Misupai: En ole kirjoittanut ylös mihinkään niitä ensimmäisiä arvoja, mutta muistelisin, että se suurempi aivokammio ois ollut 10.1 mm ja toinen selvästi pienempi. Silloin rakenneultran teki kätilö ja antoi minun itse valita haluanko äitiyspoliklinikalle lääkärille tuota tarkistamaan, kun oli niin vähän yli sen raja-arvon. Halusin mennä ja sitten lääkärin ultrassa huomattiin myös napanuoran kaksisuonisuus, jolloin hän suositteli lapsivesitutkimusta, kun oli kaksi poikkeavuutta havaittuna.
Mulle jäi vähän epäselväksi tuon lääkärin ultrauksen mitat aivokammioista. Kätilö nimittäin ei meinannut millään saada niitä aivokammioita mitattua, kun vauva oli niin alhaalla ja lääkärilläkin oli vaikeuksia mitata niitä, ultrasi siis välillä myös alakautta. Jäi semmoinen käsitys tuosta ultrasta, että lääkärinkin mittausten mukaan se aivokammio ois ollut yli rajan, kun niin voimakkaasti suositteli lapsivesitutkimusta, kun oli kaksi poikkeavuutta.
Lapsivesitutkimus tehtiinkin heti samoin tein ja tuloksena oli lopulta normaalit kromosomit. Viikon päästä tuosta lääkärin ekasta ultrasta oli kontrolliultra ja siinä sitten aivokammiot olivatkin raja-arvojen sisällä vasen 8,5mm ja oikea 7,4mm (nämä mulla oli ylhäällä). Mutta en siis saanut missään vaiheessa tietoa, mitä tuo liian suuri aivokammio voisi merkitä, muuta kuin tuon kromosomihäiriön kun löytyy kaksi tai useampia poikkeavuuksia, mutta yhdellä pienellä poikkeavuudella ei vielä lapsivesitutkimusta suositella eli jos ois löytynyt vain toinen noista poikkeavuuksista ei lapsivesitutkimusta ois meille suositeltu.
Tässä kontrolliultrassa se lääkäri pyysi jonkun toisenkin lääkärin mukaan katsomaan ja sille kertoi, että oli ollut juuri jossain kurssilla/konferenssissa, jossa näistä aivokammioiden pienistä poikkeavuuksista/symmetria eroista oli ollut puhetta, että saattaisivat johtua eri kätisyyksistä. Koska jutteli vaan tuolle toiselle lääkärille ja muutenkin tuntui välillä hieman töykeälle tuo lääkäri niin en sitten uskaltanut kysyä, mitä tuolla tarkoitti, itse ymmärsin sen siis niin, että liittyisi vasen/oikeakätisyyteen.
Tsemppiä ja jaksuja kovasti kontrolliultran odotukseen, toivottavasti asia selkiytyisi siellä ja kaikki olisi lopulta kunnossa :hug: Tiedän miten piinaavaa tuo odottelu on, kun koko ajan vaan ajatukset pyörii siinä ja mielessään maalailee, vaikka minkälaisia kauhukuvia. Mekin odotettiin ensin viikko niitä yleisimpien kromosomivikojen tuloksia ja sitten kaikkien kromosomien tuloksia viis viikkoa, kyllä oli tuskaa. Kerkes monta kertaa vaipua epätoivoon. Koita silti jaksaa odotella rauhassa kaikki voi kuitenkin olla myös ihan hyvin.