Syömishäiriöisiä tai ex-syömishäiriöisiä äitejä täällä?

  • Viestiketjun aloittaja pilkku
  • Ensimmäinen viesti
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja Sympatiat lapsille:
Ihme jos ei lapset motivoi edes yrittämään syödä niitä ruoka-aineita joita et "pysty". Annat kyllä aika ikävän ruokailumallin lapsillesi.
Yhtä lailla voisi sanoa, että lihavat äidit, jotka syövät mitä vain ja miten paljon vain, antavat ikävän ja väärän ruokailumallin lapsilleen.
Juu, tiedän, hiukan kärjistetysti sanottu, mutta rupesi vaan ärsyttämään toi syömishäiriöisten äitien syyllistäminen.
 
.......
on ollu bulimia kauan. pitkään olin tai on jaksoja jolloin en oksentele,mutta nyt näköjään taas kausi, että tulee n.kerran päivässä tai 4-5x vkossa oksennettua...kohta varmaan saan itseni aisoihin. ainainen pakkomielle kyllä lihoamisesta tai siis sen pelosta...ja huono omatunto kun on päästänyt ittensä lihoamaan. (7kg) vaikka ed.olen ihan norm.painon rajoissa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmija:
binge-eating-disorder eli ahmimishäiriö. mässätään paljon mutta ei oksenneta. netistä löytyy bed-testikin jolla voi testata onko ahmimishäiriötä. itse sain siitä testistä täydet pisteet...
no mä ihmettelinki miks ei kuukkelista löytyny :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja .......:
on ollu bulimia kauan. pitkään olin tai on jaksoja jolloin en oksentele,mutta nyt näköjään taas kausi, että tulee n.kerran päivässä tai 4-5x vkossa oksennettua...kohta varmaan saan itseni aisoihin. ainainen pakkomielle kyllä lihoamisesta tai siis sen pelosta...ja huono omatunto kun on päästänyt ittensä lihoamaan. (7kg) vaikka ed.olen ihan norm.painon rajoissa..
Aika vastaava tilanne. Välillä tai siis aika useinkin on pakko ahmia jotain hyvää ja sitten tietty oksentaa koko lasti.
 
Tuomari
Alkuperäinen kirjoittaja Sympatiat lapsille:
Ihme jos ei lapset motivoi edes yrittämään syödä niitä ruoka-aineita joita et "pysty". Annat kyllä aika ikävän ruokailumallin lapsillesi.
Tällä tapaa ajattelevien ihmisten olisi syytä pitää pieni suukkunsa supussa, koska ilmeisestikään ei ole minkään valtakunnan tietoa asioista ja luulee, että se oma elämäntapa/katsomus on se ainut ja oikea.

 
michelle
Alkuperäinen kirjoittaja Sossusta päivää:
Ette ole kelvollisia vanhempia ennekuin olette hoitaneet päänne kuntoon.
Mikä sinä olet sanomaan, kuka on kelvollinen vanhemmaksi ja kuka ei. Sairautta on niin monenlaista. Toivottavasti itse sairastut joskus vakavasti ja joudut kärsimään. Idiootti.
 
kummaa hommaa
Voitteko edes koettaa antaa lapsillenne kuvan, että syötte samaa kuin hekin. Tai sitten laajentaa omaa ruokavaliota. Kai teihin rehut ja kasvikset uppoaa. Kivoja salaatteja tarjolle ja kasvispaitoksia on hyviä monenlaisia. Kyllä varmaan ruokavaliota voi monipuolistaa niistä ruoka-aineista lähtien, joita tuntuu syömishäiriöisestäkin kohtuu ok:lta syödä. Minä teen lapsille aina erillisen ruoan. Aikuisten ruoka on sovellettu aikuistenversio samasta ruoasta. Näin siksi, että meillä syödään maiusteista aasialaista ruokaa ja lapsille ihan kaikkia samoja ruokia ei voi niiden tulisuuden vuoksi antaa.
 
kummaa hommaa
Alkuperäinen kirjoittaja kummaa hommaa:
Voitteko edes koettaa antaa lapsillenne kuvan, että syötte samaa kuin hekin. Tai sitten laajentaa omaa ruokavaliota. Kai teihin rehut ja kasvikset uppoaa. Kivoja salaatteja tarjolle ja kasvispaitoksia on hyviä monenlaisia. Kyllä varmaan ruokavaliota voi monipuolistaa niistä ruoka-aineista lähtien, joita tuntuu syömishäiriöisestäkin kohtuu ok:lta syödä. Minä teen lapsille aina erillisen ruoan. Aikuisten ruoka on sovellettu aikuistenversio samasta ruoasta. Näin siksi, että meillä syödään maiusteista aasialaista ruokaa ja lapsille ihan kaikkia samoja ruokia ei voi niiden tulisuuden vuoksi antaa.
Lisään vielä, että lasten ruokiin voi lisätä kana tai lihasuikaileita ja oman voi syödä niitä ilman. Kos tekee paistoksia, voi jostain osasta jättää lihan pois ja tehdä siitä osiosta vain kasvisosan. Lapset eivät edes huomaa tommosta huijausta.
 
Voisiko lapsille sanoa että äidillä on sairaus minkä takia ei pysty syömään samaa, muuten kyllä söisi. :hug: Luulisin lasten ymmärtävän. Eihän allergisetkaan äidit kaikkea syö. Tämähän on minun mielestäni sama asia jos sun kunto pysyy hyvänä sillä mitä syöt.
 
Annaliina
Ex-anorektikko ilmoittautuu. Hmm....en ole koskaan lapsille mitään selitellyt että miksi en mitäkin syö. Eivätkä he ole koskaan mitään kyselleet, nyt pojilla jo ikää 15 ja 13. Ainoastaan kerran on pienempi kommentoinut kun olimme pizzalle ja söin 3/4 osaa pizzasta, että oho ku äiti söi paljon, yleensä syö vain puolet. Kotona meillä pyritään aina tarjoamaan ruokaa monipuolisesti ja jokainen saa syödä sitä mikä silloinkin maistuu ts niitä herneitä ei ole ihan pakko syödä :) Ehkäpä siksi lapset eivät ole koskaan mitään kyselleetkään. Enkä ole asiaa koskaan edes ajatellut niin, että heille tarvisi mitään selittääkään....
 
mimmi
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri Kaarina:
Voisiko lapsille sanoa että äidillä on sairaus minkä takia ei pysty syömään samaa, muuten kyllä söisi. :hug: Luulisin lasten ymmärtävän. Eihän allergisetkaan äidit kaikkea syö. Tämähän on minun mielestäni sama asia jos sun kunto pysyy hyvänä sillä mitä syöt.
No tämä nyt oli typerin idea mitä ikinä olen kuullut! Opetetaan vaan lapsi valehtelemaan heti pienestä pitäen, just joo... Ihan kuin hän ei sitä vähän kasvaessaan jo tajuaisi että äidillä on täysin vääristynyt suhde ruokaan ja omaan ruumiiseensa. Ja tämä lapsen sitten "pitäisi ymmärtää"... Huh huh mikä kommentti.

Kuvitteletteko tosiaan ettei äidin syömishäiriö muka vahingoita lasta, jos sille keksii "riittävän hyvän selityksen"?? Syömishäiriön taustalla on AINA psyykkisiä ongelmia, jotka PITÄÄ hoitaa. Syömishäiriö itsessään ei ole varsinainen sairaus, vaan oire jostakin syvemmällä olevasta ongelmasta, kuten äidin itsetunto-ongelmista, lapsuuden traumoista tms. Olen itse työskennellyt syömishäiriöisten parissa vuosikaudet, joten tiedän mistä puhun.

 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri vähän:
En osaa sanoa, miten selittäisit erikoisen syömisesi lapsillesi. Onko perheessä mies, joka syö kaikkea? Olisi edes toinen malli. Ilmeisesti et aiokaan pyrkiä eroon oudosta ruokavaliostasi tai et ainakaan tällä hetkellä jaksaisi keskustella ja vatvoa sitä ammattilaisen kanssa. Ehkä kannattaisi harkita vielä kuitenkin?
Paha sanoa, ehkä voisit sanoa, että äiti on aikuinen ja voi syödä näin, mutta lapset kasvavat ja tarvitsevat tätä ja tätä..? Pelkäänpä vain, että joskus tulee eteen se, että lapset (tai aikuiset lapset) tajuavat, mistä oikeastaan on ollut kyse.

Kiitos noista imetys ja laihdutusvastauksista. Helpotti, että on onnistunut ainakin painon puolesta. Olin raskautuessa keskivaikeasti alipainoinen ja nyt oon saanut painoa tosi hyvin! Semmoisesta "normaalipainostakin" on tullut 7 kg ja vielä muutama viikko raskautta jäljellä! Oon onnellinen, että oon saanut psykoterapiassa asioita kasaan.. ja ravitsemusterapeutiltakin hyviä neuvoja. Mutta pitkä tie silti vielä ja synnytyksen jälkeinen elämä vähän arveluttaa...
Juu on lapsilla isä kotona joka syö kaikkea.
 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Mites te muut syömishäiriöiset suhtaudutte siihen, jos omasta lapsestanne tulee läski? Tai miten suhtaudutte siihen, jos hänkin sairastuu syömishäiriöön ollessaan läski/laiha? Äidin esimerkin mukaan lapset syövät usein vielä aikuisenakin... Ap:n lapset eivät kyllä opi minkäänlaista ruokakulttuuria kotonaan, paitsi ehkä negatiivisen suhtautumisen ruokaan.
Kiitos.
Kaikista vähiten haluisin että lapseni sairastuisi syömishäiriöön. On se nin hirvee tauti.
Ei haittaa tuleeko läski vai laiha pääasia et on onnellinen ja terve.

 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Auttasko vähän jos ottasit edes samaa ruokaa lautaselle ja paljon salaattia tai mitä sit syötkin niin lisäksi? Näkevät että otat samaa. Ja jos edes ihan pikkusen maistat?
Voin tietty ottaa vähän mutta kyllähän ne senkin sitte jossain vaiheessa huomaa.
 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
En ole vielä äiti, mutta kohtalotoveri kuitenkin. Olen sairastanut syömishäiriötä 10 vuotta ja käynyt läpi kolmen vuoden terapian, mutta eipä vain näytä ajatusmaailma normalisoituvan... Pahimman yli kylläkin olen päässyt. Mullakin on ruokavalio tosi rajoittunut (olen kasvissyöjä, tosin ihan eettisistä syistä).
Oletko saanut psykoterapiaa? Suosittelen sitä! Vaikka se ei mua täysin "normalisoinut", se kuitenkin auttoi ymmärtämään itseään ja lievittämään oireita. Ravitsemusterapeutille meno on varmasti myös hyvä ajatus.
Tsemppiä sulle, tiedän, miten hel##tillinen sairaus syömishäiriö on...
Olen juossut psykiatrilla aikanaan vajaa 10 vuotta. Auttoi ehkä se etten riistänyt henkeä iteltäni pimeimpinä hetkinä mutta ei muuten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri Kaarina:
Voisiko lapsille sanoa että äidillä on sairaus minkä takia ei pysty syömään samaa, muuten kyllä söisi. :hug: Luulisin lasten ymmärtävän. Eihän allergisetkaan äidit kaikkea syö. Tämähän on minun mielestäni sama asia jos sun kunto pysyy hyvänä sillä mitä syöt.
No tämä nyt oli typerin idea mitä ikinä olen kuullut! Opetetaan vaan lapsi valehtelemaan heti pienestä pitäen, just joo... Ihan kuin hän ei sitä vähän kasvaessaan jo tajuaisi että äidillä on täysin vääristynyt suhde ruokaan ja omaan ruumiiseensa. Ja tämä lapsen sitten "pitäisi ymmärtää"... Huh huh mikä kommentti.

Kuvitteletteko tosiaan ettei äidin syömishäiriö muka vahingoita lasta, jos sille keksii "riittävän hyvän selityksen"?? Syömishäiriön taustalla on AINA psyykkisiä ongelmia, jotka PITÄÄ hoitaa. Syömishäiriö itsessään ei ole varsinainen sairaus, vaan oire jostakin syvemmällä olevasta ongelmasta, kuten äidin itsetunto-ongelmista, lapsuuden traumoista tms. Olen itse työskennellyt syömishäiriöisten parissa vuosikaudet, joten tiedän mistä puhun.
Minusta Siiri Kaarinan neuvo on hyvä: syömishäiriö on sairaus. Ja jos kerta ruokavalio on rajoittunut, niin sairaus on ihan hyvä selittää lapsille.

Mä olen entinen bulimikko, nyt oon ollut terve kymmenen vuotta. Sairastuin 19 -vuotiaana. Ekat vuodet oli melko pahoja, mutta sitten alkoi hiljalleen tulla tolkkua hommaan (lapsen myötä). Viimeisestä oksentamisesta on ihan varmasti ainakin 12 vuotta.

Painoa mulle on kertynyt jonkun verran, mutta oon ollut vieläkin vähän armelias itselleni. Nyt on aika aloittaa painon pudotus, kunhan vaan saisin motivaation kohdalleen enkä olisi näiden pienempien lapsien takia jatkuvassa univelassa. Väsymys ja vähäinen oman ajan määrä tekee mulle sen, että illalla kun lapset nukahtaa mä haluan puuhata jotain omaa. Ja sit syön hulluna samalla |O

 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja Sympatiat lapsille:
Ihme jos ei lapset motivoi edes yrittämään syödä niitä ruoka-aineita joita et "pysty". Annat kyllä aika ikävän ruokailumallin lapsillesi.
Ehkä pelkään sairastuvani uudelleen jos syön niitä mitä nyt en pysty syömään. Ja se veisi kyllä lapsilta sitten koko äidin. Mieluummin olen täysipainoisesti äiti, joka vaan vähän syö oudosti.
 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Sympatiat lapsille:
Ihme jos ei lapset motivoi edes yrittämään syödä niitä ruoka-aineita joita et "pysty". Annat kyllä aika ikävän ruokailumallin lapsillesi.
Älä viitti, kun et mitään asiasta tiedä. Ilmeisesti.
niin millaisen mallin muut äitit sitten lapsilleen antaa, esim ne kun tupakoi, on läskejä, ei harrasta liikuntaa, pelihimoiset, alkoholistit, väkivaltaiset, eronneet, hihhulit, neuroottiset....
Minulla on vikani mutta onko suurin osa teistä muista sitten aivan täydellisiä?
 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sympatiat lapsille:
Ihme jos ei lapset motivoi edes yrittämään syödä niitä ruoka-aineita joita et "pysty". Annat kyllä aika ikävän ruokailumallin lapsillesi.
Yhtä lailla voisi sanoa, että lihavat äidit, jotka syövät mitä vain ja miten paljon vain, antavat ikävän ja väärän ruokailumallin lapsilleen.
Juu, tiedän, hiukan kärjistetysti sanottu, mutta rupesi vaan ärsyttämään toi syömishäiriöisten äitien syyllistäminen.
niin siis tätä meinasin.
 
pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja kummaa hommaa:
Alkuperäinen kirjoittaja kummaa hommaa:
Voitteko edes koettaa antaa lapsillenne kuvan, että syötte samaa kuin hekin. Tai sitten laajentaa omaa ruokavaliota. Kai teihin rehut ja kasvikset uppoaa. Kivoja salaatteja tarjolle ja kasvispaitoksia on hyviä monenlaisia. Kyllä varmaan ruokavaliota voi monipuolistaa niistä ruoka-aineista lähtien, joita tuntuu syömishäiriöisestäkin kohtuu ok:lta syödä. Minä teen lapsille aina erillisen ruoan. Aikuisten ruoka on sovellettu aikuistenversio samasta ruoasta. Näin siksi, että meillä syödään maiusteista aasialaista ruokaa ja lapsille ihan kaikkia samoja ruokia ei voi niiden tulisuuden vuoksi antaa.
Lisään vielä, että lasten ruokiin voi lisätä kana tai lihasuikaileita ja oman voi syödä niitä ilman. Kos tekee paistoksia, voi jostain osasta jättää lihan pois ja tehdä siitä osiosta vain kasvisosan. Lapset eivät edes huomaa tommosta huijausta.
kiitos, koitan tätä.
 

Yhteistyössä