Synnytys?

|O siis kertokaas nyt tietämättömälle :

Synnytän lapin keskussairaalassa eli LKS:ssa rovaniemellä luultavasti lokakuussa.
Ja olen vähän tietämätön kaikista normaaleista asioista..Ja VOITTE VASTATA, VAIKKA TIETONNE EI OLISIKAAN KYSEESSÄ LKS:SSÄSTÄ..
kuten...


- Saako siellä ruokaa sillon kun on nälkä, vai pitääkö maksaa?
- Onko siellä synnyttäjien osastolla huoneiden vuoteissa peitot vai pelkät pussilakanat? ja jos on pelkät pussilakanat niin saako peiton jos palelee?
- Saako siellä käydä suihkussa silloin kun siltä tuntuu?
- onko siellä mitään virikkeitä?
- miten siellä saa nukuttua jos on tottunu nukkumaan hiljaisessa ympäristössä
kun samassa huoneessa on muitakin mammoja?
- saanko nukkua jos minua väsyttää vaikka keskellä päivää?
- miten minä menen synnytyksen jälkeen sinne synnyttäjien huoneeseen? viedäänkö minut sinne tai jotn??
- kuinka pian vauva tuodaan luokseni sinne synnyttäjien huoneeseen?
- onko ne hoitajat yms, ilkeitä ? (olen kuullut että jotkut on)
- kuinka nopeasti pääsee kotiin jos kaikki on hyvin?
- saako siellä käyttää omia alusvaatteita?
- laitetaanko minulle joku side housuihin kun olen synnyttänyt?
- saako synnytyksessä ilokaasua tai lisähappea jos tuntuu että happiloppuu??
- onko perhehuone mahdollisuutta ja paljon perhehuone maksaa?

Kiitos jos joku viitsii vähän valaista.. :ashamed:
 
- Saako siellä ruokaa sillon kun on nälkä, vai pitääkö maksaa?

ruokaa saa siellä synnytyssalissa pyytämällä, jos synnytys ns venyy, mut muuten laitetaan tipallaa ravinneliuosta. Ostolla ollessa on ruoka-ajat, aamupala, lounas, välipala/kaffe, päivällinen sekä iltapala. Myöskin voi jääkaapista pientä purtavaa hakea muina aikoina sekä joku voi tuoda omia sapuskoja sulle.

- Onko siellä synnyttäjien osastolla huoneiden vuoteissa peitot vai pelkät pussilakanat? ja jos on pelkät pussilakanat niin saako peiton jos palelee?
Lisäpeitettä saa kyl pyytämällä, jos kylmä on.

- Saako siellä käydä suihkussa silloin kun siltä tuntuu?

Saa käydä ja kannattaa "omalle hoitsulle" huikata et on menossa, niin se tietää käydä vauvaa katsomassa välillä kun olet poissa. Kuin myös huonekaverille sanoa, niin sekin tietää hälyttää hoitsun sun poissa ollessa, jos vauva itkasee yms.

- onko siellä mitään virikkeitä?

Oulussa on tv ainakin päiväsalissa.. ja päiväsalissa voi myöskin ottaa vieraita vastaa ja itkekseen keitellä kahvia..ja sairaalan yleinen kanttiini..


- miten siellä saa nukuttua jos on tottunu nukkumaan hiljaisessa ympäristössä
kun samassa huoneessa on muitakin mammoja?

Siellon hankala kyl nukkuu..tiedän! mut korvatulppia ja nukahtamislääkettä kyl saa pyytämällä.


- saanko nukkua jos minua väsyttää vaikka keskellä päivää?

Saa toki nukkua, mut normi lääkärin/kätilön yms kierrot kuiten pyöriin. mut eipä siellä paljon muuta tekemistä olekaa, vauvan katsomisen ja hoitamisen lisäksi. Vierailujakin on niin rajoitettu


- miten minä menen synnytyksen jälkeen sinne synnyttäjien huoneeseen? viedäänkö minut sinne tai jotn??

Omasta kunnostasi riippuen joko kävelet, pyörätuolissa taikka sängyllä.

- kuinka pian vauva tuodaan luokseni sinne synnyttäjien huoneeseen?

Jos kaikki on kunnossa ja suhtnormi synnytys, vauva lähtee synnytyssalista kainalossasi mukana osastolle.

- onko ne hoitajat yms, ilkeitä ? (olen kuullut että jotkut on)

Ihmisestä aina riippuu, mut jos liian hankalaksi/vastenmieliseksi menee niin pyydä toinen kätilö. Mulla 3 synnytystä takana ja kaikki hoitajat/kätilöt olleet mukavia, kestettäviä

- kuinka nopeasti pääsee kotiin jos kaikki on hyvin?
Kyl ne yleensä normisynnytyksessä pitää sen 3pvä (ensisynnyttäjiä) sektiosynnyttäjiä ehkä kauemmin 5pvä (en oo varma kyl)

- saako siellä käyttää omia alusvaatteita?

Saa kyllä, mut alkuu on sairaalan verkkohousut paremmat kun siteet on niin isot.

- laitetaanko minulle joku side housuihin kun olen synnyttänyt?

Kyllä, kätilö opastaa kyl hyvin salista lähettyä ja osastolla oma hoitsu myös.

- saako synnytyksessä ilokaasua tai lisähappea jos tuntuu että happiloppuu?

Saa, kannattaa aina sanoo milta tuntuu. Minä luottasin ainaki heidän ammattitaitoon. He osaa auttaa jos sinä kerrot miltä tuntuu.

- onko perhehuone mahdollisuutta ja paljon perhehuone maksaa?

Perhehuoneen saa jos on vapaana. Maksusta en tiä


Ite siis olen synnyttänyt OYS:sissa ja kokemukset siis sieltä:heart: Mut aina on suu sitä varten et voi sanoo ja kysyy :saint:

Tsemppiä koitoksee, milloin ois aika?
 
Minä synnytin Etelä-Karjalan keskussairaalassa....Sairaalassa on yleensä tietyt ajat milloin ruokaa saa!Esim. aamupala 7.30 ruoka 11.00 kahvit 13.30 ruoka 16 ja iltapala 19.30 Suihkussa käynti riippuu varmaan ihan siitä miten synnytys menee!Minä ainakin kävin silloin kun siltä tuntui eli kerran päivässä!ja jos kaikki menee hyvin niin yleensä 3 päivänä pääsee kotiutumaan,riippuen vauvan voinnista ja siitä että syökö hyvin.
Minä en itse ainakaan osannut nukkua sairaalassa,tuijotin vain vauvaa :) joskus sitten otin semmoiset pikku unet ja yleensä hoitajat tulevat herättämään 3 tunnin välein että syötät vauvan.Saat nukkua keskellä päivää.Ei siellä hirveästi mitään virikkeitä ole..voi olla että makaat vain 3 päivää kun ei ole helppoa edes ylös nousta :)
Minä kävelin itse ja työnsin vauvan alakerrasta yläkertaan osastolle ja sitten vauva on koko ajan siinä sinun sängyn vierellä!jos haluat niin välillä voit viedä lapsen hoitohuoneesee esim suihkun ajaksi.
juu side tulee housuihin tai oikeastaan vaippa ainakin ekaksi päiväksi kunnes vuoto alkaa hellittää ja ihanat verkko alushousut :LOL:
ehkä myös pöksyihin kylmä kalleja :D
Varmasti saat synnytyksessä happea sekä ilokaasua ym mitä tarvitsee.
Onnea vaan hirmuisesti !!! :hug:
 
Minä olen synnyttänyt 2 lasta Jyväskylässä ja 2 Tampereella.


- Saako siellä ruokaa sillon kun on nälkä, vai pitääkö maksaa?Osastolla saa aamupalan, 2 lämmintä ruokaa, välipalan ja iltapalan. Ja jos näitten välissä nälkä yllättää, saa hakea vaikka keskellä yötä jotain jogurttia, hedelmää, kaakaota ym. mitä nyt milloinkin on tarjolla tommosta "pikku purtavaa" .

- Onko siellä synnyttäjien osastolla huoneiden vuoteissa peitot vai pelkät pussilakanat? ja jos on pelkät pussilakanat niin saako peiton jos palelee?
On peitot ja lisääkin saa pyytämällä jos tarpeen.

- Saako siellä käydä suihkussa silloin kun siltä tuntuu?
Saa käydä.

- onko siellä mitään virikkeitä?
Jotain lehtiä on luettavaksi. Ja vierasajat. Kerran joku äiti lähti kotonaan käymään, ja vauva jäi siksi aikaa osastolle hoitajien vahdittavaksi.

- miten siellä saa nukuttua jos on tottunu nukkumaan hiljaisessa ympäristössä
kun samassa huoneessa on muitakin mammoja?

Ei siellä nyt tosi hyvin nukkuun pysty. Hoitajat käy yölläkin välillä katsomassa miten menee... meiän kolmannelta vauvalta piti mitata yölläkin verensokereita, joten huoneessa ravattiin säännöllisesti. Ja käytävältä kuuluu ääniä, vaikka omassa huoneessa oliskin hiljaista. Tosin en mä siellä kyllä senkään takia ole saanut ihan täysin nukuttua, kun vauvan pienimmästäkin tuhinasta olen havahtunut. :D

- saanko nukkua jos minua väsyttää vaikka keskellä päivää?
Saa.

- miten minä menen synnytyksen jälkeen sinne synnyttäjien huoneeseen? viedäänkö minut sinne tai jotn??
Viedään. Joko itse kävelet, tai sitten sut viedään sinne omasta olotilasta riippuen pyörätuolilla (kuten mut ekan synnytyksen jälkeen... ) tai sitten sängyllä maaten. Joka tapauksessa sun "oma" kätilö sut sinne saattaa ja selittää paikat ja käytännöt.

- kuinka pian vauva tuodaan luokseni sinne synnyttäjien huoneeseen?-
Mulla on käynyt niin onnellisesti, että olen joka kerta sinne päässyt vauva kainalossa. Aina se kuitenkaan ei ole mahdollista.

onko ne hoitajat yms, ilkeitä ? (olen kuullut että jotkut on)
Mulle on sattunut aina ihan mukavat kätilöt.

- kuinka nopeasti pääsee kotiin jos kaikki on hyvin?
Esikoisesta olin 3 yötä sairaalassa. Seuraavista 2 yötä.

- saako siellä käyttää omia alusvaatteita?
Kai siellä sais. Mutta ne sairaalan ekojen päivien siteet on niin valtavia, et sairaalan omat housut on paremmat siihen tarkotukseen.

- laitetaanko minulle joku side housuihin kun olen synnyttänyt?
Laitetaan. Sellanen valtava side. :D

- saako synnytyksessä ilokaasua tai lisähappea jos tuntuu että happiloppuu??
Kyllä. Kätilölle kannattaa ilmaista rohkeesti miltä tuntuu ja mitä haluat, että saat oman olosi mahdollisimman hyväksi.

- onko perhehuone mahdollisuutta ja paljon perhehuone maksaa?
En tiedä miten siellä sinun sairaalassasi on tämä asia.



 
Tässä minun vastauksia. Olen juuri ollut sektiossa LKSssä

- Saako siellä ruokaa sillon kun on nälkä, vai pitääkö maksaa?Kyllä, normi ruokailut aamiainen, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala, ja lisäksi kokoajan tarjolla päivähuoneessa hedelmiä sekä jääkaappi jos voileipiä lisukkeineen. Sekä kahvinkeitto mahdollisuudet.

- Onko siellä synnyttäjien osastolla huoneiden vuoteissa peitot vai pelkät pussilakanat? ja jos on pelkät pussilakanat niin saako peiton jos palelee?
Peiton saa tarvittaess, mutta lakanalla tarkenee hyvin. Sektioäideille laitetaan aluksi aina peitto.

- Saako siellä käydä suihkussa silloin kun siltä tuntuu?
Kyllä.

- onko siellä mitään virikkeitä?
Sinulla menee aika lapsen hoitoon. Huoneissa yksi tv, sekä päivähuoneessa. Äiti voi käydä oman kunnon mukaan aulakerroksen kahvilassa.

- miten siellä saa nukuttua jos on tottunu nukkumaan hiljaisessa ympäristössä
kun samassa huoneessa on muitakin mammoja?

Ainahan siellä jotain ääniä kuuluu, ja jos muillakin mammoilla lapsi vierihoidossa. Mutta väsynyt äiti ei melua kuule, ja hyvällä mäihällä saat oman huoneen jos osastolla hiljaista.

- saanko nukkua jos minua väsyttää vaikka keskellä päivää?
Kyllä. Kun vauva tuodaan imetykseen tmv. sinut herätetään.

- miten minä menen synnytyksen jälkeen sinne synnyttäjien huoneeseen? viedäänkö minut sinne tai jotn??
Minulla takana sektio, joten sängyssä. Mutta uskon myös että kuntosi mukaan kävelet itse, tai pyörätuoli / sänky.

- kuinka pian vauva tuodaan luokseni sinne synnyttäjien huoneeseen?
Minulle ainakin heti, kävi muutamissa mittauksissa mutta tuotiin heti takaisin (sinun sitä halutessa, jos haluat levätä sekin onnistuu)

- onko ne hoitajat yms, ilkeitä ? (olen kuullut että jotkut on)
Eipä juuri. Kätilöt olivat kaikki mukavia osastolla (kätilö vastaa äidistä ja lastenhoitajat lapsista) sekä lastenhoitajat jees. Mutta sen opin että niille pitää suoraan sanoa mitä haluat. Jos halaut lapsen vierihoitoon tee se heille selväksi. Joskus aina tuntui että joka asia piti tentata kun eivät hirveesti omaaloitteisesti opasta.

- kuinka nopeasti pääsee kotiin jos kaikki on hyvin?
Lapsen 2 vrk tarksituksen jälkeen jos kaikki ok vauvalla että sinulla. Ja maito noussut rintoihin. Sektio äiti leikkauspv+5vrk - lääkärin luvalla aikaisemmin. Edellyttää että yksi pv ilman vahvempia kipulääkkeitä.

- saako siellä käyttää omia alusvaatteita?
Saa, mutta verkkohousut ovat hyvät suurien siteiden kanssa. Ovat hyviä jälkivuodon kanssa, etenkin jos paljon makoilee sängyssä. Omat imetysliivit hyvät, mutta myös sairaalan verkkotoppi + harso rinnoille etenkin maidon noustessa.

- laitetaanko minulle joku side housuihin kun olen synnyttänyt?
Kyllä

- saako synnytyksessä ilokaasua tai lisähappea jos tuntuu että happiloppuu??
Itsellä sektio mutta ymmärtääkseni kyllä

- onko perhehuone mahdollisuutta ja paljon perhehuone maksaa?
Kyllä, kaikilla oikeus perhehuoneeseen. Jos ei ole vapaa, voit pyytää että laittavat jonoon ja menette kun vapautuu. Esim. itse olin 2 vrk norm.huoneissa ja 3 vrk perhehuoneessa. Maksaa 41e / päivä (normaali huoneissa 26e), mutta miehesi saa koko päivän ateriat. Ja LKSn perhehuone melkein hotellin tasoinen. Siellä on parisänky, tv, jääkaappi, oma kunnon hoitopöytä varusteineen sekä wc/suihku. ja oli tietty tehty kodikkaaksi matoin / verhoin. Suosittelen ottamaan. Ukko koko ajan kaverinasi hoitaa lasta.
Ja meilläkin oli kannettava mukana perhehuoneessa, niin voi olla netissä ja katsoa leffoja koneelta. Kuluu päivät praemmin lapsen nukkuessa.
 
kiitos kirjoittaja: ensikertalainen.

Vähänkö mahtavaa! siis tuo perhehuone kuulostaa tosi kivalta..voiko sen varata jo siinä kun on menossa synnyttämään? Eli sanoo siinä ku ilmottautuu synnyttämään että haluaapi sen perhehuoneen?? :)
 
Mulla kun oli suunniteltu sektio, niin ilmoitin halukkuuteni aamulla mennessäni 6-osastolle, mutta uskon että voit ilmoittaa asiasta jo mennessäsi synnärille, eiköhön viesti kulkeudu ylöspäin. Ja muistuta heitä heti asiasta uudelleen kun sinut on viety osatolle. Mä mainitsin asiasta jo viikkoja ennen käydessäni pelkopolilla, ja asia taisi olla heillä tiedossa jo muutenkin tuota kautta. Perhehuonetta suosittelen kyllä lämpimästi!
 

Yhteistyössä