synnytyspelot

Pelottaa jo valmiiksi tuleva synnytys. Olen nyt rv 25+4, ja laskettu aika olisi elokuun lopussa. Edellisessä synnytyksessä (esikoinen syntyi reilu 2 v sitten) päädyttiin kiireelliseen sektioon, monien eri syiden takia. Minulla käynnistettiin se synnytys, jostain tuli infektio ja kuume nousi melkein 40 asteeseen. Koko tilanne oli hyvin sekava ja ahdistava kerta kaikkiaan.

Olen puhunut asiasta neuvolassa, kysyin että miten tällaisissa tilanteissa yleensä menetellään, jos äidillä on kuitenkin kaikista luuloista huolimatta jäänyt pienet pelkotilat tulevaa synnytystä kohtaan. Neuvolassa en saanut apua tuntemuksiini, eikä niitä ilmeisesti otettu millään muotoa vakavasti kun en ole edelleenkään saanut lähetettä pelkopolille asiasta puhumaan. No, kuitenkin. Olisihan se mukavaa kokea sektion lisäksi normaalikin synnytys. Kuitenkin se pelottaa, kun kerkesin kokea ne mahtavat kivut vaikkei paikkani normaalisti auenneetkaan (käyrien mukaan supistukset olivat kuitenkin jo melko kovia).
Ja toisaalta pelottaa sekin, että mitä JOS taas joudutaan päätymään kiireelliseen sektioon. Se on kuitenkin aina riskialtista joutua leikkaukseen, saati vielä kun sitä ei ole millään muotoa suunniteltu. Toki esikoisen syntyessä en paljoa noita riskejä tai muitakaan komplikaatioita kerennyt miettiä, kun olin ihan shokissa ja kuumehöyryissä koko tilanteen takia. Lisättäköön vielä, että tilannetta ei ainakaan helpottanut se kun kuulin kuinka lääkäri puhui siitä, ettei vauva kestä enää kauaa, kyselin paniikissa että mitä tapahtuu, onko vauva kunnossa. En saanut mitään vastausta mihinkään, kunnes lopulta puolen tunnin kuluttua minulle tultiin sanomaan että nyt on leikattava, vauva on saatava ulos. :( Nämä voivat kuitenkin olla melko traumaattisia asioita, enkä osannut käsitellä tunteitani synnytyksen jälkeen. Ne nousevat pintaan nyt kun uusi synnytys olisi muutaman kuukauden päästä ajankohtainen.

Onko kohtalotovereita, joilla myöskin synnytyspelkoja?
 
Viimeksi muokattu:
Vaadi neuvolasta päästä pelkopolille! Ei kannata jättää asiaa painamaan mieltä.
Itellä oli ennen toisen lapsen syntymää rakenneultrasta asti kauhee paniikki välissä synnytyksen suhteen ja pääsin onneks pelkopolilla käymään. Se käynti tosin olis musta pitäny olla sillon jo puolessa välissä raskautta eikä vasta loppuraskaudesta.
 
Hirvee ahdistus, kun näemmä mennään reippaasti yli lasketunajan, joka on huomenna ja valtava vauva mahassa (tän päivän ultra arvio 4100g) Jos aikaisemmin synnytys jännitti, niin nyt se kauhistuttaa :( Mä haluun sektion!! ja äkkiä tän ulos!!
 
Minä pääsin pelkopolille hyvin samankaltaisen edellisen synnytyksen jälkeen. Nyt on menossa toka raskaus 25+3 ja ihan kamalat pelot synnytystä kohtaan :(. Sype-aika on ensi viikolla vihdoin.

Meillä oli istukan toimintahäiriö taustalla ja lapsiveden vähyys + liikkeiden loppuminen ja sen vuoksi käynnistettiin. Koko yö turhaa tuskaa, avautuminen jäi neljään senttiin ja lopulta kiireellisenä sektiona syntyi huonokuntoinen poika jonka hengitystä jouduttiin käynnistelemään jonkun tovin ennenkuin virkosi.

Nyt pitäisi pystyä jaksamaan luonnolliseen käynnistymiseen saakka jos alatiesynnytystä mielii (eivät varmaan sektiotaustalla mielellään turhanpäiten käynnistele) mutta kestääkö pää sitä liikkeiden kyttäämistä tällä kertaa, ettei vaan käy taas kuten viimeksi.. Tai sitten ottaa suosiolla suunniteltu sektio - mutta kun se on niin häpeällistä - haluaisin pystyä synnyttämään kuten naisen kuuluu pystyä.

hankalaa. Tsemppiä myös Annastiinalle jännittäviin hetkiin. Toivotaan ja uskotaan että kaikki menee hyvin!
 

Yhteistyössä