syöttötuoliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin?

Vieras
Milloin olette aloittaneet vauvanne syöttämisen syöttötuolissa?

Eräs tuttuni syöttää 6kk ikäistä tyttöään syöttötuolissa ja minusta se tuntuu kovin aikaiselta,mutta onko näin? Olen aina luullut,että vauvaa voi vasta sitten istuttaa syöttötuolissa,kun hän itse jo jotenkin ilman tukea istuu,eli siinä 8kk ikäisenä suunnilleen. Itse syötän puolivuotiastani sitterillä.

Mites te muut toimitte puolivuotiaittenne kanssa? Olenko minä vain aikaa jäljessä... =0)

Meidän poikamme laitettiin syöttötuoliin opittuaan istumaan itse, eli puolen vuoden iässä. Ja kylässä ollessamme syötämme sylissä, joka käy kätevästi, kun ottaa lapsen polvelle istumaan, sitten itseäsi lähempänä oleva lapsen käsi laitetaan selän taakse (ettei saa heiluttua eikä ruokaa sohittua) ja sitten eikun syömään. Ja toisella kädelläsi saat pidettyä lapsen toista kättä ""aisoissa"", jos tarve vaatii. Todella kätevää! Tämän opin äidiltäni, oli kuulemma ennen vanhaan lapsia syötetty juuri noin.

neuvolassa sanoi, et voi alkaa totutella 6kk jälkeen vaikka ei istukkaan, kuten ei meillä. syötän turvakaukalossa, pystyasennossa, sitteri ei kelvannut koskaan. tuetaan kunnolla. selästä näkee: istuta pöydälle ilman vaattei ja kato kuin selkärangan käy. jos pyöristyy niin ei vielä.

meidän 6 kk vauva istuu itse hyvin tukevasti (myös lattialla). Eli syö myös syöttötuolissa. sitterissä syöminen alkoi olla yhtä taistelua, kun sieltä piti vain punnertaa ylös koko ajan.
Syöttötuolissa kaikki sujuu ok.
tietysti, jos vauva ei vielä istu itse tukevasti, ei tietenkään kannata syöttötuoliin laittaa.
eli ei kannata tehdä (tätäkään) asiaa iän mukaan vaan lapsen!

Riippuu myös vähän siitä, millanen syöttötuoli on. Esim. tohon Trip trappiin voi kyllä aika aikases vaihees laittaa, kun vauva pysyy siinä pienessä kolossa tosi hyvin. Muistelisin, että noita isompia on kans jo siellä puolivuotiaina syöttärissä istutettu. Tämä nuorimmainen vasta haaveilee... Ikää kohta 4kk.

Meillä poika on syönyt syöttötuolissa 6 kk ikäisestä. Jo 5 kk neuvolassa istui selkäsuorassa. Ilman tukea hän ei vielä istu, mutta sehän ei syöttötuolissa istumiseen vaikuta mitenkään eli ei tarvi osata istua ilman tukea vaan selkäsuorassa :)

Meillä on juuri 6kk ikäinen ja syö vielä sitterissä lähes istuvassa asennossa (jossa on muutenkin ollut jo pitkään, siis noin pystyssä) 5kk neuvolassa selkä oli jo suorassa mutta vielä ei olla istumis harjoituksia aloitettu, eli jos poika vedetään istumaan niin keikahtaa samantien johonkin suuntaan. Varmaan sitten laitan tuettuna syöttötuoliin kun osaa jo vähän istua itsekseen...