Syyskuiset 2024

Terveisiä sairaalasta. Tuli äkkilähtö ambulanssilla toissa yönä, kun kuuden tunnin jatkuvien supistelujen jälkeen hulahti verta kastellen housut. Olen nyt vuodelevossa sairaalassa (vessaan saan nousta) ja onneksi sekä supistukset että vuoto ovat laantuneet. Sen sijaan tulehdusarvot ovat jatkuvasti vähän nousseet, joten tilannetta seuraillaan ja minua on kehotettu varautumaan vauvan ennenaikaiseen syntymään. En ole kyllä yhtään varautunut ja kotonakin jäi kaikki kesken.
Paljon tsemppiä ja lämpöisiä ajatuksia! ❤ Kotona kaikki järjestyy vaikka sitten aikanaan, pääasia että olette nyt sairaalassa saamassa hoitoa ❤
 
Terveisiä sairaalasta. Tuli äkkilähtö ambulanssilla toissa yönä, kun kuuden tunnin jatkuvien supistelujen jälkeen hulahti verta kastellen housut. Olen nyt vuodelevossa sairaalassa (vessaan saan nousta) ja onneksi sekä supistukset että vuoto ovat laantuneet. Sen sijaan tulehdusarvot ovat jatkuvasti vähän nousseet, joten tilannetta seuraillaan ja minua on kehotettu varautumaan vauvan ennenaikaiseen syntymään. En ole kyllä yhtään varautunut ja kotonakin jäi kaikki kesken.
Tsemppiä! 🥹❤ Toivotaan että vauva pysyttelee sisäpuolella vielä ainakin pari viikkoa. 🤞🏼

Itse synnyin rv34 ja itsellä kun rv 32 alkoi tänään alkoi kieltämättä vähän kuumottamaan että ei sitä oikeasti tiedä milloin se vauva päättääkin syntyä.
 
vierailija
Millä voluumilla te muut olette varautuneet vaippojen ja kosteuspyyhkeiden (onko tämä edes oikea termi..) määrään? Pitäisikö koon 1 vaippoja olla valmiina kotona kuinka paljon? Nehän on ilmeisesti 2-5 kg vauvoille sopivia, joten luulisi ettei niitä nyt liikaakaan voi ostaa kauhean helposti? Kaikki mitä ei tarvitse käydä kaupasta roudaamassa siinä vaiheessa kun on vastasyntynyt kotona olisi varmasti plussaa. 😄

Nyt kun tosiaan vauhdikkaimmat syyskuiset voivat hyvinkin alkaa putkahdella maailmaan, niin alkaa miettiä enemmän näitäkin asioita. Toivottavasti loppuraskausaika sujuu kaikilla hyvin!
 
Kiitos kaikille tsempeistä! 🩷 Eilen pääsin kotiin sairaalasta ja sairauslomaa olisi nyt syyskuun alkuun eli virallisen raskausvapaan alkamiseen asti, koska ennenaikaisen synnytyksen riski on nyt olemassa. Vuodelevossa ei siis enää tarvitse olla mutta mitään raskasta en saa tehdä (enkä jaksaisikaan, Hb oli alimmillaan 87). Viikkoja oli 28+6, kun jouduin sairaalaan ja nyt 29+5. Päivä kerrallaan kohti täysiaikaisuutta! ✌🏻

Noista kosteuspyyhkeistä kun oli kysymys, niin ehkä on hyvä ostaa yksi paketti hoitolaukkuun varmuuden vuoksi, mutta muuten yrittää välttää niiden käyttöä muuten kuin pakon edessä, koska ovat sen verran tujua kamaa vauvan herkälle iholle. Vesipesua suositellaan kosteuspyyhkeiden sijaan. Siivouksessa nuo vauvojen kosteuspyyhkeet ovat kyllä käteviä; niillä lähtee kuulemma permanenttitussikin materiaalista kuin materiaalista. 🤭
 
me ollaan ostettu paketti 2 koon vaippoja. Saatu lahjaksi/ilmaispaketeista 1koon vaippoja joku 3-4 pikku pakettia. Ajattelin kokeilla Liberon hybrid vaippaa eli niitäkin muutama paketti. Sit kestoja mutta niitäkään ei tällä hetkellä ole tarpeeksi ku ehkä päiväks ku ovat taskuja.
kosteuspyyhkeitä pari pakettia kun ne helppoja kun ollaan liikenteessä.

Sairaslomalle jäin jo kesäkuun puolessa välissä työsopimuksen loppuun (30.6) ja nyt vaan odottelen että äitiysloma alkaa elokuun ekalla viikolla. En olis kyllä enää töissä jaksanut eli hatun nostot teille jotka vielä töissä käy!

Sanoisin että vauva laskeutunut koska kävely entistä tukalampaa 😂 Sf-mitta hypännyt keskikäyrältä mutta kesäsijainen mittasi vähän eritavalla kuin oma kätilö niin en stressiä ota. Ehkä vauva päättänyt totella mun pyyntöä sirosta koosta 🤣
 
  • Tykkää
Reactions: Marko30
Täällä myös ensimmäistä odottavana mietin, että täytyykö vauvalla tosiaan käyttää kosteuspyyhkeitä, sinkkivoidetta, talkkia ja kylpyyn liittyviä tuotteita?? Itse tuntuu jotenkin vieraalta, mutta juuri kyselin asiaa ja minulle suositeltiin että muista sitten hankkia reilusti kotiin näitä. Itse haluaisin mennä mahdollisimman paljon ilman mitään turhia kemikaaleja ja ylimääräisiä tuotteita.
 
  • Tykkää
Reactions: Marko30
Täällä myös ensimmäistä odottavana mietin, että täytyykö vauvalla tosiaan käyttää kosteuspyyhkeitä, sinkkivoidetta, talkkia ja kylpyyn liittyviä tuotteita?? Itse tuntuu jotenkin vieraalta, mutta juuri kyselin asiaa ja minulle suositeltiin että muista sitten hankkia reilusti kotiin näitä. Itse haluaisin mennä mahdollisimman paljon ilman mitään turhia kemikaaleja ja ylimääräisiä tuotteita.
Sinkkivoiteen olen ostanut jos ihottumaa ilmenee jos ei muuta niin ompahan talveksi hyvää huulirasvaa. 😂
Kosteuspyyhkeet enemmänkin sitä varten kun ei olla kotona. Muita talkit yms shampoot ei tulla hankkimaan esikoiselle. Vauva ei oikeestaan ”likaannu” niin vesipesu riittää pitkään ja en talkkia oppinut käyttämään perheen muilla lapsilla. Ilmeisesti ei suositeltavaa muutenkaan?
Kookosöljyä ajattelin käyttää jos vauvahierontaa haluaa.
 
vierailija
Kiitos vinkeistä hoitotuotteiden suhteen!

Mites muiden vointi, onko vauvat antaneet merkkejä että voisivat kohta olla jo tulossa? Täällä 35. viikkoa mennään, ei vielä merkkejä yhtään että haluaisi etuajassa syntyä. Ja tietty hyvä asia, saa siellä kohdun suojissa vielä kypsyä ja kerätä itselleen painoa. ☺ Vaikka välillä kyllä tunnistaa tiettyä odotuksen tunnetta, että voisipa se jo syntyä, mutta sitten taas toinen puoli panikoi että asiat on vielä ihan kesken eikä vauvan todellakaan kannata vielä tulla, hyvä vaan että laskettuun aikaan useampi viikko. 😂 Näin jälkiviisaana ajattelen, että olisi ihan hyvin voinut alkaa valmistautua hankintoihin jo vähän aiemmin, kun ne viikot vaan kummasti katoaa eikä itselläkään ole ehkä energiaa niin paljon kuin aiemmin, että jaksaisi touhuta ihan koko aikaa hankintojen/järjestelyn/siivouksen parissa.

Käsittämätöntä miten maaliviiva alkaa jo häämöttää… Vastahan sitä ihmetteli rakenneultraa ja tunsi ensimmäistä kertaa liikkeet. Nyt jo mielessä pieni haikeus.
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
Kiitos vinkeistä hoitotuotteiden suhteen!

Mites muiden vointi, onko vauvat antaneet merkkejä että voisivat kohta olla jo tulossa? Täällä 35. viikkoa mennään, ei vielä merkkejä yhtään että haluaisi etuajassa syntyä. Ja tietty hyvä asia, saa siellä kohdun suojissa vielä kypsyä ja kerätä itselleen painoa. Vaikka välillä kyllä tunnistaa tiettyä odotuksen tunnetta, että voisipa se jo syntyä, mutta sitten taas toinen puoli panikoi että asiat on vielä ihan kesken eikä vauvan todellakaan kannata vielä tulla, hyvä vaan että laskettuun aikaan useampi viikko. Näin jälkiviisaana ajattelen, että olisi ihan hyvin voinut alkaa valmistautua hankintoihin jo vähän aiemmin, kun ne viikot vaan kummasti katoaa eikä itselläkään ole ehkä energiaa niin paljon kuin aiemmin, että jaksaisi touhuta ihan koko aikaa hankintojen/järjestelyn/siivouksen parissa.

Käsittämätöntä miten maaliviiva alkaa jo häämöttää… Vastahan sitä ihmetteli rakenneultraa ja tunsi ensimmäistä kertaa liikkeet. Nyt jo mielessä pieni haikeus.
Ei muuta kuin särkyjä heti kun kävelen vähänkään extraa. Häpyluu vaivaa eniten mutta supistuksiakin pukkaa päälle. Itsellä kyllä kärsivällisyys alkaa loppumaan ja haluaisin vain vauvan jo syliin ❤ ei haittais vaikka tulis 2vko päästä kun rv36 lähtis sillon käyntiin🥰
Pieniä siivous juttuja olis vielä mitä pitäis tehdä mut kroppa ei ole samaa mieltä kun suurin osa jotain sängyn alta laatikoiden koukkimista. Mustikatkin haluisin metsästä pakkaseen, saa nähdä miten käy 🤣
 
vierailija
Muutama olennainen hankinta vielä tekemättä, vauvan vaatteet ois hyvä valmiiksi pestä kertaalleen etukäteen ja siivota/järjestää vielä pitäisi. Mutta kun olin ajatellut sinnitellä töissä siihen 2 viikko ennen laskettua aikaa ja töissä on melkoinen kiire niin aika ja energiat ei riitä illalla. Ehkä olisi pitänyt jäädä jo aiemmin pois, henkinen valmistautuminenkin vielä vähän kesken. Mutta sinällään en usko että kovin ennenaikaisesti olisi tulossa ja meille siis toinen lapsi ja ensimmäinen meni reilusti yli joten voi olla että tässä on vielä ”reilusti” aikaa 😅
Kaikenlaista pientä särkyä on kyllä tullut, mitä ei viimeksi ollut, mutta aika pientä kuitenkin. Se harmittaa ehkä eniten että yöllä heräilee niin paljon, eikä se johdu kivuista tai edes pissahädästä vaan jostain? Ehkä hormoneista? Mielellään ottaisi sitten vaikka päiväunia, muttei kyllä töissä mahdollista 😂
 
  • Tykkää
Reactions: Marko30
Muutama olennainen hankinta vielä tekemättä, vauvan vaatteet ois hyvä valmiiksi pestä kertaalleen etukäteen ja siivota/järjestää vielä pitäisi. Mutta kun olin ajatellut sinnitellä töissä siihen 2 viikko ennen laskettua aikaa ja töissä on melkoinen kiire niin aika ja energiat ei riitä illalla. Ehkä olisi pitänyt jäädä jo aiemmin pois, henkinen valmistautuminenkin vielä vähän kesken. Mutta sinällään en usko että kovin ennenaikaisesti olisi tulossa ja meille siis toinen lapsi ja ensimmäinen meni reilusti yli joten voi olla että tässä on vielä ”reilusti” aikaa 😅
Kaikenlaista pientä särkyä on kyllä tullut, mitä ei viimeksi ollut, mutta aika pientä kuitenkin. Se harmittaa ehkä eniten että yöllä heräilee niin paljon, eikä se johdu kivuista tai edes pissahädästä vaan jostain? Ehkä hormoneista? Mielellään ottaisi sitten vaikka päiväunia, muttei kyllä töissä mahdollista hei onnea sinulle hyvää odotus aikaa sinulle kulta suukkoja sinulle 💋
 
Täällä voidaan myös ihan hyvin, kävellä ei voi enää pitkiä lenkkejä mikä vähän harmittaa kun alkaa helposti tuntumaan ikävältä. Nyt viikko 32, eli vielä täytyy jaksaa odotella. 😊 ei ole vielä ollut yhtään harjoitussupistuksia. Äippälomaa odotellessa. 😁
 
  • Tykkää
Reactions: Marko30
Sanoisin että osa limatulppaa irronnut tänään! Tietenki malttamattomana ajattelen että tästä se kohta lähtee vaikka ei kyllä todellakaan sitä kaikilla tarkoita 😂 Viikkojakin vasta 34+4 että senkin puoleen saa vauva kyllä kypsyä lisää ❤
 
vierailija
Sanoisin että osa limatulppaa irronnut tänään! Tietenki malttamattomana ajattelen että tästä se kohta lähtee vaikka ei kyllä todellakaan sitä kaikilla tarkoita Viikkojakin vasta 34+4 että senkin puoleen saa vauva kyllä kypsyä lisää
Jännittävää! Olen itse miettinyt että tunnistankohan limatulpan irtoamista ollenkaan, osa ei ilmeisesti tätä huomaa missään vaiheessa jos se vähitellen sieltä irtoaa huomaamattomasti. 😅

Toivotaan että vielä hetken aikaa jaksaisi vauva odotella. Vaikka noilla viikoilla tuskin kovin paljoa pidempään joutuisi olla enää sairaalassa kuin täysaikaisesti syntyneet. ☺

Täällä ei tapahdu mitään, vauva vaikuttaa tyytyväiseltä nykyiseen kotiinsa eikä kiirettä poispääsyyn. Olen melkein satavarma että menee yli lasketun ajan ainakin muutamalla päivällä. 😄 Äitiyslomaan pari viikkoa vielä aikaa täälläkin.
 
vierailija
O
Meidän syyskuisesta tulikin elokuinen! Kolmen isoveljen pikkuruinen pikkusisko syntyi kahdeksan viikkoa etuajassa lauantaina 3.8., kun raskausviikkoja oli kasassa 32+1. Syntymäpaino oli 1870 g, joten ollaan vauvateholla kasvamassa muutama viikko.
Onnittelut, vauva saa nyt kunniatittelin olla ryhmän eka ”syyskuinen”! ☺ Toivottavasti sinun ja pienen vointi hyvä. 🌷
 
  • Rakkaus
Reactions: Frid
vierailija
Miten voi olla pää näin sekaisin. Työt väsyttää, toisaalta työ antaa myös ihan hirveästi ja siitä vaikea luopua ja työnteko tuntuu vielä kivalta, vaikka ollaan jo 37. viikolla. Sitten tietää, miten hyvä kuitenkin jäädä pois ja orientoitua vauvan tuloon ja laittaa vielä vähän kotia. Kauhean ristiriitainen olo. 😵💫

Ristiriita myös vauvan syntymiseen liittyen. Säännöllisesti takaraivossa jyskyttää ajatus, että pitää edistää aktiivisesti synnytystä niin, ettei menisi yli lasketun ajan. Liikuntaa, ananasta, vadelmanlehtiteetä näin esimerkiksi. 😄 Ja sitten on ihan vastakkainen fiilis toisaalta, että ei vauva voi syntyä, apua, en ole valmis. Olisin valmis ehkä 1-5 vuoden päästä tämän palleron tuloon (vaikka tämän valmiimmaksi ja parempaa hetkeä elämässä vauvan saannille ei varmastikaan tule ja erittäin suunniteltu ja toivottu tapaus). Ehkä kaikki random ajatukset kuuluvat tähän vaiheeseen. Pelkoa ja odotusta. Intoa ja kuitenkin epävarmuutta.
 
Täällä tuli nyt ylimääräinen käynti ultraan, kun vauva näyttää olevan alakäyrällä. Meillä normaali "neuvolantäti" mitannut sf mitan yläkäyrälle tai keskelle, mutta sijainen nyt pari kertaa alakäyrälle ja nyt hänen mukaansa oltaisiin vähän pudottu käyrältä. Vauva kuulemma todella matalalla lantiossa. No nyt sitten odotellaan lähetettä, että onko iotain syytä huoleen. Sykkeet ja liikkeet normaalit. 😒
 

Yhteistyössä