Synnytystapa-arvio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vk 36
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vk 36

Vieras
Moikka!

Kaikki kirjoittelevat täällä synnytystapa-arviosta ja vauvan painoarviosta. Milloin ja kuka ne tekee ja tehdäänkö ne automaattisesti?

Minulla nyt 36 vkoa täynnä ja kukaan neuvolassa ei ole puhunut ko. jutuista sanallakaan! Torstaina menen viimeiseen neuvolalääkäriin ja ymmärtääkseni hän vain katsoo kohdunsuuntilanteen ja varmaan painelee vähän vatsan päältä miten vauva siellä on. Mitään ultraa siellä ei ainakaan tehdä. Olen viimeksi käynyt rakenneultrassa viikolla 19, joten onko käytännöt eri puolella Suomea näin erilaiset???

Minustakin olisi kiva saada jotain arviota vauvasta ja synnytystavasta, koska olen aika pieni kokoinen itsekin, niin mitään 'jättivauvaa' tuskin alakautta pystyn punnertamaan... Onko ainoa vaihtoehto sitten mennä yksityiselle ja maksaa itsensä kipeäksi siitäkin ilosta?

mulla on kohta rv 37+4 ja olin viime vkolla vikassa neuvolalääkärissä. Lääkäri kokeili kuinka päin vauva on ja kurkkas kohtuun ja siinä se.ei tullut edes mieleen kysästä tosta synnytystapa-arvioinnista.täytyykin muistaa ens neuvolakäynnillä kysyä josko siellä mitään siitä tiedettäis.en oo kans saanut asiasta mitään tietoa.

Espoossa vikalla lääkärikäynnillä (n. rv 36) neuvolalääkäri kokeilee kohdunsuun, vauvan asennon ja kuuntelee sydänäänet. Ja siinä se! Ainostaan silloin, mikäli sf-käyrä vetelee ylärimoilla tai äiti on suhteellisen lyhyt (olikohan jotain alle 155 cm tai jotain) tehdään tarkempia tutkimuksia mm. lantion mitoista.

Itse olin hyvin pettynyt viimeiseen lääkärikäyntiin, joten tilasin yksityiseltä gynekolgilta ajan. Siellä on ultrausvälineet ja saa varmasti jonkinmoisen kokoarvion. Aion myös kysyä arviota lantion mitoista.

Rv 38

Mulla on toi synnytystapa-arviointi tulossa, joskus rv 37 tienoilla. Mulle sanottiin, et se tehdään jos on alle 157 cm pitkä ja sen takia mä siihen joudunkin. En tiedä onko muita syitä, esim. kapea lantio tms. jolloinka siihen joutuisi.

Oon nyt rv 28 ja lääkäri eilen sano, että sopivan kokonen on vaavin pää tullakseen alakautta... Lisäksi vaavi keikkuu pää alaspäin..ainakin vielä. Se lienee oli sitten synnytystapa-arvio :)

Täälläkään ei tehdä normaalisti mitään sen ihmeellisempää synnytystapa-arviota, kuin mitä neuvolan terkkari ja lääkäri joka käynnillä tutkii. Etukäteen kun ei kuitenkaan voida tietää, missä asennossa lapsi tulee, miten iso se on (viikkoja etukäteen ultran perusteella tehdyt kokoARVIOT ei ole hirmu tarkkoja), miten joustavat äidin kudokset on, tuleeko jotain muuta häikkää jolloin joudutaan kuitenkin sektioon jne...

Jos neuvolassa on ""käsikopelolla"" huomattu että vauva on poikkeuksellisen iso tai äiti poikkeuksellisen pieni, tehdään tarkempia tutkumuksia. Muuten yleensä alatie onnistuu, ellei tule ylläreitä lapsen tarjonnassa tai synnytyksen kulussa muuten, ja silloin tehdään joka tapauksessa sektio.

Yhteistyössä