Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Isoista rinnoista sen verran, että kuulen kanssa kommentteja rinnoistani ja inhottaa välillä katseet kun joku mies esim. puhuu niin katse on tisseissä...Ja meidän keskimmäinen neiti kun synty ja olin jälkitarkastuksessa, niin lääkäri katseli aikansa mun rintoja ja sanoi, että noi painaa varmaan 10kg...mitäs siihen sitten sanot? No kyllähän ne on niin valtavat ensimmäiset viikot synnytyksen jälkeen kun täyttyvät maidosta ja tosiaan lypsykone täällä ollut käytössä kaikkien raskauksien jälkeen...siis sairaalas lypsykone:) Olen maitoa luvuttanut kaikista lapsista ja päivässä tullut 1-2 litraa ylimääräistä...Mä täällä siivoilen ja järkkäilen paikkoja...tosin tääkin vaihe menee onneksi ohi kohta:)
Mahanympärys mitattu ja 119cm...eli kyllä se vaan kasvaa...

Alottaako teillä muilla miehet isyysloman, kun itse kotiudutte laitokselta? Meillä mies alottaa isyysloman heti vauvan synnyttyä, koska isommat lapset tarvii jonkun kotia!
Mie en oo koskaan kuullutkaan tuosta Vauvabonuksesta!

Eilen kävin mustikoita poimimassa ja kyllä nyt onkin sellanen olo että tuntee jotai tehneesä, koko selkää särkee ja jalat ja kädet kipeenä! Voi että mä en yhtään tykkää näistä isännän iltavuoro viikoista, ihtiä väsyttää ja lapset kiukuttelee, no onneksi vain tämä viikko enää iltavuoroja sitten vaihtaa työpaikkaa jossa vain aamuja, kiva....

Painosta: On kyllä jännä kun toisille painon noususta sanotaan niin herkästi, mulle on tullu varmaan jo jotai 15kg ja terkat vaan sanoneet etttei yhtään paha, kylläkin muissakin raskauksissa keränny kiloja, mutta lähtenyt kyllä sit aika nopeaa poiskin kaikki ylimääränen! Ihtiä tuo painonnousu eniten haittaa...Mulla turvotusta tosi paljon, vaikuttaa tuo kilpirauhasen vajaatoimintakin asiaan!
Täällä myös mahanympärys mitattu, oli nyt 105cm

Imetyspaidoista. Minä oon kaikkia lapsia imettänyt aika pitkään, enkä oo kellään tarvinnu imetyspaitoja, ihan normipaitoja oon pitänyt! Yleensä oon kylässä mennyt toiseen huoneeseen imettämään tai sit jos ei oo ollu mihin mennä, niin harson laittanu eteen ja se on ihan hyvin toiminu!

Joo mut täytyy rueta siivoilemaan taas kerran, voikaahan kaikki hyvin!=)

Viimeksi muokattu:
Imetyspaidoista On olleet mulla tarpeettomia, tai en oo siis edes sellasia omistanu, kuopuksen aikaan käytin yhtä, mutta mun mielestä on vaan niin paljon kätevämpää nostaa sitä paidan helmaa ja vauvakin saa juotua helpommin mun mielestä. Eli en hanki tälle yhdelle paidalleni kaveria, raskaana ollessa on ollut kätevä kun on pitkä.

Vauvabonus Ihan haave vaan näillä seuduin...

Isyyslomasta Mies pitää jos voi. Todennäköisesti se menee sillä viisiin, että käy töissä vaikka virallisesti oliskin isyyslomalla. Olis pitäny ottaa joku palkkatyössä oleva eikä yrittäjää... :p

Painosta piti vielä kommentoida, mulle tullu kanssa yli kymmenen kiloo eikä siitä terkka mitään ihmeemmin sanonu, totes vaan, että eikös mulla aiemminkin oo hyvin lähteny kilot. Ittee se aina ennemmin hirvittää, mut toisaalta en oo koskaan joutunu tekeen töitä kilojen häviämisen suhteen, pikemminkin sitä laihtuu vaikka syö aivan hulluna, kun meillä on ainakin aiemmat olleet ihan tissilapsia. Niin ja bmi ennen raskautta mulla kuitenkin sen tasan 25..

Viimeksi muokattu:
Tömpsis Minä olen se joka pumppasi (oliko täällä muitakin?) vauvalle maidon :) Taustalla oli siis hätäsektio ja vauva ehti saada 3vrk maitoa pullosta, mulla maito kesti nousta sen 4 vrk ja vauvahan veti mulle kamalat pultit kun yritin imettää!! Kun ei se maito tullutkaan niin helposti kuin pullosta, ja kaikenlisäksi mun rinnanpäät/nännit on tosi tasaiset eli ei sellaset "tutit" ollenkaan. Koitin aikani rintakumeilla, mutta kun ei niin ei. Pumppasin 3kk... Ja kun tyttö oli 3kk neuvolassa niin suositeltiin aloittamaan jo pe-po vellit!! Nykyäänhän se suositus on ettei alle 4kk ikäiselle muuta kuin maitoa.

Käytiin juuri uimassa pimun kanssa, hyvin se räpiköi kellukkeiden kanssa ja meni niin kovaa vesiliukumäessä että äitiä hirvitti! Nyt meinaa mahanahkaa punottaa, taitaa se syysaurinkokin antaa vielä väriä? :whistle:

Onko muita yösyöppöjä? Mulla oli alkuraskaudessa ihan kokoajan nälkä, sitten se meni ohi ja nyt on taas !!!!!!!! Käyn joka yö syömässä jugurttia ja juomassa tuoremehua :ashamed: On vaan niin nälkä ihan jatkuvasti! No huomenna on neuvola, katsotaan onko toi yösyöminen nostanut painoa kuinka paljon...

miirikki ja pööpö rv34 *poks*

Moikka!

Noopulle ja perheelle sydämelliset onnittelut pojan syntymän johdosta!:heart:

Jeenille ja perheelle tsemppiä vauvan sairauden kanssa!:hug:

Mädchen: Kiitos uudesta pinosta!:flower:

Mulle tuli tänään 34 raskausviikkoa täyteen, jes! Yksi suurista tavoitteista on nyt saavutettu ja nyt mennään kohti rv36. Kuusi viikkoa makaamista takana, kaksi edessä. Huomenna lääkäriin, pelottaa jo nyt kohdunkaulan ja -suun tilanne jos määräävätkin taas sairaalaan. En niin millään sinne haluaisi.

Maitoa saattaa tulla ihan tippa jos puristaa tai yöpaidasta yön jälkeen pieniä tippoja huomaa. Ihan ihmeellistä kun viime raskaudessa alkoi valumaan maitoa jo rv16 ja nyt ei oikein mitään. Mutta eiköhän sitä sitten synnytyksen jälkeen rupea tulemaan, toivottavasti=)

Imetyspaitoja mulla on vaan yksi pitkähihainen sekä yksi imetysmekko. Mulla oli kyllä käyttöä niille esikoisen aikana. Käytiin paljon kaupungilla ja imetin myös ravintoloissa ja mun mielestä se oli kätevää imetyspaitojen ansiosta. Eli mulle noita imetysvaatteita ois saanut olla enemmänkin. Nyt aion hankkia ainakin pari imetystoppia vielä. Mutta en liikaa, koska enhän edes tedä sujuuko koko imetys tällä kertaa.

Isyylomasta: Meidän miehellä on jopa 3 päivää isyyslomaa:kieh: Mut ihan normaalia täällä päin maailmaa että vaan muutama päivä, riippuu aina vähän työnantajasta. Onneksi miehellä on kuitenkin vielä tavallisia lomia pitämättä ja paljon ylityötunteja. Tehdään varmaan niin että kun vauva syntyy ja olen sairaalassa poika on ne päivät tarhassa ja mies töissä ja sitten kun kotiudutaan vauvan kanssa niin mies ottaa muutaman päivän vapaata. Sitten katsotaan miten arki alkaa kahden lapsen kanssa rullaamaan ja miten minä jaksan. Sen mukaan mies menee taas töihin ja ottaa sitten jossain vaiheessa taas vapaata ja ehkä sitten kun vauva on hieman isompi että päästään vaikka vähän reissaamaan. Tekisi ihan kamalasti mieli lähteä esim.lokakuussa pienelle reissulle vaikka Itävaltaan...Pitää katsoa sitten. Eurokin on meille nyt niin halpa että pitäis melkein lähteä käymään jossan =)

Paino on mulla noussut varmasti sen 15kg eikä siitä kukaan ole mitään negatiivista sanonut. Ja siihen 20kg niinkuin viimeksikin varmasti vielä mennään jos ei ylikin. En jaksa ottaa mitään paineita vaikka ottaahan se päähän että niitä kiloja sitten saa laihdutella pois. Mulla ne ei ihan noin vaan lähtenyt viimeksi, piti liikkua tosi paljon ja syömisiään sai kattoa. Ja vaikka imetinkin niin siitä ei ollut kyllä mitään apua. Joten tiedän että tulee olemaan vaikeeta, mutta toisaalta motivaation puutetta ei ainakaan ole. Tämän makaamisen ja synnytyksen jälkeen kun pääsen kunnolla liikkeelle niin olen vain iloinen! Toivon vaan ettei mulla mene virtsanpidätys niin huonoon jamaan kuin viimeksi synnytyksen jälkeen mutta luulenpa että menee jos ei vielä pahemmaksikin. Synnytyksen jälkeen en tuntenut ollenkaan että pitäis käydä vessassa ja sitten pari kertaa pissit vaan valu pitkin reisiä ennenkuin tajusin että on liian myöhäistä...Mulla on vissiin jonkun asteen virtsarakon laskeuma...Sanoi gynekin siitä ennen kun tulin raskaaksi kun kysäisin..Joskus synnytyksen jälkeen saan lähetteen fysioterapiaan vaivan takia. Ja kyllähän se vaiva parani ajan kanssa ekan synnytyksen jälkeen mutta siihen meni pitkä aika että tuo alakerta alkoi tuntumaan normaalimmalta.

Casanna 34+0

miirikki: Mä en yleensä käy syömässä öisin mutta mulla saattaa olla ihan kamala nälkä! Jos satun heräämään just "pahaan" nälkäaikaan niin on ihan tuskaista mutta yleensä sitten nukahdan uudestaan. Mutta on kyllä pari kertaa ollut niin että olen joutunut pyytämään miestä tuomaan mulle voileivän että pahin nälkä menee ohitse...

Ja vessassa ravaaminen on järkyttävää öisin. Viime yönä: klo 22:30 vessa ja nukkumaan. klo 24 vessaan. klo 2 vessaan. klo 3:30 vessaan. klo 6 vessaan. Eli pari tuntii kerkeen aina nukkumaan ja sitten tuntuun että virtsarakko poksahtaa. Juon kylläkin aina kun herään taas lisää vettä että ei se kyllä ihmekään että ravata pitää mut joo, ärsyttää välillä!

Nopeasti rustaan, silmät vähän ristissä näillä unilla.

Mahanympärys 115 cm. Kaikkien mielestä mulla on pieni maha. Joka tuntuu todella hullulta... Painoa on tosin tullu vaan se 5 kg, uskoisin että tehokas TSH:n seuranta on tähän se suurin syy. Kilppariarvot olleet siis hyvissä lukemissa nyt loppuraskauden. Univelka turvottaa naamaa ja silmäluomia..... TUntuu, että kilot on tullu käsivarsiin ja reisiin, puuh. JA tietysti mahaan, mutta kaikkien mielestä se on pieni :O Isäntä sanookin aina, että nostas sitä paitaa ja näytä kunnolla se massu, kun joku meille läheisempi ihminen sitä ihmettelee......

Vauvabonus on siis kunnan maksama raha. Maksetaan kun vauva on syntynyt, kaiketi kiitokseksi siitä, että kunnan väestöluku nousee.

Sisuskalut korventuu aina aamulla, niin on pakko nousta ylös. Ja verensokeri alaalla, niin heikottaa... Kahvia oon nyt vähentäny... Mutta ei oo kiva tunne.

Vielä muuten isyyden tunnistamisesta
Lapsista 40 prosenttia syntyy avioliiton ulkopuolella | Perhe | Iltalehti.fi
Miten käytännössä tapahtuu? Kun meillä ne häät vasta tulevana heinäkuuna...

Laura ja iivar 35+0

Laura, käväsette maistraatissa ennen vauvan syntymää niin ei tarvii mennä ;) Voihan ne kirkkohäät olla myöhemmin.
Meillä mies ei kuulu kirkkoon ja maistraattin jouduttiin jokatapuksessa. Aikaistettiin sitten naimisiinmenoa vauvan tulon takia ja maistraatissa käytiin 2v ennen kirkkohitä ja juhlia :D

Ja ei sitten tarvii ottaa ihan tosissaan ellei tahdo ;)

Neuvolakuulumisia tältä päivältä rv 35+4 eli omaa napaa tulee nyt aika paljon:

Hb: 115 , noussut aika rutkasti viime kerrasta.
RR: 132/85
Paino: +500 g /vko, suurin painonnousu koko raskauden aikana ja varmaan osin johtuu tästä valtaisasta turvotuksesta. Yhteensä tullut siis tasan 6 kg.
Sf-mitta: järkyttävät 35 cm (ei ihme, että hengenahdistusta esiintyy). Esikoisesta oli enimmillään 32 cm, joten tuo luku kuulostaa kyllä todella hurjalta.. :/
Turvotus: ++ (jalat siis ihan järkyttävän turvonneet)
Tarjonta: kaiketi perätilassa edelleen

Sain ensi maanantaille ylimääräisen lääkärikäynnin tän huimauksen vuoksi, joka on tosi rasittava vaiva. Lisäksi vauvan tarjonta oli vähän epäselvä (vaikka itse olen kyllä ihan varma, että on edelleen perätilassa, siltä ainakin tuntuu), niin tuleepahan lääkärin sitten samalla varmistettua se, että perätilassa on ja sitten lähete vihdoin keskussairaalaan. Meillä olikin se yksi ja ainoa lääkärikäynti rv 28, joten en yhtään pistä pahakseni, että tulee yksi ylimääräinen käynti.

Tuo sf-mitta oli kyllä aivan järkyttävän suuri. Kysyinkin, että enteileekö se nyt sitten isoa vauvaa (esikoinen oli kuitenkin vain 2,9 kg täysiaikaisena), niin th (tai itse asiassa kätilö) sanoi, että vauva ei kyllä ainakaan näin päällepäin tunnusteltuna vaikuta kovin isolta, mutta saapa nyt sitten nähdä..

Huldis olikin laittanut ihania kuvia!

Painosta pakko sen verran kommentoida, että esikoisesta tuli 6,7 kg ja nyt vaikuttaisi suunnilleen sama määrä kiloja kertyvän, vaikka lähtöpainoni on ollut täysin normaali (BMI 23). Tosin neuvolassa ovat molemmissa raskauksissa sanoneet, että ei haittaa, vaikka vähän enemmänkin olisi paino noussut, mutta se kun on niin yksilöllistä tuo painonnousu. Tosin olen harrastanut liikuntaa tosi paljon läpi raskauden, joten se varmaan on ollut yksi tekijä, joka on vaikuttanut tuohon suht vähäiseen painonnousuun.

Vessassa saan minäkin ravata parhaimpina öinä varmaan sen viisi kertaa per yö. Kuitenkin muuten saan nukuttua hyvin eli nukahdan aina lähes samantien uudelleen (nyt pitäisi varmaan koputtaa puuta, jotta meno jatkuu myös samanlaisena).

Isyysloman mies aloittaa varmaan heti, kun vauva syntyy.

Oli paljon muutakin mielessä, mitä piti kommentoida, mutta kummasti unohtuu, kun pääsee kirjoittamisen makuun. :(

Tänään on ollut kyllä ihmeellistä jomotusta alapäässä ja muutenkin nivuset tosi hellinä. Lenkin jälkeen en äsken meinannut enää sohvalta ylös päästä.

Raisu 35+4

Vauvabonusta ei täälläkään makseta vaikka tarvis kyllä ois, moni on sitä mieltä.

Yösyöppö en ole mutta heräilen yöllä ja valvoskelen muutaman tunnin jopa. Viime yönä oli vähän näläntunnetta, mutta en lähtenyt syömään, nukahdin uudelleen.

Myös täällä ravataan vessassa yöllä useasti, ainakin kolme kertaa, tulee kyllä juotua nestettäkin paljon mutta kyllä vauva myös painaa jonkun verran virtsarakkoa niin ei pysty nukkumaan.

Isyyden tunnustus tapahtuu täällä sosiaalijohtajan luona jonne kirjeitse kutsutaan kun lapsi on syntynyt. Siellä sitten täytellään jotain papereita joihin isyys tunnustetaan. Meillä ainakin sosiaalijohtaja kyseli mieheltä että oliko ollut minun kanssa sukupuoliyhteydessä silloin kun lapsi sai alkunsa!!! Jotenkin tuntui hölmölle nuo kysymykset...

äippäliini + vintiö 35+4

Isyyden tunnustus (Me mentiin naimisiin vasta viime syksynä kun tyttö oli täyttänyt jo 3 vuotta) Tuli lastenvalvojalta (??) kunnan sosiaalitoimelta kirjeenä kutsu tulla isyydentunnustukseen paikallisen sossun luokse varattuna aikana. Tää kutsu tuli aika nopsaan, koska muistan ettei tytöllä ollut sillon vielä edes nimeä! Siellä sitten istuttiin miehen kanssa vauva kainalossa :D Mun piti allekirjoittaa paperi, jossa vannon kautta kiven ja kannon, etten ole ollut sukupuoliyhdynnässä tiettynä ajankohtana (siis esim. 18.10-19.11) :LOL: ja samalla sitten täytettiin miehen kanssa yhteishuoltajuus-sopimus. Meni ehkä 10 minuuttia.

miirikki ja pööpö taas :)

Meillä tuo isyydentunnustus ei ollut mitenkään ikävä. Kysyi vaan, onko molemmat varmoja että lapsi on yhteinen, nimet paperiin ja tosiaan se huoltajuuspaperi täytettiin samalla. Ei siis kysellyt sen enempää onko mulla ollut muita tai ollaanko harrasteteltu niihin aikoihin kun lapsi on saanu alkunsa tms...

Painosta mulle tuli esikoisesta jotain 11kg, nyt on varmaan tullut jo sen verran tai luultavasti enemmänkin (en uskalla mennä enää puntariin :D)... en oo ollut niin tarkka syömisistä enkä oo pystynyt liikkumaan niinku ekassa raskaudessa. No, mut täytyy nyt vähän katsoa, ettei kovin paljon enää tulisi. Viimeksi kilot lähti helposti, vaikka vedin aikalailla herkkuja, mutta kun pääsi taas liikkumaan ja imetti niin nopeasti karisivat. Jospa ne lähtis nytkin... Ei ole mullekaan neuvolassa sanoneet mitään kiloista, vaikka välillä on tullut yli +500g/vko. Enkä mä nyt edes tiedä, miksi pitäisi sanoa, koska mulla ei ole sokereiden kanssa ongelmaa. Mies katseli tänään vanhoja kuvia, jotain 1.5v takaisia. Tokaisi, että piti ihan katsoa uudestaan kuka tuossa on kun oot niin laiha, ei oo mahaa ja on sun jalatkin kapeemmat :D :D Prkl, mä kyllä näytän sille vielä! :D

vessassa ravataan täälläkin välillä, välillä taas saa nukkua yöt ilman mitään. Tuntuu et tää perätila vaikuttaa, sillon kun sen peppu on alempana niin joudun juosta vessassa, välillä taas lantio on ihan "tyhjä" ja peppu ylempänä niin ei oo mitään ongelmaa. Ja joskus oikeen mahaan sattuu yöllä, kun on niin nälkä!

isyyslomasta miten muiden miehet aloittaa vapaat jos esikoinen ei ole päiväkodissa? Meillä siis mies tekee vuorotyötä ja esikoinen on ollut mun kanssa kotona. En tiiä onks tuo selvittänyt vielä koko asiaa yhtään :D oli kai vaan ilmoittanut töihin et jää LA +/- 2viikkoa... Mutta kai se saa jäädä jo sillon kun oon sairaalassa vauvan kanssa, ei kai työnantaja voi olla antamatta sille vapaata vai miten tuo oikeen menee? Mietin vaan et jos tää ei nyt käänny ja saan maanantaina sektioajan perätilan takia, niin se aika on kuitenkin ennen LA. Sit JOS se vielä pyörähtäiskin, niin se sektiohan peruutettas ja odotettas synnytyksen käynnistymista... Jos se ilmoittaa töihin et jää kun sektio tehdään ja sit sitä ei tehtäiskään niin... :confused:

raisu mä kävin tänään keräämässä vattuja tuolla pusikossa ja on kanssa nivuset ja lonkat jotenkin kipeet. Oikeen jomottaa! Ihana loppuraskaus :heart: :D

Painosta jos minäkin... Tällä hetkellä tullut 10kg ja aiemmista neuvolakorteista tarkistamalla selvisi että esikosien aknssa oli tullut saman verran ja kakkosella enemmän tällä viikolla. Molempien kanssa tuli 18kg, eiköhän tässä mennä samoihin.

Vessareissut yönaikana vaihtelee suuresti. Joskus herään ekan kerran 05 ja sitten seuraava kun nousen ylös, joskus sitten toinen ääripää on jopa vajaa 2 tunnin välein, n. 6 kertaa yössä. Normaali on tältä väliltä, 3-4krt yössä.

Isyyslomahan aloitetaan lapsen syntymäajan perusteella, etukäteen ei oikeen voi päivää ilmoittaa, ellei juuri ole sovittu sektiopäivä. mutta siis se päivä kun vauva syntyy, voi olla eka isyysloma päivä. Tuo on lakisääteinen, työnantajalla ei ole siihen sanomista. Meillä molemmilla kerroilla kuten tämänkin kanssa mies aloittaa heti. Ekalla kerralla on meillä perhehuone ja isyyslomallahan siellä oli.

Hellou!

Painoa on mulle tosiaan kertynyt n. 9kg. Esikoista odottaessa lopullinen painonnousu oli 19kg :D Mut ne lähti kyllä nopeesti. Nyt mulla nousi paino suhteessa eniten ekalla kolmanneksella. Oli viikossa aina joku yli 700gr :ashamed: Sit se jumahti ja pariin otteeseen oli jotain 20-60gr/viikko ja silloin terkka alkoi jo vähän puhumaan et sais nousta enemmänkin. Jotai höpisi et jos vauva ottaa ravintonsa mun läskeistä, niin se saa samalla niihin kertyneitä "myrkkyjä" (mitä ne sitten onkaan). No maanantain neuvolassa olikin sitten noussut muistaakseni yli puoli kiloa/vko mut se johtui järisyttävästä ummetuksesta. Otin ummetuslääkettä ja se tehosi vasta tänä aamuna ja silloin paino laski kilolla :LOL: Melkoinen python! Alkuviikosta laksatiivi teki vain kauheasti pahanhajuisia (oikeesti, mieskin yökki :ashamed: ) ilmavaivoja eikä jöötiä ollenkaan. Teitä varmaan ihan hulluna kiinnostaa :D Onko muilla ollut ummetusta? Nyt pitäis vielä rautakuuri aloittaa ja mietityttää vähän et mitä se tekee mun ruuansulatukselle. Taidan hörppiä aamuisin tuota laksatiivia ylläpitoannoksena ihan varulta.

Isyysloma jää meillä mieheltä pitämättä. Hän valmistui viime kuussa ja koko opiskeluaika on ollut rahallisesti tosi tiukkaa. Nyt kun minä jään pois töistä ja tipahdan äippärahalle, niin pätettiin et mies menee duuniin ja yrittää sieltä raapia vähän ylimääräistä. Huomenna on eka työpäivä viikon pestistä :) sai sen vuokrafirman kautta ja varmaan jatkuu kuitenkin pidempään kun niillä on sellainen tyyli et palkataan eka vähänksi aikaa ja jos työntekijä on hyvä, sopimusta jatketaan sit pidemmälle. Ikävä kyllä miehen "entisestä elämästä" on hänelle tullut paljon velkaa ja ulosotossahan ne :/ joten vouti vie melkoisen läjän välistä. Mut kyllähän ne ottaa perheen tilanteen tietty huomioon. Mut pitääpä ne ulosotot maksaa, parempi että ottavatkin vähän välistä että lyhenee se lista edes vähän.

Imetyspaitaa en ole koskaan omistanut enkä varmaan osta nytkään. Ihan paita korviin -menetelmällä varmaan mennään. Jos yleisellä paikalla ollaan ja pitää imettää, niin laitan harson eteen niin kuin esikonkin kanssa. Se rauhoittaa vauvaakin jos ollaan kauppakeskuksessa tai jossain missä on paljon muita ihmisiä. Ja peittää mun makkarat ja maitorauhaset. =)

Vauvabonusta ei meillä saa. Ajattelin kyllä sitä ehdottaa yhdelle tutulle joka on kaupunginhallituksessa, että esittäisi asian siellä. Ei ole varmaan eka kerta kun tällainen asia tuodaan pöydälle ja koska kunnalla on älytön säästöbudjetointi meneillään niin voihan se haaveeksi jäädä. Täällä Kainuussa kun säästetään aina siitä parhaimmasta paikasta, eli lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnista :( Kyläkouluja lopetetaan kauheaa vauhtia ja nuorilta viedään nuorisotiloja. Me pidettiin työpaikan nuorten kanssa pari kesää sitten ihan mielenosoituskin kun yksi nuorisotila lopetettiin (ja kerättiin nimiä adressiin, jonka nuoret luovuttivat kaupunginjohtajalle). Siitä olikin hyötyä. Tilat lakkautettiin vanhan kiinteistön tiloista ja siirrettiin läheisen koulun tiloihin!

Vessareissuja tehdään tosi paljon. Mä juon kauheet määrät vettä ettei turvotus iske, ja se näkyy sit vessassakäynneillä :) Yöllä kyllä alkaa kiukuttamaan sen 5. heräämisen jälkeen.. Vielä kun syön nukahtamislääkkeitä unettomuuteen, niin en ole ihan tässä maailmassa kun pitää vessaan nousta. Kävelen pitkin seiniä.

Tuosta lääkityksestä muuten.. Kysyin maanantaina neuvolassa tuosta lääkitysasiasta enkä saanut mitään vastauksia :kieh: Oli sijainen siinä ja se ei osannu sanoa mitään. Oma terkka ei ole virkannut mitään yhdelläkään käynnillä vaikka tietää lääkitykseni. Aloin huolestumaan nimittäin vauva-ajasta. Enhän minä voi mitenkään syödä nukahtamislääkkeitä jos täysimetän! Kyllä mä vauvan itkuun herään, mut sit saatan kyllä nukahdella ihan miten sattuu imetyksen aikana. Ja äidinmaitoonhan se erittyy tietty se lääke. Terkkarin mukaan äidinmaidossa lääkeaineen pitoisuus on paljon pienempi kuin kohdussa istukan kautta saatu "annos" joten lääkkeen siirtymisestä ei tarvitsisi olla huolissaan. Mutta mutta... Sitten seuraava ongelma on minun mielialalääkkeet. Niistä tulee tosi kamalat vieroitusoireet jos ne lopettaa noin vain. No vauvahan saa siitä nyt sitten vieroitusoireet synnytyksen jälkeen :( Pitää kysellä äitipolilla sit tästä asiasta parin viikon päästä kun menen synnytystapa-arvioon. Käy niin sääliksi pientä lasta jos se joutuu kärsimään mun sairauden takia :(

Vatsanympärys on mulla 109cm. Se junnasi monta kuukautta 105cm:ssä ja aloin jo olla huolissani (vaikka sf-mitta kasvoikin). Sit se pompsahti tuohon 109 mut taas on junnannut pari viikkoo siinä. Esikoista odottaessa viimeisinä viikkoina tuo ympärys oli 120cm ;)

Tulipas naputeltua. Nyt pakko käyttää koirat ja painua suihkuun. Mies on asioilla ja tulee vasta ihan illalla...

Hyvää loppuodotusta kaikille jotka eivät ole vielä jakautuneet
:)

Ruutinen ja Leo 34+4

Ai niin. Piti jakaa teidän kanssa tällainen hullu juttu minkä yksi tuttu kertoi. Hän on alkanut tuntemaan haamupotkuja. Hän sai keskenmenon jokin aika sitten ihan alkuraskaudessa ja haamupotkut alkoivat sen jälkeen :O Ei ollut tuntenut sellaisia koskaan ennen ja on vajaan vuoden ikäisen lapsen äiti. Itsekään en tuntenut sellaisia esikoisen syntymän jälkeen ja jotenkin alkoi hiirvittämään moinen asia. Mä jotenkin pelkään kaikkia "selittämättömiä" asioita :O Ja tuli outo pelko nyt niistä haamupotkuista. Joo, saattaa vähän hormonit vaikuttaa mun tunteisiin :ashamed: oon vähän hölmö. Kuka teistä jo äidiksi tulleista on tuntenut haamupotkuja synnytyksen jälkeen?

Viimeksi muokattu:
Kiitos Santtu vastauksesta! Eli se voi tosiaan sanoa töissä että jää LA plus miinus 2 viikkoa :D Kun eihän sitä tosiaan tiedä, mitä sen sektiopäivän kanssa käy, tyyliin käännähtääkin edellisenä yönä (ainakin vielä on perätilassa, ma kontrolli ja saan sillon sektioajan jos ei oo kääntynyt mutta sehän tosiaan perutaan jos se vielä pyörähtäiskin!) :whistle: Siinä sitä sit oltais, mies isyyslomalla ja vauva mahassa vielä jonkun 2 viikkoa :D Se ei nimittäin pystyny pitää lomaa sillon meidän esikoisesta, kun oli määräaikainen ja yt-neuvottelut oli menossa. Nyt aikoo pitää tietty kaikki lomat, mitä vaan mahdollista kun on vakkari.

Ruutinen: Mulla on nyt ollu ummetusta, kun oon pari viikkoa syöny rautaa ja se näky kyllä eilen neuvolan vaakalla, oli paino noussu ihan hirveenä! Eikä taho luumut eikä mikään auttaa, pakko kohta käydä magnesium-maitoa apteekista hakemassa...

Vessareissuja yön aikan myös täällä ollut paljon ja sit pakko samalla käydä juomassa, kun janottaa aina ja kohta saa taas vessaan herätä!
Onko muilla yöllä hikoilua?Mulla on nyt tullu tuo myös muiden vaivojen lisäksi...

ansuliinu RV 36+1

Viimeksi muokattu:
Mulla rauta ei aiheuta ummetusta, päin vastoin, käyn muutaman kerran päivässä vessassa :) Ei kyllä kiva vaihtoehto tämäkään. Mä syön Obsidania.

Mulla on ollut haamupotkuja molempien synnytysten jälkeen. kakkosen jäkeen kesti pidempään kuin ekalla kerralla.

Viimeksi muokattu:
Noopu onnittelut pojasta!! Jahas että muut 4.9 lasketun ajan omaavat ovat sitte saaneet käärön syliin ;D

isyysloman mies aloittaa luultavasti heti sit ja varmaan 2vkputkeen ellei sit kaikki3..

Maidon tuotanto on muuttunu kirkkaasta keltaiseen...
Vauvabonusta ei täällä heru..

Vessassa kävin viime yönä 4krt..yleensä n. 1-3krt

isyydentunnustukseen tulee aika sit mutta eilen perhevalmennukses sanottiin et kannattaa jo nyt tilata aikaa niin ei tarvi odottaa sit sitä ja ku voi olla jonoja..

Imetyspaitaa en hommaa ku muiden näkösällä tuskin imetän,olen ujo joo en halua näytllä tissejäni vaikka ne vauvan ruoankuljetuksena toimiikin(tästä joku viel nostaa jutun...),mutta imetystoppeja kyllä,koska ne on kivoja päällä esim nukkuessa ku rintaliiveillä ei ole kiva nukkua.ja 2toppia kohta omistan,se riittää.

Laura hitto sun jutuille saa nauraa:LOL:,hattua nostan tollaselle huumorintajulle ja sanavalmiudelle vai miksikä sitä sanois..

( . ) Nyt ollaan pojan kans 80kilsan päästä kotoa joten toivoa et mitää ei tapahu,enkä nyt usko ku en ole tehny mitää kummempaa...siltiki kyllä supistelee esim nyt 10min välein mut ei nää ihan tuskasia ole.
pikkusisko(8v) pelotteli poikaa tänään möröillä ja näytti sille jonku pelottavan kuvan netistä niin poika ei juuri muusta ole puhunutkaan ja yksin ei uskalla mennä mihkää,tosi kiva!

jiimii&poju 35+3

Viimeksi muokattu:
Haamupotkuja Oli viimekesäisen keskenmenon jälkeen. Kyllä useampaan otteeseen jouduin lukemaa epigriisistä että kohtu on imetty tyhjiin ja siellä ei tosiaan ole mitään ennen kun rupes "vauvan" liikkeet loppumaan. Ihmisen mieli tekee niin tepposet..

Imetyspaidat On mun mielestä ihan käteviä vaikka ei julkisesti niin imettäisikään. Monet paidat rupee venahtamaan kun niitä päivästä toiseen repii ja nostelee. Mulla on kaapissa muutama imetyspaita ja jos imetän niin osta lisää.

Maidon lypsäminen Jos imetys on yhtä tuskaa ja vertavuotavia nännejä kun viimeksi niin rupeen sitten vaan lypsylle ja annan kaiken pullosta. Kaivoin jo pullot esiin ja tarttee ne vielä keittää ja pullotutteja tarttis ostaa..tarttis ja tarttis

Niin ja eniten odotan synnytyksen jälkeen sitä että tää pahoinvointi loppuu, siis että oikeesti lakkaa paska maistumasta suussa 24/7. Koko ajan on suussa sama maku kun krapula-aamuna eikä mikään auta. Ihan sama syökö, onko syömättä, mässääkö purkkaa. Ja koko ajan ressi päällä syömisen kanssa ettei rupee oksettaan. Tuli nyt purkaus :ashamed: monen mielestä varmaan pikkuasiasta, mutta sopii laittaa paskakikkere suuhun 9 kuuukaudeksi niin varmaan hermo menee.

Maximilian ja tyttö 35+

Haamupotkut tuttuja täälläkin. Se on kyllä aika outo fiilis kun niitä tulee :O

Rauta ummettaa juu! Mulla kans välillä laktuloosi käytössä, mutta aika hidasta sen vaikutus on. Oon tosin huomannut, että pikaisemman vaikutuksen saa kun juo reippaasti vettä kerralla. Viikonloppuna tosiaan painoa oli melkein 3 kiloa enemmän, edellä mainitusta syystä...

Huomenna neuvolaan ja parin viikon päästä on äitiyspolilla synnytystapa-arvio. Täytynee tehdä sokeriarvojen vuorokausiseuranta siinä tienoilla, niin on tuoretta tietoa taas. En ole nyt viikkoon ollenkaan mitannut :whistle:

Pitäisi varmaan ottaa rintapumppu kaapista ja katsoa, että kaikki osat ovat tallella. Esikoiselle pumppasin osan maidosta pulloon ja kuopus taas ei pulloa huolinut, että pumppasin vain jos oli liikatuotantoa tai kun vauva jäi jonkun muun hoivattavaksi paria tuntia pidemmäksi aikaa. Pullojen kunto täytyy tarkistaa ja hankkia jokunen uusi pullotutti. Pulloruokintaan tuskin muuten ryhdytään, mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka ennen onkin onnistunut imetys.

Joku taisi joskus mainita hankkivansa apteekista vauvalle D-vitamiinitipat. Meillä ainakin ennen sai neuvolasta ensimmäisen putelin ja niitähän ei aloitetakaan ennenkuin 2vkon iässä, joten kiire ei niiden kanssa ole.

Ihan hirveä väsy! Ei meinaa millään pysyä silmät auki.

M :heart: 33+6

Tuo painojuttu hämäs kyllä muakin. Oikein moneen kertaan sanottiin vähän nuhtelevaan sävyyn, että aika paljon on ehtinyt kertyä. Tuli hetkeksi kriisi, mutta meni onneksi ohi. Järki voitti.:p

Vessareissuja ei täällä ole kauheasti. Joskus jos olen juonut paljon vettä illalla, saatan herätä pari kertaa vessaan, joskus herään vain kerran viiden aikoihin, mutta esim. viimeyönäkään en käynyt kertaakaan. Päivällä sitten saattaa olla asia eri, ravaan vessassa ihan puolentunnin välein tirauttamassa muutaman millin pissaa...

Imetyspaitoja mulla on kaks pitkähihasta, kattelen sitten myöhemmin että tarviiko hommata lisää ja minkälaisia.

Haamupotkut... Huu! :| Mulle tuli tuossa ykspäivä oikein semmonen pieni haikeus, että kohta tämä lapsi syntyy ja irtoaa minusta. On niin ihana tuntea potkuja ja möyrintää, ja vaikka miten olis pahalla tuulella tai epämiellyttävässä tilanteessa, niin yhtäkkiä tulee pikku potku kylkiluihin, että "elä äippä välitä..." Tsemppas ainakin silloin tosi inhassa lääkärintutkimuksessa, kun mulla oli se nuori ja epävarma, ja turhan ronskiotteinen, poika lääkärinä. Ketutti niin että itketti, kunnes yhtäkkiä alkaa tulemaan hurjaa monotusta vatsassa. Oli jo pakko hymyillä ja ajatella, että "Hyvä poika, potki sitä tyhmää lekuria!!":vampire:

MökinAkka 33+5

Ummetusta oli täällä aiemmin, mutta nyt vatsa toimii jopa 2 krt päivässä. Tämä hyvä juttu, luumuilla olen mennyt jo pitkän aikaa. Alkavat kyllä välillä jo tympimään, joka aamuinen 3-4 luumua vesilasissa, mutta aion jatkaa synnytyksenkin jälkeen, viimeksi sektion jälkeen vatsantoiminta hidastui joksikin aikaa.

Yöhikoilusta joo viime yönäkin heräsin ihan hiestä märkänä, täytyi avata ikkuna, ulkona ei ollut kovin lämmin, jotain 10 astetta mutta mulle uni maistui heti paremmin kun raikasta ilmaa tuli sisään. Hikoilua on kyllä muutenkin kuten esim nyt:D

Painosta mulle tullut nyt 10,5 kg. Ei tarttis enää paljon nousta mut tulee mikä tulee. Esikoisesta paino nousi melkein 30 kg, tuli kyllä mässättyä vaikka mitä herkkuja ja turvotusta oli PALJON!! Laitokselle jäi n. 10 kg(oltiin siis viikko) ja lähes loput pudotinkin sitte ahkeralla lenkkeilyllä myöhemmin. Olisko 4 kg jäänyt ylimääräistä. Saman aion tehdä nytkin kunhan tämä vintiö syntyy, odotan kun pääsen lenkkipolulle kuntoilemaan ja vaunulenkeille :)

35+5

Tässä synnytyskertomus, vaikkei tästä varmaan muille ole
varsinaisesti apua.

La 30.7 (rv 34+6) aamulla heräsin vessaan ja huomasin
taas verenvuotoa tulevan. Edellisestä sairaalareissusta
olikin jo n. kk aikaa. Kuuntelin kotodopplerilla vauvan
sydänäänet ja kävin suihkussa ja mies kävi viemässä
2 vuotiaan hoitoon mummolle. Verta tuli pieniä määriä
koko ajan siteeseen. 80 km matkaa sairaalaan ja olin jo
etukäteen soittanut synnärille, josta käskivät lähteä
sairaalaan tarkistukselle.

Luulimme, ettei ole kova kiire, kun ennenkin on vuoto
rauhoittunut ja niin tuntui tekevän nytkin.
Pysähdyimme matkalla ostamassa autoon öljyä ja
jäätelöt huoltikselta :)

Sairaalaan saapuessamme olikin härdelli päällä. Oli sänky
odottamassa ja suoraan käyrälle, siitä lääkärille
makuuasennossa. Mulle kerrottiin, että leikkaussali on jo
meitä varten valmiudessa. Tuli nolo olo suihkussa
käynnistä ja jäätelön syönnistä... Lääkäri ultrasi pitkään
alakautta, teki speculalla sisätutkimuksen ja samalla irtosi
kohdunsuulta n. omenan kokoinen hematooma (hyytymä).
Vauva voi mahassa hyvin ja ainoa ongelma oli tuo vuoto ja
sekin hieman siinä heikkeni ja lopulta loppui kokonaan.
Lääkäri perui leikkaussalin ja sanoi, ettei vielä pura
raskautta, kun viikkoja on vielä näin vähän.

Mut siirrettiin synnytyssaliin (perhehuoneeseen) vuodelepoon
seurantaan. Siinä meni se lauantaipäivä ollessa, mies
tukena. Olin ruoatta varuilta koko päivä iltaan saakka
nestetiputuksessa. Sain sokeriliuosta ja Caprilonia.
Oltiin molemmat miehen kanssa ihan varmoja, että tämä
oli taas tässä ja vuoto vaan säikäytti meidät ja raskaus
jatkuu.
Olihan tämä jo 7. sairaalareissu vuotavan etisenistukan
takia.

Illalla mies lähti kotiin ja mä jäin saliin pohtimaan,
että kuinka pitkäksi tämä reissu venyisi. Haaveilin vielä
muutamasta ottamattomasta raskausmahakuvasta ulkoilmassa
ja kampaajakäynnistä. Olinhan ollut melkein 3kk
vuodelevossa joko sairaalassa tai kotona.

Aamuyöllä klo 5 heräsin pissahätään ja lähdin vessaan.
Sängystä noustessa tunsin jotain lorahtavan reilusti.
Verta... Paljon.

Menin vessaan ja istuin pöntölle. Tunsin kuinka verta vaan
lorisemalla valui ja yritin soittaa hälytysnappilla kätilöä
paikalle. Kukaan ei tullut ja verta vaan tuli. Otin hälyytyksen
pois ja yritin uudelleen. Ei vieläkään ketään. Muistin
kätilön puhuneen jotain toimivasta soittokellosta.
Mietin joko huoneen ovelle juoksemista verisenä ja ilman
housuja tai sitten etsisin sen toimivan soittokellon.
Huoneen keskellä oli kello josta olin saanut apua ennenkin.
Samantien kätilö säntäsi paikalle ja kohta heitä olikin
kolme. Mut laitettiin sängylle makaamaan ja verta oli kuin
teurassian jäljiltä. Lääkäri tuli huoneeseen ja sanoi
veren nähtyään, että leikkaussaliin. Heti. Kätilö
sanoi vielä lääkärille, että pöntössä oli jalkapallon
kokoinen hematooma kappaleina.

Siitä muutamassa minuutissa leikkaussaliin ja joku lupasi
soittaa mun miehelle.
Epiduraali laitettiin ja samalla kaivettiin uusia suonia
tippaa varten esille. Verta oli varattu 4 pussia jo
edellisenä päivänä ja nyt tilattiin vielä 20 ml vauvaa
varten. Synnytyskertomusta en ole lukenut tätä
kirjoittaessa vielä ja arvioin leikkauksen kestäneen
noin 10 minuuttia. Kiireellinen sektio oli nimike.

Vauva nostettiin pois mahasta ja itki hieman. Näytti tosi
pieneltä. Vauva hengitti itse ja häntä hoidettiin
samassa salissa. Aloin voimaan pahoin ja yökin ilmaa
(olin kainaloihin saakka puudutettuna, enkä pystynyt
oksentamaan), kätilö yritti näyttää vielä vauvaa ennen
kuin hänet vietiin lasten teho-ja tarkkailuosastolle,
mutten pystynyt katsomaan vauvaa, kun yökin koko ajan
vedet silmissä.

Lopulta leikkaus oli ohi ja olo helpottui saatuani
pahoinvointilääkettä ja päänsärkyyn lääkettä. Kaksi pussia verta
sain, kun hemoglobiini laski 68 edellispäivän 125:stä.
Leikkauksessa ei tullut vuotoa kuin 200ml, mutta siellä huoneessa aamuyöllä vuoti sen muun veren.
Siirto heräämöön, siellä alkoi epiduraalista johtuva
kylmä tärinä ja vapina. Lämpöpeiton alla meni pari tuntia
odotellessa puudutuksen poistumista. Lopulta mut
siirrettiin samaan synnytyssaliin, jossa olin
edellisen yön viettänyt.

Vauva oli tehon puolella, alkoi olla pieniä vaikeuksia hengityksessä
ja sai nasaalilla ylipaineella happea.

Illalla mut siirrettiin osastolle ja nousin jo (autettuna)
iltapäivällä sen verran pystyyn, että sain vaihdettua verisen
leikkauskaavun pois päältä ja hieman pyyhittyä verta pois
jaloista. Illalla pääsin pyörätuolissa katsomaan vauvaa
teholle.

Vauva ei oikein jaksa syödä itse, joten osan
maidosta saa nenä-mahaletkun kautta. Muuten vaikuttaa
terveeltä, vaikka virallinen määritelmä on keskonen (synt.
rv 35+0), niin lääkäri sanoi, että hän kutsuisi vain
lievästi ennenaikaisena syntynyt. :)
Nyt opetellaan syömään. Pumpattua rintamaitoa (jota tulee
hyvin ja runsaasti) pullosta, osa rinnasta (väsyy tässä
nopeasti) ja loput nenä-mahaletkulla.

Paino pudonnut vauvalla parisataa grammaa ekoina päivinä.

Huldis ja pikkusisko
synt. 31.7.11 rv 35+0 (la 4.9), 2610g, 47 cm. 9/10 pistettä

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä