Syökö kaikki muut n. 2-vuotiaat jo TÄYSIN ITSE?!?!?

Meillä ei tyttö, kohta 2-vee, syö vielä läheskään kaikkea itse! Varsinkin lämmin ruoka jäisi monesti syömättä, ellei tyttöä syötä. Muutaman lusikallisen ehkä itse saa suuhunsa laitettua, mutta sitten kyllästyy ja äidin on autettava.

Kaikki sormiruoka/naposteltava kyllä menee ja jopa jogurtti lähes aina itse, mutta miten saisi tytön syömään vielä tuon lämpimän ruoan itse?!? Vinkkejä?!?

Tyttö on vielä kotihoidossa, joten tarhastakaan ei ole mallia vielä voinut toisilta lapsilta ottaa.

Tuntuu jo, että oppiiko ikinä... :headwall:
 
Älä huolestu, erään ystäväni kaikki 4 lasta ovat itse sitten ilmaisseet halunsa syödä itse ja tämä tapahtunut yli 2v iässä. Ei kukkokaan käskien laula, eli ei lapsikaan syö itse vaikka lusikan laittaisi käteen ellei ole siihen kehitykseltään valmis.
Anteeksi nyt vaan (yleisesti siis, ei ap:lle!!), mutta jotenkin tuntuu että nykyään hössötetään ihan skitsoina missä iässä lapsen pitäisi osata tehdä vaikka mitä. Esim lapsen pitäisi suunnilleen 1v syntymäpäivänä olla päiväkuiva, osata syödä itse jne. Näin etenkin tuntuu neuvolassa käydessä, kun terkkari kyselee asioita. Varmaan seuraavalla 1v 4kk käynnillä kysyy suunnilleen joko ajaa fillarilla.. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 13:49 vieras kirjoitti:
Älä huolestu, erään ystäväni kaikki 4 lasta ovat itse sitten ilmaisseet halunsa syödä itse ja tämä tapahtunut yli 2v iässä. Ei kukkokaan käskien laula, eli ei lapsikaan syö itse vaikka lusikan laittaisi käteen ellei ole siihen kehitykseltään valmis.
Anteeksi nyt vaan (yleisesti siis, ei ap:lle!!), mutta jotenkin tuntuu että nykyään hössötetään ihan skitsoina missä iässä lapsen pitäisi osata tehdä vaikka mitä. Esim lapsen pitäisi suunnilleen 1v syntymäpäivänä olla päiväkuiva, osata syödä itse jne. Näin etenkin tuntuu neuvolassa käydessä, kun terkkari kyselee asioita. Varmaan seuraavalla 1v 4kk käynnillä kysyy suunnilleen joko ajaa fillarilla.. :whistle:
Samaa mäki vähän oon miettiny ja siksi kai paineita tuleekin, kun oletetaan suunilleen et jo 1-vuotias osaa kaikki jutut itse! Kyllä reilu 1-vuotiaskin on vielä vauva, eikä 2-vuotiaskaan kovin iso vielä...
 
Tosi yksilöllistä. Meidän poika söi 1,7kk iäs suunnilleen itse. Mutta asiaa helpotti sekin, että hänellä ei ollut "listalla" pahoja ruokia, vaan än oli kaikkiruokainen.

Nyt on kova kyllä nirsoileen, mutta on niin kauan harkannu syömistä, että syö itse sen mitä aikookin syödä.

Mutta tiedän ja tunnen paljon lapsia, joita voi joutua nelivuotiaana syöttään ja silti ovat "normaaleja" lapsia.

Älkää tosiaan paineita ottako, lapset syö itte kun ovat valmiita. :)
 
Hopsuli
Meidän 2-vuotias ei todellakaan syö itse kuin herkkuja. Eikä aina niitäkään. Eli äiti syöttää.
Lusikka kädessä on istunut pöydässä 9-kuisesta ja istuu edelleen... :)
 
jupiter harmaana
Meillä neiti just täyttänyt 2 vuotta ja on syönyt melkein siitä asti itsenäisesti kun lusikka rupes menemään ääntä kohti.ja nyt tarhan myötä homma ruvennut sujumaan todella hyvin.
 
Poika nyt 2v2kk ja on syönyt itse 1,5v alkaen.
Harjoitus tekee mestarin. Annoin pojalle ottimet jo 1v ikäisenä, rupes lappaan jugurttia itse purkista lusikalla ja toisella kädellä piti kiinni purkista 1v ja jotain. Olen kyllä aina tehnyt sellaista ruokaa mistä tykkää, makeisia en anna ollenkaan.

Kaikki on niin yksilöitä.
 
No ei syö itse! Helpotti kyllä lukea muiden vastauksia, samaa vähän itse miettinyt, mutta eiköhän tuo rupea kun aika on. Just kanssa syö itse jos kova nälkä, muuten kyllästyy nopeasti ja rupeaa "syötettäväksi"...
 
juupaseipas
No ei kyllä syö täysin itse!

Poika nyt tasan 2v ja aina välillä päiväkodista kovin huolissaan kyselevät, että "vieläkö te syötätte?" "Poika tuntuu odottavan palvelua, olisi hyvä jos kodissa ja päiväkodissa toimittaisiin samalla tavalla" = heidän tavalla.

Kyllä siitä itselleen tulee väkisinkin otettua paineita. Meillä on kans just niin et jos on kova nälkä, ruoka herkkua eikä ruokailuun lähdetty kesken kivan leikin niin sit SAATTAA syödä itse. Päiväkodissa kuulemma on paljon omatoimisempi.

Lisäksi mulla ei vaan riitä hermo odottaa, et poika sais syötyä sapuskansa itse silloinkin kun ruoka nyt ei ole niin herkkua ja se menee mutta hi-taas-ti. Poitsu pyörii, sekoittaa ruokaa, lusikka ja ruoka vaappuu ilmassa (ja hihassa ja pöydässä ja äitissä), selostaa, kinuaa leluja... Omaa pinnaa säästääkseni monesti syötän tällöinkin et ei menis puolta tuntia 5 minsan ruokailussa. Lappaan sit ruokaa pojalle suuhun siinä sen omien lusikointien välissä.

Ehkä meilläkin sit 4 vuotiaana syödään itse?!?
 
hoomoilanen
Meijän 2v.3kk poika syö itse aina kun sille päälle sattuu. Ja sattuu useimmin niin ettei ole sillä päällä :whistle:

On niiiin paljon kaikkea kivaa tekemistä ettei malta syödä kun sen pari ensimmäistä lusikallista ja sitten olis jo menossa kohti uusia seikkailuja.

Eikä ole vielä edes päiväkuiva, hyi meitä :kieh: Mutta ilman vaippaa ollessaan lirauttaa pissit housuun ja jatkaa hommiaan, eli ei se menoa haittaa jos pöksyt on märät. Lääkäriltä asiaa kyselinkin ja sanoi että pojat ovat usein tässä asiassa hitaampia kuin tytöt. Eli vasta siellä lähempänä kolmea ikävuotta alkavat tajuamaan asian laidan (nämä hitaammat hurjapäät siis). Ja mainittakoon puolustukseksi vielä sekin että pikkusisko 6kk vie sen verran voimavaroja etten yksinkertasesti jaksa stressata vaippa ja syömisasioista vielä. Puhumattakaan muutosta joka jo häämöttää. Kunhan elämä tässä taas tasaantuu ja rutinoituu niin katotaan sitten. Tällä hetkellä poika tekee kakat pönttöön (sen on osannut jo 1,5v:sta asti), mutta pissalle ei suostu menemään. Mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.

Leimatkaa laiskaksi tai miten tahdotte, meillä asiat tehdään niin kuin ne saadaan parhaiten sujumaan. Stressiä on tarpeeksi paljon tällä hetkellä muutenkin :D
 
Pyrystiina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 12:23 hoomoilanen kirjoitti:
Meijän 2v.3kk poika syö itse aina kun sille päälle sattuu. Ja sattuu useimmin niin ettei ole sillä päällä :whistle:

On niiiin paljon kaikkea kivaa tekemistä ettei malta syödä kun sen pari ensimmäistä lusikallista ja sitten olis jo menossa kohti uusia seikkailuja.

Eikä ole vielä edes päiväkuiva, hyi meitä :kieh: Mutta ilman vaippaa ollessaan lirauttaa pissit housuun ja jatkaa hommiaan, eli ei se menoa haittaa jos pöksyt on märät. Lääkäriltä asiaa kyselinkin ja sanoi että pojat ovat usein tässä asiassa hitaampia kuin tytöt. Eli vasta siellä lähempänä kolmea ikävuotta alkavat tajuamaan asian laidan (nämä hitaammat hurjapäät siis). Ja mainittakoon puolustukseksi vielä sekin että pikkusisko 6kk vie sen verran voimavaroja etten yksinkertasesti jaksa stressata vaippa ja syömisasioista vielä. Puhumattakaan muutosta joka jo häämöttää. Kunhan elämä tässä taas tasaantuu ja rutinoituu niin katotaan sitten. Tällä hetkellä poika tekee kakat pönttöön (sen on osannut jo 1,5v:sta asti), mutta pissalle ei suostu menemään. Mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.

Leimatkaa laiskaksi tai miten tahdotte, meillä asiat tehdään niin kuin ne saadaan parhaiten sujumaan. Stressiä on tarpeeksi paljon tällä hetkellä muutenkin :D
Kuulostaa tosi tutulle. Meillä siis 2.5v jästipää ja vastaava kasvamassa, ikää hänellä 7kk.

Nämä kaudet vaihtee. Välillä on "minä itse"-kausi ja välillä taas "minä en tee mitään"- kausi. Lapsi on lapsi ja yksilö. Onneksi emme ole kaikki samalla muotilla tehty.
 
hoomoilanen
Ja meillä ainakin menee usein niin että ne asiat joita pitäisi ja saisi tehdä itse on niitä joita ei kovinkaan innolla tehdä itse. Sen sijaan ne asiat joita ei mielellään tarttis tehdä itse ovat niitä joita olisi ehdottomasti pakko saada tehdä itse (kuten maidon kaataminen tölkistä lasiin, ruuan paistaminen pannulla, auton turvavöiden kiinnitys, kaikkien mahdollisten ja mahdottomien nappien painaminen ja ovien avaaminen ja sulkeminen...jne, jne...)
 
Pitkäjänniteisyys auttaa....ei kannata stressata lasta syömisessä, anna syödä sitten vaikka sen puolituntia 5min annos.
Kun äiti vouhkoo vieressä syö syö syö niin ei varmastikkaan tule mitään ja se että lapsi tietää että noh kohta se kuitenkin syöttää mut niin miks edes yrittää...
Tottakai lapsi tottuu palveluihin, äiti tai isä lappaa suuhun ja lapsesta tulee ihan kädetön.
Tosin kaikki vetää tyylillään ja jos haluaa vielä yli 2v syöttää niin eikun vaan lusikka kouraan. (sama koskee pukemista ymymym)
 

Yhteistyössä