Synnytys yksin?

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti
No ei siihen ketään pällistelemään tarvita, eiköhän se kuule ole yksin ihan tarkoituksenmukaista? Ihmettelen tota miesten raahaamista joka paikkaan mukaan, menköön he sitten ku he synnyttävät, ei niillä siellä mitään tehdä.
 
Oletko synnyttänyt aiemmin?

Kun minä itse asiassa pystyin hallitsemaan kivut paremmin "yksin" ollessani kuin "kaksin" synnyttäessä. Sitä paitsi yksin sen homman joutuu kuitenkin loppupeleissä tekemään, joten hus vaan pelot :) !
 
Ihmettelevätkö ne siellä sairaalassa jos yksin synnyttää? Kun synnytysvalmennuksessa ym. niin puhutaan siitä miehen merkityksestä että ei olis mitään tullu ilman ym. Ja aina saat selitellä että miksi ei ketään tule mukaan jne.. Vaikka itsekin kyllä mietin että mihin sitä miestä oikeasti tarvitaan?
 
No voi olla että tällä kertaa meen yksin :/ miestä ei sinne saa ollaan puhuttu jo monta kertaa siitä,jos ystävä töissä niin sit varmaan yksin,mua pelottaa yksin mennä...kaiken näköistä ajatusta tulee mieleen :/
 
Mä olen synnyttänyt yhden meidän lapsista yksin koska mieheni ei ehtinyt mukaan, kivempi on ollut synnyttää mies mukana mutta ei siinä viime metreillä ainakaan kauheasti kerkeä miettimään ketä siellä on, enempi harmitti siinä avautumisvaiheessa kun tuppas käymään aika pitkäksi kun ei ollut juttukaveri ja silloin kun poika oli syntynyt eikä päässyt jakamaan sitä onnen tunnetta toisen kanssa.
Mutta kaiken kaikkiaan kaikki sujui ihan hyvin =)
 
toinen vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 17:37 aapee kirjoitti:
Ihmettelevätkö ne siellä sairaalassa jos yksin synnyttää? Kun synnytysvalmennuksessa ym. niin puhutaan siitä miehen merkityksestä että ei olis mitään tullu ilman ym. Ja aina saat selitellä että miksi ei ketään tule mukaan jne.. Vaikka itsekin kyllä mietin että mihin sitä miestä oikeasti tarvitaan?
Ei siellä kukaan mitään ihmettele, toivottelevat vain tervetulleeksi synnyttämään.Ei kätilöt ole siellä miehiä tilastoimassa vaan auttamasa vauvoja maailmaan. Mun henkilökohtainen mielipiteeni on, että miehen merkitys synnytyksessä on kyllä ylimainostettu juttu. Raskauden alullepanossa on kyllä kummallakin yhtä merkittävä rooli ;) .
 
Ymmärrän että jännittää/pelottaa, varsinkin jos ensimmäinen synnytys kyseessä.

Itsellä ensimmäisessä mies oli mukana-halusi itse, ja halusin hänet mukaan.
Toisessa-"olosuhteiden pakosta" :) - olin yksin...mies odotteli esikoisen kanssa aulassa :)

Eihän siellä sinänsä ihan "yksin" ole koskaan, kätilö/kätilöt paikalla ym.

Helppo tietysti itse puhua,kun kumpikin synnytys -varsinkin tämä toinen- nopea ja suht koht helppo, ja kätilöt ihan ok jne.
mutta kyllä se sujuu varsin hyvin yksinkin.

Eiväthän ne isät itse asiassa ole edes päässeet synnytykseen mukaan aikaisemmin, vaikka olisivat halunneetkin!
 
Luultavasti synnytän kesällä yksin, jos miehen ei synnytys satu miehen siskon kesälomalle. ;)

Juur tänään puhuin yhden ihmisen kanssa siitä, että nykyään kun pidetään niin itsestään selvänä, että isä tulee mukaan, ni siitä voi joillekin tulla ihan todellisia paineita ja semmonen pakko tehdä näin -juttu. :/ Mikä sinänsä on todella kurjaa.

Jos tilanne tosiaan näyttää siltä, että sie menet sinne yksin, ni kirjota vaikka ylös jotain toiveita ja ajatuksia synnytykseen liittyen. Esim. kivunlievityksestä, siitä miten paljon sie toivot, että siulle selitetään ja kerrotaan eri vaihtoehtoja, jne. Ja ota tää paperi mukaan synnytykseen ja kerro avoimesti sille kätilölle, että sinuu vähän pelottaa, kun isä/tukihenkilö ei päässy mukaan ja käykää läpi ne toiveet. Luultavasti jo se, että itelle on ne omat ajatukset selvillä, auttaa siihen pelkoon ja jännitykseen.

Tietenkään synnytystä ei voi "käsikirjottaa" etukäteen, mutta on ne omat ajatukset hyvä tuoda julki. :)
 
pörrö
Minä olen synnyttänyt 2viimeisintä yksin, mies ei kerennyt toiseen synnytykseen ja kolmanteen ei ollut enää väliäkään. En kaivannut miestäni kyllä pätkääkään hyvin selvisin kätilön kanssa.
 
meillä taas niin että mies oli kolmessa ensimmäisessä mukana. Ja kahdessa viimeisessä ei. Seuraavan la on ens viikolla. Ja kyllä minä haluan sen miehen sinne mukaan!!!!!!
Vähempi kaipaa toista jos saa tehokkaan kivunlievityksen ym mutta jos jäät sitä ilman niin kyllä siinä ehtii miettiä moneen kertaan että ois se toinen kaverina. Minulle ainakin on tärkeä että toinen on siinä lähellä. Entä jos jokin menee vikaan? silloin kyllä viimeistään haluaa sen toisen sinne.
Vaikka kaikista ykinäisin olo on kyllä ollut silloin kun sen vauvan on viimein saanut syliin eikä toinen ole sitä jakamassa.
Mutta mikä sopii yhdelle niin ei välttämättä sovi toiselle.
Niin ja ei kätilöt ihmetellyt yksin oloa. Tuntui että enempi kyselivät että pärjäänkö ym.
 
On paljon naisia jotka syystä tai toisesta eivät ota miestä mukaan ja joillekin se sopii. Osalle ihmisistä on kaikkein helpointa olla yksin silloin kun kivut ovat kovat, avautumisvaiheessahan kätilö usein ei ole jatkuvasti paikalla. Joillekin se on paras vaihtoehto. Toki se on yksilöllistä, joku toinen taas ehdottomasti haluaa sen miehen sinne vierelle.

Mutta eivät useimmat kätilöt sitä erityisesti kauhistele jos synnyttämään menee yksin ja jos jonkun haluaa mukaan, doula voi olla myös varteenotettava vaihtoehto.
 

Yhteistyössä