Synnytystapa-arvio?

Eli kertokaas mitä tiedätte kyseisestä "tapahtumasta"? Onko tapana ottaa mies sinne mukaan vai mennäänkö sinne yksin? Mulla laitettiin lähete sinne rv. 26 lääkärintarkastuksessa, ja nyt tuli mieleen että mitähän ihmettä siellä tehdään ja kauan siellä menee aikaa? =)
 
Bintje
Minulla lääkäri teki kokoarvion ja katsoin mahtuuko tulemaan. Se ei kauhean kiva toimenpide mut kyl sen kestää. Piti olla ponnistusasennossa ja lääkäri katsoi mahtuuko ULKOISESTI käsi istuinluiden väliin ja tutki häntäluun joustavuuden. Näin ekassa raskaudessa, sen jälkeen ollut vain pelkkä kokoarvio ultra.
 
hui!mulle ei ees tehty sitä lääkärintarkistusta siis neuvolassa.jouduin käymään kättärillä supistuksien takia joskus vk 25 ja sillon ne ultras ja otti kokeita tuolta..eik ukaan oo puhunu mulle mistään arvioinnista..seuraavan kerran kun meen neuvolaanniin siellä on joku kesäloma siainen,toivottavasti se osaa auttaa.
kaikkiko ensisynnyttäjät laitetaan siihen arviointiin??
 
Mulle tehtiin synnytystapa-arvio ensimmäisessä raskaudessa äippäpolilla. Nyt tässä toisessa ei ollut rv 36 kun neuvolalääkäri, kun meidän kunnassa synnytystapa-arvio kuulu normaalisti vaan ensisynnyttäjälle. Toisessa raskaudessa sellainen tahdään vaan, jos on ollut ongelmia.

Mutta se mitä muistan ensimmäisestä kerrasta: lääkäri ultrasi ja antoi vauvasta kokoarvion. Lisäksi teki sisätutkimuksen, kokeili, että onko kuinka paljon tilaa. Mun ei kyllä tarvinut olla missään ponnistusasennossa.......... Ihan normaali sisätutkimus se minusta vaan oli. Kait on sekin tapa hiukan lääkäri/paikkakunta kohtaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
hui!mulle ei ees tehty sitä lääkärintarkistusta siis neuvolassa.jouduin käymään kättärillä supistuksien takia joskus vk 25 ja sillon ne ultras ja otti kokeita tuolta..eik ukaan oo puhunu mulle mistään arvioinnista..seuraavan kerran kun meen neuvolaanniin siellä on joku kesäloma siainen,toivottavasti se osaa auttaa.
kaikkiko ensisynnyttäjät laitetaan siihen arviointiin??

Siis ei laiteta kaikkia, vaan niitä joilla on pienikin epäilys että voiko/kannattaako alakautta synnyttää. Ei mullakaan ollut esikoisesta mitään tutkimuksia kun kaikki oli normaalisti eikä epäilystä miten kannattaa synnyttää. Eli älä hermoile, kyllä ne laittaa arvioon jos epäilee jotain. :)
 
Mulla esikoisesta ainakin oli vain normaali raskausajan lääkärin tarkastus nimellä synnytystapa-arvio. Siis lääkäri koitti varovasti kohdunsuun tilanteen, vauvan asennon, antoi kokoarvion tunnustelun perusteella. Ei mitenkään ihmeellistä ollut. Mutta kyllähän lääkärin on pitänyt lantion kokoa tutkailla jo aiemmilla tutkimuskerroilla, että tarviiko esim. ottaa röntgenkuvat mahdollisen ahtaan lantion vuoksi. Ja tietty ehkä aiheuttaa jotain toimenpiteitä, jos megaiso vaavi tulossa. Meillä esikko oli 3800g sitten syntyessään ja silloin viikolla 37 arvioitiin, että on n.3500g.
 
Mulla esikoisen kohdalla synnytystapa-arvio tehtiin sen vuoksi, että olen joskus teininä murtanut häntäluuni. Siihen siis joutuu, jos on jokin erityinen syy tai epäillään ettei lapsi mahdu lantiosta. Ekassa raskaudessa lantio magneettikuvattiin, koska turvallisin tapa. Sillä nähtiin häntäluu sekä lantion kunnon mitat. Lisäksi lääkäri ultras, teki alatietutkimuksen sekä tutki häntäluun asennon peräauokon kautta. Ultrassa otettiin mittoja, jonka pohjalta tejtiin koko arvio. Viikkoja oli tuolloin 36 ja lääkäri sanoi 3600g, mutta jos menee loppuun eli rv niin epäilee 4000g. Tyttö syntyi 39+6 ja painoi 4020g eli meni nappiin koko arvio, ainakin meillä. Nyt toisessa ei enää lantiota kuvattu, kun ei ne mitat siitä muutu, mutta lääkäri ultras mitat ja antoi koko arvion sekä teki sisätutkimuksen ja paineli ulkoapäin. Lantiota paineltiin sisältäpäin. Lisäksi molemmissa ultrauksissa on katsottu istukanvirtaus. Nyt koko arvio annettu rv 36 3600g ja taas veikkaus yli 4000g, jopa 4300g. Mieheni on ollut mukana molemmissa käynneissä, mutta ei se pakko ole. Hän on halunnut. Lisäksi synnytystapa-arvioon pitäisi panna, jos ensimmäinen synnytys päättynyt sektioon.
 
Mulla oli esikoista odottaessa mies mukana. Kävin äitiyspolilla tuossa arvioinnissa. Otettiin ultra ja lääkäri teki sisätutkimuksen jossa selvitti lantion kokoa.
Kakkosta odottaessani kävin ultrassa jossa arvioitiin lapsen mahdollinen syntymäpaino.
 

Yhteistyössä