Syyskuiset 2020

S- Tsh on 2,82, viitearvo 0,4-4
T4v on 15.24, viitearvo 10-21
Tuo on sellainen tilanne, että vähän lääkäristä riippuen lääkitys voidaan aloittaa tai olla aloittamatta. Helposti menee myös hypertyreoosin puolelle sitten jos lääkitys aloitetaan, kun kuitenkin noin lähellä viitearvoa sinulla tuo tsh ollut. Itsellä oli tsh 6 pintaan ennen raskauden yrittämistä ja itselle aloitettiin silloin kilpirauhaslääkitys raskausyrityksen vuoksi juurikin, muuten ei olisi aloitettu, kun t4v oli viitteissä, samaa luokkaa kun sinulla. Söin 50mikroa tyroksiinia /vrk ennen raskautta, sillä saatiin tsh tasolle 3,0. Ei lähdetty yrittämään edes siitä alemmas. Se myös riitti raskautumiseen. Kun tulin raskaaksi, nostettiin tyroksiinia 25mikroa,joka on siis toiseksi pienin annos mitä voi edes nostaa (tuon tbl voi vielä puolittaa). Tuolla annoksella mulla laski tsh nyt raskauden aikana jo alle yhteen lyhyessä ajassa ja on hypertyreoosioireita. Kunhan saan lääkärin kiinni, niin annosta pitää ehdottomasti pienentää. Joten luulen, että sinullakin helposti kävisi noin, kun lähtötasosi noin hyvä. Terveen ihmisen kilpirauhanen pystyy tuottamaan tyroksiinia raskauden alkuvaiheessa 50% enemmän kuin normaalisti, ja sinulla kun tsh normaaliviiteissä (jos ei tuota raskausajan viitettä katso), niin en usko että huolta on :) mutta varmaan kannattaisi silti pyytää, että kontrolloisivat tshn ainakin kerran vielä ekassa kolmanneksessa, ja tarvittaessa jos kiikun kaakun niin vielä uudelleen. Jos raskauskin on käynnistynyt, niin yleensä kilpirauhasen toiminta silloin on riittävää, älä huoli :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirkkuli26
@Mirkkuli26

P -T4-V 16.4
P -TSH 0.11
Mulla lääkityksen kanssa ja saa nähdä nostetaanko annosta
Onko sulla nostettu tyroksiinka raskauden alkaessa? Sulla tsh jo niin matala, että olet liikatoiminnan puolella! Onko sinulla oireita? Itsellä tuli oireita jo korkeammillakin arvoilla (unettomuus, sykkeen nousu, tärinä, levottomuus, painon lasku, pahoinvoinnin paheneminen), kannattaisi varmaan lääkitystä vähän vähentää ennemmin kuin nostaa!
 
Tuo on sellainen tilanne, että vähän lääkäristä riippuen lääkitys voidaan aloittaa tai olla aloittamatta. Helposti menee myös hypertyreoosin puolelle sitten jos lääkitys aloitetaan, kun kuitenkin noin lähellä viitearvoa sinulla tuo tsh ollut. Itsellä oli tsh 6 pintaan ennen raskauden yrittämistä ja itselle aloitettiin silloin kilpirauhaslääkitys raskausyrityksen vuoksi juurikin, muuten ei olisi aloitettu, kun t4v oli viitteissä, samaa luokkaa kun sinulla. Söin 50mikroa tyroksiinia /vrk ennen raskautta, sillä saatiin tsh tasolle 3,0. Ei lähdetty yrittämään edes siitä alemmas. Se myös riitti raskautumiseen. Kun tulin raskaaksi, nostettiin tyroksiinia 25mikroa,joka on siis toiseksi pienin annos mitä voi edes nostaa (tuon tbl voi vielä puolittaa). Tuolla annoksella mulla laski tsh nyt raskauden aikana jo alle yhteen lyhyessä ajassa ja on hypertyreoosioireita. Kunhan saan lääkärin kiinni, niin annosta pitää ehdottomasti pienentää. Joten luulen, että sinullakin helposti kävisi noin, kun lähtötasosi noin hyvä. Terveen ihmisen kilpirauhanen pystyy tuottamaan tyroksiinia raskauden alkuvaiheessa 50% enemmän kuin normaalisti, ja sinulla kun tsh normaaliviiteissä (jos ei tuota raskausajan viitettä katso), niin en usko että huolta on mutta varmaan kannattaisi silti pyytää, että kontrolloisivat tshn ainakin kerran vielä ekassa kolmanneksessa, ja tarvittaessa jos kiikun kaakun niin vielä uudelleen. Jos raskauskin on käynnistynyt, niin yleensä kilpirauhasen toiminta silloin on riittävää, älä huoli
Kiitos vastauksesta :love:
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
oon ollut nyt aika pitkään hiljaa taustalla, kerta kaikkisesti ei ole riittänyt voimat kirjoitella. Aina parempina hetkinä kuitenkin olen lukenut täältä mitä muille kuuluu :) ihanan paljon positiivisia uutisia tullut ultrista, itellä kaksi viikkoa nt-ultraan ja vähän jänskättää. Pahoittelut myös keskenmenon saaneille ja voimia ❤

Nyt alkaa vointi vähän kohenemaan, ainakin aalloittain. Viikon olin jo oksentamatta, mutta nyt taas kolme päivää putkeen oksentanut. Vaikka ei oksettanut, niin kuvotus läsnä kyölä koko ajan ja noin 1-1,5kg on paino pudonnut nyt raskauden aikana. Onko kohtalontovereita tai vinkkejä, millä pitää painoa yllä kun syöminen niin äärettömän hankalaa, paljoa en pysty syömään?
Vähän helpotti pahan olon sietoa, kun olin tällä viikolla papa-kontrollissa, kun aiemmin niissä ollut muutoksia. Gyne sitten sanoi, että katsotaanpa samalla vauvaakin, ja siellähän hän köllötteli ja jumppaili ❤ oli kumnallisen paljon muuttunut neljässä viikossa, nyt jo ihmisen näköinen ja vilkas. Vastasi hyvin laskennallista ikäänsä ja sen mitä ssi gyne mittailtua, niin kaikki vaikutti olevan ok. Jalkaa ei saanut mitattia, kun toinen halusi liiaksi kiemurrella ja voimistella, mutta parin viikon päästä tosiaan nt niin silloinpa sitten päästään tarkemmin pällistelemään ja pääsee mieskin mukaan!

Muoks:johan tuli paljon typoja kun kännykällä kirjoittelin, toivottavasti jotain selvää tekstistä kuitenkin saa...
 
BJ
Mun arvot oli tsh 1.52 ja t4v 12.5
Mitään käryä ei oo meneekö normaaliin muottiin, käsitin että joo kun on viitearvojen sisällä molemmat

On kyllä niin paskapuhetta että alkais helpottaa kun viikko 12+ lähenee. Oon yrjönny kaks kertaa tällä viikolla ja muutenki huono olo enemmän (en siis normaalisti oksentele raskaana, lähinnä vaan etoo). Koulu/työt ei inspiroi ja eilen illalla oisin voinu nukahtaa eteisen lattialle kun laittelin muksujen ulkovaatteita järjestykseen istualleen siinä. Huoh

(Ei mulla muuta, tulin vaan valittamaan :ROFLMAO:)
 
  • Haha
Reactions: Jonsku88
Mun arvot oli tsh 1.52 ja t4v 12.5
Mitään käryä ei oo meneekö normaaliin muottiin, käsitin että joo kun on viitearvojen sisällä molemmat

On kyllä niin paskapuhetta että alkais helpottaa kun viikko 12+ lähenee. Oon yrjönny kaks kertaa tällä viikolla ja muutenki huono olo enemmän (en siis normaalisti oksentele raskaana, lähinnä vaan etoo). Koulu/työt ei inspiroi ja eilen illalla oisin voinu nukahtaa eteisen lattialle kun laittelin muksujen ulkovaatteita järjestykseen istualleen siinä. Huoh

(Ei mulla muuta, tulin vaan valittamaan )
Voi ei! Mä oon niin elätellyt toivoa että enää 2 viikkoa ja sit täänois ohi, mutta ei siis taida mennä ihan niinkun strömsössä :D
 
BJ
Voi ei! Mä oon niin elätellyt toivoa että enää 2 viikkoa ja sit täänois ohi, mutta ei siis taida mennä ihan niinkun strömsössä
Joo ei se vissiin aina :ROFLMAO: toki mun huono olo nyt ei oo mitään verrattuna monen muun oloon, jotka oksentelee enemmänkin, mut on se toki silti ihan hanurista omalle kohdalle kun jo ajatteli, että eiköhän tää etominen tästä :LOL:
 
Kyllä minäkin tänään ekaa kertaa kunnolla aamulla oksentaessani mietin, kenenköhän keksintö on ollut se illuusio, että raskauspahoinvointi olisi a) pääosin aamupahoinvointia b) helpottuisi rv 12? Mulla näyttää vasta alkavan oksentelut ja tätä ennen ollut krapulaan verrattavaa, koko päivän kestävää pahoinvointia, vaikken ollut vielä tähän päivään mennessä oksentanutkaan.

12+1
 
  • Vau!
Reactions: hemuliina90
Huomenta!

näitä viestejä läpi lukiessani tunnen olevani onnekas pahoinvoinnin suhteen, en oo kertaakaan oksentanu raskauksien aikana.
Voimia teille jotka tästä kärsitte <3

mä kävin pitkästä aikaa kävelemässä ulkona. Ihana aurinkoinen pakkasilma!

Ootteko miettiny jo tulevia hankintoja?
Tai joko ootte hankkinu jotain?
mä tiiä jo vaunut mitkä haluan mut ois kiva nähdä ne luonnossa ennen tilaamista..

K ja sintti 13+0❤
 
Eipä ollutkaan pahoinvointi vielä täysin ohi (tänään 13+3). Aamu alkoi vessanpönttöä halaamalla. No oli ainakin 5pv taukoa ja onneksi on viikonloppu niin saa muuten ottaa rennosti. Saas nähdä milloin loppuu kokonaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!
 
Joo, sitä vaan ei suostu kukaan laittamaan, kun hb on hyvä ja muutenkin perusverenkuva oli tosi hyvä.
Meillä siis suvussa todella runsaasti vajaatoimintaa ja muita kilpirauhasen vaivoja, mullakin vuosittain sitä mitattu et nouseeko yli viitteiden, mut vielä ei ole. Raskaus vaan kuulemma sen sit voi kans laukaista.
hb kun ei liity ferritiiniin millään.
minullakin hb 131 mut ferritiini 17.
Mutta hyvä jos tutkivat kilpparit
 
Huomenta!

näitä viestejä läpi lukiessani tunnen olevani onnekas pahoinvoinnin suhteen, en oo kertaakaan oksentanu raskauksien aikana.
Voimia teille jotka tästä kärsitte <3

mä kävin pitkästä aikaa kävelemässä ulkona. Ihana aurinkoinen pakkasilma!

Ootteko miettiny jo tulevia hankintoja?
Tai joko ootte hankkinu jotain?
mä tiiä jo vaunut mitkä haluan mut ois kiva nähdä ne luonnossa ennen tilaamista..

K ja sintti 13+0
KKiitokset osanotoista pahoinvoinnin suhteen :D olet kyllä onnekas kun ilman olet selvinnyt!

Täällä on tällä viikolla alettu hankintoja pohtimaan! Mielellän kuulisin muidenkin aatteita, itsellä kun ensimmäinen raskaus ja melko vieraita kaikki nämä lastentarvikkeet. Sukulaisilta saan jonkin verran käyttöön käytettyä tavaraa. Esim stokken syöttötuolin, joka on minusta aivan ihana. Lisäksi olisi noin 6v vanhat rattaat tarjolla (kaikkine lisävarusteineen), ne kuitenkin kolmipyöräiset joka itseä hieman mietitytttää, sillä paljon haluaisin ulkoilla, ja mietityttää kulkeeko yhtä hyvin kun nelipyöräiset? Olisiko kellään kokemusta? Käytettynä saisik myös ostettua baby joggerit. Uusiakin kävin katsomassa ja nunan vaunuihin ihastuin, mutta onhan noilla hintaa sitten jo nelinumeroisen summan verran, että kyllähän nuo halvemmalla tai ilmaitteeksi saatavt houkuttaisi... Pinnasängyistä olen ulalla. Haluaisin sellaisen mikä olisi käyttökelpoinen mahd pitkään (eli mahdollisesti jatkettava ja että saisi sitten ainakin osan pinnoistakin pois). Olisiko kellään suositella?

Mitä rattaita sinä olet miettinyt?
 
KKiitokset osanotoista pahoinvoinnin suhteen olet kyllä onnekas kun ilman olet selvinnyt!

Täällä on tällä viikolla alettu hankintoja pohtimaan! Mielellän kuulisin muidenkin aatteita, itsellä kun ensimmäinen raskaus ja melko vieraita kaikki nämä lastentarvikkeet. Sukulaisilta saan jonkin verran käyttöön käytettyä tavaraa. Esim stokken syöttötuolin, joka on minusta aivan ihana. Lisäksi olisi noin 6v vanhat rattaat tarjolla (kaikkine lisävarusteineen), ne kuitenkin kolmipyöräiset joka itseä hieman mietitytttää, sillä paljon haluaisin ulkoilla, ja mietityttää kulkeeko yhtä hyvin kun nelipyöräiset? Olisiko kellään kokemusta? Käytettynä saisik myös ostettua baby joggerit. Uusiakin kävin katsomassa ja nunan vaunuihin ihastuin, mutta onhan noilla hintaa sitten jo nelinumeroisen summan verran, että kyllähän nuo halvemmalla tai ilmaitteeksi saatavt houkuttaisi... Pinnasängyistä olen ulalla. Haluaisin sellaisen mikä olisi käyttökelpoinen mahd pitkään (eli mahdollisesti jatkettava ja että saisi sitten ainakin osan pinnoistakin pois). Olisiko kellään suositella?

Mitä rattaita sinä olet miettinyt?
meillä mietinnässä petite cherien vaunut.. mä oon niihin jotenkin nyt ihastunu.
Samoin sitteriin sama merkki.
häkkisängyksi haluaisin sellaisen jossa laita laskettavissa...
istuin autoon..aina ollu gracon telakka mut nyt en tiedä mitä haluan..

Kauhea polte ois nyt ostella kaikkea vaatettakin kun sukupuolikin selvillä.. mut ehkä hissuksiin tässä alan jemmailla kun mitään ei juurikaan ole jäljellä edellisistä.
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
On tämä raskaus mahtavaa aikaa! Täälläpä istun päivystyksessä suolitukoksen takia. Aivan hirvittävä turvotus ja kivut alkoi pari päivää sitten ja tänään lopulta en voinut kävelläkään - mikään vatsassa ei liikkunut yhtään mihinkään suuntaan. Hevoskuuri ummetuslääkkeitä ja nyt alkaa helpottaa. Aivan kauheaa

Onnea hyvistä uutisista ja tervetuloa uusille.
On tämä raskaus mahtavaa aikaa! Täälläpä istun päivystyksessä suolitukoksen takia. Aivan hirvittävä turvotus ja kivut alkoi pari päivää sitten ja tänään lopulta en voinut kävelläkään - mikään vatsassa ei liikkunut yhtään mihinkään suuntaan. Hevoskuuri ummetuslääkkeitä ja nyt alkaa helpottaa. Aivan kauheaa

Onnea hyvistä uutisista ja tervetuloa uusille.
No mulla kans ollu ongelmaa vatsankaa, ei onneksi noin pahadti että joutus päivystykseen. Mut todiaan niin et turvotti ja vatsaaväänsi mut mitään ei ulos. Koitin kaikki niksit mut paras apu tuli visiblin tuotteesta! Siis mä huomasin eron jo samana päivänä! Syön sitä ja muita vatsalle hyviä juttuja... Selkä säryt piti mut muutaman tunnin hereillä viime yön.

sain dopplerin vihdoin ja kyllä helkkari vie meni pitkään löytää se vintiö.:alien: Oli kyl kovan työn alla löytää äänet, onnistuin 3lla,kerralla kunnolla löytään ja sitä ennen meni geeliä ja hermot ku millään ollu löytää muutakun oman pulssin :ROFLMAO:
 
Mä oon aatellu värinä sitterin hommata. Mobile ollu turhin mitä ikään hommannu, oli aina eessä kun vauvaa nosteli sängystä. Kissat kyllä tykkäs... Ens viikol käyään ostaan miehenkaa jotain vaatetta yhesdä ja ehkä jotain leluu ym.
 
Täällä kans pahoinvointi on edelleen läsnä. Ei välttämättä aina okseta, mutta olo on muuten aivan kamala.

Meillä ei tartte hankkia oikeaataan mitään vauvalle. Ehkä jotain perus vaatteita ja joku ihana kantoliina. Nyt on kantoliinoja isommalle lapselle, mutta muuten löytyy kaukalo, vaunut (jotka toimii tuplina myös) sekä kestovaippoja aika pitkälle ekaksi vuodeksi.

Toki isompi asunto pitäs, mutta kovin innokkaasti ei nyt jaksaisi alkaa myymään tätä.


Pitää lähteä viemään ipanat luistelemaan.
 

Yhteistyössä