Moikkelis
Köllöttelen tässä sohvalla kärsien huonosta olosta
Eilen ryhdyin vauvanhäätöhommiin mm. imurin kera ja kyykistelin ja kumartelin ihan antaumuksella vaikka supisteli ihan armottomasti. Pyykihuoltoa tuli tehtyä kans ja jos jonin sortin pikkupuuhaa jossa sai liikkua ihan reippaasti. Pyyhin myös seiniä "koirien korkeudelta" kun ne sotkee kivasti kaikkeen rapaan kodin pinnat tohon 80cm korkeuteen asti
Nyt sitten on ollu tosi äklö olo aamusta asti eikä ole edes tehnyt mieli syödä mitään. Puoliväkisin työnsin kitusiini miehen tekemän ruisleipäsiivun :/
Vauvan
sykkeistä olitte puhelleet. Mulla oli eilen neuvola ja poika nukkui vielä siinä vaiheessa kun terkkari alkoi kuuntelemaan sydänääniä. Sitten herra heräsi ja alkoi tekemään jos jonkinmoista jumppaliikettä niin että terkkaa ihan nauratti. Sanoi sitten että sykkeet ovat aivan loistavat. Unessa oli 130 ja liikkeessä huiteli 150-160. Eli vaihtelua on ja pitääkin olla että tilannetta voi kuvata normaaliksi.
Sisätutkimuksen pystyn minäkin itselleni tekemään koska olen pitkä ihminen itse (180cm melkein) ja massu aika "pieni". Joskin pyrin välttämään sitä ylenpalttista ronkkimista. Muistakaa pestä kädet hyvin ennen kuin kokeilette kohdunsuuta. Sormukset pois ja kynsiharjalla kynnenalukset puhtaiksi. Tulehdusvaarahan siinä on kuitenkin.
Niin ja en muista onko ollut puhetta mut meillä (KaKS) on tosiaan ohjeena myös että
ambulanssilla mennään sairaalaan jos lapsivedet menee. Ja kyljelleen heti eikä siitä saa enää nousta ennen kuin ollaan synnärillä. Kysyin eilen neuvolassa että miksi näin. Hän selitti mielestäni oikein hyvin sen. Sääntö on olemassa siksi, että
jos jotain ikävää tapahtuu, niin äidin ei tarvitse jossitella ja syytellä itseään.
Mitä jos olisinkin soittanut ambulanssin? Olisinko itse voinut estää napanuoran esiinluiskahtamisen?
( ^ ) Niin, siis eilen oli neuvola. Eipä siellä kummempia tutukimuksia tehty. Ne sydänäänet kuunneltiin vain. Hemppaa ei otettu kun kävin tuossa välissä labrassa ne tarkistuttamassa kun väsytti niin kovin. Sf -mittaa ei otettu koska siirryin sinne äitipolille ja siellä kuulemma seurataan vauvan kasvua. Oisihan se kyllä kiinnostanut, mutta en viittiny alkaa siinä vaatimaan.
Mun paino oli laskenut eikä terkalla ollut taaskaan mitään siitä sanottavaa muuta kuin että "kokonaispainonnousu on hyvä". Siis n. 10kg on tullut ja siitäkin suurin osa ennen puoltaväliä. Itseä tuo asia kyllä häiritsee, koska
nythän sitä painoa pitäisi tulla ja vielä kun on tämä lapsen kasvun hidastuminen yms. niin mietityttää. Onneksi maanantaina pääsee sinne äitipolille kontrolliin niin nähdään että miten poika on saanut kokoa vai onko saanut ollenkaan.
Nii joo! Raivotarjonnasa on kiltisti ollut jo hyvän aikaa, mutta mitäs tänään.. Aamusta jo ihmettelin että hikka kuuluu kyllä ihan väärästä kohdasta :O ja sittenpä beibi alkoikin potkimaan. Vasempaan kylkeen!! Mitäs tämä tällainen on kun potkut on tuntuneet jo viimeiset 2kk melkein poikkeuksetta oikealla puolella. Toivottavasti on kääntänyt vain kylkeä eikä kiepsahtanut pyllylleen. No tämäkin asia selviää tietty maanantaina.
Onko muilla
kuivat limakalvot? Siis tuolla alhaalla. Mä rasvailen toosaa joka päivä ja taas on lactal -kuuri menossa kun syyhyttää jatkuvasti. Hiivaa ei siis pitäis olla vaan ihan kuivumisesta johtuvaa kutinaa. Yöllä saattaa tulla rapsuteltua unissaan ja aamupesun jälkeen kun laitan vähän bebanthenia niin ihan polttaa aluksi
Sit uutena juttuna on paine ulkosynnyttimissä. Häpyhuulia välillä ihan polttaa kun tuntuu että räjähtävät käsiin. Vauva ei edes ole laskeutunut vielä. Samoin kävellessä tuntuu että hävyn alueella hinkkaa jotkut luut toisiinsa. Tosi kivuliasta siis välillä. Varmaan kuuluu ihan asiaan, mutta tuumailen vain tässä että onkos muilla samanlaisia tuntemuksia
Ja sitten lopuksi vähän henkistä :headwall: Oikeesti mä alan olla itteni kanssa ihan paniikissa. Musta tuntuu siltä etten mä jaksais millään lähtee synnyttämään vaan haluaisin vain mursuilla peiton alla koko ajan. Laiskottaa niin paljon etten haluais koko vauvaa tuohon vielä sotkemaan mun päivärytmiä :ashamed: Siis mä haluaisin tän mahan ja nämä vaivat pois, mut vauva sais odottaa vielä vähän aikaa että pää pysyis näissä asioissa mukana. Tosi oudolta varmaan kuulostaa (vai kuulostaako?) ja tuntuukin siltä. Ehkä tämä on vain jotain normaalia henkistä valmistautumista vauvan tuloon, mut onhan tämä nyt vallan outoa. En ole pakannut sairaalakassia enkä tehnyt mitään toivelistaakaan synnytystä varten kätilöille luettavaksi. Jotenkin lykkää nuita hommia kun sittenhän lapsen syntymästä tulis todellista ja se saattais jopa syntyäkki :O:xmas:
Vauvan vaatteet on kuitenkin jo pesty ja lajiteltu ja viikattu kaappiin. Samoin kestovaipat odottavat valmiina. Niin, ja petasin jo äippälaatikon sängynkin valmiiksi ja kudoin villavaippahousut (toiset puikoilla tulossa). Niin ja kastetöppöset tein myös tuossa yksi päivä
Minäpäs laitan parit kuvat niistä.
Äitiyspakkauksen laatikko siis sänkynä. Tuon reunuksen tein siihen jo esikoiselle
Nuo ylemmät housut on mun tekemät ja alemmat meidän mutsin. Samoilla silmukkamäärillä ja samalla ohjeella
Äidillä oli vaan yhtä kokoa isommat puikot ja "vähän" löysempi käsiala. Pakko nuo isommat huovuttaa vähän pienemmiksi, koska poika tuskin eka luokalla enää vaippoja käyttää
Ja siinä kastetöppöset. Tumput oli tarkoitus tehdä kans samaan malliin mutta en ole saanut aikaiseksi. Enkä aloita kyllä nyt kun on jo kaksi neuletta puikoilla puolivalmiina. Ne pitää saada valmiiksi ensin ennen kuin aloitan uuden. Niin ja yksi virkkauskin on kesken. Se pitäisi nyhrätä loppuun vaikka nopeestihan sen tekee. On tulossa pehmolelu -kilppari uudelle tulokkaalle
Neulomista on viimeisen viikon ajan hidastanut vasemman käden puutuminen
Välillä kiukuttaa sekin ihan älynä ja jatkan vain neulomista siitä huolimatta :headwall: sit kun alkaa olla olkapäätä myöten tunnottomana koko käsi niin vasta lopetan.
Joo, just tän takia mä kirjoitan tänne niin harvoin. En vaan osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä. Ja nolo kun vaan omaa napaa aina suurin osa vaikka oon kyllä hengessä mukana muidenkin huolissa. En vaan osaa kommentoida jos ei ole mitään oikeestioikeesti sanottavaa
Huomenna poksahtelee viikot
Ruutinen ja Leoloinen 37+6
Ihanaa helleviikonloppua kaikille. Mä kiroon ne lämpöasteet alimpaan *** mut nauttikaa te muut
(kunnon kiukku mulla päällä tänään, sori)
Näkyykö nuo kuvat teille kun mulla ei näy ja img:t näyttää olevan muokkauksessa kohdillaan