Syyskuun Söpöliinit 2012 *Tammikuussa* (uusi pino)

Onpas tosiaan tullut tekstiä. Tervetuloa uusille! Meillä esikoinen on ollu ekaa kertaa kipeenä, ressukka, ja ei oo jotenkin ehtiny oikein lukemaankaan tänne. Lisäksi kai pohjaton väsymys vie veronsa. Nukun 9-10 tunnin yöunia, mutta ei riitä mikään. Pientä pahoinvointia ja ihme ikuisuutta, koko kirjo siis! Mies on varma, että tämä on nyt sitten tyttö, koska esikoista odottaessa ei ollu mitään oireita. Aika näyttää =)

Eka neuvola on 30.1. Ja ultraa yritän varata, en vaan pääse läpi.. Höh. Vieläkin kiinnostaisi varhaisultra, mutta ajattelin nyt varata ton kunnallisen ja katon mihin se menee, eli maltanko odottaa sinne saakka. Esikoinen käytiin varhaisultraamassa, alakautta tehtiin, kun ei aikaisessa vaiheessa vielä kunnolla muuten näy. Taidettiin muuten tehdä nt-ultrakin vielä alakautta, vai muistankohan väärin.. Riippuu ehkä siitä missä istukka on kiinni ym.

Urheilusta: ajattelin jatkaa harrastuksia ihan normisti ainakin ekan 3-4 kuukautta. Omalla listalla salia, lenkkeilyä ja joogaa, jotka meneekin sitten loppuun asti. Ratsastuksesta joutuu taas luopumaan. Viimeksi lopetin jossain rv 17 tienoilla, lähinnä siksi, ettei ratsastushousut mahtunu enää jalkaan. Riskejä täytyy kyllä välttää, eli saa nyt sit nähdä kuinka kauan vielä jatkuu.. Raskaimmat jumpatkin täytynee jättää puolen välin jälkeen, viimeksi zumbailin melkein loppuun asti.

Äitiysvaatteista: Boobilla Clothes for maternity & breastfeeding, nursing & maternity wear on kivoja vaatteita ja siellä on just syksyn malliston ale. Ostelin just muutaman mekon. Tykkään myös Mamaliciousin vaatteista.

Kilimanjaro 7+0
 
Varhaisultrasta tehdään alakautta ja usein pyydetään olemaan käymättä pissillä jonkin aikaa ennen ultraa, näin kohtu on ilmeisesti jotenkin paremmin hollilla. Miulla oli edellisessä raskaudessa siellä mieskin mukana, tosin se onkin ollut aina kaikessa mukana, ellei ole ollut juuri silloin tenttiä/töitä/kokouksia. Neuvolassakin siis käytänössä aina ollut miehen kanssa. Miulla myös NT/NP ultra on tehty sisäkautta samalla kaavalla.

pipsapippuri Lady vitan mamat kyllä riittää, lisärautaa kannattaa napsia vasta jos/kun hemoglobiini laskee alle normiraskausarvojen ja neuvolatäti kehottaa. (tämä siis jos ei ole taipumusta esim. hemoglobiini romahduksiin tai muuten jo liian alhaista hemoglobiinia)

Ellamaelle onnea lääkelaskujen kanssa! Toivottavasti mene läpi :)

Menhit 5+3
 
Täällä olen roikkunut lukemassa, mutta kirjoittelut ovat jääneet vähemmälle. Pidin vähän breikkiä vauva-aiheista, kun sitä rupesi forumikeskusteluiden perusteella diagnosoimaan itselleen vaikka mitä :) Ja kyllähän se ahdisti :D

Varhaisultraan en aio mennä, nyt sinnitellään ja ajattelin suunnata ajatukset muualle murehtimisesta. Neuvola on 30.1. Oletteko saaneet ultra-ajan neuvolasta ensi käynnillä vai soittaneet erikseen?

Oireista sen verran, että pahaolo on lähes jatkuva, vaikka oksennusta ei ole tullut. Nälkä tuo huonon olon myös, joten naposteltavaa on kulunut. Yritän pitää sen terveellisemmissä vaihtoehdoissa. Aamuisin tulee huono olo jos ei syö ja jos syö. Revi nyt siitä. Jotkut ruuat ei aamuisin mene ollenkaan alas, kuten leipä ja banaani.

Kamala turvotus on, joten kohta täytyy siirtyä peittävämpiin vaatteisiin :D

Mantu82 ja masuasukki 6+1
 
Iitu85: Meidän synnytyssairaala on Satakunnan Keskussairaala. Olen tosin viikolla 3+6 joten me emme ehkä ole samaan aikaan kuitenkaan siellä :) Missä päin te asutte?

Varhaisultrasta - soitin äsken ajan ja sain sen raskausviikolle 8. Ekaan ultraan mennään ystävänpäivänä :)

Onko teillä ollut mies mukana varhaisultrassa? Tuli vaan mieleen, että sehän tehdään sisätutkimuksena.. Toisaalta tykkäisin että mies olisi mukana kaikessa alusta asti, mutta toisaalta taas en kyllä kaipaa yhtään ketään gynelle mukaani ;)
Me asutaan Ulvilassa, missäs te? :)
Minne menet varhaisultraan? Mitä ne sanoi hinnaksi?

Mulla oli tuossa rv18kkm:ssa mies mukana joka lääkärillä/gynellä/neuvolassa. Ja me ravattiin kyllä gynellä usein! Luultavasti mun mies on nähnyt paljon sellaista mitä ei olisi halunnut, mutta ainakin silloin kuollutta sikiötä "synnyttäessä" en olisi pärjännyt ilman, että olisi ollut minua kädestä kiinni pitämässä.
Toivon, että mieheni pääsee nytkin mukaan varhaisultrasta alkaen kaikkiin. Se vauvan näkeminen konkretisoi miehellekin sitä vauvan olemassa oloa. Ja ne lääkärit keillä me oltiin alakautta ultraamassa teki kyllä hienosti, että ne asensi miehelle jakkaran siihen mun pään taakse ja kertoivat sitten kun vauva on ruudussa ja voisi kurkata :)
Tai joskus ne kysyi multa, että haluanko että mies on huoneessa vai ei ja missä kohdassa. Mä vastasin aina, että se saa olla ihan missä se haluaa, sinne "pääpuoleenhan" se sitte joka kerta meni :)

Huomenna olis eka neuvola. Tosi kiva päästä keskustelemaan kaikista peloista ja muista. Niitä pelkojahan mulla tuon edellisen kokemuksen seurauksena on sit oikee vaa ja paljon. Toivon, että ne laittais mut sieltä neuvolan kautta varhaisultraan eikä tarttis mennä yksityiselle. Johki mä joka tapauksessa menen, sen verran pistelee nyt tuolta vasemmasta munasarjasta.. Kunha ei vaa olis kohdunulkoinen..

iitu 5+5
 
Varhaisultrasta sen verran että minulle tehtiin ihan mahan päältä ja viikkoja oli 5+6 ja hyvin näkyi :) Jokaisessa raskaudessa varhaisultra on tehty mahan päältä, nt-ultran teki viimeksi sekä että joten taitaa riippua ihmisestä kuka tekee ja ultralaitteista.

Täällä myöskin mies ollut mukana ihan kaikessa aina syntymään saakka jolloin roikku mun jalassa kun meinasin lähteä "karkuun" ponnistaessa (jotenkin liu-uin ylöspäin sängyllä) :LOL: Hih loppuaikana se toimi mun privaattina gynekologina ja tarkasti kohdunsuun tilannetta :LOL::saint: saattaa jollekkin mennä yli hilseen mutta oikeesti oli ihan hyvä kun ennen oli sormelle auki ja sitten päivää ennen laskettua olikin jo kolmelle ja laskettuna päivänä sitten syntyikin :heart: JÄnnä tunne muuten kun vesipussi roikkuu puoleksi ulkona kohdusta mutta vedet ei vaan menny vasta kun puhkastiin :whistle: sitten aika nopsaan tuli neitikin..Mites muilla joilla jo lapsia ovat aikaisemmat synnytykset menneet? Täällä eka kesti 8h vesien menosta ja epiduraalin voimalla ja toka nelisen tuntia tuli tosi helposti...jos jatkaa puolittumista tuo aika ni kolmosesta kestäis sen 2h joten pitäs aikalailla heti tehdä lähtöä kun ekat tuntemukset tulis...:whistle:

Hih nyt olen himpun verran asioiden edellä mutta sitä on vaan niin mukava muistella ja mukava lukea ihmisten kokemuksista :)
 
Heippa kaikille!

Jos minäkin nyt uskaltaisin ilmoittautua tänne mukaan. Eli mulle selvisi vasta viikko sitten että olen raskaana ja kyseessä siis yllätysvauva. Elämäntilanteemme takia olemmekin tässä joutuneet pohtimaan alkion kohtaloa mutta nyt kyllä haluamme pitää uuden perheenjäsenen ellei jää sikiöseulonassa kiinni suurella riskillä (meillä siis suvussa perinöllistä vaikeaa sairautta ja tämä vaikuttanut uskallukseen edetä raskauden kanssa) mutta ihan positiivinen yllätys meidän perheeseen jossa itseni ja mieheni lisäksi on 2 v 8 kk ikäinen poika.

Mulla olisi laskettu aika 3.9. kun lasken viimisten kuukautisten alkamispäivästä mutta olen menossa nyt perjantaina kättärille jossa samalla tehdään varhaisultra ja sitten saa varmistuksen että varmasti on elävä alkio ja kohdussa. Tosin synnytyssairaalaksi tulee Naistenklinikka (siellä synnytin esikoisenkin ja muualle en haluaisi edes mennä vaikka sairauteni hoito onkin juuri siirretty kättärin puolelle).
Toinen tulossa.

Ensimmäisen neuvola ajankin uskaltauduin varamaan ja sinnekin pääsee jo ensi viikon perjantaina. Tästä pikku hiljaa alkaa tämänkin raskaus sitten konkretisoitumaan. Jännää on ollut se että omat alkuraskauden tuntemukset ovat erilaisia kun mitä esikoista odottaessa. Nyt mulla on ollut kovaa pyörrytystä mutta esikoisesta oksensin urakalla ja voin todella pahoin. Väsymystäkin ollut jonkun verran mutta ei onneksi vielä niin pahaa kun pelkäsin, toivottavasti ei tästä iskekkään pahemmaksi kun pitäisi pystyä töissä käymään ja myös jaksaa leikkiä ja hoitaa tuota esikoistani.

Tuossa kun kyselitte äitiysvaatteista niin itse tilasin ekassa raskaudessa paljon äippävaatteita ESPRIT nettikaupasta. Siellä oli kivoja vaattieta ja jatkuvasti aina myös äippävaatteita alessa. Myös Hennesiltä tuli tilattua ja ostettua kaupastaö Muutaman kerran tilasin Jenkeistäkin ja ne oli kanssa tosi kivoja.

Kaikille kovasti tsemppiä raskauden alkuun ja voimia jos siellä on vahvoista ja ikävistä alkuraskauden oireista kärsijöitä.

Imppu-83 rv 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys, täällä on tänään eletty jännittäviä hetkiä.. Aamu alkoi pahoinvoinnilla, ekaa kertaa tuli ylös asti.. sen jlk kävin vessassa ja huomasin verisiä tippoja pöntössä ja paperiinkin tuli pientä tuhrua.. aika kovasti pelästytti, ei ole ikinä moista tapahtunut edellisissä raskauksisa.. soitin neuvolaan, rauhoittelivat on kuulema ihan normaalia ja hyvinkin tavallista ????!!!! Muutaman kerran seuraavilla vessa käynneillä tuli vielä paperiin vähän tuhruista vuotoa, ei tuoretta verta... ja sitten se loppui.. siteeseen ei ole tullut muuta kuin hyvin runsasta valkovuotoa.. ei kipuja ei mitään..
Vähän jätti pelottavat fiilikset tähän äitiin.. : / Tosiaan kun en ikinä ennen ole moista kokenut ja kolme raskautta takana...
Että tämmöistä tänne.
FairyTale<3 (5+2)
 
Uskaltaisinkohan liittyä myös mukaan...pikkukakkosen kuumeilijoista nyt sit täällä,uskomatonta. Meillä se onni kävi ja tärppäsi ensimmäisestä kerrasta ja kierrosta sitten imetyksen loputtua. toiveissamme olikin mahdollisimman lyhyt ikäero esikoiseen ja Eikoisemme on nyt 6,5 kuukautta joten ikäeroa tulee reilu vuosi.

Hui jännää...huomenna on varmaan pakko vielä viikkonäyttönen uhrata. Viikoista en nyt sit tiedä tarkemmin,mutta taitaapi se tänne syyskuuhun osua kuitenkin.Ehkäpä ne selviää ajan kanssa.

Ranskis LA? Toinen Js
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet! Täällä pahoinvointi vähän hellittänyt (jos niin uskaltaa ees sanoa).Väsymys on kova ja kova nälkä on eikä mitään tee mieli.
FairyTale: toivottavasti ei oo mitään vakavaa tuo vuoto...

Mullakin oli ekassa raskaudessa käytössä espritin ja mamalicious vaatteet.
 
Kysymys raskausviikoista: hei voisitteko auttaa, miten nuo raskausviikot lasketaan oikeaoppisesti? Onko siis ensimmäinen päivä joka otetaan laskuihin mukaan se viimeisten kuukautisten eka päivä? Eli kun minulla se oli 21.12. niin silloin viikkoja on tänään tasan neljä(kö)? Ja vastaavasti huomenna 4+1 jne?

Iitu85: me asumme Porissa. Menen Porin Lääkäritaloon ultraan, mutta hinnasta ei ole tietoa - en tajunnut kysyä aikaa varatessani. Luulisi että vähän joka puolella ultra maksaa suunnilleen saman verran, noin 100 euron ympärillä?

imppu-83: kiitos vaatevinkeistä, käynkin tsekkaamassa heti tuon Espritin tarjonnan :)

FairyTale: Toivottavasti tuo vuoto ei ole mitään vakavaa. Itsekin aina pelkää kun käy vessassa, että ne kuukautiset yhtäkkiä alkaakin.. Vielä ei oikein tohdi uskoa, että tässä ihan oikeasti raskaana ollaan.. Teinkin tänä aamuna vielä testin, kun jonkin lähteen mukaan tänään se vasta on luotettava kun olen viikolla 4. Vahva viiva tuli, joten kyllä se pitää uskoa :) Toivottavasti tuo vuoto jäisi tuohon sinullakin.
 
Aika paljon näyttäis syyskuulle pikkusia tulevan :)
Toivottavasti kaikki pysyy matkassa loppuun asti.

Mitenkähän kauan mahtaa tää kauhee väsymys kestää? Meillä oli tarkotus ettei kerrota pojille (15 ja 16 vuotiaat) vielä tästä raskaudesta ennenkun varmemmilla vesillä oltais (edelleinen päättyi kkm), mut pakko oli eilen kertoo. Jätkät alko ihmettelemään, että miksi mä oon alkanu jokaikinen iltapäivä vetelee unia sohvalla ja meinaan muutenkin nukkuu väliilä kirjaimellisesti istualleen :)

Täältä on kyllä kiva lukea miten toisilla on jo pahimmat huonot olot alkanu väistymään, itellä kun ne ei vielä oo ees alkanu. En kyllä ainoossakaan raskaudessa oo juurikaan posliinin kanssa tarvinnu tuttavuutta tehdä... Onneka kuitenkin jotain raskausoireita on tullu, niinkun toi väsymys, tissikipu, ajoittainen närästys ja julmettu turvotus :) ja kai niitä on pikkujuttuja muitakin :)
 
Vanilla Whip: Täältä Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi löytyy kätevä raskauslaskuri. Mutta ihan oikein oot mielestäni laskenu.

Pahoinvoinnista; milloin teillä on alkanut? Miten aikasin voi ees alkaa? Itse oksensin aamulla ja paha olo on :x Mietin, että onko tämä jotain vatsatautia (on kuulema paljon liikkeellä) vai voisiko johtua raskaudesta. Etova olo on kyllä ollut jo melkein viikon, mutta nyt on jo aika kamala olo..

hawwe & minipapu 4+2
 
Vanilla Whip: Täältä Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi löytyy kätevä raskauslaskuri. Mutta ihan oikein oot mielestäni laskenu.
Ok, eli tämän mukaan olisin jo 4+1 eikä 4. Kiitos vinkistä!

Mulla ei ole vielä ollut oikeastaan mitään oireita pientä väsymystä ja rintojen kipeytymistä lukuunottamatta. On vain fiilis, että haluaisin kertoa - kaikille :) Olen niin iloinen tästä raskaudesta! Ihan vielä ei aiota kertoa kenellekään, joten hirmu kiva, että te olette jakamassa tämän ilon mun kanssa :)

Kertomisesta: Äsken meinasin möläyttää työkaverilleni joka on tyytymätön paikkaansa, että hae minun paikkaa! Sitten tajusin että öh, olisin paljastanut salaisuuteni...!! Laskin nimittäin, että olen töissä enää pikkuisen runsaat viisi kuukautta, sitten alkaa kesäloma jonka jälkeen alkaa mammaloma - joten työkaverini todella voisi hakea äitiyslomasijaisuuttani.. Aion kuitenkin olla pois vähintään kaksi vuotta ellen kolme.

Muilla vaikeuksia olla kertomatta? :)

Vanilla Whip (4+1)
 
Hei kaikille! Loikkaan elokuisista tähän pinoon, jos sopii ;) Eli olen Shuri, 26, ja masussa asustaa tekonimeään yhä etsivä pikkukakkonen. La 4.9, OYS.

Mulla oli tänään varhaisultra. Viikkoja nyt siis 7+1 ja sydän siellä jumpsutteli. Eka ultrausyritys oli jo viime ke, ja silloinkin saaatiin syke näkymään, mutta pikkuinen oli ihan kohdun perillä piilossa, niin ei saatu mitattua. Tänään sit oli parempi tuuri :) Esikoisesta (tyttö s. 31.8.2010) oli la päivää myöhemmin kuin tästä toisesta, eli ikäeroa tullee aika tarkalleen 2 vuotta, sikäli mikäli kaikki hyvin menee.

Oloista. On ollu hirveät. Hirveämmät kun hirveät. Ihan kauheat. Sanat ei riitä. Huimausta (ja pyörtyilyä) ja oksetusta (vaikka en olekaan oksentanu). Viimeisimpinä omituisuuksina se, että mun yöpaidat ja jotkut ihmiset on alkaneet etomaan mua... Hävettää varsinki toi jälkimmäinen. Kai se liittyy johonkin hajuun, jonka mun alitajunta rekisteröi. Ei voi ymmärtää. Onneks kirkkaat valot ei tee enää niin pahaa, on vähän helpompi tässä koneellakin olla. Tänään on jotenkin ihmeesti ollu parempi päivä, toivotaan että helpottais... Esikosta pahimmat olot oli muistaakseni vasta rv9-12, joten en uskalla hirmuisesti vielä toivoa.

Hawwelle en voi tarkasti vastata milloin alkoi raskauspahoinvointi. Olen ollut koko syksyn huonovointinen, kun kilpirauhaslääkitystä ei ole saatu kohdilleen, ja jossain vaiheessa on sitten tullut entisen huonovointisuuden päälle raskausoireetkin.

Onko muita, joilla jotain perussairauksia? Itsellä siis tuo kilpparin vajaatoiminta ja keliakia. Huolta aiheuttaa lähinnä noista tuo kilppari, joka todettiin viime keväänä, ja lääkeannosta on tähän mennessä muutettu jo neljästi. Tänään ois lääkärin pitäny soittaa klo 11-12, mut eipä oo soittanu :(

Kivalta tuntuu taas syyskuisissa kirjoitella, niin kuin esikoisestakin silloin aikoinaan :) Jospa tässä ajan kanssa tulis porukka tutuksi.

Shuri ja pikkuinen 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille

pahoinvointi Tais täällä alkaa tänään, aamulla nimittäin oli leivässä nieleksimistä ja monta kertaa meinas tulla ylen ennenkuin puolen päivän tienoilla helpotti. Ihan järkyttävä olo oli. Saas nähdä jatkuuko vai oliko tämmönen yhden kerran juttu. Esikoisen aikaan oksensin muistaakseni 2 kertaa ja se oli siinä:LOL:

neuvola ja ultra Neuvolaan soittelin tänään ja aika olis 31.1 ja viikkoja sillon 8+, Näiden mahakipujen ja vuotojen takia yritin neuvolan kautta päästä ultraan ni ei ole sitä mahdollisuutta. Nyt sitten tilasin yksityiselle ajan ensi viikolle (jollon siis 7+) ja hintaa tulee n. 90e. Kallista lystiä, mutta pakko päästä. En muuten pääse mielenrauhaan tämän takia kun koskee koko aika ja vuotelee välillä.

Nyt ehkä enemmän tuntuu,että oikeesti olisin raskaana, kylmää ihan pirusti ja tuo tämän aamuinen pahoinvointi jotenkin kruunas sen. Kuitenkin "pää kylmänä" mennään tuonne ultraan asti. Uskon,että elämää löytyy kun sen näen.

Aamulla jäi kahvit nauttimatta niin josko sitä nyt lähtis hakemaan ja lepäilis...

Rae 6+2
 
Tänään tein uusintatestiä ja ihan selvä plussa piirtyi testiin!! Joten liittyisin nyt virallisesti joukkoon jos sopii :)

Eli jos kaikki menee hyvin niin toinen lapsi olisi tulossa. La omien laskujen mukaan 25.9. ja tänään siis 4+1. Kovin alussa kaikki, päivä kerrallaan vaan. Raskausvitamiinit otin jo käyttöön. Neuvolaan aattelin soitella ensi viikkolla :)

hei, luin muutes jostain netistä, että syyskuussa on suuri syntyvyys kun tärpit on käyny joulun/uuden vuoden aikaan :D Sama juttu oli sillon esikon aikaan ja synnärillä kyllä oli kiirettä sillon!!
 
Täällä taitaa hormonit alkaa jylläämään ihan kunnolla.. On tulllut raivottua miehelle ihan turhasta :ashamed: Olen saanut jotain ihme ihottumaa mikä kutisee öisin ja pitää valveilla, niin yöt menee sitten miten menee ja väsymys tekee minut muutenkin erittäin kiukkuseksi.. : / Olot vaihtelevat täälläkin laidasta laitaan, ylienergisyydestä kamalaan väsymykseen ja huonosta olosta parempaan jne.. Tulisi jo tiistai niin pääsisi siihen ultraan :)

Minäkin suosin H&M: n äitiysvaatteita.

Varhais ja nt- ultra tehtiin minullekin viimeksi alakautta. Mies oli mukana, ja kun itseasiassa kysyin pari päivää sitten (eräiden lukemieni nettikeskustelujen ihmetyttämänä) että häiritsikö se häntä jotenkin, niin ei kuulemma siinä tilanteessa asiaa edes ajatellut :)

Rae & FairyTale: Toivottavasti vuotelu olisi ollut harmitonta. Outoa Rae, ettet päässyt ultraan sen takia!

Hawwe: Pahoinvointi alkoi 5+, tosin ei ole vielä tarvinut oksentaa mutta vaihtelevin oloin mennään.

Piikikäs: Täällä ainakin tulee kirje kotiin, koska nt- ja rakenne ultra ajat on. Eli olen ymmärtänyt että neuvolan täti laittaa sinne lähetteen. Mutta se taitaa olla paikkakunta kohtaista, kun ilmeisesti jotkut täällä olivat varanneet ajan itse.

ilon lapsi: Olit kysellyt aikaisemmista synnytyksistä, minulla on kummatkin tulleet aika nopeasti ja synnytykset sujuneet hyvin. Taisin molemmissa viettää 3 1/2h sairaalassa ennen synnytystä ja ponnistusvaiheet olivat kummassakin n.5min :D Ekassa otin epiduraalin ja tokassa spinaalin. Ja nyt valitsisin ehdottomasti taas spinaalin, nimittäin synnytys oli sen ansiosta täysin kivuton. Vedet molemmissa menneet vasta sairaalassa kun on kalvot puhkaistu.

Tervetuloa taas uudet ja onnittelut plussista :heart:
 
Biba, millon teidän esikko on syntynyt? Meillä esikko syntyi elokuun viimeinen päivä v. 2010 (la 5.9) ja kiirusta oli tosiaan laitoksella.

Aiemmista synnytyksistäkin oli näköjään kyselty: Mulla oli piiiiiitkä ja kivulias. Vauvan sydänäänet pysy koko ajan hyvinä ja syntyi ihan normaalisti alakautta ilman imukuppia tai mitään, että sinälleen ihan hyvä synnytys. Mut silti kaikin puolin kamalat muistot. Tai no, ammeesta jäi ihan positiivinen fiilis, toivottavasti pääsen siihen seuraavallakin kerralla. Mut pelkopolin kautta seuraavaan :(

Shuri ja pikkuinen 7+1
 
Shuri: Esikoinen syntyi 7.10.09 (la oli 30.9) Ei siis ihan syyskuussa mut lähellä :)

Noista aikaisemmista synnytyksistä joku kysyi..
Mulla eka synnytys kesti n.9h että aika nopea oli ensikertalaiseksi. Laitoksella kerkesin olla 3,5h kun tyttö oli maailmassa :) Niin ja ehdottomasti haluaisin jotain kivunlievitystä ainakin alapään alueelle!! Ekasta en kerinnyt saamaan mitään muuta kun ilokaasua (josta suurimman osan vaan puristin maskia kädessä :D ) joten kipeetä teki!!! Supparit nyt kyllä kestää, vaikka ei nekään mitään kivoja ole mutta se ponnistaminen..huh, huh..onneksi ponnistaminen kesti vaan 12min!
 
Jeps, eli se sitten saattoi olla raskauspahoinvointia. Parani olo, kun söin vähän väliä jotakin pitkin päivää. Mutta mulla on kyllä semmonen tilanne, että pahoinvointiin voi olla toinenkin syy (lääke). Tai sitten se voi olla lääkkeen & raskauden yhdistelmä. Hmm.. No se varmaan selviää tässä ajan kanssa!

Kertomisesta, mulla tietää jo pari ystävää, pari työkaveria jne.. En oo osannu pitää suutani kiinni :D Lähinnä kuitenkin semmoset jotka jo tiesi, että raskaus olis toiveissa. En mä osaa salailla, enkä oikein näe syytäkään siihen. On sitten ihmisiä, joiden kanssa voi tästä jutella ja vois tarvittaessa sitten puhua ja purkaa jos tässä jollain lailla huonosti sattuu käymään.

Yritin soittaa päivällä neuvolaan, mutta ei tavotettu toisiamme neuvolatädin kanssa- soiteltiin ristiinrastiin.. No, eipä sillä mikään kiire vielä ole, ens viikolla olis varmaan parempaa aikaa soitella ja kytätä puhelinta.

Nyt päiväunet kutsuu, järkky väsymys...

hawwe & minipapu 4+2
 
  • Tykkää
Reactions: jaana25
Heipsan kaikille ja tervetuloa uusille! Olen vähän enemmän taustaillut ja vain lueskellut teidän muiden juttuja kun edelleen on niin epävarma olo siitä onko tuolla mahassa oikeasti yhtään ketään. Oireita on kyllä, selvin oire on ehdottomasti JÄRKYTTÄVÄN kipeät tissit. Tänäänkin tuntui toisessa siltä kuin joku olisi tunkenut isoa ja tylsää neulaa sinne sisälle! Väsymystä löytyy ja ajoittaisia menkkamaisia tuntemuksia alamahassa. Syödä tekee mieli koko ajan eikä pahoinvointia ole (ei kyllä ollut esikoisestakaan) ja nukun tosi levottomasti. Varsinkin iltaisin palelee aivan kamalasti eikä meinaa mitkään peitot riittää. Silti pelko on koko ajan perssiissä, koska esikoisesta oli kamala pissahätä koko ajan ja nälkä oli karmea aivan koko ajan sekä etoi (varsinkin nälkäisenä). Nyt en koe juoksevani vessassa, nälkä on ehkä vain vähän enemmän kuin normaalisti eikä etovaa oloa ole oikeastaan yhtään. Tuntuu siltä, että ei siellä voi olla tuulimunaa kummempaa. Ensiviikon perjantainahan se sitten selviää, saa nähdä kestääkö pää sinne asti! Mites te joilla useampi onnistunut raskaus on takana, ovatko oireet olleet hyvin samanlaisia joka kerta vai onko ollut poikkeamia keskenään? Itselläni kun ei ole muuta kokemusta kuin tuo esikoisen raskaus niin olettaahan sitä kaiken tuntuvan samanlaiselta. Liikaa lukenut myös niitä huonoja kokemuksia, joissa oireiden erilaisuus on usein enteillyt keskenmenoa.
 
Täällä ollaan kärvistelty aivan järkyttävän olon kourissa jo useempi päivä. Siis 24h kestävää vellomista, etomista,yökötystä. Nälkä olis koko ajan, mutta ruoka jo ajatuksena tekee pahaa. Mandariinit jääkaappikylmänä ja jäiset marjat menee alas. Huoh. No ei auta valittaa, kun tätähän sitä on toivottu- menis vaan lopussaki kaikki hyvin ilman mitään takaiskuja.

Tillu&Hippu 6+4
 
Hip hei! Tervetuloa uusille! En ole hetkeen kirjoitellut, ollut kaikenlaista puuhaa. Syyskuu 2012 taitaa olla todellinen synnytyskuukausi. Toivottavasti sairaalassa ei ole ruuhkaa, koska viimeksikään 2/2008 ei ollut ja oli ihanaa köllötellä rauhassa synnytyssalissa ja sitten rauhassa siirtyä perhehuoneeseen.

Mulla oli aamulla kamala huimauskohtaus. Neiti pyysi pissalle ja kun nousin ylös, en meinannut pysyä pystyssä. Menin seiniä pitkin ja jäin sitten lopulta makaamaan vessan lattialle. Hilauduin sieltä eteiseen ja mies hinasi mut selällään makuuhuoneeseen. Peppukiiturina meno ei toiminut. Pari tuntia sitä kesti ja sitten loppui. Paineet ollut siellä 99-100/58-60. Että kiva. Vieläkin on vähän pöhö olo. Olin pois töistä ja onneksi mies vei lapsen hoitoon.

Äitiysvaatteista oli juttua. Viimeksi ostin yhdet mammahousut ja paidan, kaikki muu oli normaalivaatteita. Pidempi toppi neuleen tai paidan alle ja hyvin sujui. Pidin silloin paljon ulkohousuja tms. venyviä housuja, ja marimekon paitoja. Kiitos työn luonteen. Siirryin mammahousuihin vasta 20+ maissa, kun farkut meni jalkaan hiuslenkillä napissa ;) Nyt kun tyylini on hiukan muuttunut niin voi olla että jotain ostan. Tosin olen koko kesän kotona niin ei toisaalta kevääksi töihin tarvitse paljon ostaa, kun vanhat tavalliset vaatteet varmaan menee ja jotkut matalammat farkut tai hame. Kesäksi ajattelin ostaa vähän pidempiä paitoja tai jotain tunikatyylisiä, katellaan mitä vastaan tulee. Mekot vois olla hyviä legginsien kans, vaikka ne musta onkin vähän kalsarit ;)

Nyt pakko lopettaa kirjoittelu, kun huimattaa.

Misupai ja NiiloElsanen 6+5
 

Yhteistyössä