Syyskuiset 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi kaikki!
Täällä näyttäs toi ""olohaitari"" olevan aika suuri. Itelläni sellanen tasasen yökkö olo ollu jo muutaman viikon. Varsinki eile ja tänää ollu oksettava olo mut en oo oksentanu. Tänää jäin saikulle kun eilen illalla alko kuume nousta. Vähän kyllä yöllä pelotti se kuumeen nousu. 38,9 oli korkeimmillaan. Onneks sit alko laskee ihan itestään. Sain aika huonosti nukuttua kyllä ja tän päivää nyt sit melkee vaa nukkunu ku kuume ollu alhasempi. Oon huomisen ja to pois töistä. Ja todennäkösesti myös sit pe, ku huomen on se eka neuvola ni eiköhän ne sieltä anna senki päivän sit lepoa. Nyt on menossa rv 9+5 ja kiva päästä sinne neuvolaa kyllä. On sitä ootettuki =)
Rinnat ei oo enää kipeet niiku aikasemmin. Nännit on vaan hellänä. Ja tosiaan tää paha olo. Toivottavasti tosiaan on kaikki kunnossa tuola masussa. Sehän se aina mietityttää...
Joku sano ettei pizzat ja hampurilaiset enää maistu. Miula oli sillo alku vaihees himo rasvasee ruokaan mut nyt tosiaa pelkkä ajatuski kuvottaa. Lihapullat ja muusi kyllä maistuis =) Eli just sellane tavallinen kotiruoka.
Vielä muuten tosta kuumeesta! Ko itteäni rupes tosiaan pelottaa et jos nousee tosi korkeeks et mitä sit pitäs tehä ja vahingoittaako sikiötä.... Katoin netistä vähän ohjetta ja siel oli et jos nousee yli 39 ni sit pitäs lääkkeellä yrittää alentaa kuumetta. Mut onneks miul nyt ei noussu täl kertaa korkeemmalle. En ottant lääkkeitä ja aamul ko kävin tervhoitsul ni seki sano ettei missään nimes pidäkkää ottaa lääkkeitä, et kyl ne siel neuvolas sit neuvoo et mitä lääkettä ottaa jos tarvii.

Joo, no tulipahan tarinaa.... Hyviä vointeja kaikille ja jaksamista! Eiköhän nää olot ala meillä kohta jo helpottamaan =)

Hei!

Onpa lohdullista kuulla, että muillakin on huono olo. Itse olen vielä sellaisessa työssä, etten oikein pääse kesken kaiken vessaan tarvittaessa, ainoastaan tauoilla. Olenkin ihmetellyt jo etukäteen, että miten aion sitten vessaan säntäillä, kun etova olo pääsee todella pahaksi.
Huomaan ainakin itse, että heti kun nälkä alkaa kolkuttamaan ovea, niin johan tulee huono olokin! Olen yrittänyt syödä säännöllisesti ja huolehtia, ettei nälkä pääse yllättämään, mutta silti se aina jostain hyökkää.

Onko teillä muilla ollut puhti pois? Minä huomaan töissä, että mieteiskelen mielessäni vaan, et hohhoihaa, pääsisi jo kotiin sohvalle päikkäreille. Jumppakaan ei enää maistu niin kuin ennen. Nytkin on silmät ihan sirrissä, päikkäreiden taikia ja taaaaaas taitaa jumppa jäädä. Vaikka nyt siellä kai kannattaisi juosta, kun vielä pääsee.

Olisiko teillä mitään hyviä vinkkejä tuon huonon olon ehkäisyyn? Kaikki hyvät ideat otetaan kiitollisena vastaan.
Niin, ja osaako joku sanoa, että koska kannattaa mennä sellaiseen varhaisultraan? Nyt on meneillään 6+5. Pitääkö odottaa viikoille 8, jotta sydänäänet kuulee varmasti? Mitä mieltä olettte?
Leppoisaa viikonjatkoa kaikille!

hei vaan! aika pitkään olen ollut pois luupista, on näet ollut niin kuvottava olo iltaisin ettei ole pystynyt avaamaan konetta. nyt alkaa helpottaan...tai sanoisinko että tottumaan..

Koko ajan kuvottaa, muttei niin että tarvis sairaslomaa hakea. Mehut ja appelsiinit ihan intohimo, kaikki raikas yleensä. Täytyykin varmaan ostaa mehujäätä pakkaseen :)

Vaikka koko ajan kuvottaa, kaksi kertaa on oksu yllättänyt. Ekan kerran reipas viikko sitten kun vedin aamulla tyhjään mahaan lasin mehua ja toisen kerran tänään kun harjasin hampaita. Jotenkin se harjan törkkääminen suuhun saa aikaan oksennusrefleksin. (ja seksin jälkeen miehen sperma ja sen haju..aarrgghhh)

Mies oli mukamas ihanan pahoillaan aamulla kun mulla on paha olo siitä että on sen ""tökkäisyllään"" aiheuttanut. :D

Muita kovin kummallisia oloja on otsalohkon särky. Kun pesen illalla kasvoja tai aamulla suihkussa, veden osuessa otsaan, kulmakarvojen väliin, tulee kammottava kylmä-kuuma vihlonta olo. Kenelläkään samaa?

Toinen on vatsanahan arkuus. Kun paidan helma hilpaisee ihoa, tuntuu tosi aralta..Ja ylävatsalihaksiin, tuosta kylkiluiden päältä, sattuilee...kai ne lihakset nyt alkaa venyyn..nyt jo?

Huomenna eka neuvola. Täytyy tätiltä kysyä noista kaikista tuntemuksista... Niin ja kävin viikko sitten varhaisultrassa. Halusin käydä tsekkaamassa sykkiikö siellä elämä ja tietoa lasketusta ajasta.

Viikot on nyt 8+2 ja ultralääkäri laski niiden mukaan että hedelmöittyminen tapahtunut 10 päivää ovistikun positiivisen jälkeen!!! Joka on kyllä aivan oikeassa, sillä ovistikun mukaan plussan aikaan meillä ei ollut ""toimintaa"".

Mielenkiintoista oli ultrassa kun näytti munasarjat. Hienosti näkyi toisella puolella iso musta-aukko josta munasolu oli lähtenyt liikkeelle!

La on nyt 17.9. ultran mukaan mutta en viitsi muuttaa listaan koska 14.9. on äitini syntymäpäivä ja se näyttää mukavammalta :)

Tsemppiä kaikille, varsinkin kanssa-yökkääjille B-D

Huomenta kaikki yökkääjät ja muutkin...
Täällä alkoi taas aamu ""normaalisti"". Sain syötyä jugurtin ja noin kolmen minuutin päästä kaikki pihalle. Eilen alkoi aamu samanlailla, jatkui päivällä töissä, sitten autossa matkalla kotiin(onneksi oli muovipussi ja onneksi olin kyydissä) ja vielä kerran illalla. Mitään muuta en voi syödä kuin leipää ja jugurttia. Kaikki muut ällöttää!!!
No ehkä tää alkaa mennä toivottavasti kohta jo ohi. Tänään alkoi rv 10.
Vointeja kaikille... kyllä me jaksetaan! On tää kaikki sen arvoista.

Hei taas kaikille!
Taalla meno jatkuu edelleen samana.. ei varsinaista huonoa oloa eli vielakin olen valttynyt ponton halaamiselta.. voimakkaat hajut kylla tuntuu pahalta ja oon tosi vasynyt koko ajan.
Manna66 kyselit miten voin tietaa etta on vasta 6+ kun kk-laskurin mukaan on 8+? Joo-o, tiedan hyvinkin tarkkaan milloin pienokainen on saanut alkunsa, nimittain joulunpyhina! Muutoin olen ollut tyoreissuissa & matkoilla joten ei ole mahdollista.
Huomenna on sitten varhaisultra!! En malta odottaa!
Tsemppia kaikille!

Just kun kehuin ettei ole huonoa oloa niin eilen iltapäivällä tuli pariksi tunniksi kuvotusta, joka tosin korjaantui syömällä. Olen löytänyt hyvän ruisleivän, joka maistuu eli Oululaisen täysjyvälimppu. Tosi namia, suosittelen!

Piitsu, mullakin on tiedossa hedelmöittymisaika melko tarkalleen eli se on välillä 23.-28.12. ja sen mukaan mullakin sikiön (tai alkion) ikä on tosiaan tuo 6+ jotain, mutta ultran mukaan olen nyt rv 8+5. Jostain luin, että raskausviikko ei ole sama asia kuin kalenteriviikko eli ""virallisesti"" edetään noiden raskausviikkojen mukaan. Sullakin varmasti varhaisultrassa selviää tarkemmin laskettu aika! Tsemppiä sinne!

Joo Piitsu; ei kannata laskee raskausviikkoja alkion iän mukaan, eli siitä päivästä jolloin se on saanut alkunsa, vaan ihan menkkojen mukaan näin alkuun..niinku me muutkin tehdään. Meidän pienokainen saanut alkunsa luultavasti sua myöhemmin, eli joskus vuoden vaihteen tienoilla, mutta silti mulla on nyt menossa rv 8+0 =) Sä olet kuitenkin varmaan mua pidemmällä oikeesti! =) Varmasti siirtyy ehkä viikolla taaksepäin mulla sitten ekassa ultrassa, koska mun kierto oli vähän tavallista pidempi. Turha sitä on sen enempää tässä vaiheessa arpoa, että mikä vk tarkalleen menossa kun ei sitä ite voi tietää.. NIin ja raskausviikkojahan on kaiken kaikkiaan se 40 eli siihen on laskettu myös mukaan nuo vk 1 ja 2 jolloin hedelmöitys EI ole edes vielä tapahtunut. Kauheet sepostukset....

Täällä myös yökköä oloa podettu kohta lähemmäs viikon, ilkeetä =( Ja se liittyy aivan selkeästi verensokerin laskuun..yöllä en saa enää nukuttua kun pitäis koko ajan syödä...Yön aikana menee ainakin hedelmä, leipä ja pari lasia mehua...ni ei siinä tuu paljoo nukuttua kun safkalla sais koko ajan olla. Ja herään aina siihen pahaan oloon parin tunnin välein. Vk sit ei ollut vielä mitään tietoa tällaisista voinneista. VOih, toivottavasti ei kestä kauaa.

Miten oikeesti työn teko sujuu, kun on paha olo? Mulla alkaa työt piakkoin, nyt olen ollut lomalla. Ehkä sekin toisaalta pahentaa omaa oloa, koska makaan vaan sängyssä enimmäkseen, eikä huvita lähteä ulos tai minnekään niin se paha olo saa tavallaan musta vallan ku mä oon vaan kotona. Vaik eilen ku olin kaupas, ni oli kyl niiiin inha olo siellä ollessa... Muita oireita tissikipu öisin....ja ei oikeestaan muuta. Väsymyksestä en osaa sano, koska tää mun uni ja nukkumisrytmi on vähän mitä sattuu täs lomal ollut.

Mutta että semmosta taas tänne! Kirjoittelemisiin...

moi!
mä oon joutunu oleen paljo koulusta pois...en tiedä mitä siitäki seuraa..ainakin se harmittaa,ku mielenkiintoinen kurssi menossa.
mul kuvotu sen verran hellittäny, et voisin syödä monenkin laista, mutta järkyttävä polte mahassa ja ruokatorvessa sallii ainoastaan maito+kaurahiutale-velliä...
ja oksennus vaan aina yhtäkkiä tulee, ja siel tulee kaikki vihreet sappinesteetki, polttaa sisuskalut entistä pahemmin karrelle...
mut jotenki oon silti piristyny vähän, en oo enää niin synkissä tunnelmissa ku pahimpaan kuvotusaikaan. nyt pystyy oksennuksen ja kauravellin lomassa jo haaveileenki välillä.äsken plarasin äidiltäni saamaa pussia jossa vanhoja vauvanvaatteita.....:)

ja että on kyllä JUHLAT sitte ku tää yökötys ja närästys on ohi!!!!!!

Moikka,
ei oo tullut vielä kutsua ekaan ultraan mutta mulla on neuvolalääkäri (?) ensi viikolla ja silloin saa ultran samalla kuulemma ja kättärille sitten myöhemmin.
Babe 82: mulla ainakin pahaolo helpottaa päivisin kun tuun töihin ja just pahenee kun makaan kotona. Ehkä vähän psyykkistä.. Harmi kun myös olen öisin ruvennut heräilemään huonoon oloon.

Jännä miten on noin erilaista vaikka hesassa molemmat ollaankin. Mulle neuvolatäti sanoi, että eka tulee kutsu kättärille ja sen jälkeen voi heti varata ajan neuvolalääkärille.
Kohta pääsee onneksi kotiin täältä duunista yökkimästä..

Mulla on np-ultra 7.3.

pahaa oloa ei ole kunhan syö normaalisti ja parin tunnin välein. Mikään ei ällötäkään enää :) Joten ihan mainio olo, paitsi että selkää särkee ja lonkkaa josta kipu säteilee jalkaan. Todella inhottavaa :(

Öisin joudun käymään onneks vaan kerran vessassa ja sen jälkeen kuulemma vaihdan vähän väliä asentoa. Mies jo ihan hermona. Lupas heittää mut lattialle ku häiritsen sen unta :) hihhiii

Heipsan neitokaiset!!
Erittäin v..mäinen selkäkipu on ilmestynyt myös mulle. vetää jotenkin kummasti alaselästä tuonne oikeaan pakaraan En tiedä mistä johtuu, joudun kyllä töissä aika paljon nostelemaan suht painavia laatikoita, mutta eipä se ole ennen selän päälle käynyt.. Jos näin jatkuu, joudun kyllä varmaan hyvissä ajoin ennen kesää jäämään saikulle. Ei vaan huvittais se kotona istuminen, jospa tämä kuitenkin tästä.
Muuten kaikki ihan ok, ei sen kummemmin huonoa oloa vieläkään. Saa kyllä tarkkaan miettiä päivittäin, että mitä saa menemään alas. Joinain päivinä ei yksinkertaisesti tee mieli mitään, paitsi mehua ja limsaa.
Nyt menossa 10+4 ja maanantaina olisi se np-ultra.
En vaan vieläkään tiedä, että haluanko sen niskapussiturvotusseulonnan ( vai mikä ihme se nyt onkaan..) vai en. Mies haluis, mut musta se tuntuu jotenkin väärältä.. en tiedä, pitää vielä miettiä.
Te kaikki yökkääjät; olette kyllä jo voiton puolella. Kohta rupeaa varmasti helpottamaan.. Hyviä vointeja kaikille!!

Se on moro!

Tänää oli sit eka neuvola. Jänskätti kyllä mennä, mut oli ihan mukava täti siellä ja höpöteltiin siinä sellasia perusjuttuja ja otti verikoetta, mittas verenpaineen ja painon ja sillee. Ei yrittänykkää kuunnella sydänääniä ku sano ettei kuuluis varmaan vielä kuitenkaan... No, kahen viikon päästä meen sit uuestaan ja sit on lääkäriki paikalla ja kuunnellaan sydänääniä. Päivällä heilahti la, eli se ois 6.9. Nyt siis rv10+...
Vaikkei nyt vielä saanu mitään tietoa pienokaisen olemassa olosta ni silti toi neuvolassa käynti jotenki vaan ""rauhotti"" tavallaan. Ja tietysti on kiva ku on jo kuitenki näinki pitkällä tän raskauden kanssa ilman ongelmia =) Joten uskon että siellä elämää on tuola masussa.
Meillä muuten täällä(Lappeenranta) on vaan se yks ultra! Joten nyt pitäs valita meneekö siihen niskaturvotusultraan vai siihen myöhemmin tehtävään rakenneultraan! Pitänee nyt vähän sitte miettiä kumpi olis hyödyllisempi...
Onko muita kenellä olis vaan se toinen ultra valittavana?

Voisko muuten joku fiksu päivittää noita miun tietoja siihen listaan kun yritin jo kerra korjata miun iän sinne mut 28 siellä näyttäs olevan.... Joten... la 6.9 ja 29v ja samalla voi laittaa sen synnytyssairaalan eli EKKS. Kiitos jos joku kehtaa...!=)

Terve taas!

Joo kävin eilen 7.2 siellä neuvolassa, kerrattiin kaikki tavanomainen asia.
rv 9 ja la aika vaihtui taas 13.9.

Ensimmäinen lääkäri on 2.3 ja ultra 3.3.
Pyysivät ryhtymään ( koekaniiniksi) predotutkimukseen eli raskausmyrkytyksen ennalta ehkäisyyn ja että sen pystyy toteamaan todella aikaisessa vaiheessa.

Huvittavinta on se että joudun pissimään koko yön pissat samaan purkkiin ja viemään sen mukana ultraan 3*raskauden aikana( piti monesti varmistaa etten mene turhaan ämpärin kanssa -et täs olis sit tää ämpärillinen pissaa , hoitaja olisi vain-????
kokeesta ei ole vaaraa äidille eikä sikiölle.
Olen kokenut ensimmäisen raskauden aikana raskausmyrkytyksen, makasin viikolta 34 sairaalassa ja 37 käynnistettiin..
Jos vaan kokeesta voin olla hyödyksi muille, niin mikä ettei...

Olo ei ole helpottanut vielä, mutta eiköhän se tästä parane.
Ei muuta kun juodaan, syödään ja yritetään voida hyvin = )

Manna66 ja Babe82, juu kylla minakin kaytan menkoista laskettavaa la:ta eli talla hetkella rv8+5. Nyt vaan kun olen menossa varhaisultraan, niin mietin, etta nakyyko&kuuluuko pienokainen kun kerran tiedan ajankohdan aika tarkalleen matkustuksen vuoksi. Kysynpa siita raskausviikkojen laskemisesta lisaa infoa - jos vaan muistan sitten gynella..
Kahden tunnin paasta tiedan;) palaan sitten tahan ketjuun kertomaan, toivottavasti hyvia, uutisia!
Muuten edelleen hyva olo, mutta n. 2-3 h valein on jotain saatava suuhun.. Vetta, hedelma, leipaa, tmvst. siis jotain ihan pientakin riittaa, muuten alkaa huono-olo tulla paalle.

Huomenta syyssisaret!

Nyt on 2 päivän power point -kurssi takana, voi taas ""normaalisti"" roikkua netissä työajalla ;)

Pääsin jo hehkuttamaan pari päivää, että paha olo on poissa. Noh, se tuli takaisin, tosin ehkä hieman lievempänä kuin aiemmin. Mutta nyt se tekee tosissaan sitä, että jos syö/juo vähänkin liikaa, nousee ruoka/juoma hetken päästä kurkkuun (ilman oksennusrefleksiä). Eilen illalla meinasi käydä useastikin niin, kun olin ensin vetänyt kunnon annoksen mansikkarahkaa.

Muuten olo on aika oireeton. Olen jo miettinyt, pitäisikö mennä uudestaan ultraan katsomaan, onko kaikki tosiaan kunnossa, mutta ei kai tässä muu auta kuin odottaa sitä np-ultraa. Ei ole kutsua minullekaan vielä tullut. Mulla on seuraava neuvola 2.3. ja neuvolan täti sanoi, että varmaan hyvin lähekkäin samaan syssyyn myös neuvolalääkäri ja se ultra, riippuen ihan siitä, mihin järjestykseen saan aikoja.

Eli tutkiiko tämä np-ultra samaa asiaa kuin downin syndrooman tutkittava verikoe? Saako siis ultrasta yhtä vahvat tiedot kromosomipoikkeamasta?
Mulle neuvolassa annettiin esitäytetty lähete tuohon verikokeeseen ja mietin nyt että kumpaan menisi, ultraan vai verikokeeseen.
Meidänkin kaupunki tarjoaa vain yhden ultran eli sen rakenneultran vko 18.

auuutttcchhh selkää särkee ihan mahdottomasti. Yölläkin heräilen selkäkipuun enkä löydä sopivaa asentoa :(

Muuten ihan hyvä olo! :)

Olettekos harrastaneet liikuntaa? Mä en kyllä ole viittinyt mennä pihalle ku siellä on todella kylmä ja kauhee tuuli. Muutenkaan ei oikein ole jaksanut jumpata yhtään :(

Mutta kyllä pikkuhiljaa tarttis jotain ruveta tekemään, etten levene ihan hirveesti :)

Millä viikolla ""minä :)"" olet menossa ja milloin selkäkipusi alkoi? Onko sitä muulloin kun maatessa?
On kyllä varmaan vihoviimeinen vaiva =( Mä pelkään, että mun selkä rupee kans jossain vaiheessa reistailee, toivottavasti mahd.myöhään, kun mulla on jo entuudestaan notko alaselkä..

Täällä pahoinvoinnit jatkuu öisin edelleen...iltaisin voinnit hyviä, nytkin tuntuu vointi aivan hyvältä. Mun täytyy kans pitää verensokeri tasaisen korkealla koko ajan ettei vaaaan paha olo yllätät.

JOo, eipä ole tullut liikuntaa harrastettua, ei edes hyötyliikuntaa..tuntuu että olen vaan viikon maannut kotona...lomalla kun olen. Ja olo on myös sen mukainen, mutta kun ei huvita niin ei. Mä en halua tehdä edes mitään kotitöitä..möllötän vaan enimmäkseen koneen ääressä ja jonkun ruoan aina väsään ja ehkä pesen koneellisen pyykkiä päivässä. SIinä se mihin mä kykenen/mua huvittaa.

Noh, onneksi työt alkavat ensi viikolla =) Jospa sitä piritstyisi. Meillä huomenna 1. neuvola. Jee. Tällaisia kuulumisia tänne tänään. MOI!

Olen nyt viikolla 9 + jotain :)
Selkää on särkenyt nyt kokoaikaisesti n. viikon.

Ei mukaan kkiinnosta tehdä yhtään mitään. Ukko vituttaa ihan perkuleesti kun on koko ajan valittamassa...

Itsekin olen kotona ja yritän tehdä koulujuttuja, mutta siitä ei tuu mitään kun niskat ja hartiat ihan jumissa kun ei ole kunnon tuolia....Pelkkä keittiöpöydäntuoli ja joutuu hartioita ja niskoja jännittämään kokon helvetin ajan...
Ukko ei näytä käsittävän. Patistaa mua koko ajan töihin. Mut tuskin kukaan raskaanaolevaa töihin toukokuussa haluaa...prkl...

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen
03.9. Outi, Toinen lapsi
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Anneli, 24v, Esikoinen
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Hanne, 29v, Esikoinen
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS/NKL
15.9. Lumikki, 29v, Esikoinen, TAYS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
16.9. Tuire
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 27v, Esikoinen
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen
20.9. mamma78
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
27.9. Lotta, esikoinen, TAYS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. Hanna, 26, esikoinen, NKL/KOS
?.? Inana, 21v, esikoinen

EKKS= Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS tai OAS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

Terveiset varhaisultrasta!!
Vauva kollottelee siella missa pitaakin ja sydan sykki hienosti!! Mittaustulos vaihteli 'kuvakulmasta' riippuen, mutta laakari sanoi pikkuisen olevan talla hetkella n. 17mm. Sain pari kuvaakin mukaan joita voin parin tunnin paasta nayttaa miehelle;) Rv ultran jalkeen pysyi about samana, 8+3 (aikaisesta raskaudesta johtuen voi olla -/+2) mutta tamahan vahvistuu sitten neuvolan ultran myota.
Kun tulin ultrasta kotiin kerroin 'vihdoin' aidillenikin joka otti uutiset tietysti innolla vastaan!
Taytyy kylla sanoa, etta oli helpottavaa kayda laakarissa & nahda omin silmin etta kylla siella masussa on todella joku!! Meilla kun tama raskaus on erittain toivottu, mutta tapahtui kuin varkain (2vkoa pillereiden lopettamisen jalkeen) tosi nopealla tahdilla..

En tiiä sanoa siitä verikokeesta mitää, mut ainaki siinä np-ultrassa katotaan just sitä downia. Ja itelläni alkaa kyllä kallistumaan sinne myöhempään rakenneultraan koska oon monesta paikkaa lukenu ettei toi np-ultra sit kuitenkaan oo niin luotettava....
Seuraavassa pieni pätkä Vauva-lehdestä nro 4/2002...

Ihan takuuvarmana niskapoimututkimusta ei voida yksittäisenä tutkimuksena pitää: Suomessa vuonna 1997 tehdyn tutkimuksen mukaan niskapoimututkimus tunnisti esim. Downin oireyhtymän kromosomihäiriöistä vähän yli puolet. 75% äideistä, jotka joutuivat niskapoimuturvotuksen perusteella jatkotutkimuksiin, odottivatkin myöhempien lisätutkimusten perusteella tervettä vauvaa. Tutkimuksen luotettavuutta voidaan parantaa ottamalla äidistä samanaikaisesti tietyt seerumiverikokeet. Toisaalta ei ole olemassakaan sellaista yksittäistä tutkimusta, joka takaisi, että syntyvä lapsi on ihan varmasti terve.

Että näin. Kyllä ne korkeimman kädessä ne meidän pienokaiset on. Mut se onki vaan miun näkemys! En tosin oo mikään superuskovainen kuitenkaan... =) Sen verran vaan kuitenki uskon ettei ne kaikki ohjakset ihan meijän omissa käsissä oo...

No se noista uskon asioista.. :)
Mut tosiaan ku jompikumpi pitää valita ni kyl varmaan meen sinne myöhemmin tehtävään rakenneultraan!

Jep, tänää viimone saikkupäivä ja huomen töihi ja onneks onki sit taas jo vloppu=) Kävin tossa päivällä meikeläisillä ja ihana oli syyä Äitin tekemää kotiruokaa! Kyllä oli hyvää ja ihan kyllä ku maistu ja tuli syötyä hyvi. Nyt ku ei oo oikee muutamaa päivää maistunu sapuska, ni ollu jo senki puolee heikko olo. Kyllä tää tästä. Ja ihan ku pääsee sit parin viikon päästä kuuntelemaan niitä mahdollisia sydän ääniä!

No, nyt pienille tirsoille, moro!

Yhteistyössä