Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Heips!

Täällä vietetään ensimmäistä äitiyslomapäivää =)

Casannalla on ollut inhottavat lääkärit!! Todella ikävää toimintaa..

Enempää en tällä kertaa kirjottele kun alkaa olla hoppu :) palailen paremmalla ajalla.. päivittäin käyn juttujanne lukemassa =)

O&O + pikku jäppinen 35+0
 
hassel varmaan tuo alhainen paine tuntuu huimauksena/heikotuksena jos muuten on normaali paine.itselläni on aina ollu alhainen paine,paitsi tuo ei raskaana olo tuossa välissä eli reilu 4v oli sellanen normaali paine 115/70 hujakoilla ja raskauden alkaessa palatiin taas alhaisiin lukemiin keskimäärin 90/55 on lukemat ja se tuntuu juuri huomauksen atms välillä.mut vaarallista se ei ole,ellei sit kovat oireet synnytyksen jälkeenkin.mulla meinattiin aloittaa 5v sitte lääkitys mut sit noi paineet nousi.toissapvnä mittasin ite ja tulos oli 86/55,yläpaine harvoin noin alhaalla mut ajattelinki et on ku mua on niiiiiin väsyttäny nyt lähipäivinä,mulla oireet vähä niinku joillaki hempan laskussa..

Vanhempien lasten hoito...toivottavasti tää käynnistys sillo ku poika isällään niin ei tarvis miettii...isänsä ku on sellanen et hän ei varmaan voi poikaa sit ottaa jos on mulla,on varmaan tärkeämpääki tekemistä..!!pyysin nytki apua yhden pvn kans ja ei heti oli multa vailla kokonaista vkloppua vaikka poika ollu mulla joka vk nyt pvn enemmän,meillä siis vk/vk systeemi.no turha enää minulta pyydellä mitää.hän vain suoraan sanottuna tekee välillä ja haluaa tehä elämästäni helvetin,narsistinen p**ka.anteeksi.
Mut nyt ylös ja aamupalaa,ihanaa tänään kotiin!!!ollaan siit ke asti oltu pojan kans talovahteina mun äidille ku ovat ulkomailla ja samalla hoitanu 86v alzheimeria sairastavaa ukkiani.
Jiimii&poju 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;24339028:
maximilian: kiitos :) äidin suhtautuminen muhun on muuttunut raskauden aikana, ei se ennen oo tollanen ollut :O mitäköhän vielä seuraa kun vauva on oikeasti syntynyt.... voi mikä kommentti isältäs! oisit sanonu, että juu, tää oli vahinko, annetaan tää teille ;) :D :D
:LOL::LOL:

Lastenhoito synnytyksen ajan Todellakin toivon että synnytys käynnistyy viikonloppuna kun mies on kotona (kaikki muutkin muksut ovat kiltisti odottaneet että iskä kerkee reissusta kotiin). Viikolla tuleekin sitten aika härdelli, mutta kyllä se hoitaja sitten jostain tehdään. Toki kaikki on aina lutviutunut tosi hyvin joten miksi ei tälläkin kerralla :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä lastenhoitojen kanssa on käynyt säkä, kun lapset ovat syntyneet viikonloppuna...isommat on ollut isällään viikonlopun silloin. Meillä on onneksi kaikki mummut ja lähisukulaiset sekä kaverit ihan 5 km säteellä, niin aina löytyy joku paikka. Ja nyt kun isommat on jo niin isoja, niin jos yöllä lähtö tulee niin pärjäävät keskenään täällä. Kaikki synnytykset on käynnistetty, niin on pystynyt järkkäämään etukäteen ja niin on tämänkin synnytksen kanssa edessä, ellei käynnisty itsestään paljon etuajassa:)

Marja ja maha-asukki 32+2
 
Hassel Täällä on myös vaivaa matalasta verenpaineesta! Normaalisti mulla on 120/75 ja nyt raskausaikana huomattavasti matalammalla. Viimeksi mitattuna 106/68. Tosta johtuen siis en kovin kauaa voi seistä paikallaan, alkaa heikottamaan. Pari kertaa mennyt niin pitkälle kassa jonossa seistessä, että korvissa vaan suhisee ja näkökenttä kapenee putkeksi. Siitä sitten vaan äkkiä kyykkyyn ja vettä napaan! Seuraava tunti menee kyllä sitten tosi heikossa olossa :( Muutenkin tuota yläkropan heikotusta on ollut havaittavissa. Kävely on paljon hitaampa akuin normaalisti, mutta jos pitäisi vielä puhua samalla niin oon kyllä niin hengästynyt ettei puheesta meinaa tulla mitään :( Mulla on infektioastmaa, mutta oon joutunut ottamaan koko raskausajan lääkkeitä jotta saan hengeln kulkemaan. Hengästyn vielä helpommin jos en lääkettä ota. Ja mitään infektiota mulla ei varsinkaan nyt kesäaikana ole ollut.

Täällä mies on lähdössä tänään työmatkalle miltein maapallon toiselle puolen, kotiutuu sitten ensi viikon lauantaina :( Ensi viikko siis yh-arkea lasten vielä lomaillessa. Päivät tulevat siis olemana pitkiä kun hoito/työpäivät ei itä rytmitä. Lisäksi huomenna on mun selkun rippijuhlat 70km päässä ja munhan on sinne nyt sitten itsekseni ajeltava. Ainut ongelma on tää mun mahvaksi päätynyt maha, joka on ratissa kiini :O Ei auta muu kuin nostaa ratti aivan yläasentoon ja toivoa ajon onnistuvat kädet ylöspäin. onnekis ihanat sukulaiset ovat luvanneet auttaa takaisin tulon kanssa, jos musta ei enää ajajaksi ole. Mun äiti ja sisko asuu tässä kulmilla niin kuskin saan jommasta kummasta :)

S 32+1
 
Lasten hoito synnytyksen ajan: Jos ilta tai yö aikaan tai viikonloppuna syntyy, niin mun vanhemmat luvanneet tulla ammaksi, mutta kun ovat työssä käyviä, niin pakko olla toinenkin vara suunitelma! Mun sisko asuu kyllä miehesä kans meiltä kilsan päässä ja on luvannut hätätapauksessa tulla ammaksi, on kylläkin nyt sairaslomalla vaikean raskauden takia niin en mielellään siskoani siksi vaivais! Mun isä on kyllä sellasessa työssä että pystyy työajoissa joustamaan jonkun verran, niin luultavasti vois olla töistäkin pois! Ja jos ei ammaa saada niin kai sit menen taksilla eeltä ja mies tulee omalla autolla perässä, kun saa jonkun ammaksi!
Sukua kyllä paljon lähellä, mutta kaikki viikot melkei töissä tai sit koulussa!

Minä kärsin edellis raskaudessa alhaisesta verenpaineesta koko raskaus ajan, ja oli kyllä välillä tosi heikohko olo ja pyörtyilyä meinas esiintyä! Myös nyt helteillä verenpaine laski väliin 100/60 tietämille!

ansuliinu
 
Lukemassa käyn, mutta ei ehdi muka kirjoitella..

Toivottavasti jo synnyttäneet toipuvat hyvin ja vauvat pääsisivät pian kotiin!

Casannan lääkäritilanne ei käy kateeksi.. Ihme toimintaa kun palautetta pyydetään ja sitten vedetään herneet nenään! Toivottavasti saisit nyt kuitenkin siellä synnyttää, kuten olit ilmeisesti ajatellut?

Matalaa verenpainetta on myös täällä. Nyt oli korjaantunut viime neuvolassa lähelle normaalia jo, mulla siis jotain 115/75 luokkaa tavallaan, pikkaisen matalampi oli vielä. Huimausta ja väsymystä on tuon matalan paineen takia ollut.

Lapsen hoito synnytyksen koittaessa Meillä ei ole ketään lähellä, ketä voisi pyytää tulemaan, jos kiire tulee. Molempien vanhemmat asuvat parin tunnin ajomatkan päässä. Toivon että synnytys olisi viikonloppuna, jolloin voisi ehkä saada jomman kumman vanhemmat tänne, jos ehtivät tulla. Muuten on mentävä yksin, kun miehen on jäätävä esikoisen kanssa kotiin. Ja jos arkena käynnistyy synnytys, niin meis joutuu tulemaan töistä kesken päivän kotiin esikoisen kanssa. Ollaan ajateltu että joko vie minut tuohon sairaalalle tai menen taksilla, jos vaikka yöaikaan tulee lähtö, niin ei tarvii esikoista herätellä. Ja isyysloman aloittaa heti vauvan synnyttyä, kun esikoinen on kotihoidossa nyt. Katsotaan tilannetta onko viikon vai vähän enemmän alkuun kotona, yksi viikko ainakin säästetään myöhempään ajankohtaan, ehkä loppuvuoteen. Isäkuukautta on pohtinut, että pitäisikö. Siirrettäisiin sen ajankohtaa kyllä, että pitäisi ensi vuoden elo-syyskuulla, jolloin minä voisin mennä tekemään opiskeluihin liittyvän työharjoittelun ja lasten ei tarvitsisi mennä heti elokuulla hoitoon. Mulla on ainakin suunnitelmissa olla kotona tuonne asti, kunnes on opintoja jatkettava vuoden päästä syksyllä, olisin sen ensi kesän sitten kotihoidon tuella kotona.

Meillä on esikoinen ollut nyt 3 päivää vaipatta, yölläkin =) Voisi melkein jo tuuletella että kuivaksi on oppinut. Joku vahinko on sattunut ja varmaan tulee vielä kun välillä uhmistelee potalle menon kanssa. Mutta vaipat laitoin jo pois käytöstä =)

Nessu ja pieni 32+2
 
Jeeni, Onnea pikkuisesta! Olen seurannut keskustelua tähän asti vain taustailijana, mutta kun luin kuulumisenne, oli pakko 'tarttua kynään'! Meillä 2 v esikoinen ja tokaa siis odotetaan. Ja miehellä (sekä tämän veljellä) kloridiripuli eli tiedetään tarkalleen mistä on kyse ja minkälaista elämä on - HYVÄÄ! Kun tauti on diagnosoitu heti ja lääkitys osattu aloittaa, ei pitäisi olla hätäpäivää, mieheni elää ihan normaali elämää (kunhan muistaa lääkityksen). Mielellään jaetaan kokemuksia enemmänkin jos haluat. Itselläni ei ko. geenivirhettä ole joten meidän lapsilla ei tuota tautia voi olla.
 
Esikoisen hoidosta synnytyksen aikana: Meillä on niin loistavasti, että toiset isovanhemmat ja vähän muutakin sukua asuu ihan lähellä meitä. Toisetkin isovanhemmat asuvat tunnin ajomatkan päässä, joten uskon, että joku ehtii hoitamaan esikoista. Mitään erityistä ei olla kyseltä keneltäkään, pitänee kuitenkin sopia jotkin "päivystysvuorot" ettei käy niin, että kaikki ovatkin yhtäkkiä joku viikonloppu reissussa ja mökillä. Meneväistä porukkaa niin näin voi käydä.

Matala verenpaine: Mulla oli aiemmin ja sen takia huimaili, mutta nyt on korjaantunut normaaliksi. Katsoin esikoisen neuvolakortista, että silloinkin laski verenpaine ja ihan lopussa taas kohosi yli normaalin (mutta ei kuitenkaan huolestuttavan korkealle).

Nessu: Onnittelut vaipattomuudesta! Meilläkin oli tavoitteena päästä esikoisen vaipoista eroon kesän aikana, mutta ilmeisesti ei ole valmis siihen, koska kaikki yritykset ovat päättyneet surkeisiin sotkuihin lattioilla. Haastavaksi asian tekee, ettei hänellä ole mitenkään säännöllinen rakko/suoli, joten minä en pysty ennakoimaan, joten pakko vain odottaa, että itse oppii jossain vaiheessa tunnistamaan hädän.

Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin? En muista miten esikoisen liikkeet tuntui ja minua hämmentää tämän kakkosen liikkeet. Uskoisin hänen olevan nyt raivotarjonnassa (hänhän on kyllä ollut perätilassa, mutta kääntyi alkuviikosta), mutta usein tunnen selvät, voimakkaat liikkeet ihan alavatsassa. Nyrkkeilyäkö? Poikkitilassako? Pyörii vieläkin paljon, mutta mielestäni ei enää kuitenkaan vaihtele raivotilasta perätilaan. Välillä tuntuu, että vastassa on mustekala eikä ihmisvauva... :confused:

Kurpitsainen ja mörrimöykky 34+3
 
Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin?
Täällä ollaan tukevasti pää alaspäin ja kyllä tuolla alhaalla hieman liikkeitä tuntuu, suurimmat kuitenkin ylhäällä (mun tapauksessa navan kohdilla). Alhaalla tuntuu kädet sekä pään pyörityksiä. Ja alhaalla on sit tosi alhaalla, jopa lantion sisäpuolella ja se tuntuu tosi ikävältä :S

Täällä valmistaudutaan mun serkun rippijuhliin. Puolen tunnin päästä pitäis lähteä, juhlat kun ovat 70km päässä. Vähän (ai miten niin vähän!?) kyllä väsyttäis, mutta sain kun sainkin itteni ylös 7.30 :D Yö meni taas miten sattuu, muuten varmaan olis menny hyvin, mutta eka yö miehen työmatkSailusta on aina se vaikein. Tai oikeastaan reilu puoli väliin nukun huonosti ja kevyesti, sit kun alan tottuu siihen että nukun yksin eikä mies ole kotona, niin sit se tulee takaisin :D

-Santtu ja Möyry-Muksusta Tunku Tunkuseksi nimensä vaihtanut pikkuneiti 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Miuski00
Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin?

Elokuisista tungen tänne vastailemaan ;)

Eli meillä ollut todella aikaisin jo raivotarjonnassa ja nyt jo jonkin aikaa niin alhaalla ja kiinnittyneenä, että th ei saa mittoja otettua kunnolla eikä nappula liikahda lantiosta. Mä tunnen liikkeitä alamassulla, keskellä, kyljissä, pebassa, selässä ja potkii tuo tisseihinkin jos liian kasassa meinaan olla :LOL:
Ihan alhaalla siis voi hyvin tuntea esim. olkapäiden liikkeen, tää nappula takoo nyrkeillä ja "kutittelee" sormilla :D ja jossakin vaiheessa hokasin et on oikeasti niin "solmussa" että tunsin jalatkin alhaalla... tuolloin tosin pelästyin et on perätilaan kääntynyt, mutta sitten tunsin pään taas kunnolla....

-Miuski
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää sunnuntai päivää kaikille :wave:

Nyt on tutkittu ja luettu edellisiä juttuja ja liian paljon on jäänyt välistä lomailun lomassa. Joten jos nyt yrittäis päästä vielä mukaan tämän hetken aiheilla =)

Lapsen hoito synnytyksen koittaessa Täällä onneksi asuu suurinosa tutuista ja sukulaisista 5 km säteellä, että eiköhän tänne jonkun saa sitten ku aika koittaa! Jos kiire tulee herätän esikoisen (12wee) siksi aikaa, että joku paikalle ehtii! Edelleen siis odotan yksin eikä ole sitä toista osapuolta tässä asiassa auttamassa...tai missään muussakaan... =)

Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin? Vuokralainen on jo kiinnittynyt ja valmiina ponkaisemaan maailmaan, mutta usein tuntuu voimakkaita liikkeitä alavatsalla! Luultavasti pieni nyrkkeilijän alku siellä hääräilee :D

Täällä olisi poksuva päivä eli 35 viikkoa napsahti täyteen!! :heart:

Hipsunen + Vuokralainen :heart:
 
Kiitos kaikille verenpaineesta kommentoineille. Helpottaa kuulla, että en ole yksin vaivani kanssa. Olen tuntenut itseni laiskaksi ja huonokuntoiseksi mummeliksi, kun ei oikein mitään jaksa ja väsyttää loputtomasti. Kun tosiaan ei muissa raskauksissa ole näin alhaalla koskaan ollut. Kai siis tuo 89/55 alimmillaan tosiaan aiheuttaa jotain oireita...

Raivotarjonnassa olevat
. Tämä pikkuinen vetää vielä kuperkeikkaa :O . Enää ei sentään käänny pää ihan ylöspäin, mutta välillä on pyllyä kyljessä ja pää nivusissa. Onneksi tuokin jo rauhoittunut. Perjantain nla:ssa oli pää jo melko alhaalla, muttei lähellekkään kiinnittynyt. Vielä pari viikkoa sitten tuntui "sukkapuikko" pistoja kohdunsuulla ja kyllä tuo olkapäällä ja käsillä viuhtoo menemään ihan alamasulla. Liikkeitä tuntuu täälläkin ihan joka paikassa. Notkea ja vahva kaveri on. Kylkiluut ja rintalasta ovat saaneet sellaista kyytiä, ettei oikealla kyljellä nukkumisesta tahdo tulla mitään kun kylki on niin hellänä!

Mutta onko muilla riehuva vauva? Välillä olen ollut todella huolissani, kun tämä tuntuu saavan jonkinlaisen "tärinä" kohtauksen ja välillä taas "neliraajaitkupotkuraivarin". Todella pelottavaa, kun tuntui koko vauva "tärisevän" tai siltä tuo ainakin tuntui ja välillä potkii ja riehuu aivan hulluna. Nyt onneksi vähän rauhoittunut kun tila alkaa loppua kesken. Enää noita tärinöitä ei tule niinkään ja raivareitakin ehkä muutama viikossa.

Tästä johtuen ilmeisesti näin taas viime yönä todella pahaa unta . Vauva syntyi ja näytti todella söpöltä ja täydelliseltä, mutta jotenkin tiesin, että kaikki ei ole kunnossa. Alkoi saada sellaisia selkäkaarella tärinä kohtauksia ja katse harhaili ihan miten sattuu ja muutenkin oli selvää, että vauvalla on jonkinasteinen kehitysvamma. Unen edetessä vamma vain paheni ja kävi selväksi että lapsi on vuodepotilas lopun ikänsä ja ties mitä :'( . Aamulla oli pahamieli kun heräsin.
Kaipa tämä on suht normaalia, mutta ei niinkään mukavaa...

Mitä olette mieltä: vieläkö uskaltaisi lähteä reissuun? Ehkä risteilylle, Tallinnaan, Riikaan tai jopa pari päivää keskieuroopassa. Parin viikon päästä on kuitenkin lähdettävä serkun häihin viiden tunnin ajomatkan päähän. Eilenkin oltiin merellä vaikka kyllä oli melko rytäkkää kun aika kova tuuli oli. Mutta eipä tuosta mitään haittaa ollut. Muutama suppari tuli kun vähän siellä hakkas vene aaltoihin ja masu oli hetken hellänä, mutta muuten kaikki ok.

Hitsi kun väsyttäis, mutta ei kyllä kehtais ottaa tähän aikaa enää päikkäreitäkään...Tais tulla nukuttua liikaa.

Hassel ja Teppana 35+2
 
Eilen poksui 36+0!! Olipa mukavat kaverin häät eilen, juhlittiin aikas myöhään ja meikäläinen tunsi kropassaan sen kyllä!

Lastenhoito synnytyksen ajan mummo luvannut hoitaa esikoisen, asuu puolen kilometrin päässä, joten pääsee myös yöaikaan meille, onneksi on näin.


Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin? Kyllä tosi alhaalla liikkeet tuntuu, pistoja alapäässä alkanut tuntua. Yöllä joskus kun oikein alavatsalla touhuilee niin ei meinaa sitte millään löytää hyvää asentoa nukkua.


Tänään kasattin pinnasänky valmiiksi, odottelee pientä nukkujaa:heart:

36+1
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan liikkeistä mä tunsin ekassa raskaudessa kyllä liikkeitä alhaallakin, kun lapsi oli rt. Nyt tunnen myös ylhäällä, vaikka vauva on pt:ssa. Joskus tuntuu tosi koviakin, oon jo epäillyt onko se kääntynyt... Mutta sitten alkaa potkuttelut alakertaan ja tuntuu kun jalka tulisi ulos :D Et jalkatarjonnassa edelleen!

hassel mä en ehkä uskaltas lähtee enää laivalle tai ulkomaille... Kun pelkäisin että jos se päättäs syntyä kesken risteilyn tms, niin voi kauhistus! En halua synnyttää missään laivassa :D (eka synnytyskin oli aika nopea ja tää on vielä jalkatarjonnassa). Mutta Suomen sisällä uskaltaisin matkailla, autossa istuminenkaan ei tee pahaa... Onhan täällä sairaaloita :D Mihin asti esim lentäminen on sallitua? 36 vai 38viikolle?

Mulla on huomenna ä-pkl:lle aika kääntöyritykseen! Oon van edelleen vähän sitä mieltä, etten anna kääntää... Mut pt on yhä ja painokontrolli on samalla, viimeksi oli 2vkoa pienemmän kokoinen, esikoinen kasvoi samalla käyrällä. Jännittää vähän tuo huominen aika, onneks kaveri pystyy ottamaan esikoisen hoitoon niin mies pääsee mukaan. Huh.

merkkari ja möhkis 36+2
 
Koripalloturnaukset takana ja miehen kans käyty kavereiden mökillä kaksin viettämässä viimen vuorokausi:)

Liikkeet on täällä jatkuvasti nivusissam kyljissä ja ihan alhaalla...ylävatsalla ei juuri tunnu kun mukkasuja...perätilassa ja poikittain on ollut. Aika jännästi nyt torstai-perjantaiyönä liikkeet ovat muuttuneet...tai musta tuntuu, että vauva ei liiku juuri mitään. Tai asento vähän vaihtelee, mutta potkuja ja kunnon rytkytystä ei tunnu ollenkaan..Täähän on ollut jopa äitiyspolin lääkärin ja kätilön mukaan todella, todella vilkas ja juu niin munkin mielestä...mietin jo, että pitääkö kaäydä näytillä, mutta yritän sinnitellä keskiviikon kontrolliin...Tänään särkenyt ihan tajuttomasti selkää, nivusia, polvia ja pohkeita ja supistuksiakin tullut paljon...mietin vaan, että oliskohan neitokainen sitten asettunut lähtökuoppiin ja liikkeet sen takia vähentyneet:)
 
onko muilla riehuva vauva? ON! Tuttua on nuo tärinäkohtaukset ja kauhea riehuminen. Yleensä klo 23 aikoihin alkaa mahdoton riehunta, tulee kättä ja jalkaa sinne sun tänne, ja kylkiluihinkin niin mahottomasti, että sattuu ihan tosissaan. Ja jotain ihme punkemista sinne kylkiluiden alle/päälle, selällään ei pysty olemaan. Ja siis tätä kyllä ihan pitkin päivää, tuo 23 vaan on jotenkin vakiaika.
Ja tosiaan tuo tärinä. Koko maha vaan vavahtelee, ihan kuin olis maanjäristys. Vai mahanjäristys...
Tiedä sitten, onko kyseessä erityisen vilkas lapsi vai onko ihan normikäyttäytymistä. Ylihuomena äitiyspoli, pitää muistaa kysästä.

Ja raivotarjonnassa on, liikkeitä tuntuu ihan ympäri vatsaa vielä. Nyt on kyllä alkanut tulemaan välillä aika kipeitä vihlasuja ihan tuolla alavatsalla, semmosia nopeita ja viiltäviä. Ja uutena juttuna tuntuis siltä, että vauva haroo kädellään pitkin mun vasenta kylkeä. Ihana, pikkuinen käsi siellä menee niin että nahka vaan venyy ja paukkuu...:heart: =)
 
Helpottavaa kuulla, että muillakin "täriseviä" vauvoja. Mulla tais jonkun muunkin kanssa olla samaa ja kaikki nuo ovat enempi vähempi terveitä. Silti se huolettaa näköjään aina. Ei pitäis lukea kaikki juttuja niin tarkkaan. Mä kun tuppaan lukemaan kaikki maholliset "kauhutarinatkin".

Me saatiin otettua eilen taulua varten masukuvat. Seuraavaksi otetaan sitten samanlaisia kuvia vauvan kanssa :) . Tuli aivan mahtavia. Harrastetaan siskon kanssa molemmat valokuvausta, joten hoidettiin ihan studiolaatuset kuvat meidän pelihuoneessa. Molemmilla kun on vielä kunnon kamerat niin otettiin molemmilla ja nyt vaan pitää käsitellä ja kattoo mikä niistä pääsee tauluksi asti. Mies, minä ja masu. Oon kyllä lopputulokseen tosi tyytyväinen. Nyt kun sais vielä vauvan tavarat yms kans hoidettua kuntoon niin olis ihan hyvä juttu... Huomenna pitäis kai hakee vaunut ja turvakaukalo. Vaunuilla nyt ei niin kiire, mutta kun tuonne pidemmille Suomen matkoille lähtee niin kai tuo kaukalo olis hyvä olla mukana niin pääsee vauvan kanssa kotiin, JOS sattuukin reissun päälle syntymään.
 
vauvan tärinästä: eikös täällä ollut aiemmin jo puhetta siitä et se johtus keskushermoston kehittymisestä (ku vastasyntyneetkii tärisee sen takia?) eikä siis oo vaarallista... joku viisaampi vois valasta täs asias :saint:

RT ja liikkeet & vilkas vauva : mie en tiiä mitä haara-perushyppyjä tuol tehää, ku on RT ja kuitenki liikkeet tuntuu ympäri mahaa :D vauva on selkeesti oikeella puolella, pyllyä tunkee navan vieressä ja potkut tulee oikean puolen kylkiluihin, mut välillä liikkeet tuntuu myös vasemmalla, vaik pylly oikeella?! mietinkii et tekeekö siel jotai spagaattia :LOL: sit käden liikkeet tuntuu tuol alhaal vasemmal enemmä.. ja pää selkeesti tuol alhaal, pitää torstain kysyy neuvolas, et osaako sanoo et onko jo kiinnittyny... maha ainakii tuntuu ainaki laskeneen..?

Huomenna pääsee takasi koulun penkille ja toivottavasti siel pystyn olemaan laskettuun aikaan asti, sit ei tarvis tehdä ku kaks työssäoppimisjaksoa ja näyttöviikko äippäloman jälkeen, jos saisin nuo koulus istumiset pois alta =) kaikki muut tuntuu oottavan et pääsee äitiyslomalle ja mie into pinkeenä ootan koulunpenkille pääsyä, mut oonkii lomaillu koko kesän ja alkaa tää kotona oleminen tosissaan tympiä!!:headwall: veikkaan et kotonakin on rauhallisempi meininki, ku saa jotain muuta tekemistä ja ajateltavaa :stick:

tiikkonen ja "JD" 33+2
 
Isyyslomasta meillä mies jää hetkeksi lomalle vauvan syntyessä, mutta varmaan pitää loman syksyn mittaan useammassa pätkässä. Meille on muutakin halukasta pitempiaikaista hoitoapua tarjolla, niin jyvitetään vähän, että saataisiin vauvan ja esikoisen kanssa mahdollisimman moneksi päiväksi joku kaveriksi, että esikoisellakin olisi joku huomioimassa yksin häntä.

Närästys tuli ja meni :D Maha on pudonnut tuonne suunnilleen polviin, ja liikkeet tuntuvat tosi alhaalla lantiossa. Samalla hengitys helpottui ja närästys loppui :)

JiiMii onnittelut hääpäivästä :flower:

Vanhemman lapsen hoito synnytyksen aikana on iso ahdistuksen aihe :headwall: Asutaan eri paikkakunnalla kun sukulaiset, suht uusina tulokkaina ei ole täällä oikein sellaisia kavereita, joita voisi ”häiritä” ja lähimmällä auttajalla menee se kolmisen tuntia vähintään päästä paikalle. Ovat kuitenkin vielä kaikki työelämässä. Eli varmaan mies hoitaa lasta ainakin sen 3-4 tuntia… : / Toivoisinkin kovasti, että synnytys alkaisi vesien menolla, niin voisi hyvällä omallatunnolla soittaa apuvoimat paikalle. Olisi niin mukava, että mies pääsisi mukaan synnytykseen…

Liikkeistä Vauva majailee pää alaspäin, ja selkeästi tuntee, kun päällä kairaa tuolla liitoksissa… :kieh: Kädet räveltävät lonkkaluita ja jalat potkivat tuossa navan yläpuolella vuoroin kummallekin puolelle :) Peppu tuntuu sitten sellaisena möykkynä milloin kummallakin puolella :)

(.) Mietitään, uskaltaisiko sitä tehdä sellaisen 400 km ajoreissun tuossa parin viikon päästä, vai päästäänkö jonnekin vieraalle paikkakunnalle synnyttämään sellaisella tempauksella. Vauva on selvästi alempana, maha on pudonnut ihan tuohon alas ja pään liikkeet tuntuvat liitoksissa vihlontana. Lisäksi tuntuu sellainen pallo satunnaisesti tuolla nivusissa, ihan kuin päällään painaisi… Sitten kyllä taas välillä nousee ylemmäs, mutta liikkeet tuntuvat korkeimmillaan jossain vähän navan yläpuolella. Ja noita menkkakipuisia supistuksia ja muuta pientä… että voi olla, ettei uskalla enää pitempään lähteä autoon istumaan, vaikka mies ajaisi : /

Branwen ja Sissi 32+4
 
(.) Viime yö oli aikas hankala... Joka kohtaa kolotti ja tuntui vaikka minkälaista tuntemusta. Ajattelin jo että näinköhän tässä synnytys käynnistyy. No ei kuiteskaan, nyt on jo ihan "normi olo". Mun masu on tosi iso jo, vieläköhän paljonki kasvaa(ympärys navan kohdalta 107cm)?! No huomenna pelkopoli ja toivottavasti saadaan vauvasta mittojaki=) Jännittää...

36+2
 
Lueskellu oon teijän kirjotuksia mut tuntuu ettei kerkee kirjotella... Kaikenlaista hommaa ollu ja siltiki tuntuu ettei mitään ole saanu aikaseks :D

Onnea jeenille ja Noopulle pienistä pojista :flower: :heart:
Hurjaa, jo kolme syyskuista on maailmassa :heart:

tiikkonen
Mä roikun sun kanssa sitten lokakuussaki vielä täällä... :D Esikoinen synty rv.41+3 ja nyt on la 23.9 niin luulen kyllä että ihan syyskuun viimesille päiville menee tai sitten lokakuun alkuun :D

Jerikako se etti pienellä ympärysmitalla imetysliivejä... Googlettappa hannah-imetysliivit :)
Musta niissä tais olla pientäki ympärysmittaa olemassa. Ite tilasin esikoista imettäessä kyseiset liivit (lähetin tosin takasin ku luulin ettei niitä kannattaas enää siinä vaiheessa ostaa, no imetystä kestiki 1v4kk et olis kannattanu) ja vaikutti tosi hyviltä :) On vähän kalliimmat (jotain 39e) ku lindexillä mut musta oli hyvän oloset :)

Joko muuten muilla tulee maitoa?
Lähinnä puristamalla tulee. Rintsikoissa en ole ku joskus harvoin huomannu pikku pisaran...

Leo
Voi kurja tuon hepatoosin kanssa... Taijat sä olla sitten seuraavien joukossa joka vauvansa saa!

Vieläkö ansuliini on yhessä kasassa? :wave:
Ku siis tuosta limatulpasta kirjotit...

Huldis oli laittanu hellyyttäviä kuvia pikkusesta :heart:

Kengistä...
Samat menee ku ennenki...

jeeni
Voi kurja että pikkuselta tommonen sairaus löyty :( Onko teillä suvussa muilla tuota todettu? Miten vaikuttaa jatkossa?


tömpis
Se maidonkerääjä vaan sullotaan rintsikoihin ja se maito valuu tissistä siihen kerääjään :) Siitä sen sitten voi kaataa kätevästi vaikka pakastepussiin ja pakastaa. Itelle tuo oli aivan mahtava keksintö ku toinen tissi vuoti aina niin kauheesti imettäessä että liivinsuojista ei ollu mitään apua :D

Selkä on kipee jos istuu paljon ja vielä huonossa asennossa...
Jännä ku se kipee kohta on vain tuossa oikeella puolella puolivälissä selkää...

Isyyslomasta...
Kuinka pitkä se olikaan? Onko se 3viikkoa? Apua, millon ne paperit pitää muuten laittaa että ukkoki saa sitä rahaa? :confused:
Miten nää tämmöset unohtuu näin äkkiä vaikka esikoinen ole edes 2vuottakaan vielä...
Pitääpä ukon kanssa muuten jutella mitä tuon kanssa tekee...

Vauvabonuksesta en oo koskaan kuullukkaan ja täällä ei tosiaan semmosta saa :(

D-vitamiinit vauvalle...
Täällä kans saa ekan pullon neuvolasta ku tulevat kotikäynnille.
Esikoisen aikaan se ainaki oli jekovittejä joka ei meijän pojan mahalle käyny. Nyt aiotaanki antaa sama ku esikoisellekki (d-tipat jotka on sitä parempaa d3:sta) ja relat alotetaan kans varmaanki sitten jossain vaiheessa ku niistä oli esikoiselle apua mahavaivoihin pikkusena. Esikoinen saa niitä vieläkin... :)

Hurjan kuulonen synnytys Huldiksella ollu :hug: Onneksi kaikki kuitenki hyvin...
Tosiaan miten Huldiksella ja Noopulla mahtaa olla kotiin pääsy pikkusilla?

Isyydentunnustamisesta...
Me ei olla myöskään naimisissa. Postissa tais esikoisesta muistaakseni tulla kirje jossa oli yhteystiedot niin sais varata ajan sinne...

Casanna
Oho! Onpa ollu aika erikoista toimintaa lääkäreiltä :confused:

Te joilla on vauva raivotarjonnassa: Tunnetteko liikkeitä ihan alavatsallakin?
Välissä tuntuu pientä liikettä... Taitaa siellä nyrkkeillä :D

Helteet taitaa olla tälle kesälle jo ohi? Toisaalta kai nyt kohta alkaaki jo syksy olemaan...
Mä tässä järkytyin ku tajusin et mulla on laskettuaika ens kuussa! :D Vaikka onhan siihen vielä vajaa 7viikkoa, ja yli menee kuitenki niin vois sanoo et 2kk vielä :D

Viime maanantaina kävin neuvolassa
Verenpaineet hyvät, pissa puhas. Verensokeria ei sormesta mitannu.
Hb oli 132, joten vieläkään ei tartte lisärautaa! Sama oli ku rv.30+3 viime neuvola käynnillä.
Sf-mitta 29cm, nätisti mene keskikäyrällä.

Musta tuntuu et tää vauva taitaa olla pienempi ku esikoinen.
Esikoisesta oli samoilla viikoilla neuvolan puntarin mukaan tullu 5kg enemmän painoa ku mitä nyt ja sf-mitat oli korkeemmalla. Nyt tosiaan oli painoa kertyny 7,5kg. Nyt oli jopa niin oudosti käyny et oli painoa 100g vähemmän ku mitä viime neuvolassa. Tätä ei esikoista oottaessa käyny koskaan...
Tyhmänä tulee sitten nyt mietittyä välissä että kasvaakohan tää vauva normaalisti ja kaikkee mahollista...

Kävin sokerirasituksessakin viime viikolla. Aiemmin edellisellä viikolla tosiaan kävin ylimääräsessä nla-lääkärissä supistuksien takia (kaikki hyvin, mitään muutoksia ei ollu niinku arvelinkin) mut sillon oli pissassa sokerit ++
Terkkari laitto sitten sokerirasitukseen mut puhtaat paperit sieltä tuli :) Tuntuu olevan tuo täti aika tarkka noista. Miten teillä muilla, kuinka herkästi teillä päin laittavat sokerirasitukseen? Ilman siis et on mitään näitä riskitekijöitä; ikä, bmi, aiemmin todettu rd tms...

Vauvan painoarviota en oo saanu minkäänlaista...
Mulla on ens torstaina viimenen neuvolalääkäri ja sillon kai antavat jonkinlaista painoarviota.
Perjantaina tosin pelkopolille se aika mut en tiiä kattooko ne siellä mitään tommosia...

Sairaalakassia pitäs varmaan jossaki vaiheessa alkaa miettimään...
Esikoisesta alotin pakkamaan rv.35 mut sain sen valmiiks vasta joskus pikkusen ennen laskettuaikaa. Aika hidasta :LOL: Nyt tosin tiiän tarkemmin mitä sinne laitan niin on helpompi pakata :) Vauvalle pakkaan kotiin lähtöä varten samat vaatteet ku mitkä esikoisella oli päällä :heart:
Esikoiselle pitää varmaan kans varalta laittaa varmaan jotakin omaan kassiin. Vaikka ollaan sovittu siskon kanssa, joka siis tulee esikoista hoitamaan kun lähetään synnärille, että se tulee tänne. Helpompi näin ku on kaikki tavarat täällä ja jos yöllä tulee lähtö niin en mä nyt oikein kehtaa poikaa sängystä repiä keskellä yötä...

Hankinnoista...
Turvakaukaloon se lämpöpussi on edelleen hakusessa... :whistle:
Pikkusia vaippoja pitää ostaa vielä mut ne kerkee sitten myöhemminki... Muuten taitaa vissiin sitten vauvaa varten olla kaikki :)

Itelle ajattelin jonkun imetyspaidan varmaan ostaa ja sitten pitää vielä niitä kestoliivinsuojia kans hommata.
Tosiaan Zophie mietti niitten masutuubien käyttöä niin imettäessähän niille olis käyttöä vielä raskauden jälkeenki ku sais mahan piiloon :)

Imetysliivejä mulla on esikoisen jäliltä yhet isommat, joita käytin alussa ja sitten toiset vähän pienemmän kokoset, jotka menee sitten ku on tuo tissien koko tasottunu :)
Jostain alesta tilasin nuo isommat hotmilkin liivit. Ne on niin pehmoset ja ihan semmosta pelkkää kangasta että oli alussa hyvät ku ei varmasti painanu mistään kohti :)
Nuo toiset pienemmät ostin lindexiltä.
Nyt taijan noitten päiväkäyttöön tulevien imetysliivien kanssa tehä niin et ostan vasta sitten ku näkee miten nuo tissit tästä tällä kertaa kasvaa. Noilla kaksilla varmaanki pärjään alussa. Lindexiltä varmaanki sitten ostan tai sitten tilaan semmoset Hannah-imetysliivit jotka oon tänne joskus linkittänykki :)

Yöksi pitää vaan vielä parit imetysliivit ostaa... Mistä olittekaan niitä hyviä (ja tukevia! Nyt käytän kokoa dd) imetysliivejä yöksi ostanu ja entä niitä kestoliivinsuojia? :whistle:
Tuhat kertaa varmaan tästä ollu puhetta mut en ikinä ole muistanu laittaa ylös niitä paikkoja... Meillä päin täällä ei kauppoja ole mistä löytys niin jos nettikauppoihin löytys hyviä linkkejä :)

Noista Santun ja Miuskin mainitsemista Seamless nursing bra -luukkuimetysliiveistä... Onko nuo kuinka tukevat?

Kaarituellisista imetysliiveistä...
Esikoisesta en olis alussa voinu kuvittellakkaan käyttäväni ku tissit oli niin täynnä maitoa koko ajan! Pojan ollessa jotain 5-6kk aloin sitten käyttämään tavallisia kaarituellisia rintsikoita joista sai olkaimen irti. Nyt tosin haluan ihan imetysliivit ku on helpommat.. Kaarituellisia vaan ei taija kauheesti olla... Ainakaan semmosia joissa kuppiosa olis muuta ku pelkkä kaksinkertanen kangas?

Pitääpä kattoa mitä tuolla Otto.fi:n sivuilla on, kiitti vinkistä :)

laura
Noita sun juttuja lukematta ei voi olla nauramatta :D :LOL:

Bepanthen on kieltolistalla rinnanpäärasvaksi imettävillä äideillä ellei siis pese pois...
Tää tuliki uutena... Onko siinä rasvassa sitten jotain möyhöjä joista on haittaa vauvalle?
Pitääpä perjantaina kysyä ku käyn siellä pelkopolilla että mikä on LKS:n kanta tähän asiaan...


Onko teillä muilla ylhäältä maha kipee?
Jos on paljon jalkeilla niin maha menee tuosta ylhäältä kipeeks... Ja se nahkaki on jotenki semmonen arka... Taitaa tuo maha painaa jo sen verran näköjään et nahka on kovilla...
Maha ei muuten näy täällä takaapäin :D

Raskausarpiakaan ei ole vielä ainakaan tullu *koputtaa puuta* :) Yhessä välissä luulin et kaks pientä alkua oli tullu mut olinki vain raapinu mahaa...

Loput vauvan vaatteet pitäs vielä tuulettaa ja laittaa kaappiin. Ja sitten pinnasänky siirtää meijän makkariin. Ja haluaisin oikeestaan siivota koko asunnon katosta lattiaan, mitä mies ei ymmärrä :LOL: Ja se hoitotaso pitäs edelleenki tehä pesukoneen päälle, mies ei tunnu pitävän kiirettä... Vaikka lähteeki parin viikon päästä muualle töihin ja tulee kotiin vasta suunnilleen la:n aikoihin :O Oliko muita joilla ukot tekee keikkahommaa muualla?

Keinutuoli pitäs kans korjata ennen ku vauva syntyy, siinä olis ihana pikkusen kanssa keinutella :) Ja sitten varmaan vois olla supistuksien tullessa kiva myös...

Yöllä pitää monesti kääntyillä ku mahan kanssa on joskus hankala nukkua. Oon ottanu nt imetystyynyn kaveriks sänkyyn :)
Viime yönä heräsin monta kertaa siihen että oikeelle puolelle mahaa kävi kipeetä... Nyt jomotellu mahaa koko aamun... Pitää varmaan nousta täältä sohvalta ja alkaa aamupalan laittoon...

Esikoinen nukkuu vieläkin...Sais kyllä luvan herätä jo... Illalla meni vasta puol11-11 nukkumaan niin ei varmaan ihmekkään että väsyttää...

Pitäs melkein masukuvaa oottaa ja laittaa tännekki taas pitkästä aikaa...

Talvicci ja Torsti rv.33+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci, meillä mies kans heti ens viikolla kun loma loppuu lähdössä ulkomaille työreissuun. Onneksi ei ole siellä kuin pari päivää, mutta sitten siitä parin viikon päästä lähtee taas johonkin seminaariin 300km päähän, joten kyllä tässä vähän kans jännittää vieläkö tässä on yksin lähettävä synnyttämään : / . Olen kyllä sellastakin miettiny, että Suomen reissuille lähden mukaan. Synnytetään siellä sitten missä lähin sairaala sattuu olemaan. Kunhan ei tarvitse yksin olla.
Mahakivusta, itsellänihän on ollu tuota ylävatsakipua puolesta välistä raskautta asti ja niitä ensin kovasti sappikohtauksien piikkiin yritettiin laittaa, kun eivät millään meinanneet uskoa, että kun sappi poistettiin ko. syystä jo vuosi sitten! No, sitten keksivät, että mulla on vatsalaukuntulehdus. Siihen sain lääkkeet ja johan helpotti! Välillä sitten olen ollut ottamatta lääkkeitä ja oireet palaa aika pian. Mutta kivutkin oli pahimmillaan aivan hirveitä! En pystynyt nukkumaan kuin yhdessä asennossa ja liikkuminenkin aiheutti valtavat tuskat. Syödä ei pystynyt ja liikkuminen ja mahaan koskeminen oli mahdotonta. Vauvan potkut palleaan olivat myös tajunnan räjäyttäviä. Viime nlalääkärissä vaihdettiin erilääkkeeseen kun alkoi myös närästys vaivaamaan. Se onkin ollut aika paha myös. Lääkityksen ansiosta ei polta tai muuta, mutta välittömästi kun menee vaaka tasoon niin koko vatsan sisältö nousee kurkkuun. Illalla saa nousta monta kertaa istumaan ennenkuin tasaantuu olo, että voi käydä nukkumaan ja niskat on ihan jumissa kun on nukuttava kylelteen ettei masu paina ja niin korkealla tyynyllä että ruoka pysyy masun puolella...Oikein mukavaa siis.

Masun laskeutuminen, ei sinne päinkään. Tosiaan niinkuin eilen kirjoitin niin vauva ei ole edes kiinnittynyt ja päänkin vielä saattaa välillä nostaa pois lantiosta :O ! Laskeutumista odotan innolla, vaikka tiedän sen juoksuttavan entistä enemmän vessassa ja haittaavan lantiota ja ristiselkää, mutta saisi rauhan kylkiluille, keuhkoille ja vatsalaukulle....

Sokerirasitus
mulla oo ikinä ollut mitään! Laittovat sen takia kun suvussa on itseaiheutettua II-tyyppiä. Paastosin 10h ja söin viimeseks pussillisen karkkia niin narahdin 2.tunnin paastoarvosta. Juuh, ja siitä asti sitten mittailin sokereita eikä ikinä ole ollu lähelläkään raja-arvoja. Mielummin melkein matalia, kun aamu arvo on lähempänä kolmea. Nyt en ole edes jaksanut mitata, kun tuntuu niin turhalta. Kai tässä voisi vaikka kerran viikossa mitata nämä viimeset viikot. Vauvakin on pikkunen. Ens viikolla on vielä painoarvio ultra tuon takia, mutta ei varmasti ole iso. Sitä on sanonut terkkaritkin kun on sen verran tilaa tuolla vielä pyöriä eikä tosiaankaan tunnu isolta, vaikka jännä kyllä tosiaan viime neuvolassa oli TAAS noustu lähemmäs funduksen ylintä käyrää! Mutta Teppana oli hassussa asennossa, ilmeisesti selkä napaa kohti, koska oli peppu tasan keskellä rintalastaa. Terkkarikin ihmetteli, että onpa jännässä asennossa ja että mahtuu vielä pyörimään. Mutta olen sen verran pitkä, että tilaa on...

Matkustaminen, huomenna lähetään nyt kuitenkin parin päivän Tallinnan reissulle ja tosiaan kahen viikon päästä 400kilsan päähän serkun häihin. Saa nähdä kuinka käy. Sairaalakassia en huomiseen reissuun ota mukaan, mutta muihin kyllä aion ottaa.
Kohdunsuu on tällä hetkellä tosi pehmeä, kaulaa ei ole jäljellä kuin ehkä puol senttiä ja on varmaan sormelle auki. Mutta tämähän on aivan normaalia uudelleen synnyttäjille, joten ei tuosta pidä huolestua. Samassa tilassa suunnilleen tuo on ollut aiemmissakin ja ovat syntyneet erittäin vastahakoisesti käynnistyksellä pari päivää ennen laskettua aikaa. Jos ei olisi käynnistetty, olisi varmasti mennyt yli niinkuin esikko, vaikka hänestäkin oli paikat lyhentyny ja pehmentyny jo 27viikolla ja lääkäri uhkaili/lupas, että hyvä jos pysyy sisällä viikkoon 37 asti...Lopulta syntyi 42viikolla...

Hassel ja myöryävä Teppana 35+3
 

Yhteistyössä