Sytostaattihoito

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen saanut! Voit kysyä täällä!
Kuinka tarkkaan sulle selitettiin ko. lääkkeeseen liittyvät haittavaikutukset jne.? Onko sillä vaikutusta hedelmällisyyteen jälkeenpäin? Kuka sulle pisti sen, kotona vai jossain muualla? Lähtikö sulla esim hiukset vai pysykö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen saanut! Voit kysyä täällä!
Kuinka tarkkaan sulle selitettiin ko. lääkkeeseen liittyvät haittavaikutukset jne.? Onko sillä vaikutusta hedelmällisyyteen jälkeenpäin? Kuka sulle pisti sen, kotona vai jossain muualla? Lähtikö sulla esim hiukset vai pysykö?
Vaikuttaa hedelmällisyyteen,ystäväni mies oli hoidoissa ja lapsia eivät saa enää tuon yhden jälkeen kuin kun miehellä ei sperma "toimi" enää.tai korjaan etten muuten tiedä onko erihoitoja mutta jotain sytoa sai mistä kävi noin.
 
vieras
Sytostaatteja on monenlaisia!Sytostaatit laitetaan suoneen aina tiputuksessa sairaalassa, tiputus kestää noin pari tuntia ja siinä saa myös pahoinvointilääkkeen! Bussilla kuljin matkat edestakaisin. Kyllä hoitajat kertovat etukäteen mitä haittavaikutuksia ko. sytostaatista tulee. Paikkaan voi myös käydä tutustumassa etukäteen. Mulla oli vaikutusta hedelmällisyyteen, ei olisi enää onnistunut raskaus (olin 33v) Mulla lähti myös hiukset silloin.
Infektioita tulee välttää, eli sairaita ihmisiä! Puhuminen helpottaa oloa ja koeta jaksaa miehen kanssa. Apua saa myös psyykkisiin paineisiin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sytostaatteja on monenlaisia!Sytostaatit laitetaan suoneen aina tiputuksessa sairaalassa, tiputus kestää noin pari tuntia ja siinä saa myös pahoinvointilääkkeen! Bussilla kuljin matkat edestakaisin. Kyllä hoitajat kertovat etukäteen mitä haittavaikutuksia ko. sytostaatista tulee. Paikkaan voi myös käydä tutustumassa etukäteen. Mulla oli vaikutusta hedelmällisyyteen, ei olisi enää onnistunut raskaus (olin 33v) Mulla lähti myös hiukset silloin.
Infektioita tulee välttää, eli sairaita ihmisiä! Puhuminen helpottaa oloa ja koeta jaksaa miehen kanssa. Apua saa myös psyykkisiin paineisiin!
 
Voinn sanoa, että meillä kävi aika huono tsäkä lääkärin suhteen :headwall:
Olin nimittäin viimeisilläni raskaana ku miehelle määrättiin sytostaattipiikit. Lääkäri varmaan huomas että olen raskaan akoska mainittiki jotain perheenlisäyksestä. Kysyki multa, että pistänkö mää ne lääkkeet miehelle? No voinhan mää pistää jos se vaan onnistuu. Osaan kyll pistää ei se siitä kii ollu. Hoitajaki sitte vielä nevo sanallisesti sitä pistämistä. Haettiin piikit apteekista kotiin ja kaks ekaa piikkiä laitoinki. Siis yks piikki/viikko. Sitte mua kuitenki jotenki huoletti ja aloin lukee NETISTÄ tuosta trexanista. Ni luki, että raskaana oleva henkilö ei missään nimessä saa olla missään tekemisissä sytostaattien kanssa :eek: Voitte kuvitella, että hyppäs sydän kurkkuun.
Että tällanen lääkäri. Me sitte vietin ne kaikki ampullin TK:hon jossa mies on käyny piikillä.
Miehellä ei ole syöpää, vaan saa vaikeaan crohntautiin noita lääkeitä. Ei lähteny tukka päästä, vaikka periaatteessa se olis ollu mahollista. Tosi hyvin muutenki kestäny sen elimistö. Piikkipäivänä on illalla vähä kuvottava olo ja väsyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Anteeksi tunkeiluvuuteni, mutta ehkä ennen niitä hoitoja olisi sitten hyvä aika pistää spermaa lapsettomuusklinikan pakastimeen säilöön... mahdollista myöhempää käyttöä varten...

Tää alakaa oleen myöhästä ku hoito on alotettu huhtikuussa
:|
 
Helekutti
Niitä on niin monenlaisia sytostaattihoitoja. Tälläkin hetkellä pari tuttavaa taistelee syövän kanssa ja yhdellä sytostaattihoito Colitis Ulcerosaan. Kaikki voivat todella huonosti, tukka ei ole lähtenyt keneltäkään.

Tuota Trexania näytettäs just käytettävän Colitis Ulcerosaan
 
Mikko
Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen saanut! Voit kysyä täällä!
Kuinka tarkkaan sulle selitettiin ko. lääkkeeseen liittyvät haittavaikutukset jne.? Onko sillä vaikutusta hedelmällisyyteen jälkeenpäin? Kuka sulle pisti sen, kotona vai jossain muualla? Lähtikö sulla esim hiukset vai pysykö?
juu on miullekki annettu sytostaatti hoitoa . ja sillon jo lekurit selitti hyvin tarkkaan ett se saattaa vaikuttaa hedelmällisyyteen,mutt muut aittavaikutuskset onki vähä hämärän peitossa ku hoidosta on kuitenki aikaa jo 18 vuotta..hiukset nyt ainaki lähti sitte tuli outoja hajuhalluja.
 
Mulla menossa hoito,jossa syön joka päivä 4tbl per päivä sekä kerran viikossa pistos :( Tukka ei ole lähtenyt vielä,mutta hoito vasta alussa joten eiköhän se tuosta ala lähteen...nivelkivut ihan hirvittävät...ja muutenkin aika alavireinen olo!
Mieheni sai kymmenen vuotta sitten hoidon,mikä kesti vuoden ja kynnet irtoili ja tukka lähti...mutta meillä kolme lasta tuon hoidon jälkeenkin!Yhteensä viisi!
 
Niitä sytostaattejahan on tosiaan erilaisia. Mulle ne ekalla kerralla annettiin ihan päiväkäynnin aikana, kesti muutaman tunnin. Tokalla kerralla tiputukset kesti 6 päivää ja tiputukset aamuin illoin.

Aika omituinen lääkäri, kun ei huomioinut sun raskautta! Tästä aloituksesta on jo aikaa, mutta olisi kiva kuulla mikä on tilanne nykyään niin miehen kuin lapsen kohdalla.
 
m


Mun lapsen lääkäri kertoi meille, että he oli opiskeluaikoina ja nuorina lääkäreinä 70-luvulla mm annostelleet ja antaneet sytostaatteja, vaikka olivat raskaana jne. Meillä kun oli puhetta eräästä lääkkeestä joka mun olis pitänyt antaa omalle lapselleni, ja siinä samanlaiset varoitukset kuin sytostaateissa raskauden suhteen, ja olin silloin raskaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla menossa hoito,jossa syön joka päivä 4tbl per päivä sekä kerran viikossa pistos :( Tukka ei ole lähtenyt vielä,mutta hoito vasta alussa joten eiköhän se tuosta ala lähteen...nivelkivut ihan hirvittävät...ja muutenkin aika alavireinen olo!
Mieheni sai kymmenen vuotta sitten hoidon,mikä kesti vuoden ja kynnet irtoili ja tukka lähti...mutta meillä kolme lasta tuon hoidon jälkeenkin!Yhteensä viisi!

Halaus.
Onko sinulla syöpää? Jos niin sopiiko kysyä,mikä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla menossa hoito,jossa syön joka päivä 4tbl per päivä sekä kerran viikossa pistos :( Tukka ei ole lähtenyt vielä,mutta hoito vasta alussa joten eiköhän se tuosta ala lähteen...nivelkivut ihan hirvittävät...ja muutenkin aika alavireinen olo!
Mieheni sai kymmenen vuotta sitten hoidon,mikä kesti vuoden ja kynnet irtoili ja tukka lähti...mutta meillä kolme lasta tuon hoidon jälkeenkin!Yhteensä viisi!

Halaus.
Onko sinulla syöpää? Jos niin sopiiko kysyä,mikä?


Arka paikka edelleen! :'( Mutten jaksa tuntemattomille avautua!
Haluis vaan unohtaa koko asian ja jatkaa...jos ymmärrät!Ei siis pahalla todellakaan!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla menossa hoito,jossa syön joka päivä 4tbl per päivä sekä kerran viikossa pistos :( Tukka ei ole lähtenyt vielä,mutta hoito vasta alussa joten eiköhän se tuosta ala lähteen...nivelkivut ihan hirvittävät...ja muutenkin aika alavireinen olo!
Mieheni sai kymmenen vuotta sitten hoidon,mikä kesti vuoden ja kynnet irtoili ja tukka lähti...mutta meillä kolme lasta tuon hoidon jälkeenkin!Yhteensä viisi!

Halaus.
Onko sinulla syöpää? Jos niin sopiiko kysyä,mikä?


Arka paikka edelleen! :'( Mutten jaksa tuntemattomille avautua!
Haluis vaan unohtaa koko asian ja jatkaa...jos ymmärrät!Ei siis pahalla todellakaan!
Tsemppiä kuitenkin :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Mulla menossa hoito,jossa syön joka päivä 4tbl per päivä sekä kerran viikossa pistos :( Tukka ei ole lähtenyt vielä,mutta hoito vasta alussa joten eiköhän se tuosta ala lähteen...nivelkivut ihan hirvittävät...ja muutenkin aika alavireinen olo!
Mieheni sai kymmenen vuotta sitten hoidon,mikä kesti vuoden ja kynnet irtoili ja tukka lähti...mutta meillä kolme lasta tuon hoidon jälkeenkin!Yhteensä viisi!

Halaus.
Onko sinulla syöpää? Jos niin sopiiko kysyä,mikä?


Arka paikka edelleen! :'( Mutten jaksa tuntemattomille avautua!
Haluis vaan unohtaa koko asian ja jatkaa...jos ymmärrät!Ei siis pahalla todellakaan!
Tsemppiä kuitenkin :hug:

Kiitos!Onhan tää vähän rankkaa,kun joutuu aktiivisena ihmisenä sen tosiasian eteen ettei vaan jaksa!
:( ei jaksa siivota ei jaksa oikeen mitään! :'( Sitten vielä,että parantuis niin on pakko vetää tota myrkkyä!!!Motivaatiota tässä kaipaa,onneksi lapset antaa sitä! =)
 
Sh työissä Syöpätaudeilla
Hei ajauduin tälle keskustelupalstalle tehdessäni alustusta sytostaattihoitojen vaikutuksista hedelmällisyyteen.

Ilmeisesti sytostaattihoidot askarruttavat antasin vinkisi keskustella Hedelmällisyyteen liittyvistä asioista polikliniikkalla käydessä, saat parhaiten paikkaansapitävää tietoa! Vaikka hoitajat vaikuttavat kiireisiltä kannattaa heille kertoa avoimesti omista tarpeista tyylillä " Haluaisin keskustella lisää siitä ja siitä tai tarvitsen lisää tietoa ...." Suorat toiveet toimivat parhaiten ja meille hoitajille ne on helpointa rekisteröidä:)

Nykyään pitäisi olla automaationa miehillä siittiöiden pakastaminen ennen hoitojen aloittamista. Kaikissa Yliopistollisissa sairaaloissa ko asia on aivan rutiinia. Sytostaatit ovat solun toimintaan vaikuttavia aineita mutta jokainen sytostaatti vaikuttaa hieman eritavalla esimerksi solun elämänkierron erivaiheissa joten sen vakutukset elimistöönkiin voivat vaihdella suuresti. Naisilla kuukautisten poisjääminen hoitojen ajna ja joskus myös pysyvästikkin on tavanomainen oire sytostaatteja saavilla naisilla mutta tämäkin riippuu saatavasta aineesta, potilaan iästä jne jne...

Toivottavasti saatte ohjeita ja neuvoja mieltä askarruttaviin kysymyksiinne omilta hoitajiltanne ja lääkäreiltänne.

Kovasti voimia kaikille hoidoissa käyville ja heidän oamisilleen!
 
nainen too
Alkuperäinen kirjoittaja nainen :
voiko joku kertoa onko hoito vaikkuttanut teillä kuukautisiin mulla ei hoitojen jälkeee ole ollt kuukautisia
Minulla loppui kuukautiset heti ensimmäisen sytostaattitiputuksen jälkeen. Tammikuun lopussa sain viimeiset sytot ja kuukautiset ei ole alkaneet.
 
Mun poika saa Trexania reumaan, pieniä annoksia. Pieninä annoksina tällä lääkkeellä ei ole vaikutuksia hedelmällisyyteen, mutta raskaana olevan ei pitäisi lääkettä käsitellä, nimittäin lääke haihtuu eli hengityksen kautta saatat saada osan ainetta sinäkin.
 
Milja
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Aika omituinen lääkäri, kun ei huomioinut sun raskautta! Tästä aloituksesta on jo aikaa, mutta olisi kiva kuulla mikä on tilanne nykyään niin miehen kuin lapsen kohdalla.

Tilanne on nyt ihan hyvä. Myrkyt vaikuttaa, sen näin konkreettisesti viimeviikolla kun olin mukana tähystyksessä. Pistokset jatkuu edelleen, minä pistän ne taas kotona. Tiiä häntä sitten kuinka kauan.
Miehen vointiki on pysyny ennallaan, eli pistospäivänä lievaa pahoinvointia, muttei mitään muuta, vaikka annokset ei oo pienimpiä mahollisia.
Vauva on tietenkin aivan maailman ihanin, terve ja kunnossa.
 

Yhteistyössä