Syy olla vaihtamatta vaippaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 6kk vauva ja ei ole ollut vähään aikaan tarvetta vaihtaa vaippaa öisin. On tosi pissainen vaippa aamulla, ainakin jos on yöllä syönyt, mutta ei ole vuotanut läpi ja vauvakin on tyytyväinen. Ei koskaan kakkaa öisin enää, joten voi pitää hyvin sen 10-12 h putkeen samaa vaippaa (Pampers 4-koko). Päivällä vaihdetaan tarpeen mukaan, usein aterian jälkeen. Eli menisköhän meillä keksimäärin 5 vaippaa vuorokaudessa.

Mutta kyllä kakkavaipat vaihdan aina heti, ihan sama vaikka olis hetki sitten vaihdettu puhdas uusi vaippa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ei kai mun vaipat tähän liity? Kuten kerroin niin äitini puhui nuorimmista lapsistaan, jotka syntyneet siis 92-95. Ja minä muistan sen vallan hyvin. Muistan paljon paljon muutakin sellaista juttua joita en ikipäivänä tekisi omilleni. Esim. jättäisi autoon ja menisi shoppailemaan jne. Vauva kun nukkuu niin ei se haittaa eikä sekään haittaa, viakka heräisi ja hetken itkisi siellä.

No voi luoja, etkä sä voinut vaihtaa niitä vaippoja? Tai muuten huolehtia sisaruksista?

Voi luoja joo mun syytänihän se onkin juu. :D 13 vuotiaan siis.

Ja kyllä minä aika paljon vaihdoinkin niitä vaippoja, mutta koska asuin isälläni niin olin äitini luona vain joka toinen viikonloppu. Mutta tosiaan hoidin kyllä paljon ja siitä syystä muistan tosi paljon myös äitini menettelytapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
No ei meilläkään mene kuin kolme vaippaa päivässä. Toki kakat vaihdan heti...

Ehkä toiset lapset pissaa enemmän kuin toiset...

Tai ehkä toiset äidit ajattelevat lapsen mukavuutta enemmän kuin toiset?

No mun lapsi juo hädin tuskin nimeksikään. Että ei se voi pissiäkään samalla lailla kuin nuo maitopulloja vetelevät lapset...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Siis vaihdatteko te vaipan heti, kun siihen yhdet pissat tulee?
Onhan se vauva yönkin yhdellä vaipalla, miksi päivällä pitäisi vaihtaa joka pissan jälkeen?

no en joka pissan jälkeen mutta parin-kolmen tunnin välein, ennen ulkoilua ja ennen päikkäreitä. kyllä niitä n.6-7 menee päivässä

kertakäyttövaipat on nykyään niin hyviä, että kolme pissivaipan vaihtoa vuorokaudessa riittää hyvin. meillä kakkavaippa vaihetaan tarvittaessa. lapsi on harvoin kakkaava.

Onhan se vauva yönkin yhdellä vaipalla, miksi päivällä pitäisi vaihtaa joka pissan jälkeen?

Tätä tuumin minäkin. Siis jos vaippa-alue on terve ja lapsi tyytyväinen, niin miksi hötkyillä?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No voi luoja, etkä sä voinut vaihtaa niitä vaippoja? Tai muuten huolehtia sisaruksista?

Oliko tää nyt ihan loppuun asti mietitty...? Lapsen tehtävänä ei ole huolehtia sisaruksistaan, se tehtävä kuuluu vanhemmille.

Vaippa-asiasta: jotkut kuulemma vievät lapsensa päiväkotiin ääriään myöten täynnä olevassa yövaipassa :x . Ei sen vertaa viitsi aamulla tehdä, että vaihtaisi muksulle vaipan... :/

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Tätä tuumin minäkin. Siis jos vaippa-alue on terve ja lapsi tyytyväinen, niin miksi hötkyillä?

Nimenomaan!

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
kertakäyttövaipat on nykyään niin hyviä, että kolme pissivaipan vaihtoa vuorokaudessa riittää hyvin. meillä kakkavaippa vaihetaan tarvittaessa. lapsi on harvoin kakkaava.

Niin mitä paremmiksi ne tulee niin sitä enemmän saa pienet peput hautua siellä pissavaipassa. Vanhemmille kätevää ja lapset kärsii pepussaan ne. Ei se sitä tarkoita, että vaikka on imukykyä ettei vaippaa tarvi vaihtaa.

En vaihda joka pissan jälkeen, mutta tosiaan siis noin 2-3h välein ja ennen ulkoiluja, päikkäreitä jne. En ole laskenut montako menee päivässä.

Meillä ei oo vaihdettu vaippaa yöllä ku ihan pieneltä vauvala. Vaippoja päivässä menee 3 tai 4 ja kakkavaipat päälle 1-2 tai ei ehkä yhtään. Lapsi siis vuoden ja jos tarvetta on vaihtaa enemmän silloin vaihdetaan..

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Ihanaa kun täällä käännetään ihan mikä tahansa asia aina ap:n syyksi :laugh: "Mikset vaihtanut vaippoja, voi luoja!"

Voi luoja kun täällä on yksinkertaista porukkaa.

Joo mua alko naurattaa toi sama. Aivan kuin minä olisin ne lapset tehnyt ja minun vastuullani olisi ollut heidän vaipanvaihtonsa.

Sitäpaitsi monet jutut ovat sellaisia, että ne ei vaivanneet minua silloin (tosin toi vaippajuttu vaivasi) mutta jälkikäteen aikuisena kun muistan miten äitini toimi niin tiedän, että en ikinä voisi itse tehdä samoin. Mutta esimerkiksi tuo vauvan jättäminen autoon nukkuvana oli minusta ihan ok koska äitini oli aina tehnyt niin. En inä 13 vuotiaana osannut miettiä sen jutun vaaroja ja kaikkia puolia. Mutta enpä kyllä omille lapsilleni moista tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Ihanaa kun täällä käännetään ihan mikä tahansa asia aina ap:n syyksi :laugh: "Mikset vaihtanut vaippoja, voi luoja!"

Voi luoja kun täällä on yksinkertaista porukkaa.

Joo mua alko naurattaa toi sama. Aivan kuin minä olisin ne lapset tehnyt ja minun vastuullani olisi ollut heidän vaipanvaihtonsa.

Sitäpaitsi monet jutut ovat sellaisia, että ne ei vaivanneet minua silloin (tosin toi vaippajuttu vaivasi) mutta jälkikäteen aikuisena kun muistan miten äitini toimi niin tiedän, että en ikinä voisi itse tehdä samoin. Mutta esimerkiksi tuo vauvan jättäminen autoon nukkuvana oli minusta ihan ok koska äitini oli aina tehnyt niin. En inä 13 vuotiaana osannut miettiä sen jutun vaaroja ja kaikkia puolia. Mutta enpä kyllä omille lapsilleni moista tekisi.

Niinpä, harvapa lapsena oman äitinsä toimia kyseenalaistaa.
Eikä varsinkaan tarvitse aikuisen touhuista vastuuta kantaa, saati niistä mitään ymmärtää.

Joo mua alko naurattaa toi sama. Aivan kuin minä olisin ne lapset tehnyt ja minun vastuullani olisi ollut heidän vaipanvaihtonsa..

No missään ei käynyt ilmi sinun olleen silloin 13-vuotias. Ihan hyvin olisit voinut olla 20v ja olisit voinut tehdä ilmoituksen vaikka lastensuojeluun. En tarkoittanut, että syy olisi sinun. Ajattelin vain, että jos huomaa jotain epäkohtia niin kai niihin silloin voisi perheessä puuttua, mutta tietenkään lapsi ei ole vastuussa vanhemmistaan tai pikkusisaruksista.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

Niin mitä paremmiksi ne tulee niin sitä enemmän saa pienet peput hautua siellä pissavaipassa. Vanhemmille kätevää ja lapset kärsii pepussaan ne. Ei se sitä tarkoita, että vaikka on imukykyä ettei vaippaa tarvi vaihtaa.

En vaihda joka pissan jälkeen, mutta tosiaan siis noin 2-3h välein ja ennen ulkoiluja, päikkäreitä jne. En ole laskenut montako menee päivässä.

Kyllä se vauvan pylly kuule hautuu enemmän siellä kestovaippahihhulimammojen kestovaipoissa kun imukykyisissä kertisvaipoissa. Kestovaipathan on aina yltä päältä kusessa. Testasin niitä, vaan en tee sitä toiste. Niin oli kostea iho vauvalla aina.

Eipä tosiaan tarvi ihmetellä miksei lapsi reagoi märkiin vaippoihin ja tule ollenkaan vaipattomaksi...

Mä vaihdoin jokaisen pissan jälkeen, kun lapsi oli n. 9kk ikäinen. Joskus vaippoja meni 10 vuorokaudessa, joskus vähemmän. Kun lapsi oli 1v 4kk, pärjättiin jo 3:lla vaipalla ja lapsen ollessa 1v 8kk hän oli päiväkuiva vallan.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Kyllä se vauvan pylly kuule hautuu enemmän siellä kestovaippahihhulimammojen kestovaipoissa kun imukykyisissä kertisvaipoissa. Kestovaipathan on aina yltä päältä kusessa. Testasin niitä, vaan en tee sitä toiste. Niin oli kostea iho vauvalla aina.
Kestovaippoja on hyvin erilaisia. On myös sellaisia, joissa pintä vaikuttaa aivan kuivalle, vaikka koko vaippa olisi litimärkä. Joutuu nenän laittaan vaippaan, jos ei painosta huomaa, onko pissaa vai ei.

Mä olen vähän laiskistunut vaipan vaihtojen suhteen jos tuo 1,5v vaikka alkaisi paremmin tajuta miten mukavaa olisi päästää pottaankin taas välillä. Kyllä niitä silti menee n.3 päivässä + kakkavaipat 1-2kpl vaihdan heti. Kivittäkää ****

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:

Ihanko yhtä testasit ja tulit siihen tulokseen? :laugh:

Yhteistyössä