Syyskuiset 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipsan!
Mun mieltäni painaa yksi juttu. Mieheni työkaveri oli joutunut jäämään siraslomalle kun sitä supistelee koko ajan, vaikka on vasta menossa rv 13. Miltä tuntuu, kun supistaa? Mistä ihmeestä sen supistelun tunnistaa, kun mahaa polttaa/nipistelee muutenkin koko ajan..? Anteeksi tyhmyyteni. Olisi kiva jos joku viitsisi vastata, joka ei ole ekaa kertaa astialla..

Asiasta ikkunalautaan.. Nään muuten ihan ihmeellisiä unia.. viime yönäkin oli Paavo Lipponen meillä kylässä.. Järkkyä!!

Onneksi olkoon Piitsu!

Onko muilla alkanut oireet rauhoittumaan? Mulla on ajoittain ihan normaali olo. Välillä taas etoo ja aika väsynyt olen. Alaselkä särkyä on myös.

Maanantaina eka neuvola ja nyt jo rv 10+0 ;)

Kyllä ne supistukset sit tuntee kun niitä tulee. On aivan eri tuntuisia kuin norm. nipistelyt ja viiltelyt. Mulla alkoi edellisessä raskaudessa supistelut rv17 ja jatku loppuu asti..ei auttanut sairaslomat eikä levot. Nyt on muutoman kerran jo supistanut kun oon stressannu tai riehunut esikoisen kaa koko päivän. On onneksi lepääminen auttanut. En tiennytkään et näinkin aikaisessa vaiheessa voisi supistella.
Harjoitussupistukset eivät satu vaan maha vaan kovettuu ja voi tuntua paineen tunnetta alapäässä.( minulla näin ) Synnytyssupistuksista ei sit voi erehtyä!
Minulla oli tossa edellisessä raskaudessa rv30 eteenpäin aika kipeitä ne supistukset ja niitä tuli jopa 10min. silti lapsi syntyi vasta laskettuna.
Tulipas sekaista sepustusta...=)

Onnittelut Piitsulle ja syysmasulle, että kaikki oli kunnossa ja tuli hyvä mieli ultrasta! Kyllä se todella paljon helpottaa oloa.

Täällä pääkaupunkiseudulla meikäläisen ikäiselle tarjotaan käsittääkseni sekä np- että rakenneultraa, mutta asia selviää ensi tiistaina 14.2. kun meen ekan kerran neuvolaan. Riippuu myös kunnasta, tehdäänkö niskapoimututkimus pelkällä ultralla tai verikokeella vai niiden yhdistelmällä. Yhdistelmä on varmin. Sitten on vielä se lapsivesitutkimus, jossa on 1-2 % keskenmenoriski eli sen jätän ainakin suosiolla väliin!

Jennu79, kyselit supistuksista. Ne ovat samanlaisia kuin menkkakivut, mutta voimakkaampia eli kyllä ne tietää. Tai siis ainakin loppuraskauden supistukset. Ekassa raskaudessani supisteli kivuttomastikin ja käsittääkseni se kuului asiaan (en yhtään muista millä raskausviikolla tätä oli, mutta yli puolenvälin kuitenkin) ja oli ihan normaalia. Silloin ainakin mulla meni maha ikäänkuin ""suipoksi"" ja palautui taas hetken kuluttua paikoilleen. Ehkä joku tuoreempi äiti täällä osaisi kertoa lisää asiasta.

Mukava kuulla, ett muutkin on jo pääseet kurkistelemaan masuasukkejaan :) Mulla on sattuneesta syystä jo kolmas ultra ens tiistaina. Jos vaikka tällä kertaa pyytäis kuviakin mukaan. Jos kaikki hyvin vois ehkä uskaltaa kohta alkaa kertoon myös tuleville isovanhemmille ;) Miehen ja mun pari ystävää asiasta jo tietää. Mulla siis huomenna rv 9+0. Np ultra varattuna 10.3.

Alkaa täällä saikulla ollessa pikkuhiljaa seinät kaatua päälle.Varsinkin kun meillä on kylmävesiputki(pesukonelle ja keittiöön tuleva)jäässä viidettä päivää! Ei siis pyykin pesua eikä astioiden pesua koneella vaan käsin!!Argh!Toisaalta hirvittää ett kuinka sitä jaksaa töissä kun nytkin vetelen 10h yöunia ja vielä ilman vessareissuja yleensä toistaiseksi.Onneksi huomenna oon tapaamassa kolmea ystävääni.Kahdella la maaliskuussa ja kolmannella 2v ja 6kk-ikäiset pojat. Onko teillä muilla lähipiirissä vauvoja/pikkulapsia?

Mulla olo on kokoajan ollut ihan hyvä. Ei okseta ja pystyn syömään ja juomaan kaikkea muuta paitsi kahvia!Vatsa on niin turvoksissa, ett kävin jo viime viikon puolella hankkimassa parit mammahousut.Vielä toistaiseksi menee parit suurimmat farkut, mutt ei enää kauaa. Onko muilla vastaavaa ongelmaa tässä vaiheessa jo? ;)

Vatsa turpoaa aina päivän mittaan. Housuista joutuu jättämään napit auki, etteivät purista liikaa. Tuntuu kuin maha olisi iso ilmapallo. Eikä maha toimi enää yhtä hyvin kuin ennen.

Ajattelin tässä eilen illalla, että menisin suoraan siihen verikokeeseen, jonka kaupunki tarjoaa. Yksityisellä käynti kun taas sitten maksaa. Tietty siinä on sitten se tuskaisa viikon odotus, että tulee vastaukset. Jos mitään ei kuulu, niin kaikki on silloin hyvin. Ultrassa tietty saisi jonkin asteisen varmuuden asiasta heti. Voi tätä pähkäilyä...

Olo on siirtynyt hieman paremmaksi mutta yhä on huonovointisuutta ja väsymystä.

Onko tässä ketjussa muuten kasvissyöjiä? Itse en varsinaisesti ole kasvissyöjä mutta suosin niitä jos on valinnanvaraa esim. työpaikkaruokalassa. Syön vain kalaa, naudanlihaa sekä riistaa. Kana ei maistu missään muodossa.
Mietinkin tässä että tulisikohan mun miettiä jotakin proteiininkorviketta, koska en läheskään syö joka päivä lihaa?

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen
03.9. Outi, Toinen lapsi
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Anneli, 24v, Esikoinen
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Hanne, 29v, Esikoinen
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9 Tepa, 28v, kolmas, HYS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS/NKL
15.9. Lumikki, 29v, Esikoinen, TAYS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
16.9. Tuire
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 27v, Esikoinen
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen
20.9. mamma78
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
27.9. Lotta, esikoinen, TAYS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. Hanna, 26, esikoinen, NKL/KOS
?.? Inana, 21v, esikoinen

EKKS= Etelä-Karjalan keskussairaala
HYS= Hyvinkään aluesairaala
JS= Jorvin sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
KOKS= Kymenlaakson sairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion yliopistollinen sairaala
KOS= Kätilöopisto
KOS/H= Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin keskussairaala
LPKS= Länsi-Pohjan keskussairaala
LUS= Länsi-Uudenmaan aluesairaala (Tammisaari)
LS= Lohjan sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS tai OAS= Oulaisten keskussairaala
OYS= Oulun yliopistollinen sairaala
PHKS= Päijät-Hämeen keskussairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
PS= Porvoon sairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SATKS= Satakunnan keskussairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS= Turun yliopistollinen sairaala
VAS= Vammalan aluesairaala
VKS= Vaasan keskussairaala

Kazalle.... ihmettelen etteivät sulta kuunnelleet neuvolassa sydänääniä?? Ei muka kuulu? Mulla oli eka neuvola kun takana oli 9+5 ja hyvin kuului. Ainakin kannattaa pyytää yrittämään.

Jaa.... No kyllä mieki tiesin että pitäshän ne kuulua jo siinä vko:sta 8 lähtien. Ja aattelin et josko ne kuuntelis mut ei... En itseasias ajatellu asiaa sen kummemmi. Aattelin et kyllä ne tietää hommasa. Millä ne muute siulla kuunteli niitä sydänääniä? Dopplerilla ei kuulu käsittääkseni ku vasta vko:sta 12 lähtien. Pääsen kohta kyllä niitä sydänääniä kuuntelemaan ku meen taas sinne neuvolaa sit ke 22.2. Sit on eka lääkäri. Että ootan kyllä innolla sitä päivää! =)

Voihan pee sentään et tää päivä on ollu kyllä inha! Niiku tuol aikasemmi muistaakseni kirjottelin ni olin tos muutaman päivän sairiksel ku alkuviikosta nous kuume! Tänää ois pitäny mennä töihi ja eile olin ihan kunnossa sen suhteen. Mut sit tos yöl ku heräsin enne kolmee ni miuta huippas tosi kovi. ei tarvinnu ku pää nostaa tyynyltä ni jo pyöri huone silmis... No, nukahin uuestaa ja heräsin sit aamul ko kello soi. Vieläki huippas ja niinpä minäki sitte pari kertaa siinä oksensin... Ei o tähä asti tarvinnukka yökätä. No eipä siinä uskaltanu töihi lähteä ku jalka meinas vipata.... Kävin sit aamupäiväl lääkäris. Siel ei ihmeitä, anto saikkutodistuksen tästä päivästä.
Onneks meen jo rv:lla 11, jospa tää tästä viikon parin päästä!

Täällä etovaa oloa ja nyt myös päänsärkyä, tosin pärjäillään ihan suht hyvin. Väsyttää vaan, eikä esikoinen oikein anna nukkua, mutta sitähän se on, ei voi mitään :)

Minulla on ollut koko viikon sellaista rusehtavaa vuotoa, joka on todella niukkaa ja sitä tulee sellaine ""viiru"" yleensä aamuisin. Meinasin valekuukautisiksi, koska tähän aikaan niiden nyt pitäisi olla, jos en olisi raskaana. Olen yrittänyt malttaa mieleni ja odotella ensi tiistain neuvolaa, varsinkin kun mitään kipuja ei ole ja vuoto ei varsinaisesti ole vuotoa. On se silti outoa, ei esikoisen kanssa kertaakaan käynyt näin... Ehkä joku hematooma tai sitten ne valekuukautiset...ei tämä vielä ainakaan voi keskenmeno olla. Onko kellään ollut vastaavaa?

Minulla ei ollut minkäänlaisia supistuksia viimeksi ennen synntystä, mutta kyllä ne sitten heti tunnisti supistuksiksi. En huomannut edes mitään herjoitussupistuksia, kuin ihan viimeisellä viikolla. vauva syntyi laskettuna päivänä :) Ja te, jotka selkäkivuista jo kärsitte, hankkikaa vaan jo se raskaustukivyö, ei siitä ole haittaa, ei näy ja tukee ihanasti selkää. Ainakin minulla, kun notkoselkä jo ennestään on.

Mukavaa raskautta kaikille, toivottavasti minäkin pysyn mukana...

Sama juttu,

tuli käytyä ultrassa 9+0. Oli kyllä kiva tapahtuma, vaikka koko yön näin painajaisia. Sydän sykki ihan villinä ja pituutta oli jopa 2.44 Erittäin helpottava tieto. Lääkäri vielä hieman helpotti kertomalla että tässä kohtaa kun se on todettu oikeasti olevan ja elossaolevaksi, niin keskenmeno% on noin 3. joten hyvällä onnella kaikki menee ihan hienosti. Suosittelen kaikille ihan lämpimästi.

Täytyykin hankkia sellanen vyö!!
Mulla on huomenna se np ultra ja pelottaa perkeleesti. Jotenkin on vain sellainen tunne ettei kaikki ole kunnossa. En ole vieläkään päättänyt, että haluanko edes tietää, että onko sitä niskapussirturvotusta vai ei..
ei ole helppoa. Muuten kaikki ihan normaalisti. Tänään 11+1

Mullekin tuli perjantaina postitse kättäriltä kutsut ultraan. Eka ultra, np on 1.3 ja rakenne 12.4. Nyt vaan jännitellään mutta aika tuntuu kyllä menevän tosi nopeesti.

Moi!
Tähän asti olo on ollut suht hyvä, iltaisin lievää kuvotusta. mutta nyt on pari päivää vääntänyt vatsaa oikein urakalla palleasta ja yököttää. Ei tee mieli syödä just mitään, mutta nälkä on koko ajan. Lepääminen helpottaa. Tosi tympeä olo. Onko muilla vielä huonoa oloa ilmassa? Mulla on huomenna eka neuvola! Rv. 8+6.

Mulla myös humenna eka neuvola. Jännittää kovasti! Toivottavasti yritetään edes kuunnella sydänääniä. Kyllä kai... kun rv on sit jo 10+4. Olis kiva kuulla et kaikki on edelleen hyvin masussa vauvalla ;)

Mulla on 27.2 se niskap.ultra ja seerumitutkimus...kyllä mua ja jännittää ihan sikana. 21.2 lääkärineuvola ja tuntuu että siihenkin on niin vietävästi aikaa. Mulla paha olo tulee vaan jos on nälkä. Kiusallisempaa on vältellä kahvin juontia kyläillessä,ku ei vielä viittis kaikille hehkuttaa ennen ekaa ultraa. Niin ja kaikista inhottavin vaiva on alhainen verenpaine ...se yhdistettynä nosteltavaan 7kk hoitoon niin hyvin pyörryttää :) T:Tuire 9+1

Jos joku sattui näkemään tänä aamuna Kaisaniemen metroasemalla roskikseen oksentavan naisen, se olin minä! Tätä mä oon koko ajan pelänny, että metrossa tulee niin paha olo että oksu tulee, no nyt se tapahtui ja onneksi ehdin pois junasta. Voi p***e mikä olo! Viime viikollahan oli pari oireetonta päivää mutta nyt kyllä tää tuli takaisin kahta kauheampana.

Hanne: jännää, että sulle tuli jo Kättäriltä kutsut, vaikka sun LA on myöhemmin kuin mulla! Koskas sä olit käyny ekan kerran neuvolassa? Mä kävin 2.2. Nyt sitten alkaa jo epäillä, onko kutsupyyntö neuvolasta koskaa menny sinne perille. No vielä on pari viikkoa aikaa...

No nyt töihin. Tai oksulle, taas siellä velloo...

Terkuin Rizzu rv 10+2

meitsi rupeaa tästä kohta lähtemään sinne ekaan ultraan. Saa nähdä muuttuuko laskettu aika.. Jännittää aivan sairaasti!!
Toivotaan nyt vaan kovasti, että tuolla masussa olisi elämää.. Mies haluaa sen np tutkimuksen, joten suostuin sitten siihen.
Enpä muista että olisi koskaan jännittänyt näin paljon. Voikohan sydän siis tulla rinnasta läpi, jos se hakkaa liian kovaa?? :)

Moi kaikille! Voi ei Rizzu..
Mullakin on nyt taas huonontunut olo tosi paljon, vaikka luulin et alkaa helpottamaan. Kun viime viikolla pysyi jotenkuten olo hyvänä syömällä niin nyt ei mene mikään alas ja pakkosyömisen jälkeen on paha olo. Siis ei enää edes mustikkakeitto yms. ja valivali :) väsyttää nyt myös niiin paljon etten ole ikinä moista kokenut.
No pakko yrittää olla töissä. Tiedättekö muuten, että jos on pakko hakea sairaslomaa niin voidaanko terveyskeskuksessa sairaslomalappuun kirjoittaa yleisesti vaan jotain että ""sairaana"" syyksi (tai jotain :)). Siis kun en vielä haluaisi kertoa oikeaa syytä. Vai kirjoitetaanko niihin yleensäkään yhtään mitään syyksi..? Onneksi kolme päivää voi tietty olla ilman mitään lappua..

Mulla ei oo pahaa oloa, mutta sellaista voimattomuutta on. Nytkin pitäisi mennä kauppaan, mutta en pääse tuolista ylös, en jaksa laittaa vaatteita päälle ja muutenkin ei mitään jaksa tehdä :(

Öisin pyörin sängyssä. Mies ihan hermona ja yöllä oli sanonut monta kertaa et rauhoitu, mutta ei..olin jatkanut vaan sitä pyörimistä. Selkää särkee edelleen ja siitä se yöllinen pyöriminen sängyssäkin johtuu :(

Mulla seuraava neuvolakäynti 27.2 ja np-ultra 7.3...

Ensimmäinen neuvolakäynti huomenna. Kyllä meinaa oksennus tulla, kun noita vauvan soseita syöttää pojalle, ei voi mitään...vaikka ovat siis sinänsä ihan hyviä :)

Muistan viime raskaudesta, että pahoinvointi jatkui viikolle 16 asti, että sitä odotellessa...

Verta tulee edelleen välillä pari tippaa...mutta en silti usko, että ainakaan vielä on kesken. Mutta jokuhan siellä nyt vuotaa...

Olo on väsynyt, eikä ruuanlaitosta tule mitään!!! Koti on ihan rempallaan ja se harmittaa kovasti :(

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen
03.9. Outi, Toinen lapsi
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Anneli, 24v, Esikoinen
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Hanne, 29v, Esikoinen
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9 Tepa, 28v, kolmas, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS/NKL
15.9. Lumikki, 29v, Esikoinen, TAYS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
16.9. Tuire
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 27v, Esikoinen
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen
20.9. mamma78
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
27.9. Lotta, esikoinen, TAYS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. Hanna, 26, esikoinen, NKL/KOS
?.? Inana, 21v, esikoinen

Heippa kaikille, minäki uskalsin nyt liittyä teijän seuraan:) Oon seuraillu sivusta näitä keskusteluja jo monta viikkoa, mutta vasta tänään, ekan neuvolakäynnin jälkeen uskalsin iteki tänne kirjottaa, hihiii. Pakko kai se on uskoa, että tuola vattan pohjalla on semmonen pikkunen sintti, ku se vilkutteli meille sielä ihan innoissaan:) Neuvolatäti sano, että sydämen sykkeetki näky ruudulla (ei siis kuulunu, vaan näky) ja 9+5 on viikkoja menossa.

Meillä jo kummanki vanhemmat ja minun sisko ja pari kaveria tietää, mutta huomena (ystispäivänä) on varmaan jo pakko soittaa mummille ja kertoa, että siitä tulee isomummi:D Ihan ihmeellistä kyllä tämä koko homma.

Mulla ei hirveästi ole ollu mitään vaivoja, tissit on ollu välillä tosi kipeät ja välillä on ollu vähän öklö olo (en ole oksentanu) ja pari kertaa muutaman päivän ajan tullu tiputteluvuotoa, mutta muuten ei tunnu missään. Vatta ei ole turvonnu ja kaikki vaatteet mahtuu vielä.

Mutta eipä siinä sitten. Tämä oli tämmönen ilmottautumisviesti:)

Onko tämä teistä normaalia. Oma äitini touhoaa minun raskauteni kanssa niin, että lukee itsekin näitä neuvolasta saatuja viikkokirjoja jossa kerrotaan mitä raskaudenvaiheissa käydään läpi. Hänen mies kun hänelle on asiasta maininnut, että ihan niin kuin sinä tässä odotattaisit vauvaa niin hän vastaa mutta minähän odotan...
Tämä on jo kolmas kerta kun hän mainitsee että hänestä tuntuu kuin hän odottaisi.
Minua tämä häiritsee suunnattomasti, koska sehän olen minä ja mieheni jotka tässä odottavat, ei hän. Tuntuu kuin hän omisi vauvan suoraan mahastani. Ihan kuin kokemani asiat olisivat hänen...Tämä ei ole yhtään kivaa. Kohta en enää halua kertoa omalle äidilleni tuntemuksistani mitään, koska tunnen menettäväni ne sitä myötä kun kerron...
Onko tämä ihan hullua vai ylireagoinko minä?

Rizzulle: mun la on neuvolan mukaan jo 7.9 mutta se gynis missä kävin silloin varhiasultrassa sanoi, että menee varmasti viikolla eteenpäin kun oli vielä niin pieni.
Joten sen takia laitoin tonne sen 13.9 . Sehän varmistuu nyt sitten kättärillä.
Mäkin jo tuskailin, että ei sieltä neuvolasta mitään tietoja musta ole lähetetty mutta perjantaina sitten tipahti luukusta. Kyllä sullekin kohta tulee. Mä aikaistin sitä tänään päivällä että mies pääsee mukaan. Onhan se kiva hänellekin.
Yritä toipua siellä.Mulla tuli tänään, kylläkin ihan pönttöön noin 10 litraa oksennusta ja päälle vihreet jotkut aivolimat!!! Veti vähäks aikaa pikkasen heikkoon kuntoon.
Ehkä tää kohta helpottaa.. ehkä???

Yhteistyössä