Mulla ainakin pelkoja on lievittänyt tiedon hakeminen kirjoista ja lehdistä: synnytyksen kulusta, kivunlievitysvaihtoehdoista yms. on aika helppo löytää kaikenlaista. Synnytyssairaalaan kannattaa tutustua etukäteen, ja jos se tuntuu jotenkin pelottavalta paikkana niin sitten voi miettiä auttaisiko sairaalan vaihtaminen. Mulle oli helpotus päästä Tammisaareen, niiden nettisivuilta löytyy hyvin tietoa toimintaperiaatteista yms. ja paikka on tosi symppis. Mutta aika hyvinhän nykyään kaikissa sairaaloissa kuunnellaan äitien toiveita? Neuvolassa kun puhuu peloistaan, niin niiden pitäisi ohjata pelkopolille, ja synnytysvalmennuskin osaltaan voi helpottaa pelkoja.
Leikkaus on vaarallisempi ja rankempi tapahtuma kuin luonnollinen synnytys, ja se on vauvallekin huonompi vaihtoehto, mutta jos tuntuu ettet todella voi synnyttää, niin kyllä sen keisarinleikkauksen silloin saa ihan varmasti. Jos ei muuten niin lääkäriä vaihtamalla. Mutta suosittelisin miettimään, josko kuitenkin kokeilisit sitä synnytystä. Minä olen ainakin ajatellut, että pahinta mitä siinä voi tapahtua on että joudutaan tekemään hätäsektio, ja sektiotahan sinä juuri olet miettinyt...