Synnytysjakkara

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tia

Vieras
Kaipaisin kokemuksianne synnyttämisestä synnytysjakkaralla. Ja jos teillä on useampi synnytys takana joista jokin toinen on tapahtunut jollain muulla tavalla (puoli-istuva?) niin olisi kiva kuulla mitä eroa siinä oli jakkarasynnytykseen ja kumman valitsisit seuraavaksi. Kiitos =)

Minäkin haaveilin jakkarasynnytyksestä ensimmäisessä ja toisessa synnytyksessä, mutta ponnistamisen tarve tuli niin rajuna, etten olisi millään ehtinyt siirtyä jakkaralle. Joten tyydyin synnyttämään perinteisessä puoli-istuvassa asennossa.

Eka synnytys oli puoli-istuva/makuuasento, ei meinannut lapsi tulla millään maailmaan. Toinen ns. aktiivi synnytys ja ponnistusvaihe jakkaralla, ehdottomasti parempi, jotenkin tilanne tuntui siltä kuin voisi itsekkin vaikuttaa siihen mitä tapahtuu. Synnytys myös eteni nopeammin. Tosin niin yleensä toisen kanssa muutenkin, mutta jos vielä valitavaksi tulee, niin jakkara on mun juttu.

Olen synnyttänyt kaikki kolme lastani jakkaralla ja suosittelen sitä kaikille., sillä siinä mieskin pääsee osalliseksi tapahtumaan. Eli mies istuu normaalilla tuolilla takana ja itse jkkaralla hänen edessä miehen jalkojen välissä, vatsaan nojaten. Ponnistaessa on hyvä nojautua ja puristaa miehen reisistä tukea. Ensimmäisen ponnistusveihe kesti n 20 minuuttia, mutta kahden seuraavan vain minuutin. Tuo asento laskee vauvan kuin itsestään ulos ja toisaalta ponnistaminen on helppoa, luonnollisempaa.

Jos mies ei tule/pääse mukaan synnytykseen, niin löytyykö sairaalasta silloin joku miehen paikalle jakkaran taakse vai täytyykö silloin jakkarahaaveet jättää kokonaan? Voiko siinä synnyttää ilman että kukaan on takana?

Mulla keskimmäisessä synnytyksessä oli jakkara. Paitsi että mä olin kyllä niin pystyssä, että käytännössä seisoin sen jakkaran yläpuolella. Minusta ponnistusta auttoi, kun voi käyttää reisiä apuna. Eli olikohan ponnistusvaiheen pituus 4 minuuttia. Käytännössä mä ponnistin kai 2 kertaa kun olin ylös hypänny. Ja mulla on jokaisessa tullu tarve nopusta ylös, mutta ekassa ja viimisessä en saanu nousta. Auttaa todella ponnistusta se pysty asento. Mulla ne puoli-istuvassa asennossa ponnistukset on kestäny 20 minuuttia.

Mikä puudutus teillä on muuten ollut kun olette synnyttäneet jakkaralla? Moni tuttavani on kertonut että olisi halunnut jakkaralle, mutta ei voinut mennä koska epiduraali vei tunnon jaloista. Mitä siis kannattaa toivoa kivunlievitykseen? Eihän näitä tietenkään voi etukäteen suunnitella, mutta kuitenkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 17:58 tia kirjoitti:
Mikä puudutus teillä on muuten ollut kun olette synnyttäneet jakkaralla? Moni tuttavani on kertonut että olisi halunnut jakkaralle, mutta ei voinut mennä koska epiduraali vei tunnon jaloista. Mitä siis kannattaa toivoa kivunlievitykseen? Eihän näitä tietenkään voi etukäteen suunnitella, mutta kuitenkin.

Mulla oli paracervicaali, jonka koin muutenkin parhaana. Eli mulla se vei kivutkin paremmin kun epiduraali. Vaikutti oikeampaan paikkaan, koska mä en ole muuten edes ollu kauhean kipeä, mutta kohdunsuu on ollu kipeä ja kätilöt on joutunu sormin avittamaan aukeamista. Ne kaksi synnytystä, joissa oli epiduraali oli kaikkein rankimmat.

Niin, mää olin sängyllä ku kätilö sano et nyt me kyl aletaan ponnistaa, ja mää aattelin, et jaahas. Olin nimittäin kaikille kätilöille toitottanu sitä et tahon kokeilla jakkaraa, ja se jakkara oli jo tuotukkii sinne. No, kätilö onneks kysy viäl et "vai tahoks kokeilla tota jakkaraa?" Ja sitten könysin siihen viereen jakkaralle. Epiduraali oli jo ehtiny haihtua, joten en siitä sitten tiiä, että estäsikö, mutta aattelisin, et jos kintut kantaa, ni miksei. Jotkut sanoo, et siinä ei voi olla rentona, et jalat väsyy, mut en huomannu tollasta. Ukko oli takan, ja siihen nojasin, ja peipi tuli kyl helposti ulos. Tosin oli eka, joten en tiiä millasta olis ollu synnyttää normisti, mutta siis tuntui siltä, ku olis liukunu melkein itestään. Synnytyksen helpoin osuus. =)

Yhteistyössä