Iski kamala synnytyspelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja?

Vieras
Esikoista kun synnytin jouduin käynnistykseen. Kesti 3 päivää ennen kuin vauva syntyi. Koko tuon ajan oli 10 min välein kovia supistuksia, mutta ne ei saanut mitään aikaiseksi. Osastolla ollessani en saanut mitään kivunlievitystä, sanottiin vaan et sellaista se synnyttäminen on. 3 päivää, ilman unta, selkä ihan tulessa. Mulla ei missään vaiheessa tuntunut supistuksessa mahassa, ainoastaan selässä. Se kipu tuli täytenä yllätyksenä ja olin aivan lamaantunut. En pystynyt, en vaikka kuinka yritin, liikkumaan. Yritin nousta sängystä ja jalat petti alta kun kipu oli sitä luokkaa.

Kuitenkin, kivut unohtui ja tuosta on jo melkein 4 vuotta. Ajattelin, että kun toista lähden synnyttämään, tiedän mihin pitää varautua. Todennäköisesti en joudu käynnistykseen, osaan siis varautua kipuun paremmin. Ajattelin, että en anna sen lamaannuttaa itseäni. Ajattelin, että nyt kun tiedän että se on pian ohi, mä kestän sen. Mä osaan odottaa sitä kipua.

Eilen yöllä, rv 39+5, heräsin jumalattomaan selkäkipuun. Se oli taas SITÄ kipua. Ja mitä tapahtui? Mä laamaannuin täysin. En pysynyt tekemään mitään, makasin, vaikersin, itkin. Ja mikä pahinta, tiesin että kipu vaan pahenee siitä. Tätä ei kestänyt kun reilun tunnin ja sen jälkeen nukahdin, mutta nyt olen ihan kauhuissani.

En taida pystyä tähän taas. Pelottaa se kipu. Mä en olekaan varautunut siihen. Mä en pystykään kestämään sitä. Mä laamaannun taas ja olen täysin toimintakyvytön. Mä en uskalla edes miettiä sitä et menisin nukkumaan koska pelkään et herään taas siihen kipuun. Mua hirvittää vaikka tiedänkin et tässä ei muu enää auta kun kestää se mitä on tulossa.

hyrrrrrrr, tulee elävästi mieleen kakkosen synnytys kun vuorokauden pyörtyilin ja oksentelin kivust. Ei ollu apua ukko pantiin kotia, ei kipulääkitystä.

EI IKINÄ ENÄÄ!!! Ja lisäks molemmat synnytykset aina päätynyt leikkuuseen, toinen kiire ja toinen hätä. =(

Mene keskustelemaan synnärille tuosta kivusta. Osaavat rauhoittaa tai ainakin vakuuttaa, että saat kunnon lääkityksen sitten synnytystilanteessa.

Epiduraali?
En tosin tiedä voiko sitä antaa, kun en itse mitään tarvinnut ja oli helppo synnytys...

Yhteistyössä