Syyskuiset 2019

@tikkunekku90 ihana et kaikki sit kuitenkin hyvin! Huh, varmasti tollanen säikäyttää... On kyllä itteäkin välillä mietityttänyt et onko tää todella normaalia valkovuotoa ku tuntuu välillä siltä että suunnilleen ovulaatiota pukkaa mut ei onneks jatkuvasti oo tuota. Kaipa se on todella normaalia.

Vähän söin makeaa, leivoin unelmatorttua kun tuli vieraitakin, ja heti tuli migreeni. Rautalisäkin piti ottaa taas viikon tauon jälkeen käyttöön kun on alkanu väsyttää ja kasvot muuttuneet kalpeammiksi. Kova raudantarve näköjään, kaipa se on vauvalla kasvuspurtti.

@Lukka jep, siis todella toi vuoto on välillä ihan vettä eikä mitään sellasta mun mittapuulla normaalia valkovuotoa, mutta kai se näköjään voi sitten muuttua noinkin paljon raskauden aikana. Lääkäri sanoi että nää kantsii kuitenkin tarkistaa aina jos tollein vaatteiden läpi holahtamalla tulee kun joskus (harvoin) kyse voi kuitenkin olla ns. korkeasta veden menosta. Että sinällään huojentavaa, että nämä otetaan kuitenkin tosissaan ja tutkitaan sen sijaan, että käskettäisiin vaan kotona seurailemaan tilannetta. Etenkin näin ensi kertaa kun on raskaana niin tosi huonosti osaan mitään tilannetta arvioida itse joten parempi kun tarkistavat. Onneks mulla vain muutama kilometri matkaa synnärille, voin kuvitella stressin määrän jos pitäisi pitkä matka matkustaa ja silloin helposti voi jäädä arpomaan että lähdenkö nyt vai en.

• Tykkää
Reactions: Lukka
@Lukka Mä alotin kans uusiks syömään lisärautaa (ekan verikokeen jälkeen sano kätilö ettei ois tarvetta) ku alko tulla verta nenästä useana yönä ja mulla se on lapsesta asti ollu merkki raudanpuutteesta.. ilmeisesti tartten herkästi lisärautaa vaikka sitä on hyvin ruokavaliossaki. Tänään tosi vetämätön olo ja mietin just että unohtu ottaa sekä eilen että tänään niin pitäis tsempata sen suhteen.

• Tykkää
Reactions: Lukka
Vielä valkkarista ku siitä nyt riittää juttua, mulla on monesti tuntunu aivastaessa että ois lirahtanu pissaa ja oon kiirehtiny vessaan niin sitä valkkariahan se aina on ollu o_O ja kotoa lähtiessä käytän kyllä pikkarisuojia ku muuten on vainoharhainen olo että hulahtaa ihan housuista läpi :cautious:

Mua ahdistaa painonnousu paljon. Olenkin nyt herkkulakossa, mikä kattaa lähes kaiken makean herkun. Jäätelöä olen luvannut itselleni syödä pari kertaa viikossa, kun on kesäaika.

Alimpien kylkiluiden kohdalla toiselle puolella on kipuilua. Tuntuu kyljellään ollessa, seisten, istuen... selällään maatessa ei tunnu mutta sitä asentoahan ei suositella kovin pitkäksi aikaa olla. Säteilee välillä selkään. En usko, että kohtu vielä niin korkealla, vaan tuntuu kuin kohtu olisi nostanut jonku suolen tai sisäelimen pieneen ahtaaseen tilaan. No, nämä krampit, kivut ja vaivathan kuuluvat raskauteen. Mukava, kun voi teidän kanssa jakaa näitä (y)

Mä olen laukaissut itselleni sänky pulman, tai oikeastaan mieheni tän aloitti. Itse olen sopinut että saadaan ystävältä pinnis vauvalle mutta nyt mies keksi että semmonen kehto olis kiva ensisängyksi ja nyt olen itsekin tutkinut erivaihtoehtoja. Eihän se kehto kauaa menis enkä halua sellasta lattia mallia, toisaalta voishan se olla vaikka olkkarissa se kehto niin mieskin sais jotain päättää:ROFLMAO: ja sit se pinnis makkariin. Onpas hankalaa näitä pyöritellä pikku päässä. Onko muilla pedit valmiina?

Meillä on pieni pinnis(saa myös kehdoksi) joka oli viimeks käytössä muistaakseni sen 4kk meidän sängyn vieressä ja siinä tulee tyttöki alkuun nukkuun. Tossa 4kk iässä tuli niin levottomat yöt, että siirsin pojan omaan huoneeseen isoon pinnikseen niin mahtu pyörimään yöllä eikä tarttenu heräillä koko ajan ite siihen liikkumiseen. Viereenki jäi nukkuun imetyksen myötä usein jos en jaksanu nostella/viedä sänkyyn, sitä taiski jatkua aika pitkälle. Mutta poika oli yli vuoden (ja on usein vieläki) niin huono nukkuja että jos oli vieressä niin jäi itelläki normaaliaki vähemmälle uni, vakituisesti ei voinu siinä pitää. Nyt ku alkanu helpottaan, ollu jopa 2 yötä täysin heräämättä, niin kohta on taas edessä öiden valvominen :eek::whistle:

@Daisy85 kiva kun on muitakin jolla hankinnat totaalisesti edessä.

Aika tosiaan kuluu ihan huomaamatta. Vaikka olemus antaakin välillä vinkkiä etenevistä viikoista.

Meillä on kyllä pakko nukuttaa vauvaa jossain muualla kun samassa sängyssä muuten en nuku yhtään. Oon tosi herkkäuninen ja herään pieninpäänkin inahdukseen ja tuhahdukseen. Herään kyllä varmastikkin vaikka oliskin samassa huoneessa eri sängyssä. Saa nähdä kuinka nopeasti siirretään omaan huoneeseen. Onhan nää yksilöitä tietty mut aiempien kanssa ollut kaikkien unien kannalta hyvä asia että on nukuttu omissa huoneissa.

Nää asiat jakaa mielipiteitä kauheesti mutta täytyy vaan jokaisen mennä niillä systeemeillä mitkä kokee perheelleen parhaaksi.

@Miina- tsempit tähän päivään. (y)Tulehan kertomaan mitä selvisi. Toivotaan parasta :love:

Minäkin oon hankkinut vasta muutamia vaatteita, pinnasänky odottelee paketissa kasaamista ja siihen ostin myös patjan, peiton ja tyynyn. Kaikki muu puuttuu vielå, varmaan tossa joskus rv 30+ hankin vaunut ja jonkinnäköisen sitterin. Vieläkin tulee välillä fiilis, että uskaltaako sitä oikeasti ostaa mitään..

Nukuttamisesta sen verran, että meillä minä ja mies nukutaan molemmat tosi sikeästi joten en missään nimessä uskaltaisi lasta laittaa samaan sänkyyn. Etenkin mies tuskin heräisi siihen vaikka kääntyisi vauvan päälle tai muuten töytäisisi häntä pahasti. Siksi pinnasänkyyn heti suoraan jotta itsekin uskallan nukkua enkä vaan valvoa vahtimassa koko yötä :)

Niinhän siinä kävi ettei vauva ole kasvanut kuin muutaman gramman ja lähdetään TAYSiin tutkimuksiin. Käyrä kaikista mitoista laskee ja osasta rajusti. Lääkäri puhui punktiosta ja lopulta sanoi että valviralta saa vielä keskeytysluvan.. :cry:siinä vaiheessa hämärty taju enkä muista paljoa, ilmeisesti soittavat aikaa pian.

Kromosomeja ei ole katsottu tai muutakaan perus ultran lisäksi vielä.

Voi @Miina- , tosi kurjaa ettei tullut hyviä uutisia vieläkään! Ihmettelen silti kyllä tuota mainintaa keskeytysluvasta, eikö ennemmin vauvaa yritettäisi jo pelastaa? Mikä vauvan painoarvio nyt on? Onhan olemassa vauvoja, jotka on jääneet henkiin näilläkin viikoilla. Muistelen että rv 24 syntyneistä iso osa saadaan jo pelastettua. Eri asia selviytymistodennäköisyyden kanssa sitten jos vauvalla on jokin hätänä siinä mielessä ettei olisi terve... Oliko teillä siihen mikään viitannut vai ongelma ollut "vain" se ettei vauva kasva tarpeeksi? Toivottavasti lääkärissä ei tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä ja ratkaisuja... Voi pientä ja voi teitä, hurjasti voimia kaiken epävarmuuden keskelle, toivottavasti vielä löytyy toivonkipinä että tuo saataisiin kuitenkin hoidettua.

@Miina- todella paljon voimia!

Olen hankkinut vauvalle paljon pieniä vaatteita (50-62cm). Lähinnä käytettynä ostin. Vaatteita on paljon, eikä varmasti ehditä kaikkia edes käyttää. Seuraavaksi katselen muutaman vaatteen seuraavaa kokoa ja sitten siirryn tarvikkeisiin. Kiirettä en pidä mutta ostan heti jos sattuu hyvä kohdalle. Äitiyspakkauskin pitäisi pian tulla vai onko joku saanut jo?

Meillä nukutaan omassa sängyssä alusta asti. Sänky oman sängyn viereen ensimmäiset kuukaudet. Olen tosi herkkäuninen mutta rauhoitun, jos saan yöllä nopeasti tarkistaa, että vauvalla kaikki hyvin.

Pakko sanoa muutama sana vielä tuosta missä vauvaa nukuttaa, ettei kukaan pelkää vieressä nukkumista turhaan... Ite huomasin olevani pienen vauvan kanssa luontevasti samassa sängyssä ja olin jotenkin just sopivan tietoinen vauvasta mutta nukuin hyvin. En itse asiassa osannut nukkua hyvin ilman vauvaa vieressä. Eikä tarvinnut ite herätä kunnolla yösyöttöjen takia. Ja vauvahan nukkui just sopivasti siinä kasvot kohti mun rintaa, vauvathan tarkoituksella liikkuu maidon perässä. Ite nukun muutenkin aina kyljelläni niin oli ihan superhelppo yöllä imettää vauvaa ja samalla nukkua itsekin. Nukuin pitkä tyynyni vatsaa vasten ja jalkojen välissä niin, että en päässyt kierähtämään vauvan päälle vaan käännyin selälleni jos en ollut kyljelläni. Vauva imi tissiä sen mitä tarvi ja päästi sitte irti ja nukku sitte siinä tissin vieressä. Mies nukkui enimmäkseen mun toisella puolella ja vauva toisella, mun ja pinnasängyn välissä niin ettei päässyt myöskään putoamaan. En itekään luota 100 % mieheen siinä että osaisi nukkua vauvan vieressä. Eri asia sitten kun vauva on esimerkiksi yli puolen vuoden ja osaa vähän paremmin itsekin varoa mut pikkuvauvan kans olisin varovaisempi. Riippuu varmaan miehestä. Mut faktahan se on että miehiltä puuttuu kaikki se fyysinen ja psyykkinen mikä äidillä on puolellaan, hormonit, imetys ym. herkistää äidin ihan ainutlaatuisella tavalla. Ja on tutkittu että imettävä vs. ei-imettävä äiti on eri tavalla herkkiä vauvan suhteen, imetys lisää herkkyyttä. Kai se on ollut luonnon tapa huolehtia asiasta. Ite luotan itteeni vauvan vieressä nukkujana varsinkin jos ja kun aion ehdottomasti pyrkiä täysimetykseen ja koen että mun vauvan kuuluu olla just siinä, niin lähellä että ehdin reagoida kaikkeen nopeasti. Vauvakin hyötyy siitä että äiti on koko ajan vieressä. Isommatkin lapset hyötyy siitä että saavat nukkua vanhemman vieressä. Ja on tutkittu että kätkytkuolemiakin on vähempi niillä vauvoilla jotka nukkuu vieressä. Joten ite yrittäisin pitää mielen avoinna ja tehdä sit vauvan synnyttyä niin ku parhaalta tuntuu :) Äidit ja vauvat sopii mainiosti nukkumaan myös vierekkäin :love: Ei kannata luovuttaa ennen ku kokeilee paitsi jos ei vaan ite halua. Mut kannattaa noita etujakin silti miettiä ja tosiaan sit vauvan synnyttyä kattoa tilanne uudestaan. Se on kuitenkin aika lyhyt se aika, jolloin vauva eniten tarvii äitiä viereen 24/7.

Voi @Miina- , tosi kurjaa ettei tullut hyviä uutisia vieläkään! Ihmettelen silti kyllä tuota mainintaa keskeytysluvasta, eikö ennemmin vauvaa yritettäisi jo pelastaa? Mikä vauvan painoarvio nyt on? Onhan olemassa vauvoja, jotka on jääneet henkiin näilläkin viikoilla. Muistelen että rv 24 syntyneistä iso osa saadaan jo pelastettua. Eri asia selviytymistodennäköisyyden kanssa sitten jos vauvalla on jokin hätänä siinä mielessä ettei olisi terve... Oliko teillä siihen mikään viitannut vai ongelma ollut "vain" se ettei vauva kasva tarpeeksi? Toivottavasti lääkärissä ei tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä ja ratkaisuja... Voi pientä ja voi teitä, hurjasti voimia kaiken epävarmuuden keskelle, toivottavasti vielä löytyy toivonkipinä että tuo saataisiin kuitenkin hoidettua.
Lääkäri taisi rivien välistä tarkoittaa että mikäli löytyy kromosomeista poikkeavaa niin keskeytyslupa on mahdollinen, toki jos syy istukassa tms. niin pyritään kerryttämään mahdollisimman paljon painoa jotta selviäisi tällä puolen ❤ 409g tuli arvioksi tänään.

Meillä on niin pieni makkari että pinnis tulee ihan kiinni sänkyyn "mun puolella". Ajattelin, että voisin laskea hieman sitä sängyn reunaa alemmas jolloin vauva nukkuisi ikään kuin vieressä mutta kuitenkin omassa sängyssään niin, etten minä pääse häntä satuttamaan. Ja uskon kyllä sen, että yleisesti ottaen äidillä on varmasti tietty vaisto ja pystyisikin nukkumaan vauva sängyssä mutta itse sekoilen välillä unissani niin uskomattomia juttuja joista ei aamulla käytännössä hajuakaan, että en vaan uskalla :( ja mies on tosiaan minuakin unissaan vahingossa muksinut kun välillä "sätkii" nukahdettuaan joten eieiei.

@tikkunekku90 tollanen "sivuvaunuhan" on varmaan paras vaihtoehto :) Vauva nukkuu siinäki tosi lähellä. Etkö sä muuten oota sun ekaa? En mäkään ekan kans uskaltanut, meidän esikoinen nukkui just noin, tai no, pinnis ilman laskettavaa sivulaitaa oli ihan kiinni meidän sängynpäädyssä pääpuolella, ja vasta sit ku tyttö oli vähän isompi niin uskalsin ottaa meidän viereen, joskus puolen vuoden jälkeen. Mut kakkosen synnyttyä halusin heti vauvan viereen, synnärilläkin siihen kannustettiin, ja huomasin et turhaan pelkäsin, olin hormonieni ansiosta tosi hyvin kärryillä siitä miten nukuttiin. Muistan esim. että oon kesken unieni lennosta napannut miehen käsivarresta kii ettei sen kyynerpää vain osu vauvaan :D Oon kuullu et joidenkin miehet osaa nukkuu vauvan vieressä mut omani nukkuu liian sikeästi ja oon vain todennut etten voi luottaa mieheeni niin se ei meillä nuku vastasyntyneen kans. Mut näin se menee, äitihän se imettää ja saa kaikki hormonien tuomat edut ja silloin sitä osaa ihan eri tavalla nukkua vauvan kans. En olis itsekään uskonu aiemmin :) Tollanen sivuvaunu josta laitettas laita alas tulis meillekin jos meidän pinniksestä sais laitaa yhtään minnekään laskettua mut viimeks pärjättiin normipinnikselläkin niin yritetään sitä nytkin eka... Toivottavasti meidän kolmas on samanlainen ku kakkonen ja nukkuu rauhallisesti mun vieressä :love:

@Miina- voi että, pidetään peukkuja et vauvalla ei ole hätää vaan istukassa syy. Jostain luin et istukkaan liittyvät ongelmat on merkittävimpiä ennenaikaisuuden riskitekijöitä, joten kyllähän sellasta sattuu, tosi kurja tietenki sitte jos omalle kohdalle :cry: Mut jos vaikka vauva joudutaan sit siirtämään masun ulkopuolelle ennenaikaisesti niin onneks, onneks, onneks Suomessa keskosten hoito on ihan superlaadukasta ja tosi pieniä saadaan pelastettua ja aiempaa vähemmillä ongelmilla! Mun hyvällä ystävällä on keskosena syntynyt tyttö, syntyi rv 25 raskausmyrkytyksen takia. En päältäpäin hoksais nyt että on keskonen vaan ihan nornaali touhukas lapsi on :)