta nyt en ole enää ihan niin varma. Tai sanotaanko, että rakenne ultrassa sitten uskon lopullisesti. Pojaksi tuota masukkia kyllä koko ajan olen kyllä ajatellut, joten vaikea kyllä muutakaan uskoa. Mutta siis uskon, että virheitä veikkauksissa tulee vielä noilla viikoilla. Toivottavasti näkyy kunnolla rakenne ultrassa. :D

Embryo Development external genital sex organs - angle of the dangle boy or girl ultrasound gender scan - Baby2see
 
R-M Onnea uuteen kotiin! :flower:

punkku Eipä tuo pari päivää saikkua riitä varmaan alkujaankaan. Lepäile nyt kunnolla, niin mäkin pitkin hampain jäin pitkäaikassairaslomalle, vaikka mulla ei kohdunsuulla olekaan muutoksia, vain supistelee kipeästi.

Nukkumisesta;
Unirytmi on täällä mennyt ihan uusiksi, tiedä miestä lienee :) Kymmenen aikaa illalla väsyttää niin että on pakko kömpiä peiton alle. Herättyä tulee joka aamu siinä seisemän aikaa kun alkaa pihalla kirkastua.

Rasvaamisesta Luin jostakin, että rasvaaminen ei ehkäise arpien tulemista, ne tulee jos on tullakseen. Rasvaan ihan apteekin perusvoiteilla ja astetta rasvaisemmilla salvoilla, kun on muutenkin kuiva iho.

Kesän vaatetus Jollei kovin kylmää kesää tule, niin ajattelin pärjätä legginseillä ja tunikoilla :) On mulla tuolla parit mammasortsitkin, musta sellasten käyttöaika on vaan niin lyhyt.


Mä oon nyt neljättä päivää kovassa flunssassa. Kuumetta ei oo, mut nenä on niin tukossa että ihan ahdistaa. Nasoliinit, finrexit ynnä muut jää käyttämättä, ainoana lohtuna mulla on tähän asti ollu Snifferi, mikä tuokin tuo tuskaa tullesansa kun mentoolia laittaa nenään kolmatta päivää rikkinäisille limakalvoille. Että voi näinkin pieni riesa tuntua kamalalle kunnei voi turvautua lääkekaappiin. :kieh:

Oon pari päivää yrittäny kuunnella dopplerilla sydänääniä kun potkut on nyt sairastelun aikana
jääny vähemmälle. Nyt on pikkuinen kyllä löytänyt kunnon piilon, kun syke on kuulunut vaimeana jostain kaukaa vain.

14. päivä rakenneultraan :) Tuntuu että mulla olis toi rakenneultra kauheen myöhään viikkoihin nähden. No, eipä tuo meinaa mitään. :)



Räpä ja kölliäinen 19+3
 
Reissusta palattu ja pino kahlattu :D

Keikoista raskaana Esikoista odottaessa erehdyin jäähallille peliin rv 30 ja jotain. Ilta meni siihen, että käärin kaikki villapaidat, takit sun muut mahan ympärille, kun alkoi ihan kauhea rumba aina välimusiikkien aikana… tässä raskaudessa en varmaan puolivälin jälkeen lähde noihin meluisampiin juttuihin. Tiedä sitten, mitä vauva siitä ajatteli, mutta itselle tuli tosi epämukava olo.

Valvomisesta mitä se on? :D 7-22 pysyn hereillä, kun ottaa tunnin päikyt väliin. Ja silti väsyttää. Missä on mun energinen keskiraskaus? :kieh:

Pesänrakennusvietistä Ollaan muuttamassa lähiaikoina, ja uutta kotia on ollut ihana sisustaa :D Mutta vimma yltynee tästä vielä ;)

Mammahousuihin piti siirtyä viikolla 9. Minulla on supistusherkkä kohtu, niin omat housut painoivat jo sen verran ilkeästi, että tuli suppareita. No, edelleen supistaa, mutta varsinkin kotioloissa mammat on mukavammat :)

Rasvaamiseen olen käyttänyt ihan tavallista paksua/rasvaista perusvoidetta. Toimi esikoisen aikana, niin en uskalla vaihtaa :D

Täällä huimaa ihan jatkuvasti, istumaan pystyy juuri ja juuri ja käveleminen onnistuu ehkä minuutin kerrallaan. Kotimittarilla mittasin, niin 90/50 ja syke sadan pintaan... Ärsyttää vaan, kun olisi paljon hommia hoidettavana ja ulkona hyviä kuralätäköitä, joihin lähteä esikoisen kanssa hyppimään. Ei vaan voi mitään, itse en pääse edes ruokakauppaan : / Neuvolassakin sanoin noista paineista ja huimauksesta, mutta mitään ei kuulemma voi tehdä :headwall: Mutta muuten olo on hyvä :)

Branwen ja sissi 14+4/14+6
 
Heipähei!

Ei ole taas ehtinyt paljon muuta kuin lukea muiden juttuja. Kommentoitavaakin olis paljon, kun vaan muistais mitä...=)

Mammahousut oli käytössä jo ennen raskautta.. :whistle: on vaan niin paljon mukavammat ku normaalit housut, toki käytin jotain normaalejakin housuja mut farkut mammamallia. Noin viikoilta 9/10, ei enää mahtunu normihousuista napit kiinni.

Rasvaamista yritin muistaa esikoisen aikana, mut ei kyllä montaa kertaa tullu laitettua, mut eipä hirveesti tullu arpiakaan, ylös reisiin ja rintoihin lähinnä, joten mahan rasvaus ei paljon olis auttanutkaan.

Pesänrakennusviettiä kyllä olis, mut kun on töissä niin ei millään jaksa iltavuoron jälkeen enää mitään ja aamuvuoron jälkeen oon esikoisen kans kahdestaan kotosalla iltaan asti, niin siinä ei paljon ehdi.. Ja kun pitäisi lähinnä yläkertaa laittaa asumiskuntoon, pari makkaria ja aula. Siellä ei olla oltu pariin vuoteen, vain kuskattu tavaraa, joten pitäis ensiksi tehdä suursiivous ja siihen touhuun ei kyllä voi ottaa mukaan esikoista 1v4kk...

Valvominen ei täälläkään onnistunu vielä viime viikolla, mut nyt tuntuu niinkuin olis alkuraskauden väsymys vähän hellittäny, ei illalla meinaakkaan enää nukkua sohvalle istualtaan :O

Kesän vaatteiksi luulis riittävän oma kaappivalikoima, on sen mallisia hameita ja paitoja et sopii isolle vattalle, mut luulenpa et kyllä sitä pitää shoppailuhimoakin jollain ruokkia... :D

Mielialat vaihtelee kyllä välillä niin että kun itkettää, niin alkaaki naurattaa, kun ei tiedä miks itkettää :rolleyes: Muutenkin oon aika "herkkä" et surulliset ja iloiset asiat saa kyllä silmät kostumaan todella helposti, on välistä todella ärsyttävää, kun ilman syytä tulee itku ihmisten ilmoilla :headwall:

Liikkeitä oon tuntenut enemmän ja vähemmän aina viikosta 13+3 lähtien. Töissä kun istuu paljon, niin silloin tuntuu ennemmin ku kotona touhutessa. Illalla kun menee nukkumaan niin saattaa tuntua jotain muljahteluja, jos ei heti tuu uni silmään.

Liikuntaa ei oo tullu harrastettua enää ollenkaan töihin paluun jälkeen, kotona ollessa tuli mentyä pihalle kun kotityöt oli tehty, mut nyt tuntuu ettei kerkeä enää mitään ku on töissä.

Kauhuleffoja en yleensä uskalla katsoa, mut nyt oon miettiny et uskaltaisko sen paranormal activityn vuokrata, kun yks työkaveri on sitä kehunut.

Nyt täytyy jatkaa töitä ja mennä ruokatunnille... :p

eleana + seppo(?) mies sanoo sepoksi vaikka oon eri mieltä ollut, mut olkoon ny seppo niin kauan ku parempi työnimi tulee eteen :LOL: rv 16+1
 
Jeeni:
maximilian kyllä oksentaa, ei enää joka päivä, eikä ehkä edes joka viikko, mutta juuri käännyin tässä töistä kotiin, kun oksensin autossa päälleni....vois jo loppua...
:x Yäk

( . ) Heräsin viideltä oksentamaan ja nyt on krapulaolo. Lähden muksujen kanssa pihalle (vapaapäivä) niin saa jotain muuta ajateltavaa. Liikkeet tuntuu jo tosi hyvin ja varsinkin illalla pikkunen vispaa masussa hurjasti :D
 
Hyvää keskiviikko-päivää äiskät! :wave:

Ulkona on kovin synkkää ja sateista, mutta ei haittaa! Sulaa ainakin lumet! :)

Mulla oli eilen kolmas neuvola, sydänäänet löytyivät heti kun hoitaja laittoi anturin masulle! Hetki ehdittiin kuuntelemaan ja sitten pikkuinen luikahti johonkin piiloon :D
Kaikki oli muuten kunnossa, mutta rautakuurista huolimatta hemoglobiini ei ollut noussut edelliskerrasta yhtään : / Se oli sama kuin viimeksi eli 111. Sain nyt kehoituksena vaihtaa merkkiä semmoiseen, jossa on c- vitamiinia mukana, joka auttaa raudan imeytymistä. Hyvä kuitenkin, ettei ollut laskenut!

Jee! Eilen tuli kotiin doppler!! :heart: Mies halusi heti etsiä sykettä ja taitavasti se sen löysikin! :) Kyllä toi on ihana laite kun on voi aina välillä varmistella, että kaikki on hyvin :heart:

Vauvelin liikkeet tuntuvat jo ihan selkeinä! :heart: Hienosti on liikkeet vahvistuneet, alun pikkuruiset hipaisut tuntuvat jo semmoisina elohiirimäisinä tunteina, joita ei voi olla huomaamatta! :) Ihanaa!!

Branven Onpas sulla kyllä alhainen verenpaine! :O Sun täytyy puputtaa salmiakkia ja lakritsia, kun ne nostavat sitä! Olehan nyt varovainen siellä, ettei törmäile ovenkarmeihin! ;)

Rasvaamisesta: Mä käytän masuun Body Shopin vartalovoita. Pääasiassahan raskausarpien muodostumiseen vaikuttaa kudosrakenne, joka joko venyy ja myötäilee tai sitten ei veny ja repeää. Rasvaaminen ei siis estä arpien syntymistä, jos kudosrakenne on "venymätön", mutta se pehmentää ihoa ja tekee siitä joustavamman, jolloin se kestää paremmin venymistä. Ihan niinkuin kuivat kantapäätkin halkeilevat huomattavasti helpommin kuin pehmeät ja rasvatut ;) Eli varsinkin kuivaihoisten kannattaa kyllä rasvata masua tavallista huolellisemmin.

Räpä Voi ei! Mulla oli 10 raskausviikolla kans kamala flunssa ja vähän kuumettakin, on tosiaan kamalaa kun on niin vähän lääkkeitä mitä käyttää! Mulle kuitenkin lääkäri sanoi, että nenäsumutteita voi huoletta käyttää hetkellisesti myös raskaana. Ja mä kyllä sitten käytinkin, koska en pystynyt oikeasti olemaan ilman! Se imeytyy kuulemma ainoastaan nenän limakalvoihin ja koska määrä on niin tolkuttoman pieni niin ei mitenkään voi vaikuttaa sikiöön.

elmiju No onpas omituinen vaiva! Kannattaa varmaan soittaa neuvolaan, jos oireet jatkuvat. Ei tarvitse sitten ainakaan yksin pohtia, että mistä johtuu.
Mutta älä tuosta oireettomuudesta huoelstu, ei mullakaan oikeen mitään oireita enää ole :) Tissitkään eivät juuri ole kipeät, ei ole pahaa oloa ja muutenkin on ihan ns. normaali olo! Ja siellä se sydän kuitenkin mennä jumpsuttaa pikkuisella kovaa kyytiä! :heart:

Mayah Kiva, että sielläkin oli neuvolassa kaikki hyvin! Meillä oli myös syke 150 :)

Jiimii Apua!!:O Jopas sulla oli inhottava sairaalareissu! Onneksi kaikki on nyt hyvin! Mä olen kuullut, että virtsakivet ovat aika yleisiä raskausaikana!? En kyllä ole asiaan enempää perehtynyt, mutta mun serkku oli vuosi takaperin raskaana ja hänellä myös todettiin virtsakiviä silloin ja oli kamalia kipuja. Silloin lääkäri oli sanonut, että ne ovat yleisiä raskausaikana...
Nyt vaan lepoa! :) Ja ymmärsinkö oikein, että tyttö olisi teille tulossa?? :heart:

Punkku No jopas sielläkin on sattunut ja tapahtunut! :hug: Kyllä nyt luulisi ehdottomasti sairaslomaa saavan kunnolla jos kohdunsuukin on auki :O Nyt oikeesti lepoa oikein kunnolla!
Toivottavasti kaikki menee hyvin, eikä myoomasta ole haittaa :hug:

Onko pakko mennä töihin jos ei jaksa? :D
Mulla on töitä heinäkuun loppuun ja sitten jään kesälomalle ja heti perään äippälomalle elokuun lopulla!

Vaniljainen ja Kultakimpale :heart: 15+3
 
Nyt alkoi itelläki kutkuttaan toi paranormal activity 2. leffa:LOL:,siis mie niin haluaisin kattoa sen mut mua pelottaa jo etukäteen mitkä unet tulee olemaan seuraavana yönä ja yleensäki se et pystynkä ees kattoo sitä :D

Branwen tiedän tunteen ku on toi alhainen verenpaine,se tuntuu muutenki olevan aika yleistä kuite,kärsitään sitte dementiasta vanhuksina(kuulema..)!Ei auta ku ottaa hieman iisimmin ja tosiaan toi salmiakkiaski on hyvä piettää taskussa ja nappailla välil niin ei huimaa niin paljoo,ja muista syödä tasaisin väliajoin!

Vaniljainen juu tyttöä meinas tää lääkäri,mut odotellaanhan nyt viel se rakenneultra mitä siel meinaa...ja luultavasti otetaan jossain vaihees 4d jos miehen äiti kustantaa osan,on ensimmäinen lapsenlapsi ja miehel ei mutenkaa ole ku 1veli joka asuu helsingis et vaik ne vauvaa alkais oottaa niin kaukana ovat silti...

Neuvola olis viikon päästä,odotan ihan mielenkiinnol,kiva päästä välil sielläki käymään =)
 
Keskiviikkoa!

Täällä ei kummempia, eilen iski närästys, josta en olekaan vielä kärsinyt, eikä sitä ollut juuri lainkaan myöskään esikoista odottaessa. Olipa todella ikävän tuntuista, tuli vielä kesken työpäivän. Täytyy toivoa, ettei ota tavaksi ilmaantua usein. Sydämen muljahdukset tuntuvat loppuneen, tai ainakin vähentyneen huomattavasti. Huh.

Mammavaatteita olen käyttänyt jo viikolta 8 tai 9, olisi silloin vielä menneet vanhatkin housut jalkaan, mutta järjettömän turvotuksen kanssa oli mukavampaa käyttää mammahousuja. Nyt on kyllä jo sen verran kunnioitettava pallo tämä maha, ettei tavalliset housut kyllä menisi enää kiinni.

Rasvauksesta: Käytän Weledan raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettua öljyä iltaisin (kun muistan...), esikoista odottaessa rasvailin perusvoiteella. Tosiaan tuo kudostyyppi taitaa määrittää sen, tuleeko arpia vai ei, mutta eipä tuosta rasvauksesta haittaakaan kai voi olla. Ensimmäisen raskauden aikana minulle ei tullut varsinaisia raskausarpia (sellaisia punaisia), mutta maha tuli kyllä täyteen pieniä, valkoisia, poikittaissuuntaisia venymäjälkiä, jotka eivät ole mihinkään kadonneet. Niistä sitten muodostuu kivoja ryppyjä tuohon vatsalle, kun nahka roikkuu löysempänä silloin, kun ei ole raskaana... : / Että joku hyvä puoli tässä tämänhetkisessä pinkeässä vatsanahassa on. :D

Liikkeitä ei tunnu täällä vieläkään, lienee istukka kohdun etuseinässä kuten esikoisenkin kanssa. Kaipa nuo kohta alkavat tuntua, ainakin toivottavasti.

Reilu viikko neuvolaan, kiva päästä kuuntelemaan sydänääniä! Kun liikkeet eivät tunnu vielä, on helpottavaa aina silloin tällöin saada edes jotain todisteita siitä että kaveri on hyvissä voimissa. :)

Jerika 16+3
 
Mä täällä niin kateellisena luen teidän neuvola kuulumisia ja sydänäänten kuunteluja :(
Helsinki kun on päättänyt sästää uudelleen synnyttäjien neuvolakäynnestä ja toinen käynti on vasta rv22, eli toukokuun lopulla. Ja rakenne ultraankin on vielä yli kuukausi :'(

Blaah!!!

Tänään kyllä oon menossa Hulluille päiville ja Aventin tuttipulloja on ostoslistalla jos vaan tälläkin kertaa ovat alennuksessa :)

Santtu ja Tirppa 14+5

 
Santtu81, mäkin asun Helsingissä, mutta viime viikolla pääsin kuuntelemaan sydänääniä, kun mulla oli noita sydämen muljahteluja, joten kävin sitten neuvolalääkärillä, joka samalla teki sisätutkimuksen ja kuunteli sikiön sydänäänet "kun nyt kerran täällä olet".

Sen lisäksi mulla on vielä yksi neuvolakäynti rv 18, koska jo ekalla käyntikerralla mun terveydenhoitaja sanoi, että toinen käynti olisi uudelleensynnyttäjällä viikolla 22, mutta että koska niitä sydänääniä on kiva kuunnella siinä ultrien välissä, niin varaa vaan ylimääräinen aika siihen. Eli ilmeisesti mulle on sattunut mukava terveydenhoitaja sitten. :) Täälläkin rakenneultraan aikaa vielä melkein kuukausi. Jaksamista ultran odotteluun!

Jerika 16+3
 
Pitkästä aikaa kirjottelen tänne.. ei oo muka saanu aikaseksi,eikä oo edes tullu luettua juttuja!:ashamed:

Punkku: Nyt kannattaa kyllä ottaa oikeasti tosi rauhallisesti ja levätä!! Tiedän kokemuksesta, nimittäin meiän nuorimmainen (nyt 1v.8kk) syntyi keskosena 32+5! Mulla alkoi supistelut tosin vasta viikoilla 28, mut siitä lähtien olinki sit jatkuvasti ihan sairaalassa vuodelevossa ku supisteli kunnolla ja kotona en olis saanu levättyä kahden pienen kanssa. Jouduin välillä jopa Kuopioon asti makoilemaan kun poju meinas tosissaan syntyä rv.29. No sinne 32+5 viikoille saatiin pidettyä vauva masussa ja sitten ei enää mikää auttanu.. poika syntyi 2kg kokoisena ja vietti kuukauden sairaalassa. Noitten kokemusten jälkeen vähän pelottaa että miten tää raskaus menee.
Mullaki nimittäin meinaa nyt jo välillä supistella jos siivoan tai leivon :(
En haluais taas sairaalaan enkä kokea toista kertaa tuota keskosuutta..vaikka nyt tuntuuki että jos tuonne 30+ viikoille pääsen ni hyvä on :)

Täällä on muuten voitu ihan hyvin! Massu on kasvanu kovasti ja pienen liikkeet tuntuu ihanasti :)
Mitää isompia vaivoja ei oo ollu, muuta ku tuo supistelu jos rehkin! Pitäs yrittää ottaa varovasta, mut kolmen pienen kans se on aika vaikeaa!!

Äitiysvaatteista: Mulla ei oo vielä käytössä oikeastaan mitää mammavaatteita.
Yhdet normifarkut mahtuu vielä ja sit käytän tregginssejä ja legginssejä, ne ku joustaa. Mut tarkoitus on toki ostaa jotai äitiysfarkkuja ja paitoja!!

Rasvauksesta: Mahaa tai muutakaa en oo rasvaillu missää raskauksissa eikä oo onneksi arpia tullut muuta ku alussa rintoihin ku kasvoi niin kovasti! Eipä tuosta rasvaamisesta ois kyllä haittaakaan, vaikka uskon että seon ihotyypistä enimmäkseen kiinni että tuleeko arpia vai ei!:)

Tällasia tänne.. mitään vauvatarvikkeita tai vaatteita en oo vielä ostanu enkä osaakkaa ostaa vielä aikoihin varmaan! Aika paljon meillä on jo valmiina edellisiltä lapsilta esim vaunut ja turvakaukalo sun muut isommat jutut!! Ens viikolla ois rakenneultra, ihana päästä masuun kurkkaamaan :heart:

Hyviä vointeja kaikille!

Anrika + "Sepi" 18+5
 
Santtu81 Mulle sanottiin kans ekassa neuvolassa 4.2. että seuraava aika olis vkolla 22, MUTTA tänään kun soitin neuvolaan niin täti sanoikin että joo sullahan olis aika siihen vkon 18 käyntiin!! Olin ihan -Häh? Käytäntö on kuulemma muutama vko sitten muuttunut niin että otetaan jo vkolla 18 seuraava käynti! Eli sehän on kuukautta aikaisemmin :)

Kävin eilen sokerirasituksessa ja soitin tänään tulokset, ylläripylläri oli arvot koholla : / Eli ensi viikolla neuvolaan hakemaan ruokavalio-ohjeet ja sokerimittari. Ei yllättänyt mitenkään, oli tytön aikana yksi arvoista ihan rajoilla ja siitä on aikaa jo se kohta 4 vuotta + 6 kiloa extraa painossa... Harmittaa vaan, kun nyt raskausaikana ei muutenkaan ole maistunut liharuuat ja nyt pitäis noita hiilareita alkaa sit karsimaan. Hyvästi jäätelökesä :wave:

Tosta salmiakista ja lakritsista Mulla oli tosi matalat paineet (103/59) reilu kk sitten ja söin surutta salmiakkia, kunnes työterveyslääkäri (ollut neuvolalääkärinä 14 vuotta!) sanoi ettei missään nimessä saa syödä, että se turhaan vaan kuormittaa munuaisia?!!
Mun huippaukseen ja pyörrytykseen ja huonoon oloon auttoi rauta, ihan selvästi! Eli se ei johtunutkaan matalista paineista vaan raudanpuutteesta.

miirikki ja pötsi 17+0 *poks*
 

Yhteistyössä