Syömiset 8 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Satu:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Satu:

Vieras
Aloin lueskella vanhoja ketjuja ja huomasin että näköjään syötän meidän tytölle liian vähän kiinteää ruokaa. Millaisia päivärytmejä teillä on unen/syömisten suhteen 8 kk:n iässä?

Olen tähän mennessä antanut aamupuuron, ekojen päikkäreiden jälkeen lihasoseen (pieni purkki), tokien päikkäreiden jälkeen hedelmäsoseen ja illalla iltapuuron. Aamulla imetys, muuten korviketta (ehkä n. 500-600 ml päivässä). Neuvolasta kysyin viimeksi (6kk) että missä iässä pitäisi antaa 2 liha/kasvissosetta ja sanoi että vasta 10 kk:n iässä!!! Nyt kuitenkin kun lueskelin noita ketjuja niin kaikki antaa 8 kk:n iässä jo kunnon lounaan ja päivällisen...

Onko noita valmispurkkeja muuten olemassa pelkästään kasvista? kun monilla lukee että päivälliseksi kasvissose vai teettekö itse? kun ainakin noissa 5 kk:n soseissa on mielestäni vain vihannesmaansatoa mikä on pelkkä kasvis, ei sitä nyt viitsisi joka päivä antaa...

Auttakaa esikoisen äitiä ;)

Annan saman ikäiselle tytölleni lisäksi päivällisenä liha-vihannessosetta (myös lounaaksi lihavihannes). Näin neuvolassa ohjeistettiin, mutta vähän turhalta tuntuu kun tyttö ei oikein noita soseita syö. Puurot ja hedelmäsoseet menee paremmin.

Meidän 8 kk poika syö lounaaksi yleensä kasvispitoisen soseen (tai pastaa) ja toisella aterialla noin kuuden aikaan lihapitoista ruokaa. Ainakin meidän lähikaupassa on kasvissoseita vaikka kuinka, esimerkiksi Bonan Kasviksia-sose. En ole koskaan ajatellut, missä vaiheessa olisi hyvä antaa kaksi lämmintä ruokaa pvässä, tällä tyylillä me ollaan menty siitä asti, kun poika alkoi syömään kiinteitä eli 4 kk. Tosin määrät oli alussa tietenkin hyvin pieniä.

Ainakin me on ostettu semperin joku sose alkaen 6kk semmonen isompi purkki, niin se olikin näköjään kasvissose.. meillä on niin laiha 7kk tyttö, että annetaan 2 lihasosetta päivässä neuvolan suosituksen mukaan.

Meidän 7kk saa aamulla 'puurovellin' pullosta klo 9 aikaan, klo 12 aikaan lihasose, klo 15 aikaan hedelmäsose ja silloin menee enempi maitoakin, klo 18 aikaan toinen lihasose, sitten se menee nukkumaan, niin ettei keretä ees iltapuuroa syömään, mutta herää sitten syömään jossain vaiheessa sen pullosta.

Jos teillä on cittari, prisma tai muu lähellä, niin siellä on isot valikoimat kaikkia purkkiruokia.

Meillä 9kk ikäinen vauva. Just täytti 9kk, niin voin kai vastata..

Aamupalana nykyään jugurttia ja sinne sekotettua sosetta (norm. puuroa, mutta meni puurolakkoon)

Lounas on lihasosetta (8kk)

Välipalana on hedelmä- tai marjasosetta. Muutaman kerran oon antanu viiliä.

Päivällisenä lihasosetta (8kk) tai kalaa,perunoita ja kasviksia jotka teen itse.

Iltaruokana on sitten puuro.

Maitoa (korviketta) juo päivän mittaan vaihtelevasti. Nyt juo tosi huonosti, mutta se kai johtuu hampaista.

Jos meinaat antaa kasvissoseita, niin mä oon tehny ne ite. Porkkanaa, kukkakaalta, parsakaalta, bataattia jne.. Pakastan ne sitten annoskippoihin. Yleensä kasvissoseisiin oon lisänny perunan, jota oon myös pakastanu. Kalan keitän itse, koska inhoaa kaupan kalasoseita. Saa aikaan oksentamisen!

Lisäksi annan hedelmiä (banaani ja appelsiin) isompina paloina. Jyrsii itse niistä. Vieressä pitää vahtia tai pidellä hedelmästä kiinni, koska tunkee liikaa suuhun. Lisäksi syö yksikseen maissinaksuja. Leipää on tarkotus alotella lähipäivinä.

Ja puuroja oon tehny itse. Ihan eloveenasta, mutta nyt kylläty siihen niin on annettu kaupanpuuroja. Itse oon tehny vispipuuroa. Siitä tykkää kovasti.

Kiitoksia vastauksista :) Meillä aloiteltiin kiinteitä 4 kk:n iässä, aika pian sen jälkeen annoin n. puoli purkkia lihaa päivässä ja puoli purkkia hedelmäsosetta, jonnekkin tonne 6 kk:n ikään, muuten rintamaitoa. Puolen vuoden jälkeen oon antanut aamupuuron, purkin lihasosetta, purkin hedelmäsosetta ja iltapuuron, näin siis edelleen (plus tietysti maitoa). Nyt tosiaan havahduin tähän että pitäisi kai antaa jo 2 lämmintä ateriaa päivässä. Neuvolassa sitä tosiaan kysyin ja siellä sanottiin että ei vielä, joskus vasta sitten 10 kuukauden iässä... hmm...

Te jotka annatte vaan purkkisoseita niin syökö lapsenne siis määrällisesti kuinka paljon. Eli 2 x sellaisen ison purkin (onko se nyt 200g se 8 kk:n purkki) päivässäkö? Siis lihaa/kalaa/kanaa? Vai esim lounaalla yksi iso purkki ja päivällisellä esim pieni purkki kasviksia? Mä olen ihan pihalla... Kai sitä pitäisi itse alkaa tekemään noita soseita, muutenhan niitä saa raahata selkä vääränä kaupasta...

meillä poika 9 kk syö aamupuuron, lounaaksi itsetehtyä tai kaupan 8 kk lihasosetta, välipalana vielä imetys (hoidossa joskus semmonen vauvojen jugurttijuttu) jonka ajattelin vaihtaa 10 kk iässä viiliin tms., iltaruuaksi itsetehty tai kaupan 8 kk lihasose ja illalla puuro. Vielä pari viikkoa sitten söi lounaaksi 2 prk 4 kk kasvissoseita tai 8 kk sosetta jossa ei lihaa (niitä vain muutamia). Imetystä ruuan päälle ja muulloinkin... annan lounaan ja iltaruuan kanssa vettä nokkamuksista. periaatteessa osaa juoda siitä mutta useimmiten menee värkkäykseksi... juomana siis rintamaito lähinnä...

määristä vielä... lounaalla yleensä ei syö ihan koko purkkia paitsi joskus mutta illala yleensä syö koko purkillisen. omatekemät soseet kans pakastettu noihin 8 kk purkkeihin

Meillä tyttö 8 kk ja syödään just samaan tyyliin kun Satu teillä! Tuntuu ettei päivään, eikä tyttöön ;) edes mahtuisi enempää, eli näillä pärjätään nyt ja sitten katsotaan kun kasvetaan lisää tarvitaanko evästä lisää! Yksikin liha/kala ruoka riittää tässä vaiheessa ihan hyvin!

No meillä kans kokonaan menee toi 8kk sosepurkki. Omatekoset on pakastettu jugurttipurkkeihin. Omatekosia soseita menee kyllä enemmänkin. Joskus oon antanu kaupan lihasosetta pinen purkin ja siihen "jatkeeksi" jugurttipurkillisen pottua. Nuita 8kk soseita ei syö yhtä paljon, koska niiden syöminen vaatiia aikaa ja työtä..ei jaksa sit kovin kauaa istuskella pöydässä.

Meillä ensi viikolla 9 kk poika ja jo yli kuukauden menty seuraavasti:

-aamulla aamupuuro, jota menee vaihtelevasti: yleensä n. 1 dl mutta joskus jopa 2 tai sitten ei juuri lainkaan.

-lounaaksi iso purkki 8 kk ruokaa, lihaa sisältävä siis, tuttelia hieman.

-välipalaksi hedelmäsosetta tai vauvan jugurttia, tuttelia hieman

-päivällinen iso purkki 8 kk ruokaa, lihaa, kalaa tai broileria. Ehkä n. kerran viikossa tämä ruoka on kasvisruoka. tuttelia tai vettä.

-iltapuuro jota menee yleensä n. 1,5 - 2 dl. tutteli tai vesi.

Lisäksi imetän ehkä n. 2-3 kertaa päivässä. Meillä poika aika pieni (8 kk neuvolassa 70 cm ja 7,480 kg) joten olen siksikin antanut 2 liha- tms. ateriaa päivässä.