synnytys

  • Viestiketjun aloittaja kiinostunut
  • Ensimmäinen viesti
kiinostunut
suunniteltu synnytys sillä nimellä minulle tarjottiin synnytystä sektion tilalle kaikki laitetaan paperille ja kivut minimoidaan olenkin kiinostunut että miten tälläinen voi toimia käytännössä vai onko ne turhia lupauksia jolla pelkäävä saadaan rauhoitettua
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2004 klo 00:33 kiinostunut kirjoitti:
suunniteltu synnytys sillä nimellä minulle tarjottiin synnytystä sektion tilalle kaikki laitetaan paperille ja kivut minimoidaan olenkin kiinostunut että miten tälläinen voi toimia käytännössä vai onko ne turhia lupauksia jolla pelkäävä saadaan rauhoitettua
kyllä varmasti saat kivunlievitykset sun muut, mutta ainahan suunnitelmiin voi tulla muutos. En halua kylvää mitään pelkoa, mutta voihan sektiokin mennä päin #&%£$!* vaikka kuinka sitä olisi suunniteltu ja kaikki pitäis periaatteessa olla hyvin. Niinhän se on kaikilla elämän alueilla: suunnitelmat helpottavat mutta silti voi tapahtua jotain odottamatonta, positiivista tai negatiivista.
 
mulla ei ollut mitään tarkkoja suunnitelmia synnytykseen mentäessä (ensisynnyttäjä), vaan laitoin niihin toivomuksiin että tarvittaessa kipulääkitystä. Amme (+), aqua-rakkulat (-) ja ilokaasut (+) tuli testattua ennen kuin tarvittiin tuhtimpaa lääkettä ja vaihtoehtoina oli epiduraali ja pcp (vai mikä se nyt on) puudutus, mun onneksi nukutuslääkäri ei ehtinyt laittamaan epiduraalia sillä tuo pcb-puudutus toimi loistavasti - vei kivut kokonaan, mutta tunto jäi eli tunsin kun tuli ponnistustarve. Kätilökin oli ihmeissään, että miten se puudutus auttoi noin hyvin. Ei sitä synnytystä koskaan voi 'sanella' miten sen haluaa menevän, vaan se menee omalla painollaan! Eikä sitä kannata pelätä, ei sille itse voi mitään - se tulee kun on tullakseen :) Itselle jäi kaikesta huolimatta positiivinen fiilis, vaikka jouduttiin tekemään eppari ja tikkejä tuli (en edes tiedä montako, mutta paljon)ja pariin viikkoon ei kärsinyt istua... Lopputuloksena ihana pojan vesseli :)
 
Tässä lienee kysessä synnytyspelkoinen äiti joka käynyt synnytyksestä etukäteen juttelemassa?
(viitaten siis edellisen kirjotukseen joka ei kai ap:n kanssa ihan samalla "aaltopituudella" ollut..)

Juu, ainakin minulle/minulla olisi kansion välissä ollut lappu johon olisi kirjattu asiat mitä pelkään ja toivon yms. Kätilö sanoi että nämä laput tehdään jotta koko henkilökunta tietää synnytykseen tullessa kyseessä olevan pelkopotilas ja pystyy lapusta katsomaan miten äidin kanssa on asioista sovittu ja mitä äidille on luvattu. Ainakin minä uskon että lappuseen ja lupauksiin olisi voinut luottaa.
 

Yhteistyössä