Sytolyysi — hapan emätinerite

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen..

Vieras
Nyt mua rupesi kiinnostamaan, onko muilla kokemuksia moisesta. Sain tänään papa-seulonnan tuloksen. Papa-luokka oli 1, eikä muuta mainittavaa, paitsi että oli sytolyysia eli emätinerite oli hapanta.
Googlettelin sitä ja sain selville että sytolyysi ei ole mitenkään vaarallista, mutta voi aiheuttaa oireina esim. runsasta emätineritettä, emättimen ulkosuun ja ulkosynnyttimien kirvelyä ja kutinaa, ja jopa yhdyntäkipuja. Ja että oireet voivat pahentua monesti vähän ennen kuukautisia.

Mulla on näitä nimenomaisia oireita ollut jo usean vuoden ajan. On tuntunut siltä että valkovuoto polttelisi mm.emättimen suulla ja ollut yhdyntäkipuja. Monesti olen itseäni hoitanut hiivalääkkeillä. Siis niin että lääkäri on lääkkeitä määrännyt, vaikkei mikroskooppinäytteessä ole juuri hiivasoluja näkynyt. vaan siksi koska on ollut paljon valkovuotoa. Olenkin aina ihmetellyt, miksei hiivatulehdukseni oireisiin ikinä ole kuulunut kuin valkovuoto ja kirvely/polttelu. Eivätkä lääkkeet ole erityisemmin auttaneet. Vestibuliittikin minulla todettiin(emättimen eteisen tulehdus). sitä hoidettiin huonolla menestyksellä eri keinoin parisen vuotta, kunnes tulehtunut limakalvoalue lopulta leikattiin. varmasti tuo hapan erite ärsytti sitä entisestään.

Täytyykin todella ottaa asia puheeksi enskerralla kun gynellä käyn. En vaan malta odottaa sitä käyntiä. siksi tässä utelenkin, onko muilla ollut sytolyysia tai muuten samankaltaisia oireita? Tai yleensä mielipiteitä asiasta. Ja mikä siihen vois auttaa/helpottaa? jossain mainittiin ruokasooda.

Tää on nyt ihan arvaus, mut miten olis apteekista saatavat maitohappobakteerit (esim gynolactista tykkään ite kun se ei sotke yhtään eikä valu yöllä pois), niidenhän on tarkoitus tasapainottaa emättimen ph:ta?

Itse itseäni korjaten arvaamalla lisää... sytolyysi lieneekin maitohappobakteerien liikakasvua emättimessä, joten ehkä ei kannata laittaa sinne niitä lisää vaikka niiden sanotaankin "tasapainottavan pH:n", oikeasti ne taitaa nimenomaan laskea sitä.

Niinhän se taitaa olla, kuin siiruli mainitsit. Onkohan nyt näin että itse olen vielä tilannetta pahentanut: olen muutaman vuoden syönyt karpalopillereitä virtsateiden hyvinvointiin. En ole uskaltanut lopettaa niiden syömistä, kun ennen niiden aloittamista kärsin virtsatietulehduksista. Sen jälkeen en kertaakaan. (tai joskus pieniä oireita ollut , muttei ikinä testeissä löytynyt mitään). Samoin olen myös suun kautta ottanut maitohappobakteereita herkkään vatsaan.
Oliskohan noilla mitään tekemistä emättimen happamuuden kanssa. voi jee!

Olipa onni, että luin tämän juuri ennen kuin olen papaan taas menossa. Aikaisemmissakin tuloksissani on lukenut, että sytolyysiä ja luokka 1. Itsekin kärsin nyt entistä enemmän pienistä haavaumista ja kuivuuden tunteesta alakerrassa. Olen hoitanut itseäni hiivalääkkeillä ja maitohappokapseleilla. Mutta eipä ole kukaan tulokset luettuaan puuttunut tuohon seikkaan. Nyt kysyttävä suoraan lääkäriltä asiasta.

Netistä löysin tuon ruokasoodaohjeen:
http://www.medisiinari.net/hoitoohjeet/sytolyyttisenvaginoosinhoitoohje.html

Onko kukaan oikeasti saanut tällaisia papa-tuloksia? Tuloksethan on yleensä sellaisia "luokka II" eikä mitään selityksiä tai ohjeita perässä...

Joo. saman löysin minäkin. Myös tällaisen:
http://www.helistin.fi/?cid=9711970&page=7905050&qid=9213816

Ennen tosiaan oon tuloksen saanut puhelimitse, tyyliin: papa oli ok.
Mutta nyt oli kyseessä joukkoseulonta. Eli tuli kaikki tarvittava paperilla kotiin. Tosin hyvä kun tuloksessa kesti 2kk.
Onko sulla siiruli jotain ajatusta noiden karpalovalmisteiden yhteydestä? ehkä olisi aika uskaltaa jättää ne vähemmälle.
Ihme että sytolyysista ei ikinä ollut puhe naistenklinikalla, kun sielä kävin vestibuliitin takia. Muistaakseni silloin valitin että valkovuoto tuntuu jotenkin polttelevan kipupisteitä ja suuaukkoa entisestään. Samoin oli tuon"hiivan"kanssa, kun ei näytteessä juuri hiivasoluja näkynyt. Eikä muita oireita ollut.
Harmi kun en pääse gynelle vielä aikoihin.

Itselläkin samaanlaisia oireita ja hiivana sitä olen hoitanut, mikä ei auttanut asiaa. Sitten satuin lukemaan tämän ketjun ja netistä jotain etsin asiasta, ja aloin miettimään voisiko itselläni oireet viitata sytolyysiin, epäspesifi tulehdus ei ainakaan ole, ei ole pahanhajuista vuotoa...Valkovuoto on litkumaista ja maitomaista, ulkosynnyttimiä on kirvellyt, varsinkin emättimen suulta, kirvely tosin on hävinnyt lähes kokonaan monen kuukauden rasvailun jälkeen (ceridal). Kuitenkin emättimessä epämukava fiilis, välillä lievempi ja välillä pahempi. Itse asiassa kun aloin miettimään, kuukautisten aikana tuo epämukava fiilis pahenee, nyt on taas helpompi...Liittyykö muuten heikko yleiskunto tähän vaivaan? Mietin tässä kun iski paha flunssa tässä syksyllä, niin myös oireet paheni, kirvelyä lukuunottamatta.

Pitäis kai gynellä käydä varmistamassa? ei kai tässä muutenkaan uskalla odottaa, meniskö itsestään ohi...Viime papassa ei terkkarin mukaan ollut mitään, kyselin puhelimitse. En nyt muista oliko tällaisia oireita viime papan oton aikaan. Ja onko tuo ruokasoodajuttu ainoa hoitokeino, kuulostaa vain vähän hankalalta ja epämukavalta.

Luin juuri äsken Papan tulokset ja siellä mainittiin tuo ja juoksin koneelle googlaamaan. Pelästyin ensin, että mikä keleen sytolyysi! =) Ei minulla ole mitään oireita ollut... Tiedä sitten mitä teen tuon kanssa =)

Sytolyysi
Sytolyysi on tärkeä erotusdiagnostinen löydös, joka diagnosoidaan helposti fluornatiivin tai Papan avulla. Se on normaali tila, jossa puhdas sauvabakteerifloora ja hapan emätinerite hajoittavat glykogeenipitoisia levyepiteelin keskikerrossoluja aiheuttaen runsasta valkovuotoa. Tässä yhteydessä voi olla lievää kutinaa ja kirvelyä. Sytolyysiä hoidetaan usein virheellisesti sieni-infektiona. Sytolyysin ollessa niin voimakas, että se aiheuttaa vaivaa, voidaan hoitona käyttää paikallisia estrogeenivalmisteita, jotka kypsyttävät vaginan levyepiteelisolut resistenteiksi lactobasilleille. Tärkeää on informoida potilasta tilan harmittomuudesta.

Minulla myös todettiin papa-seulonnassa sytolyysi. Ja kärsin juuri samoista asioista kuin ketjun aloittaja: runsasta valkovuotoa, kutinaa ja varsinkin nykyään yhdyntäkipuja! Seksistä ei meinaa tulla yhtään mitään, koska kivut ovat niin kovat jopa jo "eka kerran" jälkeen, eli haavaumat limakalvoissa (ei auta mitkään liukkarit). Luulen, että yhdyntäkivut lisääntyneet pillereiden aloittamisen myötä.
Onko kenelläkään muita ohjeita (olen itsekin lukenut tuosta sooda-asiasta) mitä syödä/tehdä, jotta sytolyysi ehkä poistuisi tai ei olisi niin "vahvaa" ja auttaisi yhdyntäkipuihin?

On kirvelyä ja runsasta valkovuotoa, papassa todettiin sytolyysi :/ Gyne sanoi hoidoiksi ruokasoodajutskan/ja ovestinin? Mietin että kun tossa jossain luki että sitä ovestinia käytetään ensin 2 viikkoa ja sitten vähennetään 2 kertaan viikossa, niin onko tuo sitten niinkuin jatkuvaa hoitoa? eli käytänkö ovestinia sitten koko ajan? onko siitä haittaa? Vieläkin on oireita vaikka oon käyttäny voidetta puoltoista viikkoa, vai kestääkö sitten siinä aikansa jos/kun oireet lievittyy?

Uppaan, koska aikaisemmin mainittiin tuo ruokasooda. Itselläni tähän oireiluun ei kuulu kutinaa, mutta kirvelyn lisäksi myös virtsaputki on tulessa ja kramppaa. Joskus tullut myös hyvin pienesti verta seassa. Mutta tuo ruokasooda..! Siis sitä kun laitoin suoraa emättimeen..hetken kirvelee enemmän, mutta soodan laittamisen jälkeen ja kun on hetken tuuletellut alapäätä niin oireet katoavat! Myös virheellisesti olen vetänyt karpaloa ja kokeillut hiivalääkkeitä ja vaikka mitä. Ollut rakon tähystyksessä, käynyt yksityisellä urologilla ja gynellä, sekö myös kunnallisilla, mutta ei koskaan todettu mitään. Olen itse vain ymmärtänyt kuinka hoidan vaivaani. Kun tulin raskaaksi, oireet pahenivat, mutta noin puolessa välissä oireet katosivat kokonaan. Näin 2,5kk jälkeen symnyty

Mulla kävi niin että diagnosoitiin tuossa viikko sitten diabetes tyyppiä 1. Alkoi sytolyysi heti hellittää kun sai insuliinit käyttöön. Sitä ennen kaikki kikat kokeiltu jopa sitruuna hapon juominen (valmarin). Tämähän oire kertoo siitä että keho on liian hapan, toivottavasti ei nyt happomyrkytys kuitenkaan. Toivottavasti ei nyt näin karua tautia löydy teidän sytolyysienne takaa :-)

Yhteistyössä