Syyskuiset 2022 🍁🧡

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Guinevere
  • EnsimmĂ€inen viesti EnsimmĂ€inen viesti
@Viita ja @L1mppu hyvÀ ettÀ tÀÀllÀ on muitakin lihanhimoisia liikenteessÀ TÀytyy itsekin kyllÀ vaan syödÀ jos olo on semmoinen, toistaiseksi olen vielÀ selvinnyt ilman. LÀhinnÀ siis jÀnnittÀÀ, mite maha reagoi jos pitkÀstÀ aikaa vetÀsee jauhelihakastikkeet naamariin.

• TykkÀÀ
Reactions: L1mppu ja Viita
Nyt on tÀÀllÀkin sitten kÀyty tuossa varhaisultrassa muutama pÀivÀ sitten ja kaikki nÀytti olevan ok. Koko vastasi viikkoja ja sykekin nÀkyi. LisÀksi oli myös eka neuvola, jossa nyt ei sinÀllÀÀn mitÀÀn uutta ja ihmeellistÀ tullut. Verikokeet tulee nyt nopeasti omalla kohdalla, ensi viikolla pitÀisi jo mennÀ. Pahaolokin alkaa pikku hiljaa jo vÀistymÀÀn / helpottumaan, mitÀ oonkin odottanu ku kuuta nousevaa.

• TykkÀÀ
Reactions: Viita ja Enniina
KetkĂ€s on kĂ€yneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tĂ€nÀÀn ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllĂ€ olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös Ă€idin ikĂ€ (minĂ€ 36v) ja paino (liikaa) sekĂ€ ne niskaturvotus. Olen asennoitunut ettĂ€ mulla saattaa jo ikĂ€ nostaa riskilukua, onneksi sitten pÀÀsee lisĂ€tutkimuksiin 😊

KetkÀs on kÀyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tÀnÀÀn ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllÀ olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös Àidin ikÀ (minÀ 36v) ja paino (liikaa) sekÀ ne niskaturvotus. Olen asennoitunut ettÀ mulla saattaa jo ikÀ nostaa riskilukua, onneksi sitten pÀÀsee lisÀtutkimuksiin
MinÀ olen kÀynyt jo 2,5vk sitten , mutta en nÀe arvoja mistÀÀn.. en tiedÀ eikö neuvola ole niitÀ lisÀnnyt tuonne jÀrjestelmÀÀn. TÀnÀÀn meillÀ on nt ultra :)

MinÀ olen kÀynyt jo 2,5vk sitten , mutta en nÀe arvoja mistÀÀn.. en tiedÀ eikö neuvola ole niitÀ lisÀnnyt tuonne jÀrjestelmÀÀn. TÀnÀÀn meillÀ on nt ultra
KetkÀs on kÀyneet jo verikokeissa? Millaisia arvoja tuli? Omat arvot sain tÀnÀÀn ja huonolla tulkitsemistaidolla ne saattaa kyllÀ olla rajoissa. Riskiluvun laskemiseen taisi vaikuttaa myös Àidin ikÀ (minÀ 36v) ja paino (liikaa) sekÀ ne niskaturvotus. Olen asennoitunut ettÀ mulla saattaa jo ikÀ nostaa riskilukua, onneksi sitten pÀÀsee lisÀtutkimuksiin
Ja onneksi tosiaan sitten tutkitaan lisÀÀ! Vaikka pelÀstyttÀhÀn se, mutta kaikki voi olla hyvinkin<3

Hmm. TĂ€tĂ€ en ole tullut miettineeksikÀÀn. Mulla on ihan sama juttu, ikÀÀ 36 ja painoa liikaa. Verikokeisiin menen 1-2vkon pÀÀstĂ€. Onpas hyvĂ€ tietÀÀ, ettĂ€ jo noilla faktoilla riskit voi olla suuremmat, ettei tule ihan puskista, jos joku kutsu tarkempiin tutkimuksiin tulee. Tosi pelottavaa ajatella semmosta, mutta nytpĂ€ voin tĂ€tĂ€kin alkaa sulattelemaan. Kiitos, siis kun mainitsit. 😊

Joo nyt löytyikin ne sieltĂ€! Meille tuli tosi pienet riskiluvut tĂ€nÀÀn laskennassa, vaikka en ymmĂ€rrĂ€ noista verikoetuloksista mitÀÀn ettĂ€ millaisissa arvoissa pitĂ€isi olla đŸ€” mistĂ€ sinĂ€ löysit noita viitearvoja?

MÀ oon kÀynyt verikokeissa, mutta en ole katsonut kannasta. Ajattelin, ettÀ parempi sitten kuulla ensi viikolla, kun on nt ultra. En jaksais millÀÀn odottaa sitÀ. LÀhes kaikki raskausoireet on loppuneet, niin tuntuu, etten edes olis enÀÀ raskaana. Toivottavasti kuitenkin löytyy syke edellleen!

Mulla on ens viikon tiistaina verikokeet. Keskiviikkona on lÀÀkÀri, jossa on se sisÀtutkimus ja ultraus. Olin tosi levollisin mielin sen 2,5 viikkoa varhaisultran jÀlkeen, mutta nyt on alkanut jÀnnittÀÀ taas kovasti, ettÀ löytyykö sieltÀ vielÀ sykettÀ. Pahoinvointi on alkanut helpottaa, mutta kyllÀ sitÀ vielÀ silti on. Tuntuu, ettÀ pitÀisi 2h vÀlein syödÀ, ettei tulisi etova olo. Odotan, ettÀ viikkoja kuluisi ja alkaisin tuntea liikkeitÀ, siitÀ eteenpÀin en enÀÀ murehtinut kun tunsin sÀÀnnölliset liikkeet masussa. Viimeksi muistaakseni tunsin ekat hipsuttelut rv 16.

Mutta tosiaan, jĂ€nnittÀÀ keskiviikko. SiitĂ€ on sitten 2 viikkoa nt-ultraan. Me saatiin esikoisesta huonoja uutisia nt-ultrasta. Tai siis gyne tuli lopulta ultraamaan kun aivojen alueelta löytyi jotain nestettĂ€ ja sanoi, ettĂ€ joko tilanne on tosi huono tai sitten kaikki on normaalisti ja ettĂ€ katsotaan uudestaan 3 viikon pÀÀstĂ€ ja lĂ€hetti meidĂ€t kotiin. ElĂ€mĂ€ni hirveimmĂ€t 3 viikkoa. Kontrollissa kaikki olikin hyvin, ei nĂ€kynyt aivoissa poikkeavaa ja oikein terve lapsi meillĂ€ on <3. Nytkin olen jotenkin valmistellut itseĂ€ni, ettĂ€ jos sieltĂ€ tulee taas huonoja uutisia. Silloin viimeksi saatiin valita otetaanko nipt-testi vai lapsivesipunktio lisĂ€tutkimuksia varten. Valitsin niptin ja siinĂ€kin kaikki kunnossa. Se oli kiva testi, kun sai varmaksi tietÀÀ sukusoluista tuleeko poika vai tyttö. JĂ€nnitĂ€n myös sitĂ€, ettĂ€ kumpi siellĂ€ kasvaa! Oma mielikuva on, ettĂ€ olisin tytön ja pojan Ă€iti, joten kieltĂ€mĂ€ttĂ€ toivon tyttöÀ salaisesti. Vaikka tĂ€rkeintĂ€ on, ettĂ€ lapsi on terve. Ja olishan sekin ihanaa jos olis sitten veljekset <3 Olen vaan aina jotenkin ”nĂ€hnyt” itseni tytön ja pojan Ă€itinĂ€, en tiedĂ€ miksi. TĂ€mĂ€ tulee yhteistuumin olemaan viimeinen lapsemme, joten ehkĂ€ siksi vĂ€hĂ€n myös jĂ€nnittÀÀ sukupuoli.

• TykkÀÀ
Reactions: Evena_4
NythÀn hoksasin, ettÀ perhevapaauudistuskin tuli voimaan 4.9.2022 jÀlkeen lasketuille ajoille. MeillÀ nyt LA 9.9., mutta ne saattaa muuttaa sitÀ +3pvÀÀ (en muista kuinka herkÀsti ne niitÀ muutoksia tekikÀÀn).

Kiva ettĂ€ vanhempainvapaalla saa nyt olla pidempÀÀn, mutta olin kyllĂ€ asennoitunut olemaan itse kotona đŸ˜Č
En ole miesystĂ€vĂ€n kanssa koskaan jutellut hĂ€nen ajatuksistaan jÀÀdĂ€ kotiin, kun tĂ€mĂ€ vauva tuli vĂ€hĂ€n yllĂ€rinÀ  😀
Nyt se on varmaan jo toennu siitĂ€ yllĂ€tyksestĂ€, niin saankin seuraavaksi yllĂ€ttÀÀ sen kotiinjÀÀmispakolla 😅🙈

MÀ oon pyöritellyt kanssa tuota uudistusta. MÀ ehdottomasti haluaisin olla mahdollisimman pitkÀÀn kotona ja onneksi mies oli samaa mieltÀ. Eli me tehdÀÀn niin, ettÀ mies luovuttaa niistÀ omista vanhempainvapaa pÀivistÀÀn sen sallitun mÀÀrÀn pÀiviÀ mulle ja hÀn pitÀÀ sitten ne jÀljelle jÀÀvÀt pÀivÀnsÀ osissa. Mietittiin just, ettÀ saako hÀn vauvan syntyessÀ olla mun kanssa samaan aikaan kotona pari viikkoa, vai saako noita pitÀÀ yhtÀÀn pÀÀllekkÀin. Esikoisesta oli ihanaa, kun mies oli syntymÀn jÀlkeen kaksi viikkoa meidÀn kanssa kotona isyyslomalla. Nyt se varsinkin tulisi todella tarpeeseen, kun on esikoinen viihdytettÀvÀnÀ. Olisi ihanaa ettÀ mies olisi siinÀ kohtaa kotona apuna sen pari viikkoa, kun uusi arki hakee muutenkin vielÀ paikkaansa. Mutta tÀytyy noita selvitellÀ, ettÀ miten tuo uudistus vaikuttaa kaikkeen.

Juu, se isyysloma pysyy samana. Se vanhempainvapaa on vaan jaettu nyt tasapuolisemmin. Ja onhan sitĂ€ nyt myös enemmĂ€n kuin ennen 😊

MitenköhĂ€n kĂ€ytĂ€nnössĂ€ sujuu se isĂ€lle korvamerkityn ei-siirtomahdollisen vapaan pitĂ€minen đŸ€”
MinĂ€ palaan 4kk töihin ja jÀÀn sitten hoitovapaalle đŸ€”đŸ€”
Ei kuullosta jÀrin nÀppÀrÀltÀ kun mietin omaa työtÀ.

NythÀn hoksasin, ettÀ perhevapaauudistuskin tuli voimaan 4.9.2022 jÀlkeen lasketuille ajoille. MeillÀ nyt LA 9.9., mutta ne saattaa muuttaa sitÀ +3pvÀÀ (en muista kuinka herkÀsti ne niitÀ muutoksia tekikÀÀn).

Kiva ettÀ vanhempainvapaalla saa nyt olla pidempÀÀn, mutta olin kyllÀ asennoitunut olemaan itse kotona
En ole miesystĂ€vĂ€n kanssa koskaan jutellut hĂ€nen ajatuksistaan jÀÀdĂ€ kotiin, kun tĂ€mĂ€ vauva tuli vĂ€hĂ€n yllĂ€rinÀ 
Nyt se on varmaan jo toennu siitÀ yllÀtyksestÀ, niin saankin seuraavaksi yllÀttÀÀ sen kotiinjÀÀmispakolla

SitÀ muutetaan jos erottaa 5pv kuukautisista lasketusta :)

ja sama juttu meillÀ, mies luovuttaa kaikki mitÀ voi minulle eli saman ajan saan sitten olla kuin esikoisestakin :) mies sitten pidempÀÀn, joskin esikoisesta ei ollut ollenkaan joten katsotaan miten nyt tehdÀÀn.. meillÀ myös laskettu tasan 4.9 joten just sitten uudistuksen piirissÀ

Minun mies on varovaisen innoissaan uudesta perhevapaalaista. MeillÀ laskettu 4.9. eli eka pÀivÀ jolloin voimassa, mutta vielÀ pitÀÀ jÀnnittÀÀ muuttuuko keskiviikon ultrassa. Jos muuttuu, niin sitten aikaistuu ja tipahdetaan vanhan lain puolelle. TÀÀllÀ tietÀÀkseni muutetaan vain, jos heittÀÀ viikon ja sen en usko olevan mahdollista, mutta katsotaan...

SitÀ muutetaan jos erottaa 5pv kuukautisista lasketusta

ja sama juttu meillÀ, mies luovuttaa kaikki mitÀ voi minulle eli saman ajan saan sitten olla kuin esikoisestakin mies sitten pidempÀÀn, joskin esikoisesta ei ollut ollenkaan joten katsotaan miten nyt tehdÀÀn.. meillÀ myös laskettu tasan 4.9 joten just sitten uudistuksen piirissÀ
EnpĂ€ osannut ajatella noin, eli jos (kun) mies antaa omistaan mulle, niin saan olla kotona sen mitĂ€ ois saanut olla ennenkin 😊

Toivon kyllÀ, ettÀ lapsen isÀkin olisi edes vÀhÀn kotona, mutta en aio painostaa.

Esikoisen laitoin hoitoon kun oli 1v 2kk ja oli kyllÀ hirmu pieni! Toivottavasti pystyn nyt olla vÀhÀn pidempÀÀn kotona.

MistĂ€hĂ€n johtuu, ettei mulla nĂ€y kannassa missÀÀn mitÀÀn tietoa (edes lĂ€hetettĂ€) seulonnan verikokeista, vaikka kĂ€vin siellĂ€ jo pari vk sitten? JĂ€nnittÀÀ ettĂ€ eihĂ€n ole voineet hukata niitĂ€ 😂

Onko kenellÀkÀÀn tietoa/kokemusta kehonkoostumusmittauksesta raskausaikana? PT sanoo (ja moni muukin), ettÀ se on kyllÀ turvallista, mutta raskauden vuoksi tulokset ovat hieman vÀÀristyneet. Joissain teksteissÀ taas sanotaan, ettÀ testausta ei voi tehdÀ tai ei suositella raskauden aikana. SitÀ en löytÀnyt mistÀÀn, ettÀ miksi jotkut sanovat raskauden olevan ESTE mittaamiselle. TietÀÀkö joku?

MÀ en oo alkanu vielÀ edes miettimÀÀn noita raskausvapaa juttuja, kun edelliset keskenmenot kummittelee taustalla edelleen. Odotan NT-ultraa ja jos siellÀ on kaikki hyvin, niin sit ehkÀ huokaisen hitusen verran helpotuksesta. EhkÀ, tai ainakin toivottavasti.

MistĂ€hĂ€n johtuu, ettei mulla nĂ€y kannassa missÀÀn mitÀÀn tietoa (edes lĂ€hetettĂ€) seulonnan verikokeista, vaikka kĂ€vin siellĂ€ jo pari vk sitten? JĂ€nnittÀÀ ettĂ€ eihĂ€n ole voineet hukata niitĂ€ 😂
Mullakaan ei nÀy mitÀÀn tietoa niistÀ verikokeista Kannassa eikÀ Maisassa, miksköhÀn osalla nÀkyy ja toisilla ei. =/

Uusimmat

YhteistyössÀ