Syömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minna

Jäsen
18.03.2004
674
0
16
Mä olen niin kyllästynyt kun meidän lapset ei paljo syö. Tuntuu niin turhauttavalta tehdä ruokaa joskus kaksi kertaa päivässä kun lasten ruuat menee melkein pöydästä suoraan jääkaappiin ja sieltä roskiin... Mikä neuvoksi? Onko meillä ruoka-ajat liian tiheät aamupala 8.00, lounas11.00, välipala15.00, päivällinen 17.00 iltapala20.00. Olen yrittänyt kieltää turhien välipalojen syöntiä.

lounaan ja välipalan välissä on teillä pisin väli, 4 tuntia, eli syökö siis välipalan hyvin? kokeile esim, että aamupalan ja lounaan välissä olis se 4 h, ja ennen lounasta juoksua ym leikkiä pihalla! mä olen ajatellut että muina ruokina saa syödä niin vähän kuin haluavat, mutta aamupala ja lounas syödään hyvin. päivällistä meillä eivät paljoa syökään, mutta ilatapala maistuu.

ja sitä vielä että pisti silmään tuo että "olen yrittänyt kieltää turhien välipalojen syönnin", että siis oletko yrittänyt vai oletko kieltänyt.. meillä on se tapa ettei MITÄÄN syödä ruokien välissä, ainoastaan vettä! tai no hedelmiä popsitaan joskus.

sama täällä. tosi raivostuttavaa, kun kerran tekee ruokaa toivoisi sitä toisten syövän. tulee tosi turhautunut olo, kannattaako tässä ruokaa laittaakaan. meillä lapset 4 ja 7 vuotiaat. arkipäivinä eivät syö illalla paljon mitään varsinkaan päivähoidossa oleva kun syö hyvin siellä. koululainen syö omaan tahtiin

Minä olen huomannut, että meillä likat syö parhaiten ruuan, jos saavat pienen "aperitiivin" ennen ruokaa. Eli siinä vaiheessa kun teen ruuan, niin annan vaikka hapankorpun puolikkaat likoille tai palan porkkanaa tms pientä. Ehkä ruokahalun kasvu johtuu siitä, että pieni palanen jotain purtavaa nostaa verensokeria sen verran, että "yli-nälkä" katoaa. Ruokahalun kanssahan on vähän sama homma kuin unen. Ensin ollaan väsyneitä ja sitten ollaan yliväsyneitä, jolloin uni ei tulekkaan. Ruokahaluakin pitää vähän herätellä ensin.

Meillä syödään muuten samaan tahtiin kuin teilläkin, paitsi aamupala klo 9 ja päiväruoka klo 12. Likat syö ehkä parhaiten noita lämpimiä ruokia. Välipalaksi hyvä, jos saan banaanin menemään puoliksi.

No, joku joskus lohdutti, että tää voi kuulua ihan ikäkauteenkin. Leikki-ikäiset tuntuu elävän pelkällä pyhällä hengellä ja sama homma se näyttää olevan meidän tuttavapiirissä muillakin lapsilla, että ehkäpä näin onkin...

Yhteistyössä