***Syyskuun Sydäntenmurskaajat- ONNITTELUT KAIKILLE! ***

tänään KAMPAAJALLE! Vapaat kädet ja tiedän, että tukasta tulee UPEA! Siihen ei ole koskettu 9 kk mitenkään! Laitoin eilen kynnet ja kaikki! Nyt on naisellisempi olo eikä pelkkä sellainen möyrivä valaskala olo :D
Micade ollaan me sitten täällä ihan loppuun asti. Oman äidin kanssa äsken puhuin niin sekin vihjaili, että älä edes odota, että syntyy ennen lokakuuta.

Te, jotka odotatte ensimmäistä lasta, kuinka monen vanhemmat ovat "kauhuissaan" kun niistä tulee mummoja! Meijän äiti ei oikein sisäistä asiaa vielä, kun mulla on vaan nuorempia sisaruksia :D

37+jotain, keskiviikkona 38+0
 
heipä hei!

ja neukku kuulumisia taas jälleen kerran!

viikot 38+4 (37+4)
paino 80,2 ( 81,3) -1100g
verenp. 94/56 (94/48)
pissa puhdas (puhdas)
hb 107 (110)
sf 34cm (35cm)
tarj. rt (rt)
syke 140-150 (130-140)
liikkeet ++ (++)

vauva laskeutunut lähtökuoppiin =) =) =)
jes,jes,jes!
.......toki sehän voi viihtyä sielä vielä parikin viikkoa, jos ei kauemminkin! :/

oli sijaisena kätilö joka on tehnyt kätilön hommia ainakin yli 30v, jos ei 40v, ja on jäänyt jo eläkkeelle, mutta oli nyt tosin tuuraamas, ja on niin kokenut, ja pätevä, että melkeenpä uskon hänen kommenttiaan, kun sanoi että sykkeiden perusteella tulokas on tyttö!
saapi nähdä, pitikö vanhan neukkutädin povaus paikkansa? =)
tämä kätilö ollut tuolla äitiysneuvolassa kahden edellisen odotuksen aikana, ja osasi käsi kopelolla arvioida vauvojen kootkin just nappiinsa!
nyt veikkasi, että vauva painaa laskettuna aikana 3500-4000g, no tosin aika laaja skaala, mutta hyvin hän viimessimmän lapsen kohdalla tiesi 100g tarkkuudella! =)

siinäpä ne tän päivän kuulumiset!

odotus jatkuu.....

fiksu ja brutus 38+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Micade Kiitos tiedosta rintakumin suhteen! Eli toivoa on imettää pitkäänkin vaikka käyttääkin kumia, jos vaan maitoa tulee?! Meillä kun ei vaan suju ilman, on sen verran vaikeet nännit täällä, varsinkin kun on tissit täynnä...
Kyllä mä tsemppaan käyttämään rintakumia, jos sen avulla imetys sujuu helpommin!! Mulle se annettiin esikon aikana keskolassa, kun sanoivat matalista rinnanpäistä ja muutenkin oli tarkoitus ettei vauva rasitu liikaa tissillä. Kakkosen aikana otin sen aika nopeasti sairaalasta kotiuduttua käyttöön, kun rinnanpäät ihan hajalla. Eikä mulle ainakaan kukaan ole sanonut, että nuo olis jotenki viallisia (siis lapset), kun oon niitä kumilla imettänyt :D Ja esikon kanssa huomasin senkin, että kun maitoa tuntui joskus tulevan "yli äyräiden" niin rintakumi kuitenkin "jarrutti" maidon valumista vauvan suuhun ettei se ollut aivan tukehtua siihen.. Ja eihän se kumi vaadi sen kummempia "huoltotöitä" kuin tutitkaan! Kai ne periaatteessa neuvolassa suosittelee rintakumin käyttöä vaan tilapäisesti, mutta en mä kyllä tiedä mitä haittaa siitä voi olla.. Syöhän jotkut vauvat pelkästään pullosta eikä sekään oo yhtää sen huonompi vaihtoehto. Mulle itelle se imetys oli vaan jotenki niin tärkeä juttu, että ajattelin, et voin rintakumin verran nähdä vaivaa sen onnistumiseen. Esikon täysimetyksestä oon jopa salaa vähän ylpeä, kun hän oli muutaman viikon keskolassa ja sai siellä pullosta + nenämahaletkuun maitoa ja kotiutumisen jälkeen päästiin kuitenkin ihan pelkästään imetyksellä eteenpäin. :saint:

Alaselkäjomotus ilmaantui nyt jostakin yhtäkkiä ja pakko laittaa maate vaikka tarkotus oli kommentoida jotain muutakin.. :ashamed:
 
Vivid
Tsemppiä Uneksija ja Helinä! Kuulostaa siltä, että se on menoa ja varmaan ootte jo mennytkin..

Täällä just treenattiin selällään ja masullaan oloa tossa puuhamatolla ja nyt iski hikka. Se on niiin tylsää meiän mielestä..

Vivid ja Hippu 18pv
 
Tsemppiä kaikille jotka pääsee jo synnyttämään:D

Ja tsemppiä käynnistykseen ja sektioon meneville :heart:

Omaa oloa: Tosi hyvä! ei supistuksia, kolotuksia. Yöt nukun hyvin, ainoastaan kerran herään vessaan. Päivisin tulee puuhailtua vielä vaikka mitä ja pikkumies pitää äidin kiireisenä:)
Toisaalta jo toivon että olis jotain "kipuja", sais se neitokainen mun puolesta jo syntyä :heart:

Niin ja onnea taas kaikille vauvan saaneille joita en ole vielä muistanut onnitella :flower: :flower: :heart: :heart:

Nyt tekemään omenapiirakkaa, illalla tulee kamuja ja niiden lapsia kyläilemään joten hulinaa tiedossa!

Inka ja Maisa 38+0 POKS POKS :heart: :heart: :heart:
 
Ei enään kauaa kun saadaan oma pienoinen kainaloon. Huomenna olen äiti ! <3 Sektio jännittää ja muutenkin haikea olo. Ihana kun mies jäi jo tänään lomalle. Illalla tiedossa oikea herkku-illallinen :p Pitää vähän "juhlistaa" viimeistä kahdenkeskistä iltaa. Sairaala kassia ollaan pakkailtu ja hoitopöytä laitettu kuntoon. Ihan kreisiä.. Isommat imetysliivitkin piti käydä ostamassa, kun aiemmin ostetut onkin jo jääneet pieniksi !!??

Rimpulakissa ja muut sektiossa olleet: Laitettiinko katetri epiduraalin jälkeen? Otetaanko istukka myös haavan kautta ulos? :ashamed: ??

Onko sairaalassa rintakumeja, vai kannattaako ottaa omat mukaan?

Apua apua apua apua, mitäköhän ens yöstä tulee..? Mä tiedän että räjädän hillittömään itkuun viimeistään kun päästään sairaalaan. Ja siitä itkusta ei helposti loppua tule..

Miimu ja Masu 39+2
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Onko sairaalassa rintakumeja, vai kannattaako ottaa omat mukaan?
Meillä ainakin TAYSissa oli rintakumeja. Mutta niitä ei saanut mukaan, joten kotona kannattaa olla omat oottamassa. Mekin lähetettiin miehen äiti apteekkiin ostaan rintakumit, kun meillä ei ollut niitä valmiina kotona, eikä ilman niitä ois alkua pärjätty.

 
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Te, jotka odotatte ensimmäistä lasta, kuinka monen vanhemmat ovat "kauhuissaan" kun niistä tulee mummoja! Meijän äiti ei oikein sisäistä asiaa vielä, kun mulla on vaan nuorempia sisaruksia :D
Mulla sama juttu. Mä on sisaruksista vanhin ja ainut tyttö. Mun äiti on 40v ja mummi 60v. Äiti oli aika "järkyttynyt" että siitä tulee MUMMO !! En mä tiedä miten se nyt on asian sisäistänyt, kovasti on kyllä siis innoissaan "kuten mummin kuulukin", mutta ei siitä mitään perus mummoa saa ikinä tekemälläkään :)
 
Heissuli vei!
Täällä vietetty erittäin laiskaa päivää tänää.Ei jaksa,eikä huvita tehä yhtään mitään.Olotila ei ole tyytyväinen,tuntuu että kaikki harmittaa,masentaa ja V***ttaa... Koko päivän odottanut,että tämäkin päivä jo loppuis.Selkää (iscias) kolotellu koko päivän ja lonkkaa särkeny ja vali vali... Toivottavasti huomena tuntuis paremmalta.Näitä päiviä tietty aina välillä on... mutta masentavaa se on kuitenki....

No sen verta sain tossa aikaseks jopa,että nyt olisi meitin paapelon nukkumispaikka valmiiksi laitettu,eli sänkyyn viritetty se reunus ja lakanat paikallaan.
Myös sairaalaan matkaan lähtevää kassia pakkailin,vauvan vaatteet ja imetysliivit jne. nakkasin sinne ja sit kirjotin lapulle mitä pitäs koittaa vielä nakata mukaa ku lähtö tulee.Tosin tuntuu et pää on ihan tyhjä senkin asian suhteen,että mitä ihmettä mun tarvii sinne sairaalaan mukaan ottaa... pah...

rv 39+1
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :hug:
Hassua aatella että toisesta tulee mummo jo 40-vuotiaana kun mä ite olen 36-v ja saan vasta ekan lapsen =) Mulla itellä kun hieman kesti aikaa ennen kuin löysin sen sopivan isäehdokkaan lapselleni ;)
Mulla tänäin siivousinnostus, kun viikko laskettuun päivään..Mun pitäis vielä silittää vaavin sängyn lakanat, mut taitaa mennä huomiselle.
Ootteko muuten ottanu huomioon imetysliivien ympärysmitan, että se pienenee ainakin mulla 10 senttiä kun tää maha-asukki tulee ulos...
Tsemppiä miimumaijalle !
 
meijänkin äiti oli 38vee viel ku tuli muoriksi ekaa kertaa :kieh: sillo oli mun nuorin pikkuveli viel 4vuotta eli mun eka lapsi ois menny viel ihan hyvin äitin katraan jatkoksi. hyvin on ottanu muorin osansa kuitenkin :xmas: minäkin vanhin meijän katraasta ja meitä kaikkiaan 6 kipaletta, muilla ei viel lapsii. nyt odotan siis viidettä :heart:
 
Pakko oli tulla kysäsemään että onko kellään kokemusta lapsivesien lorahtelusta. Tai mulla tuli tänään jotain epämäärästä nestettä niin että meni housuista lävitse.. Enkä keksi mitään muuta mitä se vois olla koska ei siis kumminkaan ole viellä niin pahoja pidättämis ongelmia ja tosiaan tulin juuri vessasta. Sen jälkeen ei ole kertaakaan supistanut tai tullut lisää.. hmm.. Jotenkin olen vaan äimistellyt täällä koko päivän ja ajatellut että soitan synnärille jos tulee lisää mutta ei... :$

fiksu En tahdo masentaa mutta tosta lapsen laskeutumisesta niin mulla on ollut vauva "lähtökuopissa" rv34 asti eikä ole ollut ainuttakaan synnyttämään pääsemisen merkkejä. Tuttavallani taas kun neuvolassa sanottiin lapsen laskeutuneen lähtö tuli samana iltana niin mene ja tiedä nyt sitten että onko sillä kuinka iso merkitys synnytyksen lähestymisessä.. Toivotaan kuitenkin että pian tapahtuisi ja eihän meillä kellään enään paljoa ole jäljellä. Tsemppiä ja jaksamisia..

Dindei 39+1
 
Hmm Luulisin, että sain ensimmäisen kunnon KIPEÄN supistuksen. Kipunsieto kykyni on aikaisempien hermokipujen takia aika korkea, joten en lähde arvuuttelemaan :)

Hiuksista tuli muuten HIENOT, tuntuu olo kuiin uudestaan syntyneeltä! On nyt hienoa mennä laitoksellekin (JOSKUS IKUISUUDEN PÄÄSTÄ) kun on uus tukka ja kaikki!

Meidänkin äiti 46.v. ja ei yhtään ole kyllä mummomainen. Halusi, ett sitä kutsutaan joksikin muuksi kuin MUMMOKSI. Sanoin, että keksi itse sitten nimitys :D
 
Dindei Mulla tuli kolmoselta lapsivettä lorahtelemalla.Oli ilmeisesti reikä ylempänä ja tihkuutti aika pitkään.Oys:ssa sanoivat että on vain emätineritettä,mutta sitä tuli sen verran reilusti että en usko olleen sitä,en usko että niin onkaloiset ja horot paikat on.Ja meidän neuvola täti teki sisätutkimuksen ihan viimesellä viikolla ja sanoi että tuoksuu ihan selvästi lapsivesi koko ajan.Ei tehneet sille mitään ja sitten se alkoi kunnolla vuotelemaan pari päivää ennen synnytystä.
Se paperiliuska testi värjäänty että oli lapsivettä,mutta sairaalassa otettu näyte kohdunsuulta oli negatiivinen.Lääkäri sanoi että pitäisi just sillä hetkellä saada näyte,kun lorahtaa.

Mut kannattaa seurata tilannetta ja mulle ohjeeksi annettiin että jos sen vuodon väri,haju ym muuttuu niin yhteyttä sairaalaan ja jos kuume nousee puskista niin heti sinne.

Sitähän ei tiedä vaikka enteilis lähtöä :whistle:
 
Kaksi hyvin nukuttua tuntia takana. Pidempäänkin olisi voinut nukkua !! Mutta ei voi, TÄYTYY LÄHTEÄ HAKEMAAN VAUVAA :heart: :heart: :heart:

Palaillaan kun pääsen takaisin elävien kirjoihin ja kotiin. TÄNÄÄN MINUSTA TULEE ÄITI :wave: !

JÄNNÄÄ !!!!

T. Miimu ja Masu :wave:
 
Kirjottelempa nyt tännekin ihan näin viimesillä viikoilla, jäänyt tosi vähiin mun kirjottelu tähän ketjuun :ashamed:

Ensiksikin onnea kovasti kaikille jo nyytin saaneille! =) :flower: :heart: miimumaijalle tsemppiä! :)

Sitten kysymystä: Mistä tietää mikä kipu on supistuskipua ja mikä ei? Viime yönä alkoi yhden aikaan kova alavatsan ja alaselän polttelu, parhaiten niitä kuvais kramppimainen kuukautiskipu. Mulla on kyllä aika hyvä kivun sietokyky, oon joutunut kovaa kipua sietämään ennenkin. Se mua näissä viime öisissä kivuissa ihmetytti, että kun niissä ei tuntunut olevan taukoja välissä, ja olen käsittänyt että jos supistuksissa on tauot välissä? Mitähän tää sitten oli? Kerkesin jo aatella että joko pääsis synnärille. Noh, nämä krampit loppuivat sitten parin tunnin keston jälkeen. Mulla on näitä samakaltaisia kipuja jo monen monta viikkoa, mutta ei näin kovina, neuvolassa sanoivat silloin kun näistä aiemmin kyselin että oisivat lieviä supistuksia, mutta eivät kyllä sanoneet mitään siihen mitään kun kerroin että en huomaa mitään välejä niissä. Onko kellään ollut vastaavaa? :attn: Mietityttää sekin ettei mikään vaan ole vialla, aattelinkin että soitan neuvolaan ja kysäsen vielä asiasta. Mutta teidänkin mielipiteitä kaipaan, jos jollakulla ollut vastaavaa. :wave:

hensku 39+0 :heart:
 
Suuret onnittelut jälleen vauvautuneille ja tsempit vauvanhakureisulla oleville :flower: Ja tietenkin kärsivällisyyttä meille mahan kanssa vielä touhuaville =)

Lukemassa oon käynyt joka pv, mutta ei ole riittänyt aikaa jäädä kirjoittelemaan, joten kommentoinnit jääneet vähäiselle :ashamed: Meidänkään äiti ei ole yhtään mummomainen, on nyt 45v ja tuli mummoksi ekaa kertaa 44-vuotiaana, kun meidän poika syntyi. Mulla on yksi vanhempi veli, mutta hänellä ei vielä lapsia ja kaksi nuorempaa veljeä löytyy myös =)

Mietiskelin eilen, että olisikohan limatulppaa irtoillut nyt muutaman päivän ajan :whistle: Kirkasta, mutta tosi paksua ja aika paljon tullut :x Saas nyt nähdä meneekö tässä vielä lähes kuukausi ennen kuin saan nyytin syliin :kieh: Muita merkkejä ei pahemmin ole ollut, tosin menkkajomotus on koventunut ja supparit napakoituneet silloin kun niitä tulee. Eilen mulle iski siivousvimma taas vaihteeksi ja päätin päivän päätteeksi pestä yhden käytävämaton kylppärissä :whistle: Ei ollut ehkä maailman paras idea konttailla juuriharjan kanssa, mutta toivotaan että tuli puhdasta. Mies piti pyytää nostamaan maton mun kanssa kuivumaan, kun enhän mä saanut enää sitä nostettua, kun olin kyyristellyt. Selkä on nyt sen tuntuinen, että tulipahan tehtyä :whistle: :ashamed: Rasitussuppareitakin sain kyllä illaksi ;) Tänään olisi suunnitelmissa vaihtaa olohuoneeseen ja ruokailutilaan verhot ja pestä ne ikkunat sisäpuolelta. Jos jaksan..nyt laiskottaa :/

Kristelle 38+1
 
Ihan ensiksi, Tsemppiä synnyttäjille ja oikein paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille!!!

Tulin vähän kertoilemaan synnytyksen kulkua. Kuten tellu kävi teille jo infoamassa niin meille syntyi sitten 9.9.09 pienen pieni prinsessa.
Menin silloin tiistaina 8.9 käynnistykseen oysiin. Mulle annettiin cytotecin puolikas joka alkoikin heti tekemään tasaisesti 5min välein supistuksia. Otettiin sitten siinä käyrää sen jälkeen ja näkyi sydänäänen laskuja muutaman supistuksen aikana....lääkäri päätti että sille päivälle ei enää anneta mitään vaan seurataan käyriä....seuraavana aamuna tuntui huono olo päässä ja rinnassa, ahdisti ja hikoilutti kovasti. Lääkäri tekli tutkimuksen ja totesi edellisen cytotecin avanneen jo paikkoja hieman. Kokeillaan siis uudelleen.....

Noh, menin odottelemaan kyrälle pääsyä ja anoppinin tuli siinä vierailullle. Olin juuri selotamassa hänelle päivän kulkua, kun hoitaja tuli huikkaamaan ovelta että noniin, otapas tavarasi niin lähdetää valmistelemaan sinut saliin......TÄÄÄÄÄH!!! Lääkäri tuli iloisena ja kertoi hieman muuttaneensa suunnitelmaa. Koska ei ollut varmaa voiko pillereillä edelleenkään käynnistää turvallisesti ja salissa oli vapaata, hän oli päättänyt että menemme kalvojen puhkaisuun ja laitetaan oksitosii kehiin. Säikähin aivan mahottomasti enkä tienny mitä oisin tehny....pyörin vaan siin äsänkyni vieressä ihan ku eksyksissä.... anoppi näytti ihan samalta :D ...se vaan läpytteli mua olalle ja hoki että hyvin se menee ja onnea matkaan onnea matkaan...
Ekaks laitettiin oksitosiini tippumaan siellä puoli yhden tienoilla päivällä ja se alkoi tuottaa jonkinlaisia supistuksia silloin tällöin... Joskus kahden tienoilla sitten lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot.....vettä ei tullut ollenkaan :eek:
Muutama lasku näkyi taas käyrällä ja senpä vuoksi otettin vielä varalta leikkausverinäytteet valmiiksi ja laitettiin sokerilious tippumaan kun en ollut ehtinyt syödä kunnolla joten vauva saattoi reagoida siihen että verensokeri oli alhainen.
Kävelin edestakaisin niiden piuhojen keskellä ja keinuttelin itteäni koko ajan että suppari ttulis säännöllisiksi. Tippa- annosta nostettiin hieman... neljän tienoilla supistukset alkoivat tulla säännöllisesti ja tasaiseen tahtiin ne tulivat kipeiksi... Otin terapiapallon käyttöön ja siin äoli mukava pyöritellä lantiota, se helpotti kovasti. Seuraavaksi otettiin lämmin kauratyyny selälle ja sekin auttoi ihanasti. Jossain vaiheessa alkoi puskea kylmää hikeä ja tuntui jo tuskalliselta...ilokaasua kehiin... hieman helpotti sekin jälleen, malttoi vielä keskittyä rentona olemiseen.... kätilö teki tutkimusken...reilu 3 senttiä auki ja kanavaa pari senttiä.... uuuuh, eikö enempää???? Tutkimusen jälkeen alkoikin sitten ne helvetilliset kivut....vessaan kävely tuotti todella tuskaa ja pyyhin hikeä otsalta ja läähätin, supistus tuntui pysyvän päällä kokoajan...Painoi peräsuoleen todella kovaa. Kätilö kehoitti menemään nyt sänkyyn lepäämään... ilokaasu piti olla koko ajan suun lähellä...en kyllä edes aina muistanut sitä hengittääkään kun piti päästää ääntä maskin ohi...se kun muka helpotti... tuska vaan paheni, taas alatutkimus...jee nyt voi laitta kohdunkaulanpuudutteen.... Lääkäri tli laittamaan ja olis haluttanu tirpaista nenuun sitä kun just supistuksen aikana meni sorkkimaan sinne :kieh: ...vähäksi aikaa pahin kipu helpotti, mutta tuntui edelleen.... vähän ajan kuluttua taas alkoi repimään oikein kunnolla ja en enää jaksanut edes silmiä pitää auki enkä puhua kunnolla, keskityin vaan ilokaasuun ja ääntelyyn ja siihen että alapää olisi mahdollisimman rento....taas tutkitaan (olin jo aivan muissa maailmoissa), oi autuus ja ihanuus, nyt voi laittaa spinaalin kun kanava hävinnyt kokonaan ja kohtu tullut johtoviivaan (mitä ikinä se sitten tarkoittikaan)...ja taas lääkäri teki hommansa supistuksen aikana... mutta vo autuus mikä ihana euforinen olotila kun sain sen puudutuksen!!!! Tuntui vaan kun vauva painoi kovasti itteensä alaspäin.... olin ihan poikki!!!! Puudutus laitettiin 19.43 ja vauva syntyi sitten 20.12...että loput 5 senttiä aukesi sitten ihan hetkessä. Ponnistus kesti 4 minuuttia... vauva tuli itsestään ulos kun pää oli saatu syntymään... ja kuinka se olikaan puhdas!!!! Ei verta ei kinaa, vain ruusunpunainen lämmin ja märkä lapsi joka heti alkoi huutamaan!!!! Itkuhan siinä pääsi ja helpotuksen huokaus että lapsella oli kaikki hyvin!!! Mies oli ihanasti mukana joka vaiheessa ja pyyhki otsaa ja paineli lämmintä selkää vasten, välillä suukotti :heart: . Toinen oli niin pieni!!!!!! Loppu yvin kaikki hyvin... toki rankat kivut vei voimia ja pari kolme päivää olin tosi uupunut, mutta nyt on jo vähän helpottanut. Tyttö tankkaa parin tunnin välein ja nukkuu... sotkee kakan kanssa ja pissii mihin sattuu, vähän väliä pulauttelee maidot rinnuksille, mutta on niin syötävän ihana pienine tuhina nenineen :heart: :heart: . Kyllä saa olla todella kiitollinen tästä lapsesta ja että synnytys meni hyvin. Ja on ihana taas imettää!!!!!!
Nyt menen vähän torkkumaan että jaksan syöttää taas pian vauvelin.
Kuulemisiin!!!!

Naksos&Miina 6vrk
 
J84
Neuvolassa kaikki hyvin :D

rv 38+4 (37+4)
Hb 124 (125)
paino +400g (+100g yht. 14,2kg)
RR 99/60 (116/65)
Sf 35,5 (36)
sykkeet ++
liikkeet +
pissa puhdas niin kuin on aina ollut :)

Seuraavan ajan varasin ens torstaille 39+6, kun en nähny mitään syytä mennä aikaisemmin ja eihän sitä tiedä josko olis jo päässy laitokselle tai peräti pois :D

Kauppareissukin tuli tehtyä ja ruoat hommattua loppuviikolle...varsinkin sellaisia mitä isäntäkin osaa vääntää. Nyt taas ei oikein jaksais mitään, yö meni niin harakoille vasemman käden puutumisen ja veskissä ramppaamisen vuoksi. Nytkin on harkkasuppareita sadellut kiitettävästi, mut ei ne tästä muutu.... :(
 

Yhteistyössä