esikoinen:
syntyi rv40+0,sunnuntai yönä 02.00 aikaa tuli lapsivedet,aivan ku vauva ois potakssu tosi isosti ja sen jälkee lapsivedet holahti pihalle.sanoin miehelle että laitas äkkii valot päälle että en tiiä kusenko mä housuun vai mitä tää on..
no sitte lähetti sairaalaan,mua ei supistellu vielä ollenkaa.
sairaalaan ku päästii ja oltii tehty ne alkurutiinit siinä vast.otto huoneessa ni alko heti säännölliset supistukset ja ne alko oikeestaa heti melko kivuliaina.peräruisketta ei annettu ja sitä ei ois kyl tarvinnukkaa ku mä juoksin vessassa 5min. välein
no siirryttii sitte sinne huoneeseen(mä synnytin iha tavallisessa huoneessa ku synnytyssalit oli rempassa sillo)ja mä käveli ees taas ku ne supistukset kävi iha mielettömän kipetä,tai ainaki se sillo tuntu sille
yritin kiikkua kiikkutuolisa mut en voinu yksinkertasesti olla paikallaan,ja aina ku supistus tuli tuli ni osannu ollenkaa olla rento vaa mä pidätin hengitystä ja aattelin et menis jo ohi.kätilö kysy et mitä kipulääkettä sä haluaisit ja mä vaa tuumasin että en mää tiiä..se sanoki mun miehelle että mä en tiiä mittää
no se ehotti aguarakkuloita ja niitä laitettii muistaakseni eka mahan puolelle mut ei ne auttanu kovi kauaa,se kävi aivan hiton kipeetä.no sitte kokeiltii selän puolelle ja sama juttu,ei ne kauaa auttanu.
joskus 4.30 aikaa sitte sain epiduraalin ja heti häipy kivut mutta tottaha mä tunsin supistukset.no sen jälkee me oikeestaa sitte vaa makoiltii ja ooteltii seuraavaa vaihetta,oli vähä semmonen olo että mitähä sitte seuraavaksi tehhää
mä kysyin jossai vaiheesa siltä kätilöltä et millo tää syntyy ni se sano et kyllä se aamuun mennessä syntyy ja mua jännitti!
no sitte siinä 8.30 paikkeilla kätilö tuumas että alaha ponnistelee.
ja mä tein työtä käskettyä mutta olin ihan hiljaa,kätilö tuumas että saa täällä huutaakki mulla ei mulla ollu tarves alkaa karjuu.
ponnistusvaihe kesti 13 min. ja poika synty 08.47.synnytyksen kesto 5,5h.
olin onnessaa ettei mitää välilihoja tarvinnu leikata tms. olin pelänny niitä etukäten ku ne kuulostiki nii kauheelle.
kaikin puolin synnytys meni nappiin ja jos voi sanoa synnytystä helpokis ni sitä se mulla oli,positiivinen kokemus!!
kaksoset:
syntyivät rv 34+6
torstai iltana 22.00 aikaa alko liristä lapsivettä housuun ja mää tietty heti aatteli että verta ku viikkoja sille vasta vähän ja mä miehelle sanoin että katos minkä väristä se on ku itellä oli maha eessä ni en nähny mitää
mies tuumas et kirkasta se on ja mä jotenki kuitenki säikähin et apua,nytkö ne syntyy!no mä soitin sairaalaan ja kysyin pitääkö mun tulla(vettä lirisi koko ajan mut en oikee osannu etes iteekkää sanoo et kui paljon sitä tulee,housut mulla jokatapauksessa oli päälle asti märkänä)
ni siellä puhelimesa oli joku nuori kätilö ja se sano että no seuraa tilannetta kui paljon sitä tule ja laita side housuihin..että joillakin voi tulla loppuajasta valkovuotoo runsaammin.no puhelun lopetettua mä sitte miehelle että ei helvata tästä tuu mitää ku mul on housut iha märkänä ja eteisen matollekki sitä valu!
mies sitte että nyt kyl lähetää sairaalaan ja nii tehtii.
sairaalassa oltii perillä n.22.45 ja ei muuta ku vaatteiden vaihtoo,kätilö sano että et sä ainakaa kotii enää lähe ku lapsivettä tulee.no jäin vaihteleen vaatteita ku mies lähti viemää esikoista kotii ja hakee mummua meille.siinä mä sitte oottelin ja istuskelin eikä supistellu ollenkaa,lapsivettä lirisi koko ajan.sitte mentii kätilön kans siihe tutkimushuoneesee ja kuunteli niitä sydänääniä jne. ja kaikki oi hyvin.menin sitte siihe "aulaan" takas ootteleen lääkärin tuloa ja mieski tuli sitte jo takas sinne.siinä istuskeltii ja ooteltii ja mitää ei tapahtunu.no mies lähti sitte hakee hampurilaista meille ja mä jäin ootteleen sitä lääkärin tuloa.vihdoin se lääkäri sitte tuli ja mentii ultraamaa tilanne ja se tuumas että A:lla ei oo juuri ollenkaa enää lapsivettä mutta kaikki on hyvin.mies tuli sitte taas takas niide hampurilaisten kans ja sanoin sille että joudun menee osastolle ku mua ei edelleenkää supistellu.lääkäriltä kysyin kauankoha täsä mahollisesti kestää et synnytys käynnistyy ni se sano et siihe voi mennä 30min. tai 2 päivää että jos ei sitte ala mitää tapahtuu ni laitetaa tapahtuu.
no me sovittii sitte miehen kans et se menee takas kotii ja mä meen osastolle nukkuu että turhaa se sinne tulee ku synnytys ei ollu vielä käynnistyny ja sovittii et mä soitan heti ku alkaa jotai tapahtuu mut jos ei yön aikana tapahu ni ne tullee sitte pojan kans aamulla käymään.
no mä sain yhen hengen huonee ja siinä mä sitte pyöriskelin sängyssä ku unta ei tullu.kello oli jotain 00.45 ku olin siellä osastolla.
yritin nukkua mutta ei!sitte tasan 02.00 alko supistelee,en aluksi etes tienny että ne on supistuksia ku ne tuntu nyt mahan puolella(esikoiselta supparit oli selän puolella)ja mä vaa aattelin et mulla vääntää mahaa.no aina ku se "mahan väännös" tuli ni laitoin yövalon päälle ja katoin kelloa,edellisestä supistuksesta oli kulunu tasan 10min.tätä supistelua ja yövalon sytyttelyä ja sammuttelua jatku sinne 04.00 asti jollonka mä sitte soitin hoitajan kelloa ja sanoin että nyt tarttis tehä jotain ku alko olee jo kipee olo etten voinu olla paikallaa siinä sängyssä.
no alettii kuunteleen sydänääniä jne. ja kaikki oli mun kipuja lukuunottamatta hyvin.
hoitaja lähti sitte opiskelijan kans viemää mua takas sinne synntyssaliin ja siellä oltii aika tasan 05.00.
mulle laitettii sitte se tippa toho käteen jne. ja kätilö sit kysy et mitä kivunlievitystä haluaisin ja mä kysyin et mitä on tarjolla uudelleen synnyttäjälle.se sano et epiduraali ja spinaali ja sen kolmannen nimee en muista ja mä sanoin et otetaa sitte vaikka se epiduraali,se ei kuitenkaa mun tapauksessa suositellu mulle sitä spinaalia,en tiiä kyl miksi ei mut kuitenki.
no sitte se hääräili siinä jotain ja mä soitin miehelle 05.10 et alaha hiippailla tänne päin nii mies kysy et joko nää synnytät ja mää sanoin et en vielä,no se sano et hän lähtee tulee.
ja mä valitin kipua ja kysyin et misä se kipulääke viipyy ni kätilö vaa tuumas että se on kuule liia myöhästä jo että sulla on paikat täysin auki et ainoa keino päästä siitä kivusta eroo on alkaa synnyttää vauvat ulos!!
mä olin aivan että mitä hittoa
enhän mä selvii tästä ilman kipulääkettä!
no muu ei auttanu ku alkaa vaa ponnistaa ja se tuntu kamalalle
noh,A-poika synty sitte 05.25 ja mies ei ehtiny paikalle :ashamed:
ku enhän mä itekkää tienny et se on tosiaa näin lähellä se synnytys sillo ku soitin sille ja sanoin et alkaa tulee sinne sairaalaan.
kätilö sano et hyvän värinen vauva jne. en oikee muista tarkkaa mitä kaikkea ne puhu ku mä olin nii hiton kipee,no kuitenki ne kääri pojan siihe pyyhkeesee ja veivät sen johonki,en etes tiiä veikö ne sen jo lastenpuolelle vai veikö ne toisee huoneesee ootteleen et toinenki on syntyny.
no,sitte mä aattelin että joo,nii,toinen vielä että eihä tää tässä ollukkaa.
kätilö ja lääkäri sano et alaha ny ponnistella se toinen vauva maailmaa.
mies oli siinä parin metrin päässä,se ei tohtinu tulla lähemmäs ku se näki kui kipeetä mulla kävi ja siellä huoneessa oli sitä väkee iha kivasti.
no mä ponnistin ja ponnistin ja B-tyttö sit synty 05.38 ja hoitajat sano et tääki on hyvän värinen jne.
en saanu kumpaakaa vauvaa pitää sylissä etes sitä hetkistä,molempia vaa mulle näytettii ja vietii pois.
A:n ponnistusvaihe kesti 5min. ja B:n 1 min. vaikka molemmat tuntu ikuisuudelle.
VOI HITTO KUIN YLPEE MÄ OLIN ITESTÄNI,OLIN JUURI SYNNYTTÄNY KAKSOSET..JA ILMAN KIPULÄÄKETTÄ!(vaikka mielummin mä oisin valinnu sen lääkkeen sillon ku ollu niissä tuskissa)
JA VAUVAT OLI TERVEITÄ JA VOIVAT HYVIN!
:heart: :heart:
mutta näin jälkeenpäin aateltuna ni ei kai se ny nii kauheeta toisaalta ollu mut sit taas toisaalta oli,kivut siis!
vauvat siis meni lastenpuolelle tarkkailuun vähäisten viikkojen ja painon takia ja mä pääsin sitte takas sinne osastolle samaa huoneesee missä oli yöllä ollukki.
A-poika 1750g ja 43cm ja B-tyttö 2150g ja 44cm.
kävin sitte 2 kertaa päivässä kattoo vauvoja siellä lastenpuolella..ja mulla oli ihmee hyvä olo.sillo synnytyspäivänä käveleminen oli hiukan hankalaa ja paikat oli hellänä mut jo seuraavana päivänä mulla oli suunnillee semmonen olo niinku en ois etes synnyttäny
ite pääsin kotia sunnuntaina,se oli siis perjantai aamu ku vauvat synty.vauvat oli 2,5 vk sairaalassa ja ne voivat koko aika tosi hyvin ja edelleen menee hyvin ja ne kasvaa hyvin,nyt vauvat on melkein 6kk ja musta tuntuu että se päivä jollon ne synty ni siitä ei oo ku hetki..näin se aika menee
mä oli taas ilonen siitä että tässäkään synnytyksessä ei tarvinnu leikata välilohoja tms.
ja ylipäätään olin onnellinen siitä että sain synnyttää vauvat alateitse ettei tarvinnut leikata ja kaikki meni niin hyvin,taas kerran!
ihania kokemuksia mollemmat mun synnytykset mutta kyllä mä luulen että meiän lapset on nyt tässä..vannomaan en mee mutta sille se kuitenki tuntuu.
:flower: