Syyskuiset 2019

Äitiyspakkaus saapui tänään :) tosi kivoja noi vaatteet! Mietin vaa että toi haalari näyttää aika isolle et varmaan pitää ostaa itse joku pienempi, menee ehkä lopputalvesta syksyllä syntyville lapsille. Tai sit en vaan osaa arvioida :D

Mäki sain äp:n, en ole kyllä avannut vielä, että tuliko uusi pakkaus vai vanha. Se toppahaalari mebi muistaakseni aika isolle vauvalle, meillä käytettiin sitä vielä 1v:nä. Meillä on vauvalle 56 cm puku ja sitten nyt tälle meinasin ostaa sen kaukalopussin niin helpottaa pukemista

Mäki sain äp:n, en ole kyllä avannut vielä, että tuliko uusi pakkaus vai vanha. Se toppahaalari mebi muistaakseni aika isolle vauvalle, meillä käytettiin sitä vielä 1v:nä. Meillä on vauvalle 56 cm puku ja sitten nyt tälle meinasin ostaa sen kaukalopussin niin helpottaa pukemista
Joo toi näyttäis olevan 68-74 kokoinen. Mulla on yks sellanen kevyttoppahaalari koossa 56cm joka menee varmaan syksystä ja ehkä alkutalvesta lämpöpussin kanssa mut varmaan joku paksumpi haalari täytyy vielä hankkia sinne lopputalveen. Tosi huonosti osaan kyllä arvioida mitään mutta ehkä sitä tässä oppii ajan kanssa :)

Onks muille tullu jo pakkaukset? Katoin kelan sivuilta että 8.5. jälkeen on jaettu tätä 2019 mallia.

Me aiotaan ottaa kyllä äp mut sain vasta eilen neuvolasta sen lapun jolla sitä haetaan niin en ole vielä ehtinyt. Uus pakkaus oli musta ihana ja otan sen mielellään nytkin kun on tiedossa että on tyttö tulossa :)

Meidän kaks aiempaa on kasvaneet alussa niin nopeasti (kakkonen käytti kokoa 68 kakskuisena) että luulen että jos tääkin kasvaa edes lähes samalla mallilla niin äp haalari tulee käyttöön kevättalvella. Ostin sellaisen lämpöisen Newbien haalarin koossa 56 käytettäväksi heti vauvan synnyttyä ja sitte alesta parillakympillä pinkin Nordbjornin haalarin koossa 68 ja uskon et se menee sit alkutalven. Äp haalarit on olleet sen verran reiluja et ovat aiemmin vastanneet minusta enempi sitä 74 kuin 68 mut toisaalta pienillä se nyt ei niin haittaa jos se on vähän reilu vaunuillessa. Mut en jotenkin usko et meillä toi äp haalari tulee käyttöön enää sit vuoden päästä syksyllä. Toki riippuu vauvasta ja miten kasvaa mut aiemman kokemuksen perusteella arvelen noin.

Vaihdoin terveysasemaa kun joka tapauksessa ollaan muuttamassa toiselle paikkakunnalle kesän lopussa. Halusin päästä uuden neuvolan asiakkaaksi hyvissä ajoin ennen synnytyksen lähestymistä ja toisaalta edellisen neuvolan täti oli niin ikävä että mitä tahansa tilalle. No, uus neuvola ja uus " täti"siellä oli aivan huippu! Oli just sellainen motivoitunut, ei-liian-kauan-sitten valmistunut naisihminen, joka vieläpä otti todella vakavasti nuo ferritiinit ym. Mulla on nyt pari viikkoa ollut tympeitä rytmihäiriöitä, muljahtelua ja sykkeen nousua 80-120 ihan levossa, varsinkin työpäivän jälkeen, niin tää täti oli sitä mieltä että vois olla hyvä jäädä sairaslomalle loppuajaksi. Sanoin että olisin täysin valmis siihen kun työmatkat pitkiä, työ rasittaa selkää ja työasennot hankalia ison mahan (sf-mitta nyt yli sen ylärajan :eek:) takia. Selkä kipuilee ym. ja häiritsee nukkumistakin. Tää on alusta asti ollu vaivalloinen raskaus eikä sellasta leppoisaa vaihetta varmaan enää ees tuu. Sain maanantaille jo lääkäriajan, saa nähdä mitä se sit sanoo. Ois iso huojennus kun sais jäädä töistä pois, oon niin uupunut ison osan ajasta :unsure:

Painoa tullut ilmeisesti ihan sopivasti, nyt paino 63 kg ja alusta nousua yhteensä 6,5 kg. Viikot 23+4. Sama paino ollut kahdessa aiemmassa tässä kohtaa. Mut en tajua miks sf-mitta huitelee ihan pilvissä, ekassa raskaudessa se kulki vähän yli keskiarvoviivan, tokassa ylimmällä viivalla ja nyt se pomppas siitäkin yli. Huoh... Mikä lyllerö oon loppuraskaudessa, saa varmaan isäntä kuskata mua kottikärryillä ulkoilemaan jos sinne haluan :D Ja hirvittää et onko vauvasta tulossa jättiläinen... Edelliset kyllä olleet aivan keskivertoja, 3,4-3,6 kg ja 50 cm. No, neuvolan täti lohdutti että voidaan tehdä lähete polille vauvan koon arviointia varten jos asia loppuraskaudessa yhä mietityttää. Oli tosi ihana kun tää täti sanoi et mieluummin yritetään hoitaa äidin stressi ja huolenaiheet pois ja tutkia herkemmin ku olla tutkimatta. Oon niin kiitollinen että sain just tuon tätin :love:

@Lukka Kuulostaa kivalta neuvolatädiltä, tosi hyvä asenne. (y) Ja kiva toi saikku: mulla vasta tällä viikolla ylämäkeen puuskuttaessa tuli oikeasti hetki, kun ajattelin, että kääk, tätä vielä kolme kuukautta. Toimistorotalla on onneksi fyysisesti aika kevyet työpäivät, ja välillä teen etänä kotoa, jos liitoskivuista tai muista muljahteluista johtuen tuntuu, ettei jaksa pendelöidä konttorille.

@Miina- lle tsemppiä, toivotaan parasta!

Tsemppejä muillekin oloihin! Mulla on ollut töissä niin kiirettä ja sitten muuten vähän väsynyttä meininki, että oon lähinnä vaan lukenu teidän juttuja. Täällä on meno ollut sellasta aika tasasta, eikä tää maha vieläkään ole mitenkään mahdottoman iso: työpaikalla toiset bonganneet mahan (ja kauniisti onnitelleet) ja toisille pitäny vääntää rautalangasta, että äippäloma häämöttää. :)

Mielenkiintoisia noi nukkumiskeskustelut. Mulla on vasta viime viikkoina alkanut jotenkin oikeasti konkretisoitua ajatus, että saatetaan saada nyytti kotiin ja ”kaikki muuttuu”. Se alkoi varmaan siitä, kun rv24 tienoilla alkoi lukea pikkukeskosista, että nyt vois jo syntyä ja ehkä jopa selvitä - siinä kohtaa tuli sellanen Hui!-hetki. Äp:nkin sain tilattua vasta tällä viikolla ja aloitettua virallisen paperisodan Kelan kanssa. Pakko kyllä sanoa, että mua ärsyttää toi ”äitiysloma alkaa viimeistään 30 arkipäivää ennen la:aa”. En kestä tätä holhousyhteiskuntaa. Miksi ihmeessä siihen ei voi laittaa enemmän siirtovaraa? Mulla on ainakin nyt fiilis, että voisin hyvin olla elokuullekin vielä töissä, ja mieluummin olen vauvan kanssa äitiysvapaalla edes muutaman viikon pidempään sieltä vapaan loppupäästä kuin odotan himassa kuin tatti pahimmillaan 6 vkoa, että se syntyy. Ne äippäloman alun ”rentoudun ja hemmottelen itseäni” -hoidot yms aktiviteetit on kuitenkin parissa viikossa äkkiä kulutettu - ja rahat loppu.:cautious: Sitten taas, jos toisilla on raskaat olot, niin ehdottomasti saikulle/aiemmin äitiysvapaalle - itsensä rääkkäys jonkin protestanttisen työmoraalin nimissä ei ole mistään kotoisin. Mutta eikö tässä voisi antaa yksilölle vähän enemmän joustoa?

Joo mutta siis nukkumiseen palatakseni: pitää miettiä tota perhepetiä. Alunperin ajattelin, että pinnikseen meidän sängyn viereen ja voidaan sitten neidin unta siellä vahtia. Meillä on sen verran kapea vuode suhteessa omiin kokoihin, että nukutaan muutenkin kylki kyljessä, etten oikein tiedä, miten siihen vauva mahtuu väliin - katoin niitä unipesiäkin, ettei sellaset oikein meille mahdu. :LOL: Sitten vielä mä olen niin syvä nukkuja, etten oikein itteeni luota - ja sit taas jos hormonit tekee musta kevyen nukkujan, niin en tiedä, haluanko torpedoida joka yö uniani puolivalveilla vauvaa vahtien.:whistle: Ja sit myös poikaystävä on kevyt nukkuja ja sen unet häiriintyy muutenkin helposti, niin myöskään sen jaksamisen kannalta en haluaisi verissä päin sitä perhepetiajatusta edistää. Mutta joo, yövalvomiset lienee edessä joka tapauksessa, joten turha tätä varmaan on yrittää ylioptimoida. Pitää varmaan kattoa, mitkä on fiilikset, jos/kun ollaan oikeasti nyytin kanssa kotona.

Ai niin tavaroista ja vaatteista: yksi ihana kukkabody ja -kuolalappu hankittu, olin kuolannut niitä jo pidempään. :love: Muuten ei vielä mitään vaatteita, käytettynä ja kulut alhaalla pyrin näitä hankkimaan, mut varmaan myös mieluummin tarpeen mukaan kuin hirveä kasa heti alkuun, joita ei sitten tarvitse / vauva kasvaa niistä hujauksessa ulos. Ja muiden tarvikkeiden suhteen aloitin ”olennaisesta”: hoitopöydästä... :X3:

• Tykkää
Reactions: Lukka
Täälläkin odotellaan sormet syyhyten äp:sta saapuvaksi.

Tilasin itelleni lisää vaatteita että selviydyn kesästä.

Mulla on supistellut jo ennen puolta väliä jos yhtään liikkuu rivakammin tai ylämäkeen kipittää, pitää lyllertää hitaammin. Nyt alkaa selkä kipeytyä, enemmänkin yläselkä tuppaa olemaan tulessa. Ja alapäätä jomotti yks päivä. Voiko olla jo että sielä paikat tekee normaalia pehmenemistään hiljalleen. Tää oli kyllä lemmenleikkien jälkeen.

Kovasti yritän kyetä vielä kaikkeen, kontillaan kitken rikkaruohoja ja yritän olla ahkera. Enää muutana hassu viikko töitä sitten kesälomille.

En ole muistanut tänne kirjoittaa vielä kuulumisia :oops::notworthy:
Eli, aika tuli nopeesti ja käytiin tutkimuksissa eilen. Rakenteet jälleen ok, pikkuaivot oli pienehköt mutta lääkäri ei sanonut siitä mitään. Mitoissa ei ollut nyt jättöä enempää, siro kaikilta osin. Painoarvio yllättäen oli 495g joka oli jo käyrillä, mutta vatsanympäryksen mittaamisessa oli haasteita koneen asetusten vuoksi ja tämä mitta olisi muka kasvanut kolmessa päivässä kahden viikon edestä. En siis luota arvioon. Lapsivesipunktio tehtiin onnistuneesti ja trisomioiden tulokset tulee maanantaina, molekyylikaryotyypityksestä tulee tarkemmat tulokset parin viikon sisällä. Käytiin miehen kanssa antamassa verrannaisnäytteet ja multa otettiin lisäksi infektiokokeet (toksoplasma, parvo ym.). Käytiin varuiksi läpi miten edetään jos jotain löytyy, valviran osuus ym.. Lääkäri uskoo syyn olevan istukassa tai jossain muualla kuin kromosomeissa, helpottavana tietona myös että mitat jätättää tällä hetkellä enää 1-2 viikkoa :barefoot::love: eli parempia uutisia mutta jänniä aikoja eletään.

@Miina- toivotaan parasta! Outoa tuokin että eivät saa mittoja luotettavasti otettua, olen kuullut ennenkin näitä juttuja että mittoja on mittailtu ihan miten sattuu ja siten aiheutettu ihan turhaa pelkoa ja harmia. Luulisi, että teidänkin tapauksessa nuo mitat katsottaisiin tosi tarkkaan ja vaihtamalla vaikka laitetta jos joku vanha rötiskö ei toimi. Huomaan, että oikein itseeni suututtaa.

Noissa istukkaperäisissä ongelmissa; tietääkö kukaan pystytäänkö niitä edes ennen syntymää kovin tarkasti selvittämään? Vai täytyykö istukka ensin saada ulos ja tutkittavaksi? Monesti kun on kuullut sitäkin, että vasta syntymän jälkeen selvinnyt että istukka on ollut alusta saakka toimimaton ja että hyvä kun syntyi keskosena että saatiin vatsan ulkopuolelle hoitoon.

Kuulostaa @Miina- minunkin korvaan kuitenkin hyviltä uutisilta. Olishan se melkoista jos kaikki oliskin ollut turhaa pelkoa mutta toivotaan että näin kuitenkin on.

Kuinka luotettavia yleensäkään on nämä mittaukset, vaikka itellä kaikki oli ok niin onko sittenkään kun tuota taas miettii... ei vissiin auta kun odottaa teidän tapauksessa. Tsemppiä tulosten odotteluun. Piinaavia päiviä ja viikkoja.

@Veeja samaa mietin itsekin nt-ultrassa aluksi kun meillä oli vanhemman kätilön kanssa joku opiskelija/harjoittelija tekemässä mittauksia. Ei saanut ensin lasta oikeaan asentoon jolloin mittaustulos olisi luotettava ja lisäksi mittaili turvotusta kalvojen ulkopuolelta jolloin mitta oli noin 0,8mm enemmän kuin todellinen. Aloin itse jo siinä tilanteessa vähän tuskastua kun tajusin ettei tästä näin saada mitään luotettavaa tulosta mutta onneksi sitten vanhempi kätilö sanoikin, että hän tekee kaikki samat mittaukset uudestaan ja ne sitten kirjattiin lopulta ylös. Ymmärrän että harjoitella täytyy jne. ja meillä asia meni lopulta hyvin kun lopullisen mittauksen teki sitten kuitenkin kokenut kätilö. Mutta tiedän myös tapauksia joissa on harjoittelijan mittauksien perusteella saatu aikaan kova huoli ja stressi.

Oli nämä kyllä parhaat uutiset kahteen viikkoon! :love: Jännityksellä odottelen huomista.
Meille käytiin läpi toimimattoman istukan syitä ja niistä ymmärsin ettei varmaksi voi sanoa ennenkuin on syntynyt. Meillä virtauksen olleet kokoajan ok mutta voi olla että istukka on paikassa jossa ei ole ideaalinen verenkierto, tai napanuoran kiinnityskohta voi olla reunassa ym.
Mikäli huomenna tulee hyvät uutiset niin kasvuseurantaa jatketaan äitipolilla

• Tykkää
Reactions: Lukka
@Miina- oliko teillä seulonnoissa PAPP-A ja hCGb ihan normaalit? Me joudutaan kanssa tarkempaan kasvuseurantaan, koska hCG korjattu MoM oli 3,20, joka kuulemma saattaa kertoa istukan vääränlaisesta toiminnasta ja johtaa pienikasvuisuuteen.
Hcg oli hieman alhainen viikkoihin nähden mutta TAYSissa lääkäri katsoi ja totesi MoM -arvon olevan normaali. Onks teillä ollut kasvu tähän asti ok?

@Miina- No siis, me ollaan vasta viikolla 16+3, eli rakenneultra vielä edessä (jonka jälkeen TAYSiin seurantaan). :D Minä vaan huutelen täällä kun marraskuisten ryhmä on hiljennyt. :p Mutta NT-ultrassa oli päivän edellä, eli ainakaan silloin ei vielä kasvu jätättänyt. Meillä oli nuo molemmat arvot tosi huonot, 0.57 ja 3.20, mutta riskiluvut oli kuitenkin todella pieniä (Down 1:3300) ja ultrassa kaikki oli just niin kuin pitääkin. Mutta tosiaan kätilö sanoi tuon liian ison HCG:n takia joutuvan/pääsevän rakenneultran jälkeen tarkempaan kasvuseurantaan TAYSiin.

• Tykkää
Reactions: Miina-
Meinaako täällä kukaan reissailla kesällä? Junalla, lentokoneella, laivalla? Itse vielä tällä hetkellä uskon suoriutuvani reissusta suht ok mutta mikähän tilanne muutaman vkon päästä. Tässä mietin, että uskaltaako vielä varata viikonloppureissua...

Nyt tuntuu, että jollekin reissulle voisi lähteäkin mutta ehkä ei enää heinäkuun lopulla. Nyt alkukesästä siis :) lentämään en lähtis enää, mutta muut kulkuneuvot ok. Tosin tänään poljin pyörällä töihin ja takaisin ja pysähtymisen jälkeen supisteli noin puoli tuntia aika reilusti ja oli pakko käydä pitkälleen. Että en tiedä onko toi rasitus enää hyväksi vai ei. Tekis kyllä mieli liikkua edes jotenkin, mutta tuntuu että kävelystä ei tykkää selkä ja muuten ehkä syke nousee liikaa.

Meillä on kesäkuun lopussa yhdet juhlat noin 600 km päässä ja ollaan menossa. Omalla autolla ajellaan, pitää vain pysähtyä yhdeksi yöksi siihen välille yöksi. Se on samalla meidän kesälomareissu jonnekin kauemmas, en viitti yrittääkään enää sit myöhemmin, loppukesä kierrellään sit tän alueen kohteita. Nytkin ihmettelen miten mun selkä kestää ton matkustamisen...

Olin just eilen neuvolalääkärillä ja sain kaks viikkoa sairaslomaa (liitoskipujen ja supistelun takia) ja kontrolliajan heti sen loppuun jolloin katsotaan sit jatko. Eilenkin kun tuli käveltyä enempi ja neuvolalääkäri paineli kaikki kipukohdat ja teki vielä sisätutkimuksenkin niin koko loppuillan jomotti navasta lantioon ja syke oli jälleen illasta korkealla. Kroppa rasittuu nyt tosi herkästi. Sain lähetteen kaikkiin mahdollisiin labroihin, vihdoin joku tajuaa tsekata nyt sen ferritiininkin. Loistojuttu kun vaihdoin tuohon terveysasemaan jo nyt, siellä näkyy hommat sujuvan paremmin.

Pitää nyt yrittää kerätä tässä voimia, aika monta viikkoa ois lyllerrettävänä etiäpäin :D Rv 24+0 tänään! Tsemppiä kaikille omiin haasteisiin!

Hetki taas vierähtäny kun tänne kirjotellu.
Eilen oli ultra ja niin hyviä uutisia tälläkertaa. Istukka on 2cm päässä jo kohdunsuusta ja hematooma hävinnyt. Itku tuli illalla kun tajusin et 12 viikon helvetti ohi ja saan taas ruveta elämään normaalisti :cry::LOL::cry:
Sen kyl todella teen! Projekteja on vaikka muille jakaa....tapetointia, maalaamista, siivoomista, järkkäilyä ym ym. Sormet jo syyhyy hommiin :ROFLMAO: Yrittihän tuo lääkäri sanoa että pitää alotella rauhaksiin mutta kyllä tässä ollaan jo pötkötelty ihan tarpeeks. Toki tietenkin jaksamisen mukaan teen. (y) Ainiin, ja viikkojakin jo 25+3 :love:

@Wintersun kyllähän tuolla kuumeilupuolella tulee käytyä lähes joka päivä, koko uuden ketjunkin olen lukenut :D ei teitä vaan osaa jättää :love:

Me saatiin eilen puhelu TAYSin sikiötutkimusyksiköstä ja Pätkis on normaalit kromosomit omaava pieni poika!!!! :love::cry::barefoot: Tää itkun sekainen onnen määrä on ihan käsittämätön. Tänään ois ollut viimeinen mahdollinen keskeytyspäivä..
Molekyylikaryotyypitys tulee ens viikon loppuun mennessä, sitten soittavat uudelleen ja katsotaan jatko tulosten mukaan. Painoseurantaa ainakin jatketaan. Pian alkaa olla paino sitä luokkaa, että uskaltaa ajatella että saan hänet syliin ennemmin tai myöhemmin :love::barefoot:

@Wintersun kyllähän tuolla kuumeilupuolella tulee käytyä lähes joka päivä, koko uuden ketjunkin olen lukenut :D ei teitä vaan osaa jättää :love:

Me saatiin eilen puhelu TAYSin sikiötutkimusyksiköstä ja Pätkis on normaalit kromosomit omaava pieni poika!!!! :love::cry::barefoot: Tää itkun sekainen onnen määrä on ihan käsittämätön. Tänään ois ollut viimeinen mahdollinen keskeytyspäivä..
Molekyylikaryotyypitys tulee ens viikon loppuun mennessä, sitten soittavat uudelleen ja katsotaan jatko tulosten mukaan. Painoseurantaa ainakin jatketaan. Pian alkaa olla paino sitä luokkaa, että uskaltaa ajatella että saan hänet syliin ennemmin tai myöhemmin :love::barefoot:
Onnea hyvistä uutisista :love: kiva ettet ole meitä unohtanut :love: