Synttäreille tulee allergisia lapsia..en tiedä mitä tarjoisin..

En aio leipoa tms. vaan kaupan hyllystä tylysti valmista, mutta mitä?
Toinen on maitoallerginen eli ei kestä edes maitoproteiinia vai miten se sanotaan.. ja mietin mitä kivaa täytekakun ja keksien sijaan hälle löytys kaupasta?
Toinen on hankalampi tapaus.. viime vuonna hänelle kävi vain speltti keksit ja popcorn ( en nyt muista mikä allergia oli nimeltään ) eli karkeissakin valtavasti rajoitteita mitä sai syödä ja mitä ei.

Auttakaa allergisten vanhemmat kun itsellä ei ole kokemusta :(
 
Non compos mentis
Jos teet täykkärin, tee oma pieni tälle maitoallergiselle. Sokerikakkupohjalla vaan ja soijakermavaahtoa päälle. Ei siis vaadi juuri muuntelua. Toisen kanssa vaikea auttaa, jos et tiedä tarkkaan mikä allergia on.
 
"vieras"
mä teen itse allergisten lasten kanssa joiden allergiat ei ole minulle peruskauraa näin: sanon lapsen vanhemmalle, että tahtoisin tarjota sinun lapsellesi jotain herkkua joka olisi lapsellesi varmasti turvallinen. viitsitkö ehdottaa mitä lapsesi voi ja tykkää syödä (tai tulisiko sinulle mieleen jotain mitä voin lapsellesi tarjota)? ja tuttavapiirissä olevien allergisten lasten vanhemmat ovat olleet tästä erittäin kiitollisia.

näin he tietävät varmasti, että tarjolla on jotain mitä heidän lapsensa voi turvallisesti syödä ja uskaltavat päästää lapsen turvallisin mielin juhlaan. näin he tietävät myöskin, että välitän myöskin heidän lapsestaan niin paljon että tahdon ottaa heidätkin huomioon valitsemalla heillekin TURVALLISEN herkun ja luoda hänellekin kivan muiston juhlasta.
 
keksejä löytyy maidottomana useampaakin lajia. jos oikein muistan niin carneval, muumit ainakin.
tarkista vielä laatikon kyjestä että ei ole maitoa, kaseiinia, heraa.

voisithan tehdä molemmille lapsille esim parista gluteenittomasta leivoksesta (joita saa kaupan pakkasesta) oman "kakun". ainakin jotain muffinsseja on, jotka on aika hyviä ja ne saa helposti naamioitua. voi sitten laittaa jotain kaura-vaniljakermaa (oatly) vispattuna ja marjoja sinne väliin. kaurakermaa (jos käy) saa kahden desin pakkausessa. jos kaurapohjainen ei käy niin soijapohjaista varmaan on?? jos tollanen kävis niin tarkastaja vanhemmilta käykö gluteeniton.

lisäksi löytyy maidottomia jäätelöitä esim soija- ja kaurapohjaisia..
 
Non compos mentis
keksejä löytyy maidottomana useampaakin lajia. jos oikein muistan niin carneval, muumit ainakin.
tarkista vielä laatikon kyjestä että ei ole maitoa, kaseiinia, heraa.

voisithan tehdä molemmille lapsille esim parista gluteenittomasta leivoksesta (joita saa kaupan pakkasesta) oman "kakun". ainakin jotain muffinsseja on, jotka on aika hyviä ja ne saa helposti naamioitua. voi sitten laittaa jotain kaura-vaniljakermaa (oatly) vispattuna ja marjoja sinne väliin. kaurakermaa (jos käy) saa kahden desin pakkausessa. jos kaurapohjainen ei käy niin soijapohjaista varmaan on?? jos tollanen kävis niin tarkastaja vanhemmilta käykö gluteeniton.

lisäksi löytyy maidottomia jäätelöitä esim soija- ja kaurapohjaisia..
Miksi gluteenitonta? Speltissähän on gluteiinia joten ei kai keliakiaa voi kummallakaan olla?
 
En ihan ymmärrä ongelmaan. Kysyn joko kielletyt aineet tai jos lista on pitkä niin sallitut aineet. Tosin itse teen sitten sen mukaan usein jäätelöä. Kotitekoisessa pystyy hyvin säätämään allergioiden mukaan.

Mutta kaupassa sitten katson valmiista tuotteista valmistusaineet ja siitähän sen pystyy päättelemään käykö vain ei. Ei sinua oikein auttaa voi, kun et kerro tarkalleen mitä pitää välttää.

Kyllä niitä maidottomia keksejäkin on. joku balleriina tms.
 
"vieras"
soijakerma ja kaurakerma :x
wiener nougatit ovat maidottomia ja mokkapalakuorrutteen voi tehdä siniseen keijuun tai siniseen floraan jolloin se on hyvänmakuinen kuorrute, toisin kuin kaura- ja soijakermahirvitykset
 
Miksi gluteenitonta? Speltissähän on gluteiinia joten ei kai keliakiaa voi kummallakaan olla?
no, en minä vaan tiedä. noita jorisin ihan siitä syystä, että aika usein gluteenista kyse. speltin gluteenista en tiedä mitään.

mut joo, lasten vanhemmilta varmaan hyvä kysyä onko jotain mistä pitävät/ eivät pidä ja sopii ruokavalioon. vrt tuo joku joka inhosi seka soijaa että oatly- systeemejä.
 
"vieras"
Soijajäätelö on ainakin yks aika helppo tarjottava, jos tulee sekä maitoallergisia että keliaakikkoja...sit hedelmiä voi laittaa tarjolle erikseen lohkoina niin että niistä voi valita niitä laatuja, mitkä sopii. Sit jotain maidottomia keksejä, esim. vadelmaballerinat ja noita gluteiinittomiakin keksejä saa kaupasta.
 
"vieras"
Mulle on sattunut aika ruokarajotteinen lähipiiri, yks juttu mikä sopii useimmille, on me-lehden sivuilta löytyvä Munattomat marjaruudut. Noihin ei tule maitoa, ei munaa, ei soijaa, ei pähkinää, ja ne voi leipoa myös gluteenittomista jauhoista. Päälle voi laittaa marjoja tai vaikka omenalohkoja sen mukaan, mikä käy kaikille. Noi on superhelppoa ja nopeaa tehdä, aineet vaan sekaisin, pellille, marjat päälle ja uuniin. Mietin, et olisko tuolla toisella lapsella ollut vehnä-allergia, kun monissa karkeissa on vehnää?

Margariineista siis tummansininen keiju käy tuohon, tai ihan ruokaöljy.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23552130]Potku perseelle, jos ei tarjottavat kelpaa.[/QUOTE]

potku perseelle jos on niin IDIOOTTI ettei tajua ettei allergiassa ole kyse siitä ettei tarjottavat kelpaa!!!
 
..
Maitoallergiselle ehdottaisin marenkia, soijajäätelöä ja erilaisia keksejä kyllä löytyy kun tarkasti lukee tuoteselosteen ettei ole maitoproteiinia. Ja tosiaan minä ainakaan en pistä pahakseni jos kysytään mitä keksejä teidän lapsi saa syödä. Joskus otan myös varatla mukaan jonkun herkun laukkuun juhliin mennessä, että on ainakin jotain lapselle.
 
"vieras"
Meidän maitoallergisen herkut vadelma Ballerina-keksit ovat maidottomia ja munattomia samoin tofu jäätelö. Kannattaa kysyä tosiaan lasten vanhemmilta mikä on lapsen herkkua, kaikista helpointa ja mukavinta myös allergisille lapsille.
 
"neiti"
kannattaa kysyä vanhemmilta vinkkejä! itse olen nähnyt paljonkin vaivaa sopivan herkun tekemiseen / löytämiseen, mutta se ei olekaan kelvannut lapselle. monet allergiset lapset ovat todella huonoja muutenkin syömään, joten itse en jaksa enää nähdä kauheasti vaivaa tehdä heille täsmälleen samantyyppiset ruuat kuin muille, kun ei koskaan maistu.
 
[QUOTE="vieras";23552022]mä teen itse allergisten lasten kanssa joiden allergiat ei ole minulle peruskauraa näin: sanon lapsen vanhemmalle, että tahtoisin tarjota sinun lapsellesi jotain herkkua joka olisi lapsellesi varmasti turvallinen. viitsitkö ehdottaa mitä lapsesi voi ja tykkää syödä (tai tulisiko sinulle mieleen jotain mitä voin lapsellesi tarjota)? ja tuttavapiirissä olevien allergisten lasten vanhemmat ovat olleet tästä erittäin kiitollisia.

näin he tietävät varmasti, että tarjolla on jotain mitä heidän lapsensa voi turvallisesti syödä ja uskaltavat päästää lapsen turvallisin mielin juhlaan. näin he tietävät myöskin, että välitän myöskin heidän lapsestaan niin paljon että tahdon ottaa heidätkin huomioon valitsemalla heillekin TURVALLISEN herkun ja luoda hänellekin kivan muiston juhlasta.[/QUOTE]

Mäkin tekisin niin, että kysyisin. Tahtoisin sille lapselle jotain tarjota, koska lapsi varmaan usein joutuu kieltäytymään kaikenlaisesta, ja vanhemmastakin tuntuu kivalta jos synttäreillä on jotain hänenkin lapselleen, eikä tarvitse ressata.
 

Yhteistyössä