Syyskuun söpöläiset 2014 <3 *huhtikuussa*

Elea85: Olen ihan sanaton. :'( Osanotto ja voimia arkeen. Niin väärin että ensin annetaan ja sitten otetaan pois.

Mimzy: Mulla oli edellisessä raskaudessa runsas lapsivesi ja kävin viikoittain ultrassa jossa todettiin että lapsiveden määrä vaihtelee ja loppujen lopuksi mentiin ihan niillä rajoilla käynnistetäänkö ennen la vai ei. Raskaus sai mennä loppuun asti ja vielä reilulla viikolla yli la:n. Mutta olin itekin tosi huolissani tilanteesta, googletohtorikaan ei paljoa infoa antanut saatikka hoitohenkilökunta..

Mulla on muuten edellisissä raskauksissa tuo rakenneultraus heti sattunut siinä ultratessa..
 
Elea85 osanotto ja kovasti voimia :(

Täälläkin käyty rakenneultrassa aamulla ja kaikki hyvin. Hiljaiseloa on tullu pidettyä kun on niin kovat liitoskivut et vetää mielen matalaks. Kipeitä supistuksia tulee myös ja saikulla oltu kolmisen viikkoa. Pe takas töihin... Loma onneks alkaa kohta. Mites muut on suunnitellu äippälomalle jäämisen? Ite alotan jo heinäkuussa, varmasti tukala olo jo silloin.

Saa päivittää muuten poikalupauksen :)

Oktonautti 21+1
 
Meille rakenneultrassa annettiin poikalupaus! Ei kuulemma jäänyt epäselväksi mikä tappi siellä vilkkui ;) Mulla myös oli vatsa arka ultrauksen jälkeen. Tuntu, että kätilö tosi kovaa paineli vaikka tosi mukava olikin. Ehkä se sit pitää niin vaan tehdä. Istukka takaseinässä ja nyt on monena iltana jo kivasti tuntunu potkutkin, kerran jopa ulkopuolelle kämmeneen saakka :heart:

Aniko & pomppi 20+5
 
Viime to oli rakenneultra, tuolloin masussa köllötteli 360g puhdasta rakkautta, imeskeli välillä peukaloaan, välillä istui, rapsutteli ja kaivoi nenäänsä.. ;) Kaikki siis oikein hyvin, istukka takaseinämässä kuten uumoilinkin..
Ja niin se vaan äidinvaisto osui oikeaan pahoinvoinneista yms huolimatta, meidän esikois-tyttö saa siis syyskuussa pikkusiskon. <3

KapuH & peikkovauva 21+0
 
Viimeksi muokattu:
HIIOHOI! Fb-ryhmä on tätä nykyää sulkeutumassa, porukkaa on tullut niin urakalla, ja kuten alussa sovittiin, rakennultrien tienoilla & ryhmän paisuessa kovi suureksi, ryhmä suljetaan. :) Uusiakin ryhmiä voi toki perustaa, mikäli halukkaita on. :)

KapuH
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä ultrakuulumisia tullut monille! Hieno homma!

Oktonautti Mulla on kanssa välillä sellasia liitoskipuja, että pistää melkeinpä itkemään. Esikosta ei tällasia tullut missään vaiheessa, niin pistää välillä mietittymään, onko kaikki kunnossa. Tälläkin hetkellä juilii oikeen urakalla, mutta onneksi se on yleensä ohimenevää. Pisimmillään kestänyt ehkä tunnin kerrallaan. En ole vielä ottanut särkylääkettä siihen, mutta monesti olen jo harkinnut.

Keltakukka 22+3
 
Onnea kaikille ihanista ultrauutisista ja tietty poika-ja tyttölupauksista! On se vaan ihanaa ku tietää kumpi siellä on, konkretisoituu pikkuinen kertaheitolla vaikka Kalleksi.:heart:
Omaani vielä oottelen, pikkuisen saatiin ensimakua ma neuvolakäynnillä ku kolmen rouvan voimin kurkittiin ultralla pikkuista. Meillä siis ultrataan melkeimpä joka nlakäynnillä, pikkupaikan etuja, ei Lahdessa aikoinaan näin ollu.. Niin vielä jännäillään kumpi on, poitsun vehkeitä ei vielä näkyny vaikka nuo pojat on meillä sen kyllä yleensä niin selvästi esille tuoneet. Mutta me ei uskota vielä, katellaan ja ootellaan vielä pari vkoa. Mutta kaikki näytti olevan ok, kokoa löyty 260g

Crispy, missä sää käyt rak.ultrassa? Meillä se ois Kokkolassa, tai sitte omakustanteisesti Oulussa. Tosi harmi ettei ne oo OAS:ssa ruvenneet noita tekemään, ois niin kiva jo ultravaiheessa käydä synnärillään tulee tutuksi paikan henk.kuntaki yms.
Ootko menossa sinne riehaan tai tempaukseen OAS:n synnärin puolesta?

Oktonautti ja Keltakukka, täälläki on jo aika hirveitä liitoskipuja, ei oo koskaan tässä vaiheessa vielä ollu! Tietty ikä vaikuttaa sekä että kuudetta kasvatellaan näin pitkällä. Sitte tuo mun nivelreuma antaa omat vivahteensa varsinki lonkkiin..ei kiva..

Äippälomalle ei tuu varmaan jäätyä ennen ku on ihan pakko eli synnärille lähtiessä. Oon yrittäjä joten ei tässä kauheesti voi lomailla...:headwall: On jääny muutenki aina ne niin vähille ku vauva kainalossa hommia on alettu viikon parin jälkeen taas tekemään. Oon kyllä monesti miettiny ja vihreänä kateudesta katellu muita mammoja jotka äippälomailee, siis että mikä järki tässä on! Yrittäjän hommat on ihan pyllystä varsinki tämmöset yhen akan putiikit..iteppä oon valinnnu..:stick:

Noh töihin taas...hauskaa vapun aikaa ja älkää kovin mussutelko munkkeja! :D

C ja kullannuppu 18+6
 
Viimeksi muokattu:
Kipuja! Täällä myös, välillä sellaisia, että ihan kauhistuu. Vihlaisuja, paineentunnetta, kiristystä jne. Etenkin kävellessä tai esikoisen kanssa touhutessa ja häntä nostellessa. Ei ennen ole tällaista ollut joten kovin mietityttää onko kaikki kunnossa. Neuvolasta kun kysyy niin kaikki maan ja taivaan välillä on normaalia, kunhan nyt ei verta näy :/ Juoksin juuri puistossa tuon ukon perässä ja puuskutin mennessäni kuin mikäkin höyryveturi, nyt pakko maata puolikoomassa sohvalla. Että voi nuori ihminen olla raihnas.

Äippäloman päätin aloittaa varhennettuna heinäkuun lopulla kun ei sillä ajankohdalla ole niin väliä. Noin sitten vanhempainvapaa loppuu kesäkuun puolivälissä ja iskä voi pitää ruhtinaalisen kesäloman kun 6 viikkoa isivapaata ja kesälomat päälle. Kurkatkaa miten itsellenne olisi parasta jos on samanlaisia lomasuunnitelmia mielessä :)

-Napsi 18+5-
 
Onpas kivoja ultrakuulumisia ja niitä sukupuoliakin on selvinny :)

Meillä oli rakenneultra maanantaina ja pikkutyypillä oli kaikki kunnossa. Painoa oli hurjasti n.400g ja vastasi täysin viikkoja :heart: Sukupuolta ei saatu selvitettyä, ku kätilö ei kysyny, että haluttaisko tietää ja ite ei suuta auki saatu, et ois kysytty. Ensin ultrattiin vatsan päältä ja sit kätilöä alko kiinnostaa istukan sijainti, joten sen tarkisti vielä alakautta ultraamalla. Selitteli jotain jostain lisäistukasta tms. ja kutsu paikalle synnytyslääkärin kattoo tilanteen. Ja taas ultrattiin alakautta. Istukka siis varsinaisesti takaseinämässä, mut joko se istukan reuna tai sen lisäistukan(?) reuna oli niin lähellä kohdunsuuta, että kontrolliultraan menen kesäkuun alussa tarkistuttaa, et oisko se istukka siirtyny kauemmas siitä kohdunsuun läheltä. Myoomakin löyty kohdusta, mut sille ei mtn tehdä, varsinki jos äkillisiä vuotoja ja kipuja ei ala ilmaantumaan. Onneksi oma vointi on ollu hyvä eikä mitään vuotoja ole ole ollu missään vaiheessa, joten jospa se istukkakin nousis ylöspäin, ettei tartteis jännätä synnytystä siltä osin.

Sukupuoli olisi kyllä kiinnostanut, mutta tältä osin jäi salaisuudeksi vielä... Katsotaan selviääkö myöhemmissa ultrissa sit mitään ;) Kai tässä tarttee sit alkaa varautumaan joko tai -vauvaan :D

Ja mulla ei onneks menny vatsa araksi ultrauksesta, mut oon kuullu monillakin menevän.

Äippäloma mulla alkaa suoraan kesäloman päätyttyä ja kesälomalle pääsen heti koulujen loputtua. Lomailen siis pari kuukautta ennen äippiksen alkua!! Ei olis enää kuin 20 työpäivää :whistle:

Nyt tartteis saada vaatetta päälle ja alkaa touhuamaan jotain... tai sit vaan köllähän lasten kans sohvalle kattoo lastenohjelmia :p Saas nähä.

Mut kaikille kivaa vappua!! Toivottelee Titiu 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitsi kuulostaa muuten vähältä, kun Titiu kirjoitti, että enää 20 työpäivää. Tuolla tavalla kun ajattelee, niin äippälomahan on ihan just!

No mulla ja monella muullakaan se ei varmaan vaikuta mihinkään muuhun ku raha-asioihin, kun on lapsen kanssa kotona. Mies yks päivä kysy, että milloin sä oot nyt ajatellu alottaa sen äitiysloman. Että onko sellanen olo, että jaksan ihan sinne loppuun asti. Hetken hämmentyneenä mietin, että mitä se nyt oikeen sekoilee, että jäänkö mä sitte kotiäidin hommista lomalle vai :D Ei se itekään sit tiennyt mitä sekoili. Mut heinäkuussa sitä rahaa taitaa sitte alkaa tulla enempi. En oo mitään laskureita vielä kerenny kattella.

Keltakukka 22+5
 
Huh huh. Elämä heittelee niin paljon, etten ole aikoihin kerinny edes lukemaan mitä tänne kuuluu. Nyt käyn tekstit läpi ja otan osaa keskusteluun.

Ihan ekaksi niin minulle voisi päivittää tyttölupauksen :heart: Oon ihan sekasin onnesta. Oli niin poikaolo ja kun ehdittiin jo saada se poikalupauskin niin tyttölupaus tuli ihan puun takaa! Ihanaa. Toivoin niin kovasti tyttöä.

Meillä oli hieno rakenneultra. Opiskelija ultras ja erikoislääkäri oli vieressä sekä ultrasi itse vielä välissä. Meidän vauvalla todettiin "sitruunakallo" ja jouduttiin sikiötutkimuskeskukseen syyniin. Selkärankahalkiota ei löytynyt eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Ainoastaan kallon muoto sekä pienuus aiheuttaa huolta. Lapsevesitutkimuksesta kieltäydyttiin ja nyt vaan toivotaan, että kontrolliultrassa ei vieläkään löytys mitään ja kallokin olisi kasvanu. Ihan täysillä lääkärit ei odota ihan tervettä alsta syntyväksi joten hankala se on itselläkään odottaa mutta me miehen kanssa otetaan lapsi rakkaudella ja onnella vastaan ja hän saa olla juuri omanlaisensa. En jaksa nyt juurta jaksain selittää mutta tässä lyhyesti.

Painosta on ollut puhetta. Mulla aluksi laski ja nyt se on noussu oikeesti jo 5kg. Meillä on tosiaan ollu nyt viime aikoina tosi rankkaa ja liikunta on jääny ja syöminen ollu mitä sattuu. Jospa tää tästä..

Liikuntaa harrastelen voinnin mukaan. Salilla yritän käydä ja lenkillä. Teen kaikkea mahdollista ja sen minkä vointi sallii. Suorat vatsalihakset oon jättäny ainoastaan pois salilla.

Hankintoja oon tehny pari. Pari vaatetta siis kirpputorilta tarttunu mukaan. Ehtiihän tässä.

Elea85 Ihan kamalaa! Otan osaa. :hug:

Onkos muut ajatelleet nimiä tuleville? Mulla on tämä aamu pyöriny hirveesti tyttöjen nimet päässä. En haluais vielä oikeesti ees ajatella mut jostain tää taas puskee mieleen.

Tine ja Enni 22+3 :heart:
 
Tine: :hug:
Just lasten pappa sanoi: " toivottavasti lapsi on syntyessään terve, tai eihän se ole se pääasia." Kyllä sitä rakastaa. Oliko teillä ultralla ensin katsottu että poika tulis ja nyt lupasivat tyttöä? Jännä.
 
Hei onko kellään kokemuksia tällaisista yhdistelmävaunuista? "Yhdistelmävaunut, Gesslein Swing-Fi". Ilmalla täytettävät renkaat, kova kantokoppa 77cm pitkä, sisäleveys 30cm. Katselen käytettyjä ja näyttää ihan ok:lta. Eka lapsi tulossa, niin oon ihan noviisi näissä asioissa... :)

Kiittäen jo etukäteen, jos joku jaksaa valistaa tuosta mallista tai siitä, mikä ylipäätään on olennaista ottaa huomioon yhdistelmärattaita hankkiessa.
 
Siis en minäkään ollu koskaan kuullu ees semmosesta! Enkä rehellisesti oo koskaan tullu ees ajatelleeksi, et lapsen kallossa vois olla "vikaa".

katariine Joo meillä yksityisellä rv15 sanottiin, että "ILMISELVÄ POIKA! JOS TÄMÄ TYTÖKSI MUUTTUU NIIN ILMOITA, EN ANNA SITTEN ENÄÄ IKINÄ SUKUPUOLILUPAUKSIA". :LOL: Miehän siinä vielä ihmettelin ääneen, et ei kai sitä näin aikasin voi sanoa mutta oli kuulemma niin ilmiselvä tapaus että!

Keltakukka Kyllä meillä kova luotto on, et jos jotain tosi vakavaa olisi niin se olisi nähty. Mutta lääkärit vaan sanoo, et virheitä sattuu ja kaikkea ei voi nähdä joten otetaan vastaan se mitä tulemassa on. Se "sitruunakallo" viittaa yleensä selkärankahalkioon (jos en sitä maininnut) ja sitä ei vielä ainakaan näkynyt. Seuraavassa ultrassa on mahdollista se nädä mut kyllä lääkärit uskoo kovasti, et se ois näkyny jo nytten.
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Ilokarpalo, ihanat vappupallot vierekkäin :D Ja mä en noista rattaista osaa kertoo kokemuksia. Yleensä jos googlaa kokemuksia ni rattaat jakaa mielipiteitä. Emmaljungat ja Teutoniat on aika vakiosuosiossa, mut ne on siellä kalleimpien joukossaki. Kannattaa miettiä, et paljonko on valmis maksaa, missä käytössä ne tulee olee (enemmän kaupunkioloissa vai tuleeko niillä liikuttua paikasta toiseen). Ite en ala laittaa tonnia rattaisiin. Mulle on tärkeetä, että renkaissa ei ole kääntyviä etupyöriä, koska täällä päin talvella tuota lunta ja sohjoa on aikalailla, joten kulkea täytyy pystyä ja kääntyvissä on se ongelma, et ne eturenkaat on pienemmät. Renkaitahan on kans ilmeisesti kahta lajia, kovat ja ilmakumit (vai onko vielä ilmeknnot). Näistä mullon kokemuksia vaan ilmakumirenkaista ja oon ollu tyytyväinen.Tavarakoriin kannattaa kiinnittää huomiota, et miten on käyttöä. Haluaako heittoasian (itse haluan, koska edellisissä rattaissa ei ollu ja esim. aurinkokelillä ois ollu näppärää lenkillä saada nakattua aisa toisin päin, ettei aurinko tule silmiin. On myös teleskooppiaisa ja sit se käännettävä versio ja mä tykkään enemmän siitä käännettävästä. Kantokopalla, pehmeä vai kova? Mä päädyn nyt kovaan, ku syyskuun vauva ehtii talveksi vähän kasvaa ni aattelin, että mahtuu paremmin kovaan. Tässä nyt joitain asioita, mihin voi kiinnittää huomiota. itekään kun en ole mikään asiantuntija ni mieluusti kuulen muidenki vinkkejä rattaiden valinnasta, koska meilläkin se edessä. Firkonista (mitä ite mietittiin) oon lukenu jakautuneita mielipiteitä, mut oma työntökokemus oli positiivinen, joten...

Tine, mahtava asenne teillä :heart:ja mulle oli kans uusi juttu tuo "sitruunakallo" eikä siitä kyllä paljoo netistäkään tietoa löytyny, ku yritin googlettaa, etät mitä se meinaa... Ja aika hauska tuo sukupuoliveikkaus. Kai ilmotitte ultraajalle sukupuolimuutoksen :D

Keltakukka, toi 20 työpäivää kuulostaa kyllä enää pelottavan vähältä! Vaan on se mahtavaa lomailla ensin pari kuukautta ja sit jäädä äippikselle :p

Nimiä oon miettiny aika vähän. Tytölle olis pari nimivaihtoehtoa (ollu jo pidemmän aikaa), mut pojalle ei... Pojille on niin vaikee keksiä nimeä, et tulee olee melkonen työ. Ne pari vaihtoehtoa, mitä olin miettiny ni tuli tässä vuoden sisään lähipiiriin ni hieman hankaloittaa keksimistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Neuvolakuulumisia:

Kaikki muuten hyvin (pissa, paineet, jne.), paitsi rautaa alan popsimaan, kun hemppa oli laskenut 143 -> 105. Ei siis ihme, että vähän väsyttää välillä. Paino ei ollut noussut, mikä ei siis haittaa, koska mulla on ylipainoa jonkin verran. Paino ei ole noussut siis nyt seitsemään viikkoon, mutta koskapa alkuraskaudessa onnistuin keräämään itselleni +7kg, niin eiköhän tuo ole vain tasotusta :D

Sokereita joudun mittailemaan taas uudestaan. Koska lapsiveden normaalia vähäisemmän määrän takia joudun polille, laittaa terkka neuvolasta sinne lähetteen myös sokereista "että voivat sitten samalla katsoa, haluavatko seurata niitä vai ei". Minusta ihan hyvä, johan sinne polille olen jossain vaiheessa kuitenkin menossa, niin hyvä kun seuraavat. Ja synnytystapa-arvioon lähete myös. (Sektio alla, plus nyt vielä tekonivel lonkassa.)

Sydänääniä ei terkka saanut taaskaan kuulumaan kunnolla, vauva möyri ja potki kuulemma liikaa ja siis vilahti aina anturin alta pois. Minusta se terkka yrittää aivan liian alhaalta niitä ääniä löytää, siis oikeesti ihan häpyluun tuntumasta. Vauva on kuitenkin perätilassa, eli kotona ne äänet löydän paljon korkeammalta. Mutta potkuja tuli anturiin ja kerran terkka kommentoi mahan päälle näkyvistä potkuista. <3

Kelaan saan laittaa nyt hakemukset! Jee, alkaa tuntumaan todellisemmalta tämä kaikki! (Paitsi että vihaan kyllä niitä kelan lomakkeita...) Ja sain ne ipana-tunnuksetkin. Pääsee täyttelemään siis jos jonkinmoista lomaketta.

Enää viikko raskasta työ+työharjoittelu+opiskelu-rumbaa, sitten on jäljellä enää "pelkkä" työ! Kun viikon jaksaisi puristaa, niin varmasti elämä taas hymyilisi leveämmin.

Olipas omaa napaa kerrakseen.

Mimzy ja yksinäinen matkaaja 22+1
 
Me ostettiin kuopukselle sellaset vaunut kuin: trille vicki, siinä on isot ja leveet renkaat ja tosi hyvät työntää!:) ja koppa on pituudeltaan noin 80cm!:) ja sen saa klipseilla ratasosaan kiinni ettei karkaa:) meillä on hankinnassa sisarusrattaat kun ikäeroa tulee 1v 4kk kuopukselle ja vauvalle:)
 
Ilokarpalo, meillä on Gessleinin F6:t eli hiukan eri malli, mutta sen perusteella voin ainakin ko. merkkiä suositella. Napsutin jokunen viikko sitten listauksen vaunujen pohdittavista ominaisuuksista ja kävin sen kopioimassa tuolta aiemmasta ketjusta avuksesi (tai toivottavasti siitä sellaiseksi on :) )

Vaunujen ominaisuuksien parissa saa tosiaan vierähtämään tunnin jos toisenkin.*Omissa yhdistelmissä on ominaisuuksia jokunen ja isoa osaa on tullut käytettyä n. kerran tai pari.

Heittoaisa, näppärä juu jos ei ole tapana pitää hoitolaukkua roikkumassa aisassa niinkuin mulla ja ei intoa repiä sitä tarrakiinnityksistä kesken matkan. Ja pikkumieskin sai aina hepulin jos joutui tuijottamaan äitiä maisemien sijaan. Näppärä kyllä esim. hisseissä tai vaikka julkisissa, saa vaunut pienempään tilaan.

Tavarakori on toinen, mulla on kankainen ja suht pieni, ja olen joskus kaipaillut sellaista metallista isoa mikä taitaa löytyä vain Emmaljungista. Eli jos on tarkoitus tehdä paljon vaikka kauppareissuja, tuohon voinee kiinnittää huomiota.

Ja tietty pyörät, isot vai pienet. Omiin saa vaihdettua eteen kääntyvät pienet pyörät ja niitä on käytetty tasan kahdesti. En tykännyt yhtään, isoilla on niin pehmeä kyyti. Ja tekniikasta kannatan kuulalaakereita, pyörät pyörii kuin itsestään.

Eikä unohdeta koppaa! Pehmeä vai kova. Itse päädyttiin pehmeään ja hyvin on palvellut vauva-ajan jälkeenkin lämpöpussina ja istuinpehmusteena. Pehmeässä siis pitempi käyttöikä mutta makuasia tämäkin taitaa olla. Ttoivottavasti näillä pääsee alkuun!

Pehmeästä kopasta muuten vielä sen verran, että saatiin hyödynnettyä tuo yhdistelmien koppa tuplavaunuissa. Vauva pääsee omalle puolelleen näppärästi pötköttämään ja saan hänet kiikutettua terassilla odottaviin yhdistelmiin kassissa kantamalla kun kotiudutaan lenkiltä. Meillä ei pääse noilla tuplilla siis terassille joten siitä tämä järjestely.

-Napsi 19+0-
 
Ilokarpalo, meillä on juurikin Gesslein Swing-fi:t. Vanhat, olivat olleet jonkun aikaa kahden lapsen käytössä ennen meidän v. 2010 syntynyttä ja hänen pikkusisartaan, ja vielä meidän kolmannellekin saavat mennä. Tosin meillä rinnalla päällekkäin istuttavat tuplat (Phil&Teds) ja myös perusrattaat Brio Pony (jotka tosin lähinnä ulkomaan keikoilla koska kestävät vaikka mitä ryskytystä). Gessleinit on olleet meille oikein hyvät: isot ilmapyörät ovat huippuhyvin pyörivät, heittoaisa on ollut jonkin verran käytössä esim. pitkää lenkkiä tehdessä kun auringot ja tuulet vaihtelevat ja tylsyys meinaa iskeä kuljetettavalle, loistava jousitus ja nukuttavan pehmeä kyyti, painopiste on matalalla ja "akseliväli" leveä joten eivät kaadu sitten millään vaikka vien usein samalla koiria. Ollaan menty niillä vaikka missä, loskassa, soralla, pellolla, menevät helposti suoraan myös yhdellä kädellä työntäessä. Asfaltilla kevyimmillään, kaupoissakin menettelevät mutta ilman kääntyviä pyöriä eivät pyöri kovin näppärästi (verrattuna joustamattomiin Poneihin silti kätevämmin, kääntyväpyöräisiä tuplia huonommin), kasautuvat pieneksi (meillä iän myötä kasaus tosin takkuilee eikä nykyisin enää olekaan mukana kuljetettavat vaunut). Pieni tavarakori ja matalalla oleva koppa, tai siis koko ratasosa tai se "vauvanpaikka" eivät sovi kaikille enkä noita muutenkaan ykkösvaihtoehtona ison kaupungin keskustaan suosittele. Meillä pehmeä koppa, on toiminut moitteetta ja se sopii tunkemalla myös meidän tupliin. Eli kuten muutkin ovat todenneet, riippuu mitä tarvitsee (mitä tietty on aluksi vaikea tietää, mutta edes millaisilla reiteillä käyttää, tavarankuljetustarve jne).

Nimi on meillä ollut valmiina vaikka kuinka kauan, saa nähdä näyttääkö tyyppi sitten siltä lopulta. Ja jos sukupuoli onkin toinen, pitää myös vähän pohtia ainakin toista ja kolmatta nimeä.
 

Yhteistyössä