Syyskuun suloisuudet 2013

syyshuomenta (aamupäivää).. eipäs olekkaan kerennyt kauheasti kirjoittelemaan, mutta tässä kuulumisia kuitenkin:

Keskiviikkona neuvolassa painoa oli noussut lisämaidon ansiosta 250g, eli syntymäpaino ylitetty! Pituutta oli tullut 2,5cm lisää myös. Neuvolatäti kehui kovasti kuinka seuraava ja jäntevä tyttö on 3-viikkoiseksi. Pieni flunssanpoikanen on nyt iskenyt ensin äitiin, sitten tyttöön ja iskäänkin lopulta. Tylsää :(

Nyt pitäisi nimenantojuhlaa jo kovaa vauhtia suunnitella ja lähettää kutsut, alle kuukausi aikaa, eikä paikkaa ole vielä varattu, kun meille kotiin ei kaikki mahdu, vaikka iso OK onkin.. Voi huoh tätä ressin määrää taas, varsinkin kun perfektionisti täytyy olla..

Nyt valmistaudutaan mummin synttäreille!

Beibei ja "Anni" 3,5vkoa
 
Moikka pitkästä aikaa! Meillä siis synnyttiin 9.10. Nyt ikää 3 vkoa 5 pvää. Viikko sitten painoa 4310 grammaa pituutta 54.3 cm ja pipo 38.8 cm (syntyessä 3850g, 53cm, 38cm)

Aika menee hurjan nopeesti. Vastahan olin ite niin kipee ettei voinu ajatellakkaan toista lasta. Nyt alkaa olla kroppa siinä kunnossa että kaikki (jopa seksi) onnistuu normaalisti. Poika kasvaa niin nopeasti että pianhan sitä vois alkaa toista suunnitella.

Yöt menee hyvin klo 20-22 aikoihin alottaa 5 tunnin unet sen jälkeen vielä pari n. 3 tunnin pätkää. Satunnaisesti yks kaks yötä viikossa menee vähän huonommin.

Meillä onneksi mies osallistuu hoitoon yhtä paljon kuin minäkin, myös öisin. Tuo poitsu kun kasvaa pelkällä korvikkeella. Pari viikkoa imetin, mutta se oli hankalaa ja aiheutti mulle pahaa mieltä havaittavissa olevan babybluesin lisäksi. Nyt imetän kerran päivässä tai kahdessa. Maidontulo onkin melkein loppunut jo.

Nimiäiset on jo ensi sunnuntaina. Oisko vinkkejä epävirallisten kummien epävirallisiin todistuksiin?

Rosalienism ja Poitsu 3 vkoa 5 pvää ?
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
rosalienism Minä tein kutsukortit ja kummitodistuksen saman tyylisen. Kumpaakin tuli kuvaksi pojan jalanjäljet. Ne on helppo tehdä esim. sormiväreillä.

Erilaisia tekstejä sekä kutsukortteihin että kummitodistuksiin löytyy netistä...sen kun valitsee mikä itseään miellyttää. Hakusanoina voi käyttää siviilikummi tai haltijakummi.

Beibei[/B Ei kannata stressata niistä nimiäisistä. Kukaan ei kiinnitä huomiota muuhun kuin sankariin ja hänen nimeensä=)

Meillä pidettiin ristiäiset kotona kun iskä ja mummo niin halusivat. Totesin ettei siinä mitään mutta minä en tee mitään...noh, ei tarvinnut tehdä mitään (paitsi voileipäkakut kun ystävä joka ne piti tehdä ei pystynytkään niitä tekemään) Mummo hoiti kaikki myös ristiäispäivänä.

Meillä on jouduttu lisäämään lisämaitoa kun poika oli sitä mieltä että hänellä on nälkä kun äitin tissistä ei tule tarpeeksi maitoa hänen tarpeisiin. Huomenna olisi jälkitarkastuslääkäri sekä 2kk neuvola plus neuvolalääkäri....kyllä aika on mennyt nopeasti *HUOKAUS*

Valittelin eilen neuvolan terkkarille niitä liitoskipuja niin ainakin pääsen fysioterapeutille. Huomenna lääkäri päättää tehdäänkö muita jatkotutkimuksia. Nää tutkimukset tulis sen takia kun synnytyksessä vasemman puolen jalkaa alkoi koskea ihan tajuttomasti, jopa niin paljon etten suostunut olemaan selällään ku silloin koski eniten. Lopulta jalka oli jonkin aikaa tunnoton.....

Kommentoikaa/kertokaa miten teillä vauvat pulauttelee...meillä se on hieman lisääntynyt mutta neuvolatäti sitä mieltä että on normaalia. Yöllä kuulee kuinka syötön jälkeen tulee maitoa kurkkuun ja poika nieleskelee, päivällä saa välillä vaihtaa bodeja useamman päivässä. Onneksi niitä tuli hankittua ihan kiitettävästi:LOL:

Vaatteista puheenollen - hieman nuo vauvat kasvaa nopeasti kun on saanut jo siirtyä 62cm ja jotkut on jopa 68cm. Hihoista ja lahkeista moni vaate menisikin mutta tuo kroppa (kaula-haarus väli) on niin pitkä että vaatteet jää siitä kohdin pieniksi.

Mutta nyt me lähdetään päiväuni hommiin. Mitähän äiti tekisi seuraavat 3 tai 4 tuntia?! Sen tiiän etten ainakaan mitään kotihommia:LOL:

hanja ja Arttu 7vko 5pv
 
Äitin omaa aikaa, ihanaa! Sainpa kerrankin tehdä ruokaa ilman että joku roikkuu tississä kiinni kaikenaikaa, eli vauva päiväunilla. Nyt on alettu niitäkin nukkua 1-2h päivässä. Vielä kun itsekkin malttais nukkua, mutta kun haluaa tehdä ja touhuta.

Iskä oli todella otettu ensimäisestä isänpäivästä, kortti, arpa ja pätkiksiä annettiin. Ja hymyjä toki, nyt niitäkin on ruvennut tulemaan.

Eipä meillä muuta tähän hätään,

Beibei & "Anni" 1kk
 
Jospa itsekkin kerkiäisi vihdoinkin kirjoittamaan kuulumisia täältä kolmen lapsen arjesta..

Tytön kanssa arki sujuu, melko rauhallinen tapaus ja perus-tyytyväinen. Uskomattomalta tuntuu kun ylimääräisiä itkeskelyjä ei ole, sisarukset kun olivat vaativampia vauvoina ja pelotti, että minkälainen vauva-arki nyt tulee. Täysimetyksellä tyttö kasvaa huimaa vauhtia, lisämaitoja ei olla tarvittu. Äiskän vieressä nukkuu yöt. Yöimetys sujuu helpommin kun ei tarvitse sängystä nousta. Yöt ovat uniltaan kyllä vaihtelevia. Jonain öinä syödään vain pari kertaa, jonain öinä taas useammin..

Vaunuttelemassa ollaan käyty vaihtelevasti. Säät eivät aina houkuta ulos lähtöön. Sisällä nukkuu päivisin myös vaunuissa. Tänään oivalsin laittaa tytölle ohuen pipon päähän vaunuun laittaessa ja kas kummaa, nukkuu paljon paremmat unet sisällä kuin aiemmin :D

Lauantaina vietettiin tytön kastejuhlaa. Onnistuneesti sujui ja tyttö oli niin kiltti :heart:

Arki rullaa omalla painollaan. Kotityöt meinaa välillä olla haastavia, kun ei kerkiä. Joskus pyykit viipyy koneessa yönkin yli ja tiskit meinaa kasaantua..mutta tätä tämä nyt jonkin aikaa on, kun tyttö vielä vauva.. Nautiskellen vauva-ajasta mennään eteenpäin, koti kakkosena vasta :D

Tytymamma & Tyttö 6,5 vkoa :heart:
 
Täällä tyttö on alkanut hieman enemmän nukkumaan päivisin sängylläkin, ei aina tarvitse äitin syliä nukkumiseen. Yöt menee nukkuessa, heräilyt vaihtelee niin että välillä herätään kolme kertaa yössä ja 5h nukkuu putkeenkin, joskus taas pisin pätkä on pari kolme tuntia ja lopun yön heräilee tunnin välein.

Eilen vietettiin kastejuhlaa, ilman sähköjä tuon myrskyn takia joten oli tunnelmaa eikä tuo sähköttömyys oikeastaan paljoa haitannut juhlintaa.

Miten teillä muilla on isot sisarukset ottaneet uuden tulokkaan vastaan?
Meillä isommat sisarukset jo koululaisia, mutta silti on havaittavissa mustasukkaisuutta ja kiukku kohdistetaan äitiin.

Syysodotus84 ja "Myy"
 
Hei täältäkin!


Mielenkiinnosta kysyn, jokos ootte uskaltautunut seksiin synnytyksen jälkeen?
Meillä eka kerta tapahtu jo tuollon 5pvää synnytyksen jälkeen kun tikit lähti, eikä kipua tai aristuksia ollut ja molemmilla himotti :D

Yöhikoilu ollu muuten ihan hirveetä nyt jälkeen. Heräät jossain vaiheessa yötä siihen et on vaatteet ja tyyny läpimärkänä :D



Mammamammutti ja tirppana 3vkoa+6pvää
Meidän vauva on kaks puol kuukautta meillä on mennyt ihan nukkuu yöt lähes tulkoon. Lisämaidolla ollaan oltu suunnilleen kuukauden verran ja kohta saan varmaan lopettaa imetyksen kokonaan kun maitoa ei pahemmin enää tuu ja se vähän mitä tulee se harvemmin edes riittää.

Musta tuntuu että meidän seksielämä on kokonaan hiipunu, mä haluisin mut mies ei oo osottanu minkäänlaisia haluja mua kohtaan. mä en ees jaksa enää yrittää. Se oli jo ennen vauvan syntymää nihkeää, jotenkin mies vältteli mua jo sillon, oli joko väsy tai sit tais vaan olla mun iso maha tiellä eikä halunnu. Muuten kyllä osaa olla ihana ja näyttää tunteensa mua kohtaan ja aika hyvin ottaa huomioon vaiks toisaalta välillä tuntuu et ottaa pojan paremmin huomioon ku mut ;)

Mäkin hikoilin jossain vaiheessa todella paljon mut nyt onneks alkaa helpottamaan :)'
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja pojan ihana nimi julkistettiin. Meillä äiti, sisko, anoppi ja miehen mummo auttoivat leipomisessa ja suolaisissa. Itsellekin jäi leivottavaa, koska halusimme että meidän kavereita tulee illemmalla rääppiäisiin.
Meinas jännittää toi Eino-myrsky, ettei menisi sähköt. Mutta niin kuin syysodotuksella, niin eipä se meilläkään olis sinällään haitannut. Oli valoisaa ja meillä on isot ikkunat. Ainoastaan kahvitarjoilu olisi kärsinyt :)

Meillä on mennyt ihan kivasti edelleen. Yöt menee paremmin. Ei enää ähise, vaan nukahtaa syötön jälkeen samantien. Heräillään vasta 10-12 aikaan... :D toki tuohon mahtuu vaipanvaihto tai kaks ja syöttöjä 1,5-4h välein. Päivät menevät siis aika nopsaan.
Iltarutuja tulee välillä ja vähän rintaraivaria. Mut tyytyväinen vauva on kuitenkin.

Sellainen ihme juttu on kun poika nukkuu kyljellään, niin jossain vaiheessa yöllä tulee lähestulkoon aina "kylkipissat". Eli pissa tulee kylkeen vaipan yläpuolelta läpi. En tiedä miten ne sais estettyä. Ollaan koitettu eri vaippamerkkejä ja kokoja.. Ja ei ole väliä kumpi on laittanut vaipan. Mitähän me tehdään väärin...? Onko kenenkään poitsulla samaa hommaa?

Seksiä koitettiin jo pari viikkoa sitten. Se sattui mutta kun oltiin varovasti niin pystyttiin se hetki oleen. Toisella kerralla ei sattunu ihan niin paljoa, mutta äärimmäisen varovaista toimintaa silti. Ei se kyllä oikein missään tunnu, kun jännitän koko ajan ja mietin että koska vihlasee taas. Uusimmassa vauvalehdessä oli tosta juttua ja siinä oli huojentava tieto että imetyshormonitkin vaikuttaa tohon aika rajusti. Tai ainakin joillain voi vaikuttaa. Ja että tilanne ušein normalisoituu kun imetys loppuu.

Huomenna on 2kk nla ja saan tietää paljon kullannuppu on kasvanut!

T. Allu ja poitsu huomenna tasan 2kk
 
Heippa hei! Meidän typyläinen nukkui ekaa kertaa yli 7h yössä :O, mun piti sitä käydä jo puoli kuuden aikana kokeilemassa että elääkö enää. Murinan kera kääns kylkeä ja nukkui vielä tunnin siitä.

Nimiäisleipomiset alotettu pakkaseen, saa sitten vaan ottaa sulamaan ja täyttää. Ajattelin kaikki tehdä itse, saa nähdä onko liian itsekäs suunnitelma ja kusasee kintuille, mutta yritetään!

Mä en kanskaan ymmärrä noita kylkipissoja tai pissaa navan puolella kun on tullut läpi, usein nukkuu selällään / pieniä pätkiä kyljellään.

Meillä on ruvettu pomputtamaan jaloilla eteenpäin, onko normaalia? Nyt ikää 6vkoa. Nukkuu filtin sisällä yöt ja toki peittokin vielä päällä, koska makkarissa on aika viileätä. Monesti on "karannut" filtistä ja pää kolajaa pinnasängyn päätyyn. Tai sitten on pyörinyt jommalle kummalle reunalle. Pitää ostaa pinnasängyn reunapehmuste kyllä ettei vaan mene jalat tai kädet jumiin.

Huomenna ois neuvola pitkästä aikaa, näkee taas kuinka on kasvanut :)


Beibei & "Anni"

ps. Jos teillä on ollut sammasta, miten/millä olette saaneet pois?
 
Allu13 Meillä tuli noita kylkipissejä eniten silloin kun käytettiin muumi-vaippoja. Vaippamerkin vaihto auttoi mutta aina välillä niitä tulee. Meillä ainakin liittyy aina siihen että vaippa on niin täynnä. Ette varmaankaan tee mitään väärin. Tulipa just mieleen että oiskohan jotain vaikutusta sillä miten pippeli on vaipassa...eli jos on ylöspäin niin pissi tulis ylöspäin ja kylkyä pitkin?????

Beibei Meillä poitsu pyörii myös sängyssä niin että on välillä ihan omituisissa paikoissa:LOL: Kyllä tuo itsensä "pompottelu on normaalia - meillähän poika ollut jäntevä syntymästä lähtien ja on esim. pitänyt päätänsä itse jo alusta asti. Nyt pää pysyy ihan normaalisti pystyssä ettei oo ees heilumista. Meillä myös ollaan jo istuvassa asennossa sekä seisotaan omilla jaloilla niin ettei tarvitse paljoa pitää kiinni. Kysyin näistä neuvolalääkäriltä ku joka paikassa lukee ettei näin nuorta sais istuttaa ym. lääkäri kertoi että jos lapsi on siihen valmis niin voi istuttaa ym. Tämä valmius tarkoitti sitä että oma-aloitteisesti punkee istuma-asentoon tai pitää jalat jäykkänä niin että pysyy pystyssä.
Meillä poitsu suuttuu jos pidetään makuuasennossa ja punkee koko ajan istuvampaan asentoon.

Meillä muotoutunut jo selvä päivärytmi (onhan se ollut koko ajan) ja yölläkin ollaan nukuttu jo 5 tuntia, aina välillä:D Nyt on taas jonkinlainen kasvuspurtti ku pitää syödä koko ajan. Minä oottelen sitä hetkeä kun saa antaa kiinteitä:)

Mitähän Plamsu76 kuuluu? Tai niille joiden pienokaiset syntyi ennen aikaisesti?

hanja ja arttu 2kk 9pv
 
Hei, tuli mieleen tännekin kirjoittaa.
En voi sanoa että on hirveää, koska vauva on niin ihana ja päivät ovat välillä parempia jo, mutta raskasta on kyllä ollut. Vauva siis syntyi keskosena ja jo synnytys ja sairaalassa olo oli vaikeaa, ja kun päästiin kotiin niin noin viikon tai puolentoista päästä alkoi koliikki. Olen yksin lapsen kanssa, ja en ole oikein päässyt kunnolla toipumaan synnytyksestä. En ole varmaan nukkunut käytännössä yhtäkään yötä, maksimissaan kolme tai neljä tuntia putkeen. Joskus vauva ei nuku päivällä yhtään ja illalla ainut mikä lopulta auttaa on pitkä imettäminen, mikä taas on omalle elimistölle rankkaa. Silti olen sitkeästi imettänyt, koska maito kyllä riittää.

No, pian on neljä kuukautta täynnä, jospa tämä tästä iloksi muuttuis. On kyllä hyviäkin päiviä ja ne on sitten sitä arvokkaampia. Kai tällainen voi parhaimmillaan lähentää vauvan kanssa. Neuvoja otetaan kyllä vastaan! :)
 
4574g eli melkein KILO kolmessa viikossa, Huhhuh! Missä välissä mun vauva noin paljon kerkes kasvaa, pituuttakin tullut 2,5cm.

Mun täytyy nostaa kyllä hattua yksinhuoltajille, mä en pystyisi, vaikka meidän vauva kohtuu "helppo" onkin ollut, koputan puuta.

kukapakuka, saatko apua vanhemmiltasi tai muilta sukulaisilta? Jos he hoitais vauvaa edes muutaman tunnin sillontällön että saisit itse levättyä? Minä en oo nukkunu kun yhdet-max kahdet päiväunet tässä kuuden viikon aikana kotona ollessa, mutta meillä nukutaan yöt hyvin (ja pitkään) ettei päiväunille ole tuntunut olevan tarvetta.
 
Me taaseen joudutaan painokontrolliin 2vk päästä, koska painoa oli tullut vain n. 135g/vko. Arvasin melkein että ne rintaraivarit ovat vaikuttaneet syömiseen. Ja muutenkin mun mielestä ei syö niin paljon kerralla kuin ennen. Neuvola puhui lisämaidon antamisesta jos ei painoon tule muutosta, mutta en tiedä millä ihmeellä mä saisin pojan syömään enemmän kun on kumminkin suht tyytyväinen ja ei syö määräänsä enempää vaikka kuinka tarjoan. Ja maitoa kai kuitenkin riittää omasta takaakin (ilmeisesti). Nyt oon keskiviikosta asti koittanu tarjota sitkeästi tissiä jos vähän edes söis. Ja on hiukan syönytkin mutta monesti tulee itku kun ei selkeesti ole nälkä. Ja syö muuten samassa tahdissa kuin vaikka viikko sitten. Toivotaan nyt että painoa alkais kertyyn enemmän.

Ekat viikothan meni ihan loistavasti. En tiedä mikä on muuttunut. Pituutta tullut kuukaudessa 3cm. Ja se menee ihan käyrillä. Samoin päänymp. Tullut 1cm/kk.

Vähän oon huolissani siis, mutta toivon parasta ja koitan kaikkeni että poitsu rupeis syömään enempi.

Rota-rokotteesta alkoi vatsa toimimaan jo ennestään hyvin toimivan vatsan lisäksi.. Eli vaippaa saa vaihtaa :) muuten ei tullut kummempia sivuoireita. Sen antaminen jännitti mua etukäteen, mut sehän annettiin suun kautta niin sain huokaista kuukaudeksi.. Sit 3kk tulee eka pistos! Hui! Tuntuu etukäteen pahalta kun tiedän et toinen pärähtää varmasti hänen omaan pahanmielen itkuun. :( mut ovathan noi tärkeitä, joten ei auta kuin kestää..

Kukapakuka: nostan kans hattua sulle kun olet vauvan kanssa yksin! Musta tuntuu ettei musta olis siihen. Tai pakkohan se on jos ei ole muuta vaihtoehtoa, mutta nyt kun poika syntyi, arvostan niitä joilla ei ole sitä toista siinä auttamassa!
Soita jollekin sun ystävälle ja pyydä katsomaan vauvaa kun ite meet vaikka nukkuun tai lenkille tms. Monet ystävät vois itekin ilahtua kun pääsee auttaan ja pääsee viettään aikaa vauvan kanssa. Unohda, jos susta tuntuu että vaivaat jotakuta. Et varmasti vaivaa. Ja apua pitää pyytää kun sitä tarvitsee. Antaisit sitä varmasti jollekin myös jos joku sitä tarvitsis.
Tai sitten tilaat MLL ltä lastenhoitajan hetkeksi..?
 
Kerkiääköhän sitä paljon kirjoittaa... Neiti nukkuu vielä hetken, toivottavasti.

Meillä neiti täytti torstaina JO 2kk!!! Hui, miten nopeaan on aika mennyt ja sitten toisaalta juurihan hän vasta syntyi... Kaikkea on jo kerinnyt tapahtumaan, niin neidin elämässä kuin pojillakin... Multa ei tullut aluksi maitoa ja jouduttiin olemaan lastenosastollakin yksi yö ja päivä (elämäni pisimmät!) harjoittelemassa tuttipullosta syöntiä (neiti ei oikein halunnut siitä syödä) ja laskemassa bilirubiiniarvoa ja nostamassa painoa... Nyt on painoa jo tullu 1.5kg syntymäpainoon, joten hienosti menee, ja mullakin loppuenlopuksi alkoi nousemaan maito ja nyt sitä tulee jo yli tarpeen ;) Ei ole meinaan kiva olla kaupassa kun tuntee että maito alkaa valumaan pitkin rinnuksia... Rotarokotekin saatiin torstaina ja sitä on neiti vähän mahallaan reagoinut, kakkaa tulee kolmekin kertaa päivässä, mikä tytölle harvinaista... Sillä hän kakkaa yleensä noin kahden tai kolmen päivän välein (mikä on taas mulle harvinaista, kun pojat kakkas sen kymmenen kertaa päivässä ollessaan tuon ikäisiä!!) Uudet mitat neidistä oli 5175g (syntpaino 3635) ja pituutta oli 55.5cm (syntpituus 50cm) ja päänympärys 38.8cm (synt 35) et hienosti kyl kasvaa. Yöt meillä alkaa VASTA reilusti yli puolenyön, vaikka useasti mennään typyn kanssa sänkyyn tissitteleen ja "nukkumaan" yhdeksän maissa, saattaa hän siinä torkkuakin jonkun aikaa, mut sit aina jostain syystä virkistyy ja sitten kukutaan... huoh! eilen yö alkoi meillä puoli kahden aikaan... ei siinä mitään, mut pojat kun meillä herää jo kuuden seitsemän aikaan niin ei mulle tule kovin pitkät yöunet... Neiti kyllä nukkuu sitten aamukymppiin saakka, lähes joka aamu. Mies kyl valvoo myös neidin kanssa jonkun verran, mut en mä osaa nukkua (vaikka menisin toiseen huoneeseenkin) jos kuulen (tiedostan) et neiti valvoo... Nooh, mä kyl odotan et saan alkaa antamaan hälle kiinteitä josko sitten alkais nuo nukkumisetkin sujua... Muuten neidin kanssa menee loistavasti, on hän vaan niin ihana ja rakastettu <3

Neiti oli 11päivän ikäinen kun nuorempi veli sai vesirokon, mutta ei tarttunut onneksi neitiin, vanhempi veli ei ole vieläkään saanu rokkoa, ja mieskin sairasti tässä ruusun, joten on ollu pikkusen rikkonainen meidän syksy... Vanhempi veli satutti sillon kolme viikkoa ennen neidin syntymää kätensä, ja nyt pari viikkoa sitten vielä jalkansa, joten kohellustakin meiltä löytyy... Veljet rakastavat pikkusiskoaan valtavasti ja onneksi he ovat jo isompia (helmikuussa toinen täyttää 8 ja toinen reilu viikko sitten 5) joten heistä on jo jonkin verran apua. Ja he käyvät monta kertaa päivässä antamassa siskolle pusuja ja haleja. Neiti on saanut isänsäkin pikkurillin ympärille... ;)

Perjantaina oli neiti ekaa kertaa "hoidossa" kun menimme miehen kanssa katsomaan jääkiekkopeliä. Mun äitini oli meillä hoitamassa lapsiamme ja ihan ok oli mennyt. Mutta silti ajattelin, ettei nyt hetkeen neitiä laiteta hoitoon mihinkään, katsellaan sitten kun alkaa syömään kiinteitä, jos olis paremmalla tuulellakin ;)

Joku kyseli tuosta "yli laidan" pissaamisesta, meillä ei oo tullu kertaakaan pissat vielä yli, mutta kakka sitäkin useemmin... ;) mutta muistan kyl poikien aikaan, et pissa tuli, varsinkin öisin yli, ja usein johtu juuri siitä et se pippeli oli jäänyt ylöspäin vaippaan...

Allu, hienostihan teillä kasvetaan! Mua itteeni ärsyttää noi käyrät... Jokainenhan meistä on yksilö ja aina ei vaan painoa/pituutta tule... Ei siihen sen kummempaa juttua ole... Toivotaan että painoa alkaa tulemaan!

Beibei kyseli sammaksesta... meillä on neidillä sammasta, sitruunamehulla tai puolukkamehulla/survoksella sitä voi yrittää saada pois, ja jos ei lähde noilla niin sitten pyydät neuvolasta reseptin. (meillä on molemmilla pojilla ollut kieli valkoisena, mut ei ole todettu sammasta... nyt sitten neidille neuvolasta laitettiin heti sammasresepti... mut enköhän mä käy sen hakemassa, katotaan auttaako... meillä siis eri neuvola, kun muutettiin eri paikkakunnalle nuoremman pojan ollessa 10,5kk)

Täällä odotellaan jo kovasti joulua ja LUNTA!! Mä niiiin toivoisin että joulu olisi valkoinen, mä inhoon tällasta pimeyttä (vaikka nytkin paistaa aurinko...) mut noin niinku periaatteessa... Ja joulun jälkeen alkaa sitten kevään odottelu, me varattiin tuossa päivä tukholmassa reissu koko perheelle maaliskuun puolessa välissä olis tarkotus lähteä... ja oi että mä ootan sitä reissua!!! :D

Meillä oli pari viikkoa sitten ristiäiset, neiti oli hienosti ja nukkui koko toimituksen kummitätinsä sylissä. Hän sai erittäin kauniin nimen, mutta lupasin miehelle etten täällä paljasta "henkilöllisyyttään" (enkä halua omaanikaan paljastuvan, kun on vähän harvinaisempi nimi ;) )

Aurinkoisia Joulun odotuspäiviä teille kaikille!

tiggeri ja neiti 2kk 3pvää
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Moikka!

Olipas mukavaa käydä lukemassa kuulumisia!

Meillä on ollut jokseenkin kiireistä tämä ensimmäinen vajaa kaksi kuukautta... Käytiin tuossa sairaalassa oleilemassa vajaa viikko, kun vielä reilun kuukauden jälkeen puuttui pari sataa grammaa syntymäpainosta. Olin itse ollut maidottomalla ruokavaliolla melkein heti synnytyksen jälkeen. Neiti kuitenkin reagoi voimakkaasti muihinkin syömiini asioihin, kuin maitoon. Sairaalassa päätettiin lopettaa imetys ja siirtyä apteekin maitoon. Eipäs se ensimmäinen vaihtoehto kovin hyvin sopinut. Painoa onneksi tuli, mutta vaivat jäivät. Nyt menossa toinen maito, joka ei myöskään sovi :/ Huomenna meillä on maitoaltistus että saadaan Kelalle oikeaa informaatiota.

Toivon että kohta löydettäis sellainen ravinto joka neidille sopii... Niistä ah, niin ihanista käyristä ;) Me ollaan päästy jo -10neen painon suhteen. Hyvä saavutus kun huideltiin siellä neuvolan tädin koneen näytön alarajassa vielä kuukausi sitten :D Viikon päästä on neuvola, jossa saadaan taas uudet tarkat tulokset.

Aatoksia ja muru melkein 2kk
 
Aatoksia! Tiedän niin nuo tunteet, meillähän tuo keskimmäinen (5v) on edelleen TOSI allerginen maidolle ja munalle, nämä oireilleet tuon koko 5vuotta, tosin allergiat todettiin pojan ollessa puol vuotias, ja monesti olen miettiny, kuinka paljon vähemmillä huudoilla ja kipuiluilla (ja enemmällä unella!!!) me oltais selvitty, JOS meidät olis otettu neuvolassa tosissaan... Meillähän ei allergiat vaikuttaneet kasvukäyriin, vain uniin tai paremminkin niiden vähyyteen (en muista että poika olis koskaan nukkunut yli kahden tunnin päikkäreitä, yleensä sellaisia ½h unia, joskus tunti, ja yöt mentiin samalla kaavalla..) Allergiat todettiin meillä yksityisellä lääkärillä, missä käymme vieläkin. Poika edelleen siis reagoi noihin (maito ja muna) anafylaktisella shokilla, lisäksi on myös muita joihin hän reagoi oksentamalla tai mahakivuilla tai iho-oirein. Mutta siis tästä allergia-asiasta voisin puhua vaikka kuinka paljon... ;) TSEMPPIÄ teille!!!

Neiti nukkui eilen 4,5tuntia päikkäreitä ulkona ja yö alkoi JO klo 1.00, WUHUU!!! Ja ekan pätkän nukkuin melki 5tuntia, ihanaa!!! Itekkin tuntuu ihan levänneeltä ;)

tiggeri ja neiti reilu 2kk
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Moikka!

Meillä oli paino noussut n. 24g/pv eli 2vk, 2 päivää oli noussut 380g eli paremmin kuin viimeksi, mutta oli -1% käyrästä kun viimeksi oli -6%.

Viime viikko oli kuin unelma syömisen kannalta. Sain syöttää iltaisin pitkiä aikoja ja ei haitannu yhtään, päin vastoin. Olin niin onnellinen että syö!! (Vrt. Olin alkuun aika poikki kun vaan söi ja söi ja söi kaikki illat).
Mutta sitävastoin tuosta viime viikosta se edellinen viikko oli niin tuskaa! Aivan käsittämättömiä rintaraivareita. Meinas usko ja toivo loppua kesken.
Meillä on ollut räkäisyyttä joitakin viikkoja ja mentiin viikko sitten perjantaina lääkäriin kun poika alkoi itkemään aina kun laitoin makuulleen. Ja nukkui huonompia päikkäreitä. No räkäisyys oli mennyt toiseen korvaan. Se kuulemma punoitti jonkin verran. Saatiin (apua!) eka antib.kuuri! Noh se auttoi aika pian ja poika tosiaan söi kuin unelma sen jälkeen.
Muuten muita oireita kuin ylläolevat ei korvatulehduksesta ollut. Ei tuntunut olevan kipeä, paitsi kun laittoi makuulleen. Ja siitäkin ensin ajattelin että liittyy rintaraivareihin.

Käytiin tänään tosiaan neuvolassa ja koitin syöttää poikaa siellä että nukkuis pidempään kun mentiin vaunuilla kotiin, mut eihän se suostunut syömään siellä. ...eikä kauheesti enää kotonakaan. Raivarit näemmä siis jatkuu??!! Mä niin toivon että tuo oli joku hetkellinen takapakki, koska jos noi raivarit jatkuu, mä lopetan imetyksen.
Yöt ja aamupäivät kun nukutaan, on raivariviikolla ja aikasemminkin kun oli raivareita menny tosi hyvin. Raivarit alkaa sitten kun poika on herännyt ja loppuu kun on nukahtanut.
Se on henkisesti niiiiiin rankkaa ja kuluttavaa. Tulee kaikenmaailman huonoäiti jutut mieleen ja tulee hirvee stressi. Varsinkin kun tuo paino ei mene käyrällä... Tiedän ettei tilanne ole käyrän kanssa paha ja muutenkin nuo käyrät on vaan keskiarvoja/viitearvoja. Mutta kyllä ne vaikuttaa tuolla pääkopassa halusin tai en.

En kerennyt neuvolassakaan oikein puhuun asiasta. Ja nyt kun oli vaan kontr.käynti, niin tuli olo että äkkiä pihalle vaan. Jotenkin vaikka jonkin aikaa joku menisi arjessa huonommin, niin sen unohtaa aika pian kun menee hyvin. Enkä muista neuvolassakaan sitten mainita. Sitten kun taas jotain tulee, niin taas muistaa...

Siiten muuta juttua..:
Kylkipissat (eli kylkärit) ovat meillä öisin arkea.. Niihinkin alkaa tottumaan. Ei niitä voi estää :)
Pääsin tuossa viime vloppuna ekan kerran hetkeks omille teilleni. Mulla oli työpaikan pikkujoulut ja poika jäi pullon ja iskän kanssa kotiin. Ihan hyvin oli mennyt. Toki pisti vähän hanttiin pullolle, mutta otti sen kuitenkin. Ja korviketta siis. Olin pumpannut monta viikkoa kyrpä suoraansanottuna otsassa maitoa että pääsisin hetkeks tuulettumaan.. Poika ei sitten suostunut mun pakastemaitoon, vaan otti vain korviketta. Onneksi sitä oli ostettu varulta. Ja testattukin ettei tule vatsanpuruja. Nyt loppui siis pumppaaminen. Jatkossa saa hoidossa aina korviketta. Ei tarvitse ainakaan stressata pumppaamisen määristä enää. Eikä tehdä sitä itse pumppausta! Huoh :D
Et sellasta meille tänne.

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!! Ja kivaa joulunodotusta!!
T. Allu ja jvg huomenna 11vk
 
Viimeksi muokattu:
Heippa pitkästä aikaa!
Löysin taas takaisin täänne kun tein eilen plussa testin ja liityin elokuu 2014 odottajiin ;)

Akusta: poika kasvaa hienosti ja eilen sairaalakontrollissa strategiset mitat oli 6640g, 60cm ja 43cm (5kk).
Syntymämitat oli siis 1710g, 39cm ja pipoa en muista. Muutenkin on menny ihan kivasti tai no alku oli aika rankka kun ei ollu tottunu yövalvomisiin,mutta nyt ollaankin jo pari yötä nukuttu 24-07 :O

Mites muilla keskosena syntyneillä on lähtenyt rullaamaan?

Mirka J. & Aku 5kk 4pv
 
Mirka J onnea! :)

Mulla kans vauvavattakuumetta pukkaa mutta jos ei nyt ihan vielä tehtäis toista.. Tai mikäettei, vuoden verran tulis ikäeroa :D

Meillä nukutaan yöt hyvin, n. 21-10.30 välillä. Parilla heräämisellä ollaan menty kokoaika.


Meillä on imetys sujunut hyvin, maitoa tuntuu että riittää yleensä, välillä lisämaito olis paikallaan mutta kun tarjoaa; ei ota. Muutamana iltana on ollut sellasiakin raivareita että oksat pois, mikään asento ei ole hyvä. Vatsavaivoja epäilin ensin mutta en usko että niistä johtuu.


Beibei & Anni 10vkoa
 
Hui! Ihanaa, onnea tosi paljon Mirka J. !!
Mä oon leikilläni miettiniyt miltä tuntuisi tehdä toinen perään, mutta eihän mulla ole kuukautisiakaan ja mun on paree selviytyä muutenkin näistä syömistouhuista kunnialla ennen kuin mietitään uutta :)

Tosiaan kun kirjoitin niistä raivareista niin viikko meni taas ihan hyvin. Mutta se stoppas eiliseen. Soitin imetystukipuhelimeenkin, mutta se on auki tänään illemmalla vasta.

Mulla on kikat ja keinot vähissä. Rintaa ei ota taas ollenkaan ja ei halua myös pulloakaan. Hassua on että kun rinta onnistui viime viikolla, onnistui pullokin tosi hyvin (kun olin poissa). Nää vaihtelee kun sormia napsauttais. On ja off. Ja ensimmäisen kerran poika teki lakon myös yöllä. Alkoi kyllä itkettään! Oon jaksanut noi raivariviikot yösyönnin voimalla mutta nyt ei sekään onnistunut.
Ja nyt tässä alkaa joulunpyhät ja neuvola on kiinni 2 vk tai siis ainakin mun täti on lomalla niin en saa apuja sit mistään. Täytyy varmaan huomenna soitella sinne että onko koko pulju kiinni. Meillä menee 3kk neukkukin alkuvuoteen.
Ja muutenkaan sieltä ei paljon apuja saa, mutta painokontrolliin ottaisi toki. Nyt kun meni viikko hyvin, en mennyt mittaan painoa. Pituutta tosin tulee varmasti lisää kun menee taas vaatetta pieneksi.
Mut en voinut yhtään kuvitella että tulee tämmöisiä ongelmia. Koliikkia vaan pelkäsin... Mut en tiedä onko tää yhtään sen kivempaa, ja kaikenlisäks loppua ei vaan näy.

Poitsu nukkuu ihan hyvin edelleen. Ja muuten on kivaa, paitsi syömiset. Ja niihinhän kuluu aikaa ja hermoja!
Ei oo oikein joulufiilistäkään tän raivoamisen vuoksi. Kun näytän tissiä niin se alkaa jo silloin. Tai alan laittaan tuttuun imetysasentoon.

Jos jollain on neuvoja niin niitä kaipaisin.

T. Allu ja jvg huomenna 3kk
 
Täällä heräilty koko yö puolen tunnin välein... Pisin nukuttu aika taitaa olla tälle yölle tunti...
Oltiin eilen 5kk neuvolassa ja saatiin tehosterokotteet ja ne nyt nostattaa kuumetta, toivotaan ettei huominen päiväkin mee ihan harakoille (PAKKO SAADA NUKKUA).

Ei tosiaankaan ollu tarkotus tehdä toista näin heti perään, josko siis ollenkaan enään tehdä vauvaa. Mutta luonto oli sitten eri mieltä... <3

Meillä tuo imetys hiipui hiljalleen siinä 2kk paikkeilla, kun ruokamäärät oli niin valtavia ja neuvolan painon syynääminen stressaavaa. Nyt syödään siis jo kiinteitäkin hyvällä ruokahalulla.

Täytyy kirjotella lisää myöhemmin, nyt hetkeksi vielä nukkumaan...
 
Hei taas!
Nyt menee hiukkasen paremmin, mutta olin jo aikamoisessa uupumuksessa, ja todella helposti tulee takaisin oireet. Alkoi mennä niin vaikeaksi koliikki ja oma väsymys ja uupumus, että jouduin lopulta vähäksi aikaa sairaalaan. Olin pari päivää ihan totaalisen kohmeessa, oksentelin vessassa ja huimasi niin että meinasin pyörtyä. En ole ikinä kyllä kokenut sellaista kehon väsymystilaa. Olen pahimmillaan vuorokaudessa kaksi tai kolme kertaa nukuttanut vauvaa ulkona useita tunteja, kun ei nukahtanut sisälle ollenkaan ja öisin ja aamuöisin oli pakko tehdä kaikki muut hommat, ja aina ei edes öisin nukkunut. En päässyt välillä moneen päivään edes kauppaan. Kaikki nukkumisajat oli pakko olla ulkona, koska heräsi HETI jos meni edes ruokakauppaan tai tuli takaisin sisälle. Lisäksi stressaannuin niin, että meni kyllä koko elämänilo ja kaikki voimat, vaikka kuinka pinnisteli.

No, nyt saan perhetyöstä apua ja tilannettani vähän tarkkaillaan, ettei mene ihan tollaiseksi. Lisäksi koliikki helpottaa välillä. Vauva on reilusti yli neljä kuukautta, mutta ilmeisesti jatkuvat vatsavaivat ja itkuisuus johtuu keskosuudesta, eli voi olla että koliikkioireet jatkuu sen kuusi viikkoa yli neljän kuukauden. No, huh.

Onneksi nyt saan enemmän apua, eli pääsen edes vähän nukkumaan, mutta jotenkin kaiken kaikkiaan aika alas ammuttu ja ehkä traumatisoitunutkin olo. Vaikea niinkun löytää sellaista otetta tähän vauva-aikaan uudestaan ja ehkä antaa anteeksi läheisilleni, jotka eivät auttaneet ja joilta on edelleen vaikea saada apua. En tiedä johtuuko se siitä, että lapsen isä on ulkomaalainen. Mutta ehkäpä keskityn nyt vaan jouluun ja tekemään muita asioita. Lapsen isä on tulossa käymään jouluksi ja nyt aion kyllä vaan nukkua ja nukkua ja syödä.

Sukulaiset ja ystävät ei tosiaan kai oo tajunneet miten väsynyt oon, koska tosi moni jolta pyysin apua ei ehtineet/halunneet tms. auttaa. Pyysin kyllä useaan otteeseen. En tiedä onko mun suvussa ollut vähän sellainen "kaikki pärjää omillaan"-meininki vai mistä se kiikastaa, kyllä ne tulee sitten kun tarpeeksi pyytää, muttei oma-aloitteisesti tai on aina sellainen olo, että siinä on jotain negatiivista tai vaikeaa.. No, onneksi nyt muutamat ystävät heräsi auttamaan kun kerroin suoraan tilanteesta ja siitä että oon vaarassa sairastua jos ei KUKAAN auta. Hmhh..

Mutta vauva on ihana. Kummasti siitä saa voimaa ja toipuukin, kun jotenkin keskittyy siihen. Nyt on ruvennut tulemaan myös kakka. Aikaisemmin oli ihme jos tuli kerran viikossa, nyt tulee parikin kertaa päivässä. Itkua ja vatsan vääntelyä on edelleen joitain tunteja päivässä, mutta välillä on tosi hyviäkin päiviä. Öisin saan nukuttua enemmän. Jospa tää tästä.

Voimia kaikille ja hyvää joulua meiltä!
 
Pitkästä aikaa!

Tyttö syntyi 8.7, ollaan oltu kotona syyskuun lopusta alkaen :)

Hyvin on mennyt, pari kertaa on tullut tulehdus jonka johdosta ollaan jouduttu osastolle.
Pikkuinen ei tahdo nukkua kunnon öitä, tähän haetaan syytä joka saattaa johtua kun hänellä on ollut niitä hengitys ongelmia :( Mutta päivisin kyllä nukkuu ihan hyvin.
Mutta paino ja pituus menee ylöspäin ja kehitys on malillaan :)

Oma olo on hyvä vaikka nyt on aika väsynyt kun pikkunen ei taas oikein nukkunut kunnolla.
Muutettiin omakotitaloon tämän kuun alussa! :)

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

Gilda ja Muru +5kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Hei!
Pikaisesti tänne kirjoitan, tyttö nukkuu tällä hetkellä mutta ei varmasti kauaa:)
Kiirettä pitää, monesti oon meinannu kirjoittaa tänne mutta kun sitä omaa aikaa on vähänkin niin tekee jotain muuta mieluummin kuin istuu koeella.

Kolmen kuukauden neuvola oli kun tyttö oli 2 ja puoli kuukautta. Mitat oli 56cm ja 5100g, kuulema tuo paino käyrä menee jyrkästi ylöspäin.

Nyt viikon verran tyttö heräilly öisin useammin, eilen valvo aika myöhään ja parina aamuna heränny kuudelta jo valvomaan. Itsekkin oon ollu aika väsynyt.
Vaunuissa on alkanu nyt viihtymään niin että nukkuu yhdet 1-3h päiväunet ulkona. Edelleen kuitenkin tuo päivä nukkuminen on paljon huonompaa kuin sisaruksilla vauvoina.

Rintaraivareita ollu myös viikon verran,onkohan tää joku 3kk:n juttu?? Tuntunu välillä siltä että kohta luovutan tän imettämisen kans.

Mut nyt tyttö alkaa heräillä. Hyvää joulua kaikille!! :)

Syysodotus84 tyttönen 3kk
 

Yhteistyössä