MOI!
Ihan pakko oli tulla kirjoittamaan, kun niin kuulostaa tutulta tämä ruokashow. Meillä vaan on kaksin kappalein tyttöjä touhuamassa ruokapöydässä (kaksoset 1v 7kk). Jos joku muistaa, kun kirjoittelin tänne tyttöjen juomattomuudesta syksyllä. Nyt osaavat juoda mutta uudet tuulet puhaltaa, ja ongelmallista on tällä hetkellä syöminen ja ruokapöydässä puuhastelu...
Tytöiltä löytyy tempperamenttia ja tuntuu tosiaan siltä välillä, että tiskirättikin olisi herkullisempaa kuin tarjottu ruoka. Yleensä meillä riehutaan, heitellään ruokaa ja lusikkaa ja lautasta, kunnes minä ne pois otan. Ja kun on minun vuoro syödä, niin vierellä on kaksin kappalein tyttöjä mankumassa " anna, anna". Jos syön yhtäaikaa heidän kanssa, niin minun lautanen tyhjenee masuihin, kun kumpikin käy verottamassa lautaseltani, mutta oma ruoka ei niinkään sitten kelpaa... Eli lapsen aivoitus on kovin omituinen.
Minä en myöskään osaa pitää lasta ruoatta, sillä siitä seuraa huutoa, itkua, kaikkea mukavaa mitä nälköinen lapsi vaan keksii. Eli jos tytöillä lusikka ei heilu omaa suuta kohti, niin minä syötän. Minulla on oma lusikka ja molemmilla omansa. Näin autettuna ja huolehtien ruokailu onnistuu. Saatan tässä ohessa itsekin joskus syödä, mutta toisinaan homma karkaa käsistä, enkä saa itse syötyä.
Itse olen huomannut seuraavaa. Ruokapöydässä ei saa olla mitään virikettä, muuten ote herpaantuu. Esimerkiksi katettupöytä--> tytöt vaan silppuaa, sylkee, haluaa sitä, haluaa tätä, eikä lopulta syö mitään vaan pöydän alla on iso kasa murusia, jopa servettiä yritetään järsiä
Eli mahdollisimman virikkeetön ympäristö ei ole meillä pahasta.
Meillä ei liioin syödä välipaloja. Herkkuja tarjoan jos ruokailu on sujunut pari päivää oikein mallikkaasti.
Yksi mitä minä olen yrittänyt kokeilla tyttöihin on psyykkaaminen. Aloitan psyykkaamisen jo ennen ruokaa. Tyylillä "kohta syödään, tytöt syö omalla lusikalla oman ruoan reippaasti jne" Jos näin todella tapahtuu, kehun tytön maasta taivaaseen. Jos ei niin sitten moitin mutta en ihan niin pursuavasti kuin kehuessa. Tämä psyykkaus on tehonnut yllättävän hyvin "koputtaa puuta". Tämä on toiminut muissakin tilanteissa. Esim muskariin mennessä puhun kuinka siellä istutaan ja lauletaa ja näin on sitten vaan tapahtunut että ovat siellä ihmeekseni istuneet aika kiltisti...
Meillä tytöt ei juurikaan puhu, mutta niitä harvoja asioita mitä toimittavat on "anna" ja toinen vastaa "en anna". Aika surullista kuultavaa, mutta se on tullut ruokapöydästä, kun haluaisivat jotain, mitä en sitten anna...