Synnytyspelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaanko pelkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaanko pelkään

Vieras
Mulla on huomenna pelkopoli.. Viimeks ne nauro päin naamaa, et pelkoni on aivan tuulesta temmattuja, eivätkä riitä syyksi sektioon.. (eka käynti oli maaliskuussa, sen jälkeen kukaan ei ole ottanut asiaa esille koko raskauden aikana!) Nyt laskettuun aikaan on kolmisen viikkoa.. PELKO on vielä mukana, olisin vain kysynyt, että onko muut saaneet sektion pelkopoli käynnillä ja millä perusteella..

Mun pelkoni (ja näillä ei saatu sektioo :(): tietty ihan siis kuoleman pelko on se pahin. Pelkään koko ajan, et lapselle sattuu jotain! Näen painajaisia, joka yö tähän asti, koko raskauden ajan! Mulla on matala kipukynnys, pelkään siis kipu ja se jotenkin lamaannuttaa mut ihan täysin, eli pyörryn tai vähintäänkin jämähdän paikalleni, enkä pysty tekee mitään. Saan myös paniikkikohtauksia (kivun, pelon, tuntemattomien ihmisten seurassa, isoissa ihmismassoissa jne.) Suvussa on isopäisiä lapsia, jotka ovat jääneet kiinni ja muutama on vammautunut, kun hoitajat ovat vain todenneet, että kyllä se tulee.. (ei ole siis mahtunut, vaikka synnyttäjä ollut normi kokoinen! eikä vauvakaan koonsa puolesta iso!) Mutta ei siis kuitenkaan mahtunut, kun pää ollut niin iso! Itse olen pieni, joten pelottaa vielä sekin! Olen pieni ja lantioni on kapea! Muutenkin ahdas tuolta alhaalta, ei sieltä isokokoinen vauveli mahdu, vaikka kuinka yrittävät! LIsäksi mua pelottaa se, että repeen tosi pahasti tai että vauvalle käy jotain kamalaa! Pelkään, et mut jätetään ihan yksin, etten saa hoitoa, lääkkeitä tai tukea.. Pelkään, et multa pimitetään tietoa, esim. vauvan mahtumisesta tai kunnosta...

Nyt tuli musta-aukko, mutta tuossa oli nuo pääpiirteittäin.. Mikä nuissa on sitten sellasta, ettei se ole tarpeeksi, jotta saisin sektion??

Useimmat normaalisynnytyksen valinneet kumminkin ovat tyytyväisiä päätökseensä synnyttää normaalisti. Täytyy muistaa, että sektio on myös riski, suurempi itseasiassa kuin alatiesynnytys.

Ymmärrän kumminkin myös sinua ja muista vaatia se sektio, kun huoli on noinkin kova. :ashamed: Suomessa ei voi ketään pakottaa alateitse synnyttämään, vaan sektio on saatava jos pelkoa on niin kovasti!!!!

:hug: :hug: :hug: :hug:

:o
Luulis tuolla perusteella jo sektion saavan :o
Nyt kyllä "kovistelet" niitä seuraavalla kerralla...

Mä sain sektion, kun vaan ilmoitin, etten suostu synnyttämään.
Mulla taustalla paniikkihäiriö

Olet vaan kovana. Mullakin on kova pelko vaikka kaksi olen alateitse synnyttänyt "helposti". Esikoisen jälkeen totesin synnyttäväni vaikka joka päivä mutta kuopuksen syöksysynnytyksen jälkeen jäi kamala pelko.. Kerran olen nyt pelkopolilla käynyt ja toisenkin kerran varmaan tulee käytyä.. Mutta pelkään myös kovasti mahdollista leikkausta joten aika hankalaa mulla tulee olemaan tän pelon kanssa :(

Mulle jäi kamala synnytyspelko esikon jälkeen (synnytys ei sujunut niinkuin piti ja päätyi sektioon, kivunlievityksiäkään en saanut, jota toisella kerralla kovasti ihmettelivät.)
Kuopusta odottaessani kävin myös pelkopolilla, mutta ei se pelko siitä mihinkään hävinnyt. Viimeisillä viikoilla kävin lääkärintarkastuksessa, jossa ylilääkäri melkeinpä nauroi mulle päin naamaa ja sanoi ettei sektiota noin vaan saa "ei maksapotilaskaan saa uutta maksaa vain marssimalla sairaalaan sitä vaatimaan". Lääkäri määräsi seuraavalle päivälle käynnistyksen, että synnytys olisi sitten ohi. Lääkärin käytös oli todella törkeää.
Seuraavan päivän käynnistyksessä tulin ihan hysteeriseksi ja lopulta mies sai puhuttua sen sektioajan. Mutta todellakaan helppoa se ei ainakaan Tyksissä ollut. Pelko oli niin kovaa, että jouduin käymään päivystyksessäkin kun en saanut nukuttua enkä syötyä ollenkaan.

voi mennä hyvinkin:
mulla taas meni tosi kivasti, supistukset sattui tosi pitkään tosi vähän kuukautiskiputyyppisesti ja sit kun ne tuli tehokkaammaksi sitä oli henkisesti valmis niihin. sain ajallaan puudutteen ja se toimi hyvin.luotin kätilöön että osaa hommansa. ponnistus sattui jonkin verran mutta se unohtui kyllä eikä kannata jännittää.vähän piti paikkailla alapäätä leikkaussalissa muttei siinä kauaa mennyt.
ja kun vauvan saa syliin, se on niin hämmentävää ettei osaa sanoa mitään..

voi olla että jos ihan paniikissa jännität etukäteen vois olla parempi sektio, mut koita muistaa että hyvinkin voi mennä. :hug:

Mä kävin 2x pelkopolilla tämän raskauden aikana, mutta en vaatinut sektiota.Itsellä oli ensimmäinen synnytys vaikea ja siitä jääneiden traumojen takia pelkopolille menin.Laskettu aika oli jo viime maanantaina, mutta edelleen vauva pysyttelee masussa.Pelkotiloja tulee edelleen ja välillä olen kauhusta kankeana... :|
Mulle sanottiin että sektiota ei sen takia "anneta" terveille ja normaaleille alatiesynnytykseen tuleville koska komplikaatiot ovat niin suuret ja monesti joudutaan turhaan tekemään "korjauksia".Eli sektio on leikkaus ja siinä olevat vaarat ja riskit ovat suuremmat kuin alatiesynnytyksessä.
Tämän takia pyritään karsimaan ns. turhia leikkauksia ihan synnyttäjän itsensä takia.
Mutta ymmärrän pelkosi täysin, täällä toinen joka pelkää kaikkea tuota jota luettelit.:|

mä kans pelkäsin sitä synnytystä ja ku oli sellanen tutustuminen sairaalaan niin se pelko paheni, ja olisin halunnu sektion, mut normaalisti synty eikä jääny mitään traumaa, mut kuopusta odottaes pelkäsin et jos se joudutaan ottaa sektiolla, mut ei onnex.

Yhteistyössä