Synnytystä edeltävät oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuorenpeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuorenpeikko

Vieras
Onko kellään ollut selkeitä synnytystä edeltäviä "oireita"? Mietin tätä koska nyt muutaman päivän ajan ollut aika epämääräisiä oireita. Toinen lapsi kyseessä ja viime raskaudenkin lopussa oli epämääräisiä oireita, mutta kaikki meni selkeästi järjestyksessä.

-väsymys
-unettomuus
-kuumuus
-kipuilu ja särky
-ummetus
-limatulppa irtosi
-lapsivesi meni
-ja synnytys

Nyt ollut "oireena":
- väsymys
- järjestysintoilu
- särky selässä
- kuumuus, mikä muuttunut paleluksi viimepäivinä
- levottomuus
- unettomuus
- supistellut
- ja nyt muutaman päivän ajan vatsa toiminut vähän turhan hyvin

Limatulppa ei ole irronnut, mutta ilmeisesti se ei aina irtoakaan ennen synnytystä vaan voi irrota sen aikana.

Neuvolasta ja lääkäristä olen kysynyt asiaa, mutta saanut ympäripyöreitä vastauksia. Alkaa olla jo viimeiset viikot käsillä joten ei ole enää ennenaikainen vauva jos nyt tulee. Mitäs luulette, tuleeko lähipäivinä?
Entäs mites teillä muilla ollut oireet toisen lapsen kohdalla?

En muista oikein mitään oireita. Alkoi vain supistella, ja kun supistukset pahenivat, oksensin ja paskoin itseni tyhjäksi (tämä tapahtui siis aivan pitkän synnytyksen alkuvaiheessa), jonka jälkeen lähdin synnyttämään.

Minulla ei ollut mitään oireita... Suoli tyhjeni ja posket punoitti, sitten alkoi supistukset ja limatulppa irtosi. Muutaman tunnin kuluttua oli vauva sylissä...

Ei mitään oireita enkä oikein usko sellaisiin. Ainakin minulla nuo mainitsemasi jutut kuuluu ihan normioloihin raskausaikana, vaihtelevalla järjestyksellä.

Yöllä alkoi supparit, ja vasta niiden alettua alkoi suoli tyhjenemään ja limatulppa irtoamaan. Alle vuorokaudessa oli vauva ulkona.

Mulla ei ollut mitään, mutta mulla on alkanutkin synnytykset vesien menossa. Ensimmäisessä synnytyksessä vesien meno ei johtanut supistuksiin, vaan sitä alettiin käynnistää cytotecilla - tosin kätilö oli sitä mieltä, että synnytys alkoi sitten lopulta melko spontaanisti. Toisella kerralla supistukset alkoivat jonkin aikaa vesien menon jälkeen. En tiedä, mistä mulla tuo vesien meno on johtunut. Ilmeisesti se voi johtua esim. väärästä tarjonnasta (molemmilla kerroilla oli) ja streptokokista (molemmilla kerroilla oli), mutta ainakaan ekalla kerralla se ei johtunut synnytyksen varsinaisesta alkamisesta. Tokallakin kerralla uskon, että kalvojen puhkeaminen aloitti supistukset, ne vastasivat nimittäin sitä kuvausta, jonka olen kuullut kalvojen puhkaisusta synnytyksen käynnistäjänä.

Jälkikäteen ajateltuna niin viikkoa aikaisemmin alkoi rinnat erittämään molemmissa raskauksissa. Mutta se nyt oli muutenkin aika selviö kun sen huomasi viikolla 39 että kohta tulee.

Molemmissa ei oikein mitään kerennyt tekemään. Ensimmäisessä meni ilmeisesti yöllä vedet ja mies herätti kun sänky oli märkänä. Toisessa olin aamupalalla kun ylösnoustessa alkoi valumaan jalkaa pitkin.

Suoli tyhjeni nolosti synnytyssalin pöydällä :x Molemmissa.

Yhteistyössä