syödäänkö teillä allergiaperheessä mitään "valmissoseita"???

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että sietääkö allergialapsenne mitään kaupan valmissoseita vai teettekö kaikki alusta alkaen itse... Huomasin vaan tällaisen meidän tytöllä, että on tainnut riisi alkaa tehdä oireita kun teen riisihiutaleista vellin. Ei mitään pahempaa, juuri poskien lehahtelua vähän rajummin ja vartalolla punottavia läiskiä... Mutta saa myös valmissoseita, lähinnä nyt possu/kasvis lihasosetta, mut myös muita joissa on riisitärkkelystä. Eikä tunnu kyllä oirehtivan niistä. Eli voiko lapsi sietää kuitenkin jonkin verran esim. riisiä tärkkelysmuodossa, mut vellit ja puurot aiheuttaa oireita??
 
Bonan maissisose ja luumu ovat ainoat kaupan valmiit mitä meillä syödään. Ollaan menossa vilja-altistukseen, ja sen jälkeen kokeillaan uudestaan kotimaiset viljat, ja kunhan saadaan kaikki kuntoon kokeillaan h i t a a s t i uusia ruoka-aineita. Kaupan soseissa tahtoo aina olla jotain, mikä ei sovi meille, joko siellä on perunaa, kotimaisia viljoja tai tomaattia taikka maitoa. Itse tehdään kaikki alusta asti.

emmasofia: riisihiutaleissa on myös eroja. Nallen hiutaleissa sanotaan, että saattaa sisältää pieniä määriä muita viljoja. Keliaakikkotuttava (56-v) sanoi että nallen hiutaleet tekevät hänelle oireita ja mahanväänteitä. Myllyn paras hiutaleissa mainitaan, että saattaa sisältää pieniä määriä muiden viljojen pölyä. Puhtaimmat riisit kannattaa hankkia allermiinasta. Meillä en ole huomannut eroa noiden kahden valmistajan välillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmasofia:
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että sietääkö allergialapsenne mitään kaupan valmissoseita vai teettekö kaikki alusta alkaen itse... Huomasin vaan tällaisen meidän tytöllä, että on tainnut riisi alkaa tehdä oireita kun teen riisihiutaleista vellin. Ei mitään pahempaa, juuri poskien lehahtelua vähän rajummin ja vartalolla punottavia läiskiä... Mutta saa myös valmissoseita, lähinnä nyt possu/kasvis lihasosetta, mut myös muita joissa on riisitärkkelystä. Eikä tunnu kyllä oirehtivan niistä. Eli voiko lapsi sietää kuitenkin jonkin verran esim. riisiä tärkkelysmuodossa, mut vellit ja puurot aiheuttaa oireita??
Riisin vs. riistärkkelyksen sietäminen on lapsikohtaista. Luotettavin tapa on se vanha tuttu eli kokeilu. Järkeenkäypää voisi olla, että pieni määrä riisitärkkelystä muun ruoan joukossa ei aiheuttaisi oireilua mutta kannattaa seurailla tilannetta.

Riisien puhtauksissakin on tosiaan eroja. Meidän pojalle saatiin ruokavalioon riisi, jipii =) Käytetään Dr Kousan Risdiet riisihiutalaita, jotka on puhtaita muista viljoista. Kousan riisia saa Allermiinan lisäksi esim. joistakin luontaistuotekaupoista. Olisihan joku epäpuhtaampikin riisi saattanut sopia mutta halusin kokeilla riisin varman päälle ilman useampaa muuttujaa. Ruokakaupan vauvariiseistä Muksu taitaa olla maidoton ja gluteeniton, jos muistan oikein. Joskus myöhemmin saatan kokeilla jotain muuta riisia, kunhan ainakin tuo pojan kotimaisten viljojen tilanne selviää. Me ei olla kokeiltu vielä kotimaisia viljoja. Viljoista ruokavaliossa on hirssi ja tarkoituksena on kokeilla seuraavaksi tattaria. Niistäkin on puhtaat versiot vielä tässä allergiataipaleen alkupuolella.

Mä teen aika paljon tällä hetkellä soseita. Varsinkin kaupan liha-kasvissoseet sisältävät niiiin paljon kaikkea, että ne ovat haasteellisia kokeilla allergiselle lapselle. Yhdessä purkissa tulee helposti niin monta uutta ruokaa lapselle..., että sopivuuden arviointi on hankalaa.

Oikeastaan nyt kun on päässyt vauhtiin liha-kasvissoseiden teossa ja on oppinut tehokkaat rutiinit, niin liha-kasvissoseiden tekeminen on oikeastaan ihan mukavaa puuhaa =) Sen jälkeen kun joku ruoka-aine on julistettu sopivaksi, teen kyseistä ruoka-ainetta suuria määriä kerrallaan valmiiksi pakastettuina sopivina annoksina. En sekoita eri aineksia pakastamisvaiheessa vaan pakastan ne erikseen. Poimin sitten pakkasesta yhden liha-annoksen ja sille lisukkeen. Nyt sitten teen mikrossa lisäksi riisiä liha-kasvissoseannokseen. Nyt meillä on vadelmakokeilu menossa, jossa käytän pakkaseen tekemääni vadelmasosetta.

Ainoa valmissosepurkki on meillä tällä hetkellä Piltti aprikoosisose (sisältää tapiokatärkkelystä, C-vitamiinia ja hedelmäsokeria). Suunnitelmissa on kokeilla hedelmä-/marjapuolella seuraavaksi ehkä banaania (vielä hieman mietinnässä...). Jos banaani sopii, niin sitten kokeillaan Piltti banaani-tyrniä. Se sisältää myös tapiokatärkkelystä, jota on myös tuossa aprikoosisoseessa.

Ai niin, ja Semperin mustikkakokeilu jäi meillä sittenkin epäselväksi. Se meni tosi lupaavasti mutta päätettiin yhden illan huutokohtaukseen, ehkä liian hätäisesti.... Tehtiin tulkinta, että ei sopinut Semperin mustikkasose. Reilun vuorokauden kuluttua huomattiin, että pojallehan oli puhjennut yläetuhampaat yhtäaikaa ja ne olivat jo ihan riisinjyvän kokoiset. Nyt on sitten mietinnässä johtuiko sittenkin hampaiden puhkeamisesta se yhden illan huuto. Tarkoitus on jossain vaiheessa kokeilla mustikka uudellen ihan pelkkänä puhtaana mustikkana. Jos mustikka sopii ja lisäksi vadelma, voi jo todennäköisesti ottaa käyttöön esim. Muksun vadelma-mustikkasoseen, jossa on hedelmäsokeria, riisitärkkelystä ja C-vitamiinia.

Melkoista shakkipeliä nämä kokeilut ovat, kun samalla miettii että "jos tämä sopii, niin sitten voi kokeilla sitä ja sitä" jne. :whistle:

 
Meillä on käytössä valmiista ainoastaan Muksun kukkakaalisose, jossa on myös riisitärkkelystä. Meillä riisi sopii. Alkuun käytettiin vaan Dr.Kousan riisihiutaleita, koska se oli varmasti puhdasta. Nyt on ruokavaliossa ollut jo aika pitkään myös puhtaat riisimakaronit, riisipaperi, puffattu riisi jne.Jonkin asteisia oireita on tullut "saattaa sisältää..." tuotteista, joten ollaan pitäydytty puhtaissa.

Teen myös pakastimeen kerralla isompia määriä soseita ja lihoja. Pakastan ne pienissä Minigrip pusseissa sopivina annoksina ja sieltä sitten sekoittelen.

Meillä näyttäisi sietävän myös pieniä määriä vadelmaa silloin tällöin. Viime kesänä kokeilin tuoreilla vadelmilla ja ei sopinut. Nyt on maistanut pari kertaa pakastettua vadelmaa (viime kesänä pakastettuja) ja ei ole tullut oireita. Määrät ovat olleet tosin aika pieniä, mutta kehitystä on ehkä havaittavissa.

Meillä lapselle sopi banaani, mutta ei se tyrni-banaani sose. Se olisi ollut ihan mukava sose saada mukaan, mutta onneksi banaani sentään käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä riisi sopii. Alkuun käytettiin vaan Dr.Kousan riisihiutaleita, koska se oli varmasti puhdasta. Nyt on ruokavaliossa ollut jo aika pitkään myös puhtaat riisimakaronit, riisipaperi, puffattu riisi jne.Jonkin asteisia oireita on tullut "saattaa sisältää..." tuotteista, joten ollaan pitäydytty puhtaissa.

Mitkä noista riisiruoista saattaisivat sopia sormiruoaksi alle vuosikkaalle? Meillä syödään jo karkeampaa sosettakin, joten mieluusti antaisin jotain sormiruokaakin. Mun bataattisormiruoat jotenkin epäonnistui, niistä tuli liian löysiä mun keittiötaidoilla :whistle: Poika vaan rähmii niitä sormillaan mutta ei ota otetta sormillaan. Keittön lattialta kyllä löytää pienetkin juustohippuset, saa sormillaan otteen niistä ja suuhunkin asti valitettavasti menevät ;) Rikkaimuri siis heiluu tässä taloudessa aika usein...
 
Meillä on käytetty Allermiinasta tilattuja puffattuja riisimuroja sormiruokana ja syö niitä edelleen mielellään. Ne myydään sellaisissa pienissä "ämpäreissä". Saatavana on ollut värillisiä ja sitten ihan ilman lisäaineita olevia, olen ostanut noita lisäaineettomia. Nyt syö myös Rice & Rice Bolle di Riso merkkisiä pieniä riisipalloja, joihin on lisätty hiukan suolaa.

Tuota riisipaperia olen vatsa alkanut käyttämään. Sitä liotetaan kuin liivatetta, jossa se pehmenee ja sitten sen sisään voi kääriä/taitella jotain lihaa, kasvista yms. ja paistaa uunissa. "Vähän" muunneltu versio kevätkääryleistä...
 
:D Ai miten ihanaa lueskella näitä allergiajuttuja. Saattaa kuulostaa ihan pöhköltä, mutta kun omalla lapsella on niin samanmoista arpomista ja kokeilua ja suhteellisen vähän ruokia mitkä sopii... Tai siis on ollut arpomista. Nyt ollaan oltu tietyillä ruoka-aineilla ja ollaan altistukseen asti ja varmaan sen jälkeenkin. En nyt ala enempää selittämään, mutta siis KIITOS KUN OLETTE OLEMASSA ja on olemassa muitakin samojen ongelmien parissa piehtaroivia perheitä. :D :flower: :hug:

Heili
 
No siis minäkin teen itse noita kasvissoseita ja sekoittelen välillä kaupan soseisiin ja ollaan kyllä syöty ihan pelkkiä kaupan soseitakin. Kasviksia ja possua, perunaa ja naudanlihaa nyt lähinnä, kun niissä on se liha! Meidän tyttö kun vierastaa omaa tekemää lihaa, eli siis liian kökkäreistä... Noi lihasoseet tuntuis sopivan paitsi nyt olen miettiny sitä nautaa kun maitoallergia on... Mutta nyt tilanne on pysyny kutakuinkin samanlaisena ruuista huolimatta, oli sitte nautaa tai possua... Että voisiko meillä olla tilanne niin hyvä, et olisi vaan tuo lehmänmaito huono juttu. Kyllähän tyttö kiukkuaa välillä päivisin kovinkin ja lattialla oleminen on aika ajoin kiukuttelua, mut onhan tämä ikäkin nyt just sitä että tylsistytään äkkiä ym.
Yöitkuja ei paljon ole, pari kertaa yössä kitistään, mut ei ainakaan refluksi enää vaivaa... Ai niin, yksi tärkeä seikka minkä meidän refluksiaikana huomasin: vauvan sänky pään alta missä nukkui oli aina IHAN KELTAINEN ja lakanaa sai vaihtaa harva se päivä. Eli sieltähän nousi nesteet ulos saakka. Nyt on lakanat pysyny puhtaina jo monta kuukautta... No, ei kuulunu asiaan, mut tulihan löpistyä...
Posket kyllä punottelee aika ajoin edelleen, mut ota tästä nyt sitte selvää...
 
Emmasofia: Mä keitän ihan kokolihaa (sisä-tai ulkofilettä ) kattilassa paloina aika pitkään ja sitten jauhan sen ihan tuusan nuuskaksi sauvasekoittimeen kiinnitettällä "myllyllä". Meillä tuli sauvasekoittimen mukana lisälaitteena se purkki, missä pyörii terä. Tuolla tavoin lihan saa vielä hienommaksi kuin tavallisella sauvasekoittimella, tarpeeksi kauan kuin jauhattaa, niin siitä lihasta tulee ihan hitusia. Nyt menee tosin jo jauhelihakin, mutta aiemmin jauhoin lihan ihan jauhomaisen pieneksi.
 
Mä olen myös keittänyt pieniksi paloiksi leikattua kokolihaa tai jauhelihaa. Mä olen keittänyt vain sen verran että liha on kypsää. Sitten soseutan tehosekoittimella ja käytän pienen tarvittavan määrän keitinlihaa soseutuksen apuna.

 
Meillä pojalle kelpaa vain maidottomat Hipp:it. Hippeissä ei ole riisitärkkelystä, josta poika ei ilmeisestikään tykkää ja ne kelpaa mutta ei muut merkit jossa tärkkelystä on. Harmi vaan ettei meidän kaupassa ole kuin muutama purkki Hippiä ja nelin on just niitä joissa on maitoa, joten käyn aina välillä Sittarissa hippiostoksilla. Ja 8kuisen purkkeja käytetään joskus, pääasiassa poika syö omatekoista ja kohta siirrytään tavalliseen kotiruokaan.
 

Yhteistyössä