Syrjintä koulussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi osaa oppilaista syrjitään:
-ei oteta peleihin
-ei oteta leikkeihin
-annetaan olla yksin ja tehdään selväksi, että seura ei kelpaa?

Kun lapsi onnistuu jossakin, niin heti ollaan mollaamassa, miksi?

Voiko vanhemmat oikeasti olla noin julmia, että päättävät lastensa puolesta kuka saa leikkiä kenenkin kanssa? Viis siitä, vaikka joku onkin yksin, eihän se ole meidän ongelma! Niiden perheessäkin saattaa (ehkä) olla jotain outoa niin ainakin se ja se kertoivat...oletkos kuullut?

No, en mä ainakaan aio käskeä lastani leikkimään kenenkään lapsen kanssa. Itse saa leikkitoverinsa valita. Toki kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja ketään ei saa kiusata, mutta ei toisen seurasta voi pakottaa pitämään.

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
Pakottaa? Hmm...
Entä jos lapsesi yllyttää toisia olemaan leikkimättä jonkun yksinäisen kanssa ja ryhmän painostuksesta yksinäinen saa ollakin yksin?

Nii näinhän se menee yleensä. Tässä yks päivä tästä sivuavasta aiheesta vastasin ketjuun, että meillä tässä pihalla on monenikäisiä lapsia. Pakko on tulla toimeen ja ketään ei saa jättää leikeistä ulkopuolelle. Sisälle miettimään jos normaalilasten seura ei kelpaa. Sehän oikeasti alkaa hiekkalaatikolta tuo harjoittelu, että pitää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa myös aikuisena työelämässä. kaveri ei tarvi olla mutta toimeenpitää tulla.

Miten, jos syrjitty ei kerro kotona kiusaamisesta? Aiheuttaahan se häpeää ja huonommuuden tunnetta. Koulussa opettaja(luokanvalvoja) ja kotona vanhemmat ovat kuitenkin huomanneet tilanteen. Toiset oppilaat valittavat, jos lapsi yrittää tulla leikkeihin mukaan. Lapsi jätetään siis kokonaan leikeistä ja peleistä pois. Toisten oppilaiden vanhemmat soittavat kouluun aiheettomia valituksia lapsesta ja syrjäytynyt lapsi saa ylemmältä taholta (rehtorilta-vanhempien vaatimuksesta) rangaistuksia, vaikka ei ole tehnyt mitään.

Näitä solmuja on hieman hankala avata.

minä olen miettinyt samaa,että miten joku eskarilainen voi jo osata syrjiä niin,että aina on yhtä vastaan!
lapsethan leikkii siten,että mää en oo sun kans,sä et saa tulla tähän leikkiin,mutta sitten taas päiviä,että otetaankin leikkiin,mutta mua on suuresti ihmetyttänyt ,että yksi ja sama syrjii aina yhtä lasta,ei siis vahingossakaan unohda,että joskuskaan edes leikkis tämän kanssa.

Joo.Mun lapseni ei ole kyllä kiusannut jaei tulekkaan kiusaamaan tai syrjimään.Mua kyllä käy sääliks mmuut lapset joita syrjitään olen myös puhunut siitä lapseni kanssa.

Yhteistyössä