Syyskuun suloisuudet 2013

Kiitos uudesta ketjusta!

Täällä on eletty ihanaa vauva-arkea jo reilu kolme viikkoa. Poika on rauhallinen ja tyytyväinen, itkeekin kovin vähän. Yöllä hän herää kerran tai pari rinnalle.
En olisi uskaltanut toivoakkaan näin helppoa nyyttiä! :)

Koko perhe on niin rakastunut vauvaan. Vauva on tuonut niin paljon iloa ja rakkautta perheeseemme, vaikka sitä oli tietenkin ennen vauvaakin.

Vauva kasvaa hyvin, vaikka olin alkuun huolissani rintamaidon riittävyydestä. Hyvin riittää. :)

Minä niin nautin, kun pääsen vaunuilemaan koirien kanssa ulos. Nyt osaan taas arvostaa liikuntakykyäni, kun raskausaikana oli jos jonkinlaista vaivaa... Jollain masokistisella tavalla kaipaan raskausaikaa, mutta mielummin
pitelen vauvaa sylissäni, kuin kohdussa. :D

Syysterkkuja kaikille ja onnellista vauva-arkea!

T. Huns & Papu 3vko.4pv.

Ps. Jos Facessa on joku ryhmä, niin voisin liittyä. Siellä tulee kuitenkin itse käytyä päivittäin.
 
Meilläkin vauvaa kasvaa hyvin mutta yöt ovat aika vaikeita. Vauva herättää usein pelkällä rintamaidolla eikä häntä meinaa saada nukkumaan ollenkaan. Ruokahalu kasvaa valtavasti yöllä ja vaikka imetän molemmat rinnat, tuntuu että jää nälkä. Saattaa hetken olla hiljaa, sit rupee öhisemään ja sitten kitisemään. Tutti auttaa hetkeks ja yleensä isi joutuu sit menemään lämmittämään korviketta kun ei muu auta.

Muuten poika on ihana ja rakas. Yöunet vaan jää 3-5 tuntiin/yö. Jos jolla kulla ois vinkkejä antaa niin olisin iloinen. Muuten: herääkö teillä miehet vauvan itkuun yöllä? Me ruvettiin nukkuunkin eri huoneissa mut silti isukki herää aina kun mäkin.

tiituli85+pikkupoika 2 vko 6 pv
 
Moikka! Kiva,kun täällä voidaan jatkaa juttuja:)

Meidän pieni on nyt 3 vko ja 5 pv vanha! Huh, kun aika menee nopsaan!! Vauva on aivan ihana pikkuinen, nyt 52 cm ja 3300g. Yöt menevät vaihtelevasti, yleensä kuitenkin heräilee 3 tunnin välein syömään. Joku yö on mennyt vähillä unilla,kun herra on herättänyt tunninkin välein..Onneksi vain harvoin näin.

Me joudutaan antamaan korviketta aina imetyksen päälle, ihan neuvolan ohjeestakin,kun oli niin pieni kirppu syntyessään ja tuntuu myös,että tissi ei ihan riitä. Onhan tämä sellaista pullo/tissirallia!:) Yöllä yleensä olen antanut pullosta ja aamuyöstä sitten rintaa myös. Helpottaa vähän unia kaikilla, vauva tulee nopeammin tyytyväiseksi ja nukahtaa heti syötön jälkeen. Aamulla sitten roikutaankin tissillä koko yön edestä:)

Terkuin Moonan
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Kukas se oli joka tuolla toisessa ketjussa kaipaili raskausaikaa??!! Minä voin yhtyä siihen=) Välillä tulee niin kaihoisa mieli kun muistelee ihanaa mahaa ja niitä potkuja *houkaus*
Joo, meillä menee hienosti - ei itketä kun todella harvoin, mahapuruja on ollut vasta muutaman kerran, yöt nukutaan 3-4 tunnin pätkissä ja päivällä seurustellaan ja ollaan hurmaavia pikku prinssejä :heart:

EIlen käytiin neuvolassa ja poika kasvanut omaan tahtiinsa. Saatiin ohjeistus jos tuntuu että poika tarviais lisämaitoa niin voisi antaa imetyksen jälkeen...paino oli noussut edellisestä punnituksesta(joka oli kaksi viikkoa sitten) hieman vajaa 100g...mutta onneksi oli tota painoa jo syntyessä niin ei mitään paniikkia.

Meillä ei mies herää yöllä vaikka samassa huoneessa nukutaankin kaikki. Onneksi ei herää ku alussa menin aina imettämään olohuoneeseen mutta nyt olen muuttunut laiskaksi ja imetän sängyssä...eikä se onnistuisi jos toinen heräisi...mies kun menee joka aamu klo6 töihin.

Mites olette palautuneet synnytyksestä? Ja osallistuuko iskät kuinka vauvan hoitoon?

hanja ja osmo 21vrk
 
Meillä tyttö tänään 2vk :) Perjantaina käy neuvolatäti toisen kerran meidän luona ja toivon että tytölle olis tullut 3kg täyteen, ei tarvitsis enää herättää kolmen tunnin välein vaan sais pieni nukkua kun nukuttaa:heart:
Tähän asti yöt menneet niin että heräilee kolmesti yössä ja hyvin nukahtaa kun laittaa syötön jälkeen takaisin sänkyyn. Lisämaitoa ollaan jouduttu antamaan. Pienuutensa vuoksi ei oo meinannu jaksaa imeä rinnasta riittävästi.

Nyt ollu parina päivänä nukahtamisvaikeuksia päivisin. Yritän muistaa lähes 8vuoden päähän että olikos edellisellä muksullakin samanlaista jossain vaiheessa...
Eli nukahtaa rinnalle, kun viedään sänkyyn niin nukkuu ehkä 5-10min kunnes herää, on tosi väsynyt ja nälkänen, taas imetän kunnes taas nukahtaa jne jne....

Mies on osallistunu vauvan hoitoon tosi aktiivisesti ja itse oon päässy aloittamaan lenkkeilyn.

Syysodotus84 ja myy 2vk
 
Täällä ikää tänään sitten tasan 4 viikkoa. Eilen käytiin neuvolassa ja painoa oli jo reilut 3300 grammaa (syntyessä 2916 g). Ihan mukavasti siis kertynyt painoa.

Meillä on molemmilla muilla lapsilla ollut nukuttamisvaikeuksia johonkin 4 kk:n ikään asti minkä jälkeen vaikeudet nukahtamisen kans on loppuneet kuin seinään. Tämä tulokas näyttää myös olevan sylissä nukutettava versio. Onhan tämä vähän raskasta aikaa tuommosen sylitakiaisen kans varsinkin kun mies palasi jo takasin töihin. Onneksi tietää että sitä kestää vaan oman aikansa.

Meinaa vaan olla vähän hankaluuksia saada mitään kotona tehtyä kun joutuu koko ajan olla vauva kainalossa. Varsinkin kun keskimmäinen on 2,5 ja touhukas kuin mikä. Pitää varmaan harkita kantoliinan hankkimista. Onko kenelläkään kokemusta liinailusta?

Terveisin Sanuli ja pienimies 4vk
 
meillä on mennyt ihan hyvin poika on nyt tasan viis viikkoa. Yöt on nukkunu alkuun et heräsi kerran syömään ja kolmena yönä on nukkunu heräämättä kertaakaan ja eilen oli pakko antaa lisämaitoo kun ei tahtonu millään nukahtaa yöunille. Meillä mies on heränny ku vauva herää yöllä mut on samantien nukahtanu uudelleen.
 
Heipparallaa!! :wave:

Ihanaa KIITOS sanulille tästä syyskuisten uudesta ketjusta =) Kiva päästä jutustelemaan ja kuulla vielä raskausajan jälkeen teidän kuulumisia! Toivottavasti moni ilmestyy tänne pikkuhiljaa ;)

Meillä poitsu on nyt reilu 3viikkoa ja hyvin on mennyt :heart: ihana rakas on ja koko perhe on nauttinut vauvasta. Kiirettä on pidellyt ja niinkuin täällä muillaki näyttää olevan niin meillä myös sylissä viihtyvä/nukkuva vauva. No nukkuu kyllä välistä omassa kopassaan, mutta aamut ja illat tahtoo olla sellasta rinnalle nukahtamista, sylissä olemista ja koppaan, kun laittaa niin pian herää. Sitten kun nukahtaa kunnolla niin nukkuu omassa kopassaan 2-3tuntia. Vaunuissa ja autossa kyllä nukkuu hyvin, onneksi ;)

Rytmiä ei vielä ole mitenkään selkeää...ja oon niin tottunut noiden kolmen vauva-ajasta, että tämä neljäskin on nukutettava vauva eikä nukahtele tosta noin vain. mahakitinää on jonkin verran...inhottavaa, se onkin syy miksei unen päästä saa kiinni ja öisinkin herättelee välistä useasti.

Yöt menee välillä huonosti ja välillä hyvin. Nukkuu 1-3 tuntia,sit syö ja nukahtaa uudestaan ellei tule kakat ja vaipanvaihdossa herääkin....taas yrittää uudestaan nukuttaa tissille, mut sit alkaakin mahassa kiertämään hikat,röyhtäsyt ja pierut pörisee. Onneksi on ollu hyviäkin öitä, että nukahtaa aina syötön päälle uudestaan ja äitikin ehtii tunnin kaks nukkua ennen seuraavaa herätystä. Maitoa riittää ja tissimaidolla mennään. Aika menee niin äkkiä et en jaksa murehtia vaikka joinain öinä syö tunnin välein. Toivon vaan ettei ihan joka yö ala tunnin välein syömään ja olemaan hereillä tuntitolkulla..... pysyis masuvaivat jotenkin hallinnassa.

synnytyksestä toipuminen on mennyt niin hyvin etten edes muista synnyttäneeni :D kovasti sitä vaan muistelee raskausaikaa ja synnytyskin oli positiivinen kokemus jälleen kerran....ihan jo tekee mieli haaveilla viidettä lasta, mutta yritän stoppuutella itseäni aina öisin, jos/kun pitää valvoa ja väsyttää =)

Mies ei meillä herää öisin eikä osallistu vauvanhoitoon yöaikaan. Ollaan ihan päätetty, että minä nukun kaksin vauvan kans ja hoitelen yöt vauvaa. Eipä tuo mies vois muuta tehdä, kun vaippaa vaihtaa.....tutti ei kelpaa ja tissi vain rauhoittaa, joten senkin puoleen mulla yöt. Oon niin nauttinut taas pitkästä aikaa tästä vauvasta etten edes jaksa murehtia öitä ja tätä väsymystä.

liinailua oon kokeillut, mutta oon vielä huono saamaan vauvan siihen hyvin ja hyvään asentoon. Kehtoasentoa en osaa käyttää ja vähän vielä vaikea siihen pystyasentoon laittaa, kun mietin jääkö vauvan jalat huonosti....mut pitäis vaan enempi harjotella sitä niin olishan se hyvä apu aamupäivissä ja illoissa, kun tarvii käsiä eikä pysty koko ajan kanniskelemaan vauvaa.

Nyt täytyy alkaa laittamaan ruokaa, jos vauvakin nukkuis vielä hetken ;)
Jaksamisia kaikille :wave:

Delila ja poitsu reilu 3viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Mukava lukea muiden kuulumisia vauva-arjesta. :) Synnytyksestä palautumisesta oli puhetta. Mulle tuli niin pahat repeytymät, että paikat on edelleen kipeet. Kävelylenkkejä oon yrittäny tehdä. Painoo on vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vatsalöllykkää en oo saanu pois. Mites muilla? Kuukauden päästä ois jo ristiäiset, joihin ois tarkoitus laittaa vartalonmyötäinen mekko, mutta näytti aika kauheelta, kun eilen sovitin... Tuntuu että vaikka miten laihtuis, ei se löysä nahka siitä mihinkään katoa. Eikä vatsiksia voi vielä tehdä. :(

Mulla ei oo oikeestaan ikävä raskausaikaa. Paljon kivempi olla nyt! Toki haaveilen jo uudesta lapsesta, mutta vain sen lapsen takia, en raskausajan...

Viime yönä oli taas kunnon imetysmaraton. Poika imi kuin viimeistä päivää molemmat tissit tyhjiin, ja aikaakin meni vaipanvaihtoineen kaks tuntia. Onneks oon jo oppinu että sekään ei vielä riitä. Kello oli puol yks kun lopetin, mutta nukkumaan ei siinä vaiheessa mun kannata mennä. Tunnin se siinä piti silmiä auki ja sit alko nälkäitku. Eiku maitoo lämmittämään ja tuttipulloa antamaan. Kello olikin sit jotain puol kolme, kun sain pikkusen nukkumaan. Ihan uskomaton ruokahalu on siis yöllä! Seuraavat herätykset tuleekin noin kolmen tunnin välein, ne on ihan inhimillisiä, mut jos vajaan tunnin ehtii lepäämään, niin mä oon ainakin kiukkuisempi kuin että jos valvon sen ajan.

Painoo ei oo hetkeen punnittu, mut epäilisin että nyt kolmen ja puolen viikon ikäisenä painaa noin kilon enemmän kuin syntyessään eli 4,5 kg voi nyt suunnilleen olla.

Isä osallistuu arkena aika vähän vauvan hoitoon. Yöt on mun vastuulla, päivät on töissä niin vähän illasta auttaa. Viikonloppuna sit enemmän.

tiituli85 sekä pikkujäbä 3,5 vko
 
Tuhannet kiitokset, Sanuli, tästä ketjusta :flower:!

Meidän typy on nyt reilun kuukauden ikäinen, 5. syyskuuta syntyi. Oli tosi tympeä homma, sillä hän sai flunssatartunnan veljiltään kahden viikon iässä, ja tauti meni sitten korviin. Ensimmäinen antibioottikuuri on jo siis ollut vauvelin elämässä. Lastenlääkäri sanoi, että on kaksi virusta, jolta äidinmaito ei suojaa, ja toista niistä on juuri kovasti liikeellä. Kiva tuuri... Pahinta flunssassa oli tukkoisuus, kun tuollainen pikkuinenhan hengittää oikeastaan täysin nenän kautta.

Tuolla raskauspuolen ketjussa kerroinkin, että oma mieliala ei helpottanutkaan tällä kertaa synnytyksen jälkeen, vaan nyt minulla sitten terapeutin mukaan on synnytyksen jälkeinen masennus. Vauvaa jaksan kyllä hoitaa, mutta oma ajatusmaailma on kovin synkkä.

Ylihuomenna vauva saa nimen. Minä en olisi halunnut kastaa, mutta koska mies haluaa ja kaksi edellistäkin on kastettu, niin kastetaan tämäkin lapsi. Pappi kävi meillä toissa päivänä juttelemassa, ja onneksi hän on hyvin jalat maassa (uskoo muun muassa evoluutioteoriaan jne.), joten ei enää ole minulle niin iso ongelma tämä kastehomma.

Tyttö kasvaa hyvin. Syntymäpaino oli 3,4 kiloa ja yksikuukautisneuvolassa painoa oli 4,3 kiloa. Hän on täysimetyksellä, ja olen tosi iloinen, kun imetys onnistuu hyvin. Toivottavasti onnistuu jatkossakin näin hyvin. Pitkiä välejä tytöllä ei kyllä syönneissä ole, ja vähän pidempää syöntiväliä toivoisin öihin tulevan.

Helmitoivo ja tyttö 5 viikkoa ja yksi päivä
 
Sanuli84 Olen kantanut poikaa liinassa sekä rintarepussa juuri sen takia kun meilläkin halutaan olla lähellä aamupäivän ja välillä myös koko päivä:)

Liinaan olen hänet laittanut rinnalle jossa haluaa olla ainoastaan silloin kun on nukahtamaisillaan. Rintareppua käytän silloin kun poika valvoo kun hän haluaa jo katsella ympärilleen. Muutenkin poika jäkittää jo päätänsä (jäkitti kyllä jo 45minuutin ikäisenäkin) ja se liinan ristisidonta ei mahdollista sitä että voisi pitää päätä ylhäällä.

Tuo liinailu oli oikeastaan hieman pakonsanelema juttu kun sektion jälkeen ei saa kannella mitään painavaa niin liikuin pojan kanssa aina niin että hän oli joko liinassa tai rintarepussa.

hanja
 
Terkkuja kotoa, tänään päästiin :) Meille tosiaan syntyi tyttö, 9.10. klo 22.04, kirjoittelin vielä vanhaan ketjuun tästä, mutta nyt korkkaan tännekkin. Huomenna mennään käymään vielä painokontrollissa. Kauhea stressi että saadaan tankattua nestettä sisään, ettei vaan jouduta jäädä uudelleen osastolle. Maito on noussut hyvin, rinnat on hyvinkin pinkeät... Imetys on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, ainut on vähän huolestuttava on kuivat nännit, rasvaa olen nyt yrittänyt lotrata, ettei vaan halkeaisi.

Vauva on ihana nöpönenä, ainakaan vielä ei ole ollut mikään turhan hankalaa. Vauva-arkea tässä opettellessa.

Beibei & Ipana pian 3vrk :)
 
Kiitos uudesta ketjusta!
Kiva päästä seurailemaan muiden vauva-arkea :)

Meillä menee hyvin Tyttö on suurimmaksi osaksi rauhallinen ja jaksaa olla paljon hereillä.. Pitkiä aikoja putkeen, toissapäivänä nukkui vaan 2h.. oli Vähän känkkäränkkä-päivä :) No sellasia tulee ja menee onneks myös..

Viimeks oli neuvola 4.10 eli n.3viikkoisena.. Tällä viikolla sitten taas :) mitat tällöin oli 55cm ja 4365g ja pään ymp. 37 (syntymäpäivänä oli 52cm ja 4055g ja pään ymp.33,5cm) joten nopeaan kasvaa :D Ei olis uskonu mutta näin se vaan menee..

Huomenna 1kk päivä jee :)

Takku-Tukka ja Typy 4viikkoa ja 1päivä
 
Millonka teidän vauvat saivat syntymäpainon kerättyä takaisin? Menikö lisämaitoa?

Meidän typykkä meinaa kerätä tosi hitaasti painoa, käytiin neuvolassa punnituksessa, oli 12g lähtenyt viime keskiviikosta.. Lisämaitokuuri saatiin, toivottavasti nyt lähtis nousemaan. Lisää vaatettakin olen yrittänyt pukea kovasti. Muuten kaikki hyvin täällä :)

Beibei & Typykkä 12vrk
 
Pieni alkaa olla jo kuukauden ikäinen, itsestä tuntuu että just äskönhän me vasta tultiin sairaalasta.
Tyttö nukkuu hyvin edelleen yöt, päivällä meinaa edelleen olla nukahtamisvaikeuksia, lisämaitoa saa pari-kolme kertaa vuorokaudessa.
Yllättävää miten hyvin on imetys onnistut tähän asti. Epäilin miten onnistuu, kun aikaisemmin en oo näin pitkälle päässyt.
Meillä tais tyttö saavuttaa syntymäpainonsa parin viikon ikäisenä.

Huono omatunto vaivaa kun en oo kunnolla päässy alottaa vaunuilua, vaan oon jämähtäny sisätiloihin. Joskus on vaan sellanen ilma ettei kehtaa lähtee, sitten taas kun olis lähössä niin tyttö kerkee vetelee sikeitä sisällä monta tuntia minkä jälkeen ei kannata lähtee enää ulos.
Ne muutamat kerrat kun on käyty niin tyttö sitten ollut aika levoton vaunuissa
Tästä ulkoiluhommasta alkaa tulla pikku hiljaa stressi ja todella huono äiti fiilis:snotty:
Muistelen kahden aikaisemman kanssa että sitähän alotettiin heti kaks viikkoisina päivittäin ulkoilut.

Miten te muut? Ootteko käyneet vaunuilemassa ja kaupoissa jne?

Syysodotus84 Myy 4vk
 
Viimeksi muokattu:
Moikkelis!

Täällä pikku-ukko jo 6 viikon vanha!:) Me vanhemmat ollaan oltu lenssussa ja vauvakin taisi pienen flunssan saada:/ Nenä tukossa hieman ja aivastelee enemmän kuin normaalisti. Onneksi ei ole muuten kipuisen oloinen, mutta tekeehän tuo pahaa jo katsoa,kun tuhisee..Toivottavasti menee ohi nopeasti!

Oon käynyt kerran/kaksi kertaa päivässä vaunuilemassa, jos on hyvä keli. Sadekelillä sitä vaan norkoilee sisällä, se on tylsää:/ En oo ottanut kyllä paineita, jos hyvällä kelillä joskus ei jaksa lähteä pihalle:)

Mites teidän muiden yöt menee nykyään? Meillä herätään aika tarkkaan kolmen tunnin välein, onneksi nukahdetaan aika nopsaan uudestaan syötön jälkeen. Joskus vauva ei nukahda kunnolla ja kitisee puolisen tuntia, siinä sitten ite nukkuu "tosi" hyvin..Meinaa joskus muutenkin jäädä unet vähiin,kun ei saa unta syöttöjen välillä kunnolla. Toivottavasti unettomuus ei astu kuvioihin mukaan, mullahan ollut sitä ongelmaa ennen!!

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille ja kuullaan taas!

-Moonan ja Napura-baby-
 
Terve taas :)

Meillä typy oli keränny syntymäpainon ja vähän enemmän ekassa neuvolassa eli 9päivää vanhana.. En tiiä mitä teräsmaitoa multa tulee.. :D Tällä hetkellä on 4775g(syntymäpaino oli tosiaan se 4055g) ja pituus 58,2cm.. kasvaa niin hurjan nopeaa ettei ehdi edes kaikkia vaatteita käyttämään :D Eli siis ihan rintaruokinnalla me mennään eikä muuta tarvi..

Vaunuilemisesta.. Me alotettiin vähän alle viikon ikäsenä kun oli pakko kauppaan lähteä(asun siis yksin vauvan kanssa) enkä omista muita kulkuneuvoja kuin nuo vaunut.. ja Sit tietenki bussilla mennään jos pidemmälle kauppaan joutaa. Lenkeillä käydään melkein joka päivä ellei oo ihan kurja ilma vaikka joskus sillonki joutuu lähtemään ulos kauppaan tai muuta.

Voih kyllä vähän kaipaa tuota isoa (aina tiellä ollutta) mahaansa.. Tässä melkein menee jo omat housut jalkaan mutta silti jotenkin, oli se ihanaa aikaa..

No mutta nyt joudun lähtemään tuonne kurjaan vesisateeseen!
Mukavia syyspäiviä kaikille!

Takku-Tukka ja Typy 1kk ja 1viikko
 
Me käydään kyllä päivittäin jotenkin ulkona, joko kaupassa tai vaunuilla, käyty siitä lähtien kun tultiin kotiin.. Haravoimaan huvittais mennä, mutta ei ole ainakaan vielä päässyt niin pitkäksi karkuun, että olisi sellasta kerenny harrastamaan. Päivisin ollaan pitkiäkin aikoja hereillä, eilen taisi nukkua ainoastaan kauppareissun ajan, muuten oltiin hereillä. Illalla nukahtaa klo 21 tienoilla.
meillä nukutaan yöt hyvin, välillä vähän turhankin, ei meinaa saada hereille syöttöä varten. :D Lisämaitoa ei iltaisin kerkeä antamaan ennenkun jo nukahtaa, neuvolan ohjeena oli että iltaisin sitten kun on syönyt rinnalta.. joo ei toimi meillä. ollaan sitten annettu jo päivällä, että saa typy nukkua kun huvittaa. Ainut huono tuossa lisämaidossa on ollut että pulauttaa lähes kaiken pois mitä on imassutkin, ellei syötä toooodella varovasti. Jännittää nähdä, onko paino noussut huomisessa neuvolassa yhtään. Toivottavasti olisi, niin ei tarttis ihan niin kovasti stressata sitä.

Mutta nyt vaipanvaihtoon ja pihalle koirien kanssa!

Beibei & Typy 2vkoa ja 1 pv.
 
Hei täältäkin!
Meillä oli syntymäpaino tavoitettu jo 4pvän ikäisenä kun käytiin lysykäynnillä synnärillä.
Palautuminen ollut nopeaa, tikit lähti jo 5pvänä synnytyksestä, mitään kipuja ei ole ollut jos ei jälkisupistuksia lasketa, mitä kesti ehkä 2vkoa.
Vauva välillä aika kiukkuinen ja tykkää aamuyöstä valvoa sen 4-5 tuntia ja kitistä ja huutaakin.. ei kuitenkaan mahaa väännä.

Mielenkiinnosta kysyn, jokos ootte uskaltautunut seksiin synnytyksen jälkeen?
Meillä eka kerta tapahtu jo tuollon 5pvää synnytyksen jälkeen kun tikit lähti, eikä kipua tai aristuksia ollut ja molemmilla himotti :D

Yöhikoilu ollu muuten ihan hirveetä nyt jälkeen. Heräät jossain vaiheessa yötä siihen et on vaatteet ja tyyny läpimärkänä :D
Mies osallistuu vauvanhoitoon parhaansa mukaan, mut ehkä enemmän hoitaa tuota 5v esikoista, pienoista mustasukkaisuutta ollu.

Lisämaidosta muuten. Mä liputan sitten tuon Nutrilon Omneon puolesta vaikka jauhetta onkin ja vähän enempi työtä, mut meillä loppui pulauttelut ja mahan väänteet siihen. Aiemmin annettiin NaN:ia.

Mammamammutti ja tirppana 3vkoa+6pvää
 
Moikkelis!

Meillä mennyt ihan hyvin kans, mut nyt on alkanut olla sellasia iltarutuja että itkeskelee, mutta onneksi pojan saa rauhoitettua joko tutilla tai kanniskelemalla aina joksikin aikaa. Eikä niitä ole joka ilta. Yöt menee tosi vaihtelevasti. Välillä herää 2 kertaa ja saan pojan melki heti nukkuun (näin harvemmin). Ja sitten voi herätä 2-4 krt ja nukahtaminen voi joillain tai kaikilla kerroilla kestää 30 min-2 tuntia!
Toi jälkimmäinen on suht rankkaa! Poika tekee yösyötön jälkeen sellasta että se ähisee ja röhisee siellä sängyssä sellaseen ääneen että täytyy nostaa syliin. Ja jos ei nosta, alkaa kyllä itkemään. Eli nostan pojan melko pian jos ähinä alkaa. Sitten nukahtaa mahan päälle jos olen suht pystyssä itse, mutta kun laitan sänkyyn, sama jatkuu.

Kokeilin jonkin aikaa antaa gavisconia jos on takaisinvirtausta, ja sitä kyllä on ollutkin. Mutta ajattelin et jos ähinät johtuisi siitä. Muutama yö meni tosi hyvin ja vaikka en enää anna sitä niin ähinää ei ole ollenkaan niin paljon. En tiedä, kai se on osin jotain masuvaivoja ja kehittymätöntä elimistöä kaikinpuolin.?? Vai olisko jollain parempaa tietoa antaa :)
Nyt sitten on sellaiset brion vihreät pinnasängyn heiluttajat käytössä ja viime yö meni hyvin kun heijasin poikaa kun ähisi syötön jälkeen ja muutenkin pariin kertaan.

Päivällä nukkuu kans vaihtelevasti.. 30min-3h pätkissä. Ja huomaa jos on nukkunut vähempi niin iltarutu on yliväsymustä.

Tissiä syö kyllä ja syntymäpaino ei tippunut kuin 140g sairaalassa niin saavutettiin se melko pian. Ekan 8 pv jälkeen kun päästiin sairaalasta, paino oli noussut +600g! No seuraavalla kerralla viikossa tullut joku 170g eli tasottui..
Iltarutun aikana tulee ns rintaraivareita. Poika selkeästi hamuaa tissiä ja joskus itkee ja hamuaa, ja kun meen syöttään niin sitten vaan itketään ja heiluttelee päätään. Näin voi käydä useasti illan aikana. En tiedä että voiko olla et pojalle on jäänyt imemisentarve päälle ja sit kun tarjoaa tissiä niin ei haluakaan kun on jo täynnä. Illalla syö kyllä tiheästi mutta jotkut kerrat voi olla liikaa...?

Kaikenlaisia kommervenkkejä selvitettävänä......!! :)

Ollaan sovittu miehen kanssa että hoidan yöt viikolla ja vloppuisin hän saa auttaa jos on vaipanvaihtoa tai kanniskelua. Muutoin kun on kotona, saa auttaa tasapuolisesti kaikessa vauvan hoidossa. Miehen vastuulle on jäänyt enempi meidän koiran hoito ja osa kotitöistä joita en kerkiä hoitaa jos yö/päiväuni hommelit menny reisille.
Tää järjestely oli puhuttu etukäteen ja meinas unohtua tässä kun arki alkoi, mutta keskustelun jälkeen oli mies taas kartalla, niin nyt on menny kaikki hyvin ????

Seksiä en uskalla ajatella siksi koska ajatus pelottaa synnytyksestä tulleiden repeämien vuoksi. Leikattu epparihaava alkaa oleen jo suht parantuneen näköinen mutta ne muut joita en edes näe.. niin pitää varmaan katsoa jälkitarkastus tossa muutaman vkn päästä että mitä siellä sanotaan. Jälkivuoto meinas jo loppuakin, mutta alkoikin eilen näköjään uudestaan. Eli 5 viikkoa kestänyt nyt.

Ite oon välillä enempi ja vähempi väsynyt. Laitan pojan joka päivä vaunuihin ulos nukkumaan. Lenkeillä ollaan käyty vähemmän kuin ajattelin, koska alkuun kävely oli hankalaa, ja nyt ei huvita jos yö mennyt pipariksi. Haluan vain nukkua tai hoitaa jotain asioita täällä kotonakin!

Tulipahan tarinaa!

Kiitos tosiaan ketjusta, ja on tosi mukava lukea miten muilla menee!!

T. Allu ja poitsu huomenn 5vk
 
Tänään meillä 1kk synttärit :heart:

Allu, meillä ihan samanlaista tytön kanssa.
Nyt pari yötä tosiaan on menny 2tuntia valvoessa. Imetän, tyttö nukahtaa, laitan sänkyyn kunnes kohta alkaa ähinä ja puhina ja lopulta tulee itku. Sama homma taas,imetän, nukahtaa, sänkyyn ja ylös jne jne.
Yöllä varsinkin on tosi vaikee saada röyhtäsemään, jos ei tule niin sitten tulee varmasti puklut sänkyyn tai tyttö on levoton.

Alkuyön nukkuu tosi hyvin, monta tuntia, sitten alkaa tuo ähinä aika kunnes nukkuu 1-2tuntia ja jää hereille klo 5-6 aamulla.

Ja tuo päivällä nukkuminen. Nukahtaa max 30min ja alkaa hirvee itku, jos koko päivä menee huonosti nukkuessa niin iltap. on tosi itkunen.
Nyt käytiin vaunulenkillä, nukahti ja nyt vedelly 3tuntia. Oli tosi väsyny jo kahden aikaan päivällä kun ei nukkunu kunnon unia yön jälkeen.

Seksiä en oo uskaltanu vielä ajatella vaikka en ees revenny. Vielä välillä jälkivuotoa tiputtelee. Tuo valvominen vie sen verran virtaa meistä molemmista ettei olla seksistä edes puhuttu.

Syysodotus ja Myy 1kk
 
Iltaa!

Täs odottelen nukahtiko poitsu vai ei...
ähinää/puhinaa/masuitkua on tääläkin kiitettävästi! se on kyllä rankkaa, varsinkin öisin |O meillä menee vaihtelevasti....on päiviä/öitä jollon vähemmän ähistään, mutta sit taas päiviä jollon enempi. aamuyöstä alkaa AINA ähinä ja puhina mihin ei auta muu kuin tissi. Pieruja tulee ja niitäkin itkee. Kakkaa ähistään ja punnataan puoliunissaan.... iltasin ei meinaa aina nukahtaa, vaan monta kertaa nostan tissille,röyhtäistään ja taas yritetään nukahtaa, pian alkaakin ähinä ja sit itku. Ei meinaa tuttia huolia, mutta yritän sitäkin välillä aamuöisin ja muullonkin, jos ihan jatkuvasti söis ja maitoa multa kyllä tulee niin ei siitäkään ole kyse ettei tarpeeksi sais. Poika kasvaa silmissä, posket pullistuu jne. :heart: on kyllä muuten tyytyväinen ja ihana kun ei ole joka päivä ja yö huonoja. Ei öisin onneksi muuten valvoskele, mutta joskus menee syödessä ja vaipanvahdossa toista tuntia ennenku taas uudestaan nukutaan.

voimia kaikille öihin ja tietysti päiviin, jos kovin ähistään. Kyllä se loppuu aikanaan, kun suolisto tottuu ja vauva kasvaa- Äkkiä tää aika lopulta menee. Mä oon ajatellut, että kuukaus jo mennyt....enään pari jäljellä, että masuvaivat helpottaa ;)

ei ehdi muuta...täytyy mennä isompia lapsia laittamaan nukkumaan :wave:

Delila ja pikkumies 1kk
 
Istahdinpas vaihteeksi katsomaan teidän kuulumisia ja kertomaan omistani. Olen koko päivän leiponut kun huomenna juhlitaan tuon meidän esikoisen 6-v. synttäreitä.

Vaunulenkeillä käydään vaihtelevasti, ainakin kaupassa tai puistossa käydään melkeen päivittäin rattailla. Minä kävelisin pitempiäkin matkoja mutta tuo 2,5 v. ei oikeen jaksa seisoa seisomalaudalla kovin pitkiä matkoja eikä kaksostenrattaita ajateltu hankkia. Vauva nukahtaa kyllä rattaisiin melkeen jos sinne laskiessa eli yleensä käydään pieniä lenkkejä jonkun tekosyyn, esim. just kaupassakäynnin varjolla ;).

Nukahtaminen on jonkun verran helpottunut. Meillä on kans pinniksessä nuo Brion keinutassut ja oon tykänny niistä. Välillä saan vauvan nukahtamaan ihan silleen että laitan sen väsyneenä sänkyyn ja heijaan sänkyä ja hyssyttelen, yleensä joutuu muutaman kerran palata hyssyttelemään siihen viereen ennenkuin rauhottuu ja nukahtaa.

Öisin heräilee kyllä n. 3 tunnin välein ja joskus on ihan virkkuna sit syönnin päätteeksi, yleensä tulen sitten olohuoneeseen katsomaan telkkaria vauva peittoon käärittynä. Yritän olla ottamatta stressiä nuista yövalvomisista.

Ja seksiä on harrastettu =D. Ensi viikolla on jälkitarkastus ja pitääkin yrittää siihen mennessä miettiä tulevaa ehkäisyä. Onko muilla jo mietinnässä ehkäisyasiat? Viimeksi söin imetyksen aikaan minipillereitä jotka sai aikaan 5 viikon tau'ottoman vuodon minkä vuoksi lopetin ne.

Sanuli ja se pikkuinen ukko 6 viikkoa
 
HeipäHei!

Piiiitkästä aikaa pääsee ihan niin kuin omalla ajalla tietokoneelle kun mies viihdyttää poikaa ja ite päätin etten tee mitään tylsiä kotitöitä (ne kun ei karkaa mihinkään:LOL:)

Meillä nukutaan yöt hyvin, noin 3 tunnin välein herätys syömään jonka jälkeen nukahdetaan takaisin. Täälläkin on sitä ähinää ja puhinaa - pari viikkoa tein niin että aina kun ähinä alkoi niin otin viereeni ja pidin ihan kiinni ihoani vasten jolloin rauhoittui ja nukahti melko nopeasti. Mies oli kauhuissaan ku hänen mielestä poika oppii nukahtamaan ainoastaan kainaloon...nooh, niin ei käynyt vaan nyt taas nukahdetaan omaan sänkyyn ja puhistaan siellä hetken ennen kuin uni tulee.

Meillä "muodissa" märät pierut:D Niiden takia saa vaihtaa vaippaa ihan kiitettävän monta kertaa viikossa.

Vaunuilu aloitettiin reilun viikon ikäisenä. Viikon ikäisenä oltiin veneilemässä joten siitä oikeastaan alkoi elämä muiden ihmisten kanssa. Ollaan käyty kaupassa ja vähän joka puolelle ku tällä äipällä alkoi olemaan aika tylsää kotona pienen vauvan kanssa.
Minkään näköisiä nuhia tai muita tauteja ei olla saatu vaan kumpikin on tyytyväinen.

Seksi aloitettiin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen kun jälkivuoto oli loppunut. Nyt ois se ehkäisy mietinnässä....kun ei oikein mikään nappaa ja melkein kaikkea kokeiltu.

Meillä oli eilen ristiäiset ja nyt poika saa totutella nimeensä:)

Sektion kokeneet kanssa sisaret. Onko teillä haava parantunut kuinka hyvin? Onko jotain jälkivaivoja? Minulla haava parani nopeasti eikä päällisin puolin ole vaivannut. Nyt viime aikoina kuitenkin on koskenut haavaan sisäisesti eli ilmeisesti alemmat kerrokset kipuilee. Alavatsa on kipeä etenkin ku kantelee jotain tai kävelee enemmän. Mut se on pientä ku muuten on kunnossa. Painokin tippui kahdessa viikossa 13kg (raskauden aikana tuli 8kg lisää)

Liitoskivuista Onko kellään niitä enää ollut? Minä olen niistäkin saanut vielä nauttia...ihan kun en ois raskauden aikana saanut tarpeeksi kokea:LOL:

Ai nii, meillä saavutettiin syntymäpaino 2 viikon iässä. Ekan viikon aikana paino nousi 90g, kahden viikon aikana nousi 50g jonka jälkeen terkkari ehdotti lisämaidon antamista joka nosti painoa viikossa 240g. Noh, sitten taas oli paino noussut vaan 100g. Pituutta tulee kyllä koko ajan. Eipä tuo poika miltään nälkiintyneeltä näytä:D Meillä kasvetaan omaan tahtiin ja ollaan muuten reippaita ja vanhemman oloisia esim. päätä kannatellaan todella jämäkästi. Ja voi sitä hymyä....

hanja ja Arttu 6vko
 

Yhteistyössä