Syrjintää?

Hyvää lauantaiaamua kaikille!
Kävin muutama viikko sitten työhaastattelussa, joka meni todella hyvin ja en vielä sillon tietänyt olevani raskaana. Eilen työpaikasta soitettiin ja melkein kerkesi se heppo sanoakkin minulle, että saisin sen paikan. Koin kuitenkin velvollisuudekseni kertoa, että olen saanut tietää olevani raskaana, mutta silti olisin kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa heille ja yritin kertoa, että vaikka äitiysloma olisikin edessä, niin se olisi vain pieni aika poissa siitä ajasta mitä olin siellä ajatellut vakituisesti työskennellä. No mies sitten sanoi, että no nyt tätä täytyykin sitten miettiä... Nojoo, onhan se tietysti ehkä hölmöä palkata joku, joka puolenvuoden päästä jää pariksi vuodeksi pois töistä, mutta ilman raskautta olisin jo kirjoittanut työsopimukset kyseisessä työpaikassa. Nyt vain odottelen, kun se mies lupasi ottaa uudestaan yhteyttä. Voi että. Se työ olisi kultaakin arvokkaampi ja ei se minusta huonompaa työntekijää tee vaikka olenkin raskaana. oivoi..

Alkuperäinen kirjoittaja minduli:
Kerroin, koska koeajallani vatsani jo kasvaisi ja jos he sen huomaisivat niin etten kerro, niin irtisanoisivat minut varmasti syynä vaikka se, että kynä on väärinpäin pöydällä
Ai no mitäs sitten täällä ruikutat kun olet kerran tyytyväinen valintaasi kertoa.

Tän keskustelupalstan idea ei mun mielestä ole se, että täällä tuomitaan porukkaa. Vai onko? Tänne mä turvaudun ja kysyn vähän rohkasevaa mielipidettä ja mitä mä saan haukut. Kiitos tuli selväks ei ois pitänyt sitten sanoa. Tämä keskustelupalsta jää multa nyt pois. Kiitos

Non compos mentis
Tän keskustelupalstan idea ei mun mielestä ole se, että täällä tuomitaan porukkaa. Vai onko? Tänne mä turvaudun ja kysyn vähän rohkasevaa mielipidettä ja mitä mä saan haukut. Kiitos tuli selväks ei ois pitänyt sitten sanoa. Tämä keskustelupalsta jää multa nyt pois. Kiitos
Eihän tässä mistään tuomitsemisesta ollut kyse. Jos joku kertoisi heittäneensä vaikka 10 kg jauhoja pois, koska niiden parasta ennen -päiväys meni umpeen eilen ja muut kertoisivat, että vastaisuudessa kannattaa ensin tarkistaa jauhojen tilanne ja kokeilla voiko niitä käyttää, eikä vain luottaa parasta ennen -merkintöihin, ei se olisi jauhoheittäjän tuomitsemista, vaan neuvomista.

Mutta ne on varmaan ne raskaushormonit jo saaneet aikaan sen, että ei näe asioita ihan normaalisti.

Tarkoitan Brjöniä, joka näköjään on noussut väärällä jalalla ylös ja kokee mielihyvää kirjotella muille neuvoja pahalla äänensävyllä. Ette uskokkaan miten pahalta jo valmiiksi tuntuu ja päälle saa tommosta täältä sivulta josta nyt yrittää raskaudenaikana hakea tukea ja vinkkejä. Ei, ei niin kiva.

Hmmm
No ymmärrän kyllä että työnantaja meni puihin, kuka nyt haluaa tuollaista sählinkiä firmaansa heti työsopimuksen alussa. Eikä todellakaan ole mikään lyhyt aika olla pois "pari vuotta", entä jos päätätkin olla pois kunnes lapsi on 3v.? Jos kyse olisi edes äitiysloman pituisesta ajasta...minusta sinultakin tökeröä hakea työtä nyt kun tiedät olevasi pitkään pois. Ymmärrän työnantajaa, hänelle koituu kuluja äitiyslomastasi ja lisätyötä kun yrittää etsiä sinulle tuuraajaa. Vakituiseen paikkaan on kuitenkin aina helpompi saada työntekijä kuin sijaisuuteen. Entä jos päätätkin tehdä parin vuoden päästä toisen lapsen?

Mä tein aikoinani saman.
Hain yhteen työhön ja sain homman 3n kuukauden koeajalla. Olin juuri saanut tietää olevani raskaana. Siinä sitten mainitsin, että olen raskaana (tämä tuli ilmi, kun minut olisi pistetty työskentelemään myös paikkaan, joka täynnä tupakansavua ja tupakoitsijoita). Sain lähteä samantien :/
Näin jälkeenpäin ajatellen olisin voinut piilotella mahaani sen 3kk. Tosin ei se työkään mikään unelma ollut, kun olisi ollut vuorotyötä, mutta parempi, kuin ei mitään...tästä viisastuneena ;)

Ei kannata kysyä mielipidettä asiaan, jos ei halua rehellisiä mielipiteitä. Täällä oli nyt sellainen ajatus, että miksi ihmeessä menit kertomaan asiasta? Joskus ei kannata olla liian rehellinen.. Ei kannata vetää hernettä nekkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
No ymmärrän kyllä että työnantaja meni puihin, kuka nyt haluaa tuollaista sählinkiä firmaansa heti työsopimuksen alussa. Eikä todellakaan ole mikään lyhyt aika olla pois "pari vuotta", entä jos päätätkin olla pois kunnes lapsi on 3v.? Jos kyse olisi edes äitiysloman pituisesta ajasta...minusta sinultakin tökeröä hakea työtä nyt kun tiedät olevasi pitkään pois. Ymmärrän työnantajaa, hänelle koituu kuluja äitiyslomastasi ja lisätyötä kun yrittää etsiä sinulle tuuraajaa. Vakituiseen paikkaan on kuitenkin aina helpompi saada työntekijä kuin sijaisuuteen. Entä jos päätätkin tehdä parin vuoden päästä toisen lapsen?
En vielä työhaastattelussa tiennyt olevani raskaana. SIKSI hain paikkaa. Nojoo. tyhmästä päästä kärsii nyt sitten todennäkösesti.

Tarkoitan Brjöniä, joka näköjään on noussut väärällä jalalla ylös ja kokee mielihyvää kirjotella muille neuvoja pahalla äänensävyllä. Ette uskokkaan miten pahalta jo valmiiksi tuntuu ja päälle saa tommosta täältä sivulta josta nyt yrittää raskaudenaikana hakea tukea ja vinkkejä. Ei, ei niin kiva.
Sun kohdaltasi se työpaikka on förbi, piste. Kuten Ncm sanoi, olisit ollut vähän vahvemmilla mahdollisen irtisanomisen kanssa, jos olisit kertonut työnantajalle raskaudesta vasta myöhemmin. Ei koeajallakaan nyt ihan mistä tahansa syystä saa irtisanoa.

Eiköhän tässä ole annettu sulle jo ihan vinkkiä tarpeeksi: älä nyt helvetissä mene ensi kerralla möläyttämään raskaudesta ennen kuin nimi on paperissa. Tukea sen sijaan saat kelalta, sympatiaa ehkä mieheltäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Sun kohdaltasi se työpaikka on förbi, piste. Kuten Ncm sanoi, olisit ollut vähän vahvemmilla mahdollisen irtisanomisen kanssa, jos olisit kertonut työnantajalle raskaudesta vasta myöhemmin. Ei koeajallakaan nyt ihan mistä tahansa syystä saa irtisanoa.

Eiköhän tässä ole annettu sulle jo ihan vinkkiä tarpeeksi: älä nyt helvetissä mene ensi kerralla möläyttämään raskaudesta ennen kuin nimi on paperissa. Tukea sen sijaan saat kelalta, sympatiaa ehkä mieheltäsi.
Björn, sun mielipiteitä en kaipaa. Kiitos

No siis onhan tuo syrjintää, mutta hirmu vaikeasti todistettavissa. Tilanne olis helpompi, jos sulla olis joku todiste siitä, että sulle on se paikka luvattu.

Sä olit liian rehellinen. Ikävä kyllä. Ymmärrän oikeen hyvin, että sua ottaa nyt päähän. Vaikka kuin on työnantajalle ikävää, että ihmiset jää äitiyslomalle niin näin se nyt vaan on, enkä mä ymmärrä miks täällä jotkut alkaa siitäkin moralisoimaan. Ei oo ihme, että monet miettii ja miettii sitä lasten hankkimista + että miten uskaltaa olla kotona kun asenteet on tätä luokkaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:

Björn, sun mielipiteitä en kaipaa. Kiitos
Ai, olisit ihmeessä ilmoittanut siitä aloitusviestissä. No, mä ymmärrän, olet raskaushuuruissa.

Yhteistyössä