Synnytyspelosta vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Aiemmin kirjoittelin synnytyspelostani jonka takia kävin Oysin äitiyspoliklinikalla ja pelkoa vähäteltiin. Yksin jäin pelkojeni kanssa ja pelko on vallannut mielen kokonaan. Raskaudesta ei pysty nauttimaan ja otin tämän ja muut huoleni esiin tämän viikon neuvola käynnillä mutta ei auttanut. Terveydenhoitaja suositteli odottamaan spontaania synnytystä (vaikken välttämättä ehdi sairaalaan) ja niinikään hän suositteli alatiesynnytystä. Mihin asti synnytyspelon pitää mennä jotta uskotaan että pelkää? Tokihan ne asian niin kääntää että olen keksinyt pelkoni ja haluan päästä helpolla. Näin ei ole sillä takana vaikeita synnytyksiä joista pelko johtuu. Onko antaa neuvoja miten pystyn itseäni rauhoittamaan pelkojen suhteen? Voimat on lopussa kun olen joutunut perustelemaan/taistelemaan mutta edessä on pakolla alatiesynnytys. Miksi siis esim. joka paikassa mainitaan ettei ketään pakoteta synnyttämään alateitse kun todellisuus on aivan toinen?

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Olisiko mahdollista ajatella syntymää ilman pelkoa? Ihminen on varmaan nähnyt kautta aikojen eläinten syntymiä? Esimerkiksi vaikka, kun niitä ei ole tulevaan kukaan valmentanut koskaan:

Toki olisi mahdollista ajatella synnytystä ilman pelkoa mutta en saa mielestäni aiempia komplikaatioita joiden pelkään uusiutuvan ja kuoleman pelko hiipiinyt myös mieleen. Pelkään että vauvalle sattuu jotain ja en hallitse tilannetta ja menen paniikkiin.

Onpa jännä, miten käytännöt eroaa sairaanhoitopiireissä.
Mut on otettu osastolle valmiiksi, kun matkaa oli jnk verran (yli tunti) ja edellinen synnytys nopea. (näin varmaan myös ap:llä, kun ei välttämättä ehdi sairaalaan?)

Eikö edellisiä synnytyksiä ole käyty läpi tuoreeltaan? Mulla ensimmäinen synnytys meni vähän.... no ei menny niin ku Strömsössä ja sitä kyllä puitiin sairaalassa moneen kertaan ja vielä kotiin lähtiessäkin sanottiin että saa soittaa ja palata asiaan, jos vaivaa.

Kirjotuksestasi saa sen kuvan, että ap uskoo sektion olevan ratkaisu. Se on kuitenkin leikkaus (aika iso leikkaus vieläpä), jossa on aina riskinsä. Lisäksi nykyään kun säästöpaineet on kovat ja kustannustehokkuus on päivän sana, niin onhan se alatiesynnytys halvempaa.
Toipuminen on nopeampaa. Näistä syistä sitä alatiesynnytystä markkinoidaan niin painokkaasti. Ei tämä ap:tä lohduta, mutta näin se vaan menee... ja näin mulle se aikoinaan perusteltiin (kun 5-kiloinen muksu revittiin väkisin alakautta ja aiheutettiin loppuelämäksi vauriot...)

[QUOTE="vierailija, post: 31664095"en hallitse tilannetta ja menen paniikkiin.[/QUOTE]
Ethän sinä pystykkään hallitsemaan eikä pidäkkään. Miksi pitäisi pystyä kontrolloimaan kaikkea elämässä? Harjoittele hyväksymään, että asioita tapahtuu mihin sinä et voi vaikuttaa.

Yhteistyössä