syöttekö salaattia

  • Viestiketjun aloittaja outo
  • Ensimmäinen viesti
No syön. Ei oo edes tullu mieleen että ei voisi syödä.

Siis ihan oikeesti: oletko joskus kuullut että Suomessa jollain olisi ollut listeria lukuunottamatta sitä Milkan voitapausta n. 5 vuotta sitten?

Varmaan jostain eviran sivuilta löytyiskin, että paljonko listeriaa täällä on, mutta en usko että kovin paljon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 21:03 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 20:34 NallePuh kirjoitti:
Ei kai siinä listeria riskiä ole vaan jos on huonosti pesty ja jotain multajäämiä niin toksoplasma riski.
Aivan, en ole ikinä kuullut, että salaatissa olisi listeriaa!!??
Neuvolasta saamassani raskauden ruokavalio-ohjeissa lukee kyllä, että tuoreet vihannekset on pestävä hyvin nimenomaan listerian vuoksi.
Toksoplasmoosiin viitataan raa'an lihan kohdalla.

Mutta saman kysymyksen voisi esittää siitä; oletteko koskaan kuulleet, että jollain olisi Suomessa ollut toksoplasmoosi?
 
Olen syönyt, siitä saa tärkeitä vitamiineja...
Ja toksoplasmoosin voi teoriassa saada esim. kissan pissaastian puhdistuksessa,ei paljon muuten,siksi meillä mies hoitaa tämän homman =)

Ei kannata stressata turhaan moisista :attn:
 
Listeria
yleinen maaperässä, joten kyllä sen voi saada kypsentämättömistä vihanneksista. Mutta taitaa olla varsin harvinaista.
Jostain muistelisin lukeneeni, että huonosti tehty kotisäilöntä aiheuttaisi Suomessa useimmat listeriainfektiot....
 
rv13
Minulle neuvolassa sanottiin, että myös salaateista on löytynyt listeriaa suomessa.. Juur sen takia että huonosti pestyjä!

OJa niinhän se menee, että ku kerran kohdalle sattuu, niin se on siinä.

Vähän hirvittää raflojen salaatit. En oo ainakaan vielä syönyt.
 
Mua ärsyttää sen tyyppiset vastaukset, että älä stressaa, siitä on enemmän haittaa lapselles kun päläpälä... jos haluaa vaan faktaa.
Anyway...

Itse olen kans miettinyt salaattien puhtautta ravintolois ym.
Olen ollut joskus taimitarhalla kesätöissä, ja vaikka siellä hansikoita vaihdellaan, niin pääasiassa taukojen aikana ja hommat kun jatkuu niin käsien puhtauden säilyttämiseks. Samoilla käsineillä, vedellään sitten maantasalta likaisia multaisia kasteluletkuja ja mätetään myös salaatteja pusseihin.Ja näitä tuotteita löytyykin joka kaupasta.

Itse pesen salaatit ja kasvikset.

Uuutisissahan oli se juttu, kun kokonainen paikkakunta oli sairastunut pilaantuneesta porkkanaraasteesta.

Mutta salaatti on terveellistä, silti... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 22:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 21:03 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.03.2007 klo 20:34 NallePuh kirjoitti:
Ei kai siinä listeria riskiä ole vaan jos on huonosti pesty ja jotain multajäämiä niin toksoplasma riski.
Aivan, en ole ikinä kuullut, että salaatissa olisi listeriaa!!??
Neuvolasta saamassani raskauden ruokavalio-ohjeissa lukee kyllä, että tuoreet vihannekset on pestävä hyvin nimenomaan listerian vuoksi.
Toksoplasmoosiin viitataan raa'an lihan kohdalla.

Mutta saman kysymyksen voisi esittää siitä; oletteko koskaan kuulleet, että jollain olisi Suomessa ollut toksoplasmoosi?
Miehen sisko on sairastanut toksoplasmoosin eikä ole ikinä omistanut kissaa eikä juurikaan kissojen kanssa tekemisissä ole ollut ikinä. Ihmetteli että mistä on sen voinut saada mut senhän voi saada huonosti kypsennetystä lihasta, huonosti pestyistä kasviksista ym.
 
Kaukomaija harmaana
Askeinen vastaus oli tarkoitettu ihan toiseen vastaukseksi :LOL: Salaatteja olen syönyt niin Suomessa kuin ulkomaillakin....Asun ulkomailla, joten samat ulokomaiset salaatit täällä ainakin talvella pyörii kuin Suomessakin.
 
La salada
[/quote]

Mutta saman kysymyksen voisi esittää siitä; oletteko koskaan kuulleet, että jollain olisi Suomessa ollut toksoplasmoosi?
[/quote]

Moi!

Tähän vaan kommentoisin, että Suomessakin 1/3 raskaana olevista naisista on sairastanut toksoplasmoosin ennen raskautta. Eli meistäkin tähän viestiketjuun kirjoittavista joka kolmasnnella se on ollut (ml. minä, testattiin ekan raskauden aikana). Muutamia tapauksia vuodessa sattuu myös raskaana oleville.

Mutta, itse asiaan kommentoisin että jos listeria/toksoplasma on tullakseen, se tulee, eikä todellakaan kannata stressata liikaa näillä syömisasioilla. Itse välttelen (pari kertaa on silti tullut nytkin epähuomiossa niitä syötyä) vain tyhjiöpakattua kalaa ja kittijuustoja, ei ole tullut mieleenkään etten söisi jotain salaattia tms.
 
Kjähkjäh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 19:43 Kaukomaija harmaana kirjoitti:
Lahjakortti johonkin mukavaan romanttiseen ravintolaan. n. 70e. Saavat rentoutua joku ilta kunnolla =)
:LOL: :LOL: :LOL:

Kun luin tämän niin meinasin tippua tuolilta kun ajattelin että keksipä joku osuvan kettuilun... Siis että salaattihysteerikolle vaan lahjakortti romanttiseen ravintolaan, niin saa rentoutua oikein kunnolla. Mutta joo, väärään osoitteeseen tullut viesti, sopi silti tähänkin ketjuun ;)
 
No tiedän tapauksen jossa äiti sairastui listeriaan odotusaikana ja oli todella vaikea synnytys ja vauva oli vaarassa. On erään julkisuuden henkilön äiti ja kyseessä oli hänen pikkuveljensä syntymä. Kannattaa ottaa vakavasti vaikkakin kyllä Suomessa uskaltaa syödä ravintolassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 09:25 tuleva mami kirjoitti:
No tiedän tapauksen jossa äiti sairastui listeriaan odotusaikana ja oli todella vaikea synnytys ja vauva oli vaarassa. On erään julkisuuden henkilön äiti ja kyseessä oli hänen pikkuveljensä syntymä. Kannattaa ottaa vakavasti vaikkakin kyllä Suomessa uskaltaa syödä ravintolassa.
no tuossahan oli kuitenkin käynyt hyvin; yleensä sikiö menehtyy listeriaan.
 
mama77
niin siis listerian saaminen ruoasta EI ole suora kuolemantuomio sikiölle!

Itse olen hyvin tarkka syömisistäöni ja vältänkin pakastevadelmia ja graavikaloja ja raakaa lihaa, mutta salaatissa ei ole mitään pahaa kunhan se on pesty hyvin. Pesemättömänä en ikinä uskaltaisi syödä.

Ja sitten listeriasta: jos äiti sairastuu listerian aiheuttamaan infektioon, niin silloin on riskinä että sikiö kuolee tai syntyy ennenaikaisesti. Huom. se on riski! Ei tarkoita automaattista kuolemaa. Minä en syö salaattia epämääräisissä paikoissa, mutta kunnon ravintoloissa kyllä luotan siisteyteen. Pakastemarjat jätän suosiolla nykyään pois kun aloin epäilemään että ehkä niitä ei höyrytetä riittävästi. Olen rv31 ja ajattelen nyt että näin pitkälle ollaan päästy ja kaikki hyvin, joten nyt olen tarkkana ettei loppumetreillä sattuisi itseaiheutettuja ikäviä yllätyksiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 10:03 mama77 kirjoitti:
niin siis listerian saaminen ruoasta EI ole suora kuolemantuomio sikiölle!

Itse olen hyvin tarkka syömisistäöni ja vältänkin pakastevadelmia ja graavikaloja ja raakaa lihaa, mutta salaatissa ei ole mitään pahaa kunhan se on pesty hyvin. Pesemättömänä en ikinä uskaltaisi syödä.

Ja sitten listeriasta: jos äiti sairastuu listerian aiheuttamaan infektioon, niin silloin on riskinä että sikiö kuolee tai syntyy ennenaikaisesti. Huom. se on riski! Ei tarkoita automaattista kuolemaa. Minä en syö salaattia epämääräisissä paikoissa, mutta kunnon ravintoloissa kyllä luotan siisteyteen. Pakastemarjat jätän suosiolla nykyään pois kun aloin epäilemään että ehkä niitä ei höyrytetä riittävästi. Olen rv31 ja ajattelen nyt että näin pitkälle ollaan päästy ja kaikki hyvin, joten nyt olen tarkkana ettei loppumetreillä sattuisi itseaiheutettuja ikäviä yllätyksiä.
no ei ole suora enkä tiedä tarkkoja prosentteja, mutta se on erittäin vakava sikiön kuolemaan johtava riski ja mielestäni sikiö siihen yleisimmin ottaen kuolee kuin jää henkiin -> ja siksihän se on otettava vakavasti vaikka niitä tapauksia on paljon.
 
\no ei ole suora enkä tiedä tarkkoja prosentteja, mutta se on erittäin vakava sikiön kuolemaan johtava riski ja mielestäni sikiö siihen yleisimmin ottaen kuolee kuin jää henkiin -> ja siksihän se on otettava vakavasti vaikka niitä tapauksia on paljon.

[/quote]

Heips,

mulla epäiltin mm. listeriaa raskausaikana (epämääräiset oireet) ja siinä yhteydessä Naistenklinikan lääkäri sanoi, että sikiö valitettavasti abortoituu lähes poikeuksetta jos äiti saa listerian. Vain välittömästi aloitettu raju antibioottihoito voi estää keskenmenon, mutta antibiootit pitää siis aloittaa _heti_ eikä edes odotella verikokeen vahvistusta siitä onko varmasti listeria vai ei. Yleensä hoitoa ei siis ehditä edes aloittaa. Lääkäri ei muistanut/tiennyt yhtään tapausta, jossa sikiö olisi selvinnyt listeriasta hengissä.

Mulla oli lopulta raskauden kannalta harmiton, poikkeuksellisen raju salmonella, mutta opin siitä sen, etten enää stressaa ollenkaan syömisistä. Silloin ekan kanssa nimittäin vahdin todella tarkasti kaikkea suuhun laittamaani ruokaa, ja silti sain salmonellan!?! Koskaan ei selvinnyt mistä se tuli, kukaan muu perheessä ei sairastunut. Nämä hommat on vähän ins allah.
 
Ulkosuomalainen
Kyllä huonosti pestyssä salaatissa ja vihanneksissa on nimenomaan toksoplasmoosiriski.

Asun ja odotan vauvaa Keski-Euroopassa, enkä ole verikokeiden mukaan sairastanut toksoplasmoosia. Sen vuoksi lääkärini KIELSI minulta raakojen vihannesten syömisen.

Toksoplasmoosi erää maaperässä ja varsinkin maissa, joissa maa ei jäädy talvellla. Suomeenkin tuodaan ulkomailta läpi talven vihanneksia. Sen vuoksi en ymmärrä, miksi Suomen terveysviranomaiset eivät teroita tätä toksoplasmoosin vaaraa. Varoitellaan kissankakasta, jota harvemmin kukaan nyt suoraan suuhunsa laittaa, sen sijaan, että kerrottaisiin, että likaiset ulkomaiset vihannekset voivat olla todellinen riski.

Täällä meillä päin listeriavaara yhdistetään lähinnä pehmeisiin juustoihin-ei vihanneksiin.
 
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: kyllä syön. Ihan täällä kotimaassa uskallan hyvin syödä salaattia ravintolassakin ja aion syödä myös ensi viikolla Tallinnaan mennessän (olettaen että Venäläiset ei ennen ensi viikkoa ole pistäneet koko kaupunkia matalaksi, vaan sinne pääsee vielä).
 

Yhteistyössä