Synnytys pelottaa

• Viestiketjun aloittaja maija84
  • Ensimmäinen viesti
maija84
Olen vasta raskuaden alkutaipaleella ja olen miettinyt jo kamalasti synnytystä,pelkään sitä.
Tämä lapsi on esikoiseni ja haluaisin synnyttään hänet keisarileikkauksella,onko se mahdollista jos syynä on synnytyspelko ja että minuun sattuu kaikki pienetkin vammat.
Riittääkö tuo syyksi?
ja voiko lääkäri pakottaa minut alatie synnytykseen? :D

mammammaa
Jos ehdottomasti vaadit sektiota, niin ei kait pakottaakaan voi alateitse synnyttämään. Itsekin keikun "veitsen terällä" asian kans monestakin syystä, mutta kallistun kuitenkin "luomusynnytykseen" jos mahdollista. Oletko harkinnut pelkopolia tms?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 17:48 maija84 kirjoitti:
Olen vasta raskuaden alkutaipaleella ja olen miettinyt jo kamalasti synnytystä,pelkään sitä.
Tämä lapsi on esikoiseni ja haluaisin synnyttään hänet keisarileikkauksella,onko se mahdollista jos syynä on synnytyspelko ja että minuun sattuu kaikki pienetkin vammat.
Riittääkö tuo syyksi?
ja voiko lääkäri pakottaa minut alatie synnytykseen? :D
Heippa! NKL:n lääkäri sanoi mulle tuossa taannoin että ketään ei voida pakottaa alatiesynnytykseen. Ota vaan asia puheeksi.

Sektio on valittavissa oleva vaihtoehto jos niin joku haluaa. Lukekaa vaikka Hyksin sivuilta tai kysykää suoraan esim. tälläkin palstoilla (Kaks plus) vastanneelta Erja Halmejotakin joka on Hyksin johtavia lääkäreitä.
Joku taukki lääkäri voi muuta valehdella, mutta oikeasti sektion voi valita. Eikä tarvi kertoa mitään syitä, muuta kuin että pelkää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 13:26 Minna kirjoitti:
Sektio on valittavissa oleva vaihtoehto jos niin joku haluaa. Lukekaa vaikka Hyksin sivuilta tai kysykää suoraan esim. tälläkin palstoilla (Kaks plus) vastanneelta Erja Halmejotakin joka on Hyksin johtavia lääkäreitä.
Joku taukki lääkäri voi muuta valehdella, mutta oikeasti sektion voi valita. Eikä tarvi kertoa mitään syitä, muuta kuin että pelkää.
Sori, ehkä olen tyhmä kun en löydä mutta mistä kohtaa sieltä löytyy sektiosta juttua? Kiitos.

Olen kokenut sekä suunnitellun sektion (joka sujui loistavasti) sekä alatiesynnytyksen jossa sekä minä, että poikani meinattiin kuolla.
Valitsisin itse hetkeäkään miettimättä uudelleen alatiesynnytyksen, jos se vielä olisi mahdollista... Toipuminen ja vauvan hoito on huomattavasti helpompaa alatiesynnytyksen jälkeen...

Kannattaa jutella pelostasi neuvolassa ja kysyä, jos voisit käydä keskustelemassa kätilön kanssa. Luulen, että kun olet saanut lisää tietoa alatie synnytyksestä ja sektiosta niin saatat muuttaa mieltäsi :heart: Itsekkin pelkäsin kovasti, mutta kaikki menikin todella hyvin. Sektio on kumminkin riskikkäämpi ja toipuminen yleensä kestää pitkään...Suosittelen valitsemaan alatiesynnytykse, tai käy ainakin juttelemassa niin moni pelko voi häivetä. Onnea ja tsemppiä synnytitpä sitten kuinka vain :heart:

KATIAANA
Kerrot neuvolassa pelostasi... Mulla oli toisen syntymän jälkeen kauhee kammo, en kerro tässä mistä sen pelon sain.. :D

Kolmas kun teki tuloaan, päätin että alakautta ei tule lasta enää.
Ja puhui siitä neuvolassa ja seki oli siellä selvää että emn synnytä alakautta.
Muta KUKAAN ei saa sektiota, ennen kuin käy pelko polilla!! Jos sitte vielä haluu, se on ok.

Menin sinne, mutta kun selvitt sektiosta, aattelin että oisko kolmatta vaihto ehtoo??!!!! :eek: :LOL:

No, sitte lääkäri ehdotti alatie synnytystä ja alettiin laittaan paperille mun toivomuksia...
No sitte kun H-hetk tuli, sanoin heti että ottakaa se mun lappu esiin ja PUUDUTUSTA JA HETI!!! Kipuja ei ede ollu vielä sillo... Sain puudutusta ja kaikki meni mun lapun mukaan. =)
Ja kaikki meni just lapun mukaan vaikka synnytys olikin nopee...
Synnytys oli töysin kivuton! Kukaan ei tätä usko, mutta niin vaan oli...
Meni yhtä mukavasti kuin kakalla käynti.....
Sain 2 kertaa paraservikaalia, toiesen sain ennen kuin edellinen ehti edes loppua.
Kaikki meni niin niin ihanasti että.... =)

ihana synnytys
kyllä synnytys on ihana jos kaikki menee ihan hyvin niinkuin minulla on mennyt. Toinen lapsi syntyi sektiolla ja viikon olin todella kipeä haavastani ja ekoina päivinä en voinut hoitaa vauvaa ollenkaan, alatiesynnytyksen jälkeen ei ollut yhtään mitään ja olin jo seuraavana päivän kuin ei mitään olisi tapahtunut, ei tikin tikkiä, ei mitään. Leikkaus on aina leikkaus. Synnytys on luonnollinen tapahtuma mitä on tehty kautta aikojen. Mulla sektio oli ison vauvan ja perätilan vuoksi. Silloin en uskaltanut yrittää synnyttää perätilassa koska se oli ensimmäinen vauvani. Sen jjälkeen monet ystäväni saivat vauvoja ja olin ihan kateellinen kun en ollut synnytystä kokenut ja päätin että seuraavan kyllä synnytän alakautta ja ihanaa se olikin. Ihana kokemus molemmille sekä minulle että vauvalle!

Jälkeenpäin voi aina viisastella, että menipä minulla hyvin sektio/alatiesynnytys, silloin kun se menee todella hyvin. Oikeasti synnytyspelkoista se ei juuri auta. Kummastakin kun löytyy kokemuksia puolesta ja vastaan tuttavapiirissä.

Muta KUKAAN ei saa sektiota, ennen kuin käy pelko polilla!! Jos sitte vielä haluu, se on ok.

tuo ei kyllä pidä paikkaansa. itse en ole pelkopolilla edes käynyt ja sain sektion (2krt tehty) ilmottamalla kantani lääkärille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2005 klo 14:55 ihana synnytys kirjoitti:
kyllä synnytys on ihana jos kaikki menee ihan hyvin niinkuin minulla on mennyt. Toinen lapsi syntyi sektiolla ja viikon olin todella kipeä haavastani ja ekoina päivinä en voinut hoitaa vauvaa ollenkaan, alatiesynnytyksen jälkeen ei ollut yhtään mitään ja olin jo seuraavana päivän kuin ei mitään olisi tapahtunut, ei tikin tikkiä, ei mitään. Leikkaus on aina leikkaus. Synnytys on luonnollinen tapahtuma mitä on tehty kautta aikojen. Mulla sektio oli ison vauvan ja perätilan vuoksi. Silloin en uskaltanut yrittää synnyttää perätilassa koska se oli ensimmäinen vauvani. Sen jjälkeen monet ystäväni saivat vauvoja ja olin ihan kateellinen kun en ollut synnytystä kokenut ja päätin että seuraavan kyllä synnytän alakautta ja ihanaa se olikin. Ihana kokemus molemmille sekä minulle että vauvalle!

no se on hyvä että se sinulle on ollut ihana kokemus..arvaa paljon tollanen lohduttaa synnytyspelkosta, eip varmasti yhtään..mulle sektio oli ainut vaihtoehto. enpä siitä sen kipeämpi ollut,kun esim kaverini jotka ovat synnytäneet alakautta..ite pääsin päivänpäästä pois sairaalasta ja sitten jo ajeltiinkin autolla...synnyttipä mitenpäin tahansa millä lailla tahansa se on luonollista..eikä siihen ole kellään nokankoputtamista

voisinpa vielä tähän loppuulisätä että 2sektiota takana ja aivan ihanat kokemukset!

mikä ihme lääkäreillä/kätilöillä on PUUDUTUSTEN pihtaamisessa????? Jos miehet synnyttäis, PUUDUTUKSET olisi ITSESTÄÄNSELVIÄ, siitä ei edes keskusteltaisi. Varmasti muitakin synnytystä helpottavia juttuja olisi JO keksitty!!

Nyt eletään TÄTÄ AIKAA ja kun PUUDUTUKSET ovat mahdollisia, niitä olisi oikeus myös saada HETI kun HALUAA. Mutta jos sairaalassa on vain YKSI anestesialääkäri, joka on muissa hommissa juuri oman synnytyksen ajan, niin epiduraalia on MAHDOTONTA saada!! kokemuksella kerron....

Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2005 klo 23:50 bella80 kirjoitti:

tuo ei kyllä pidä paikkaansa. itse en ole pelkopolilla edes käynyt ja sain sektion (2krt tehty) ilmottamalla kantani lääkärille.

Sitten sekin lienee paikkakunta kohtaista..... TÄÄLLÄ NÄIN!

Champion harmaana
Usko tai älä, mutta jäät kyllä varmasti henkiin ilman mitään traumoja vaikka alakautta synnyttäisitkin! Kipu on niin erilaista kun muut kokemasi (en toki vähättele sitä että olet kipuherkkä), mutta mitään kipua ei voi mielestäni verrata synnytyskipuihin, jotka ovat tavallaan positiivisiä lopputuloksen kannalta (kaksi lasta synnyttäneenä tiedän asian todeksi ja ekaa odottaessa halusin myös sektiota jota en onneksi saanut)...

Mutta jos koet sektion sinulle sopivaksi vaihtoehdoksi, niin miksei, mutta muista että sektio haava on myös kipeä ja huomattavasti isompi (tod. näk.) mitä esim. mahdolliset repeämät jos niitä nyt ylipäätänsä tulisi synnytyksessä...

Juttele ihmeessä asioista ja ota selvää vaihtoehdoista niin saat paremman mielen :hug: :)

Täällä kans yks joka pelkäs aivan älyttömästi synnytystä ja oisin halunnu sektion, mut en viittiny ikinä siitä sanoa neuvolassa tai missään ja onneksi en sanonu ku se oli aivan ihana kokemus!
Siihen kipuun tosiaan on tosi hyvät lääkkeet jotka aika varmasti auttaa.

En kyllä väheksy sektiollakaan synnyttäviä. Sekin varmasti hieno kokemus!
Eniten mua ihmetyttää nää ihmiset jotka täällä tuskastuu siitä ku joku sanoo että synnytys ihana kokemus!
Ei siitäkään varmaan mitään apua oo jos pelotellaan täällä että synnytys ois aivan kauheeta!

Kantsii vaan aatella et pakko se vauva sieltä jotenki on saada ulos eikä siihen semmosta aivan kivutonta keinoa oo olemassa!

Jutteleminen auttaa varmasti paljon!

katiaana
Mulla on 2 täysin kivutonta synnytystä ja 1 kivulias...........
Jos joku sanoo, että täysin kivutonta synnytystä ei ole olemassa,
On väärässä!!!!!!!!! Mainittakoon että mulla on TOODELLLA MATALA KIPUKYNNYS!!! Hemoglobbiinikin saa iho karvat pystyyn.......

Se on paljo itestä kiinni, sattuuko/pelottaako. Pitää vaan aukasta suu! Ja kertoo........ Tietenki eri jutuu on jos ei ehdi ni ei sitte ehdi. Mutta ns. "normaali" synnytys, niin ehtii.............. =)

KATIAANA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2005 klo 21:59 mie kirjoitti:
Miten ihmeessä voi olla kivuton synnytys, kerro tarkemmin? T: synnytyspelkoinen
Noh... Eka oli niin että pelkäsin synnytystä, mutta sektioo en edes viittiny pyytää. Joten puhuin synnärillä käydessä siitä.... Sovittiin että saan epiduraalin heti kun sinne meen. Olen sitte auki tai en.
Sain sen ja se vaikutti niin hyvin, että en tuntenut mitään. Kun alko tuntuu vatsa kovalta, niin pyysin heti lisää ja sain. Eka synnytys kun oli niin pään tulo vähän sattui, mutta senkin sanoin, niin sain puudutetta vielä "piikistä"...

Toiseen lähdin hyvillä mielin, mutta enpäs ehtiny saada mitään kun poika tuli niin vauhdilla maailmaan, koko episodi ekasta supparista 2h!!

Kolmanteen pelkäsin kuollakseni, ja vaadin sektiota! Mutta täällä ei sitä saa, jos ei puhu pelkopolilla. Puhuin ja puhuin...
Sain sitte H-hetkellä HETI paraservikaalin. Ja mun kaikki tunnot "takapuolen" kohdalta meni! Mua ei edes ponnistuttanu. Piti vaan malliksi työntää kun käskettiin... =)
Kätilöt naurokin että , no yritä edes teeskennellä että ponnistuttaa!!
Ja vauva vaan humahti syliin... Siis se jos mikä oli ihana synnytys! Koska epiduraali ekassa nosti mulle kuumeen ja oksettavan olon.

Siis se oli niin upee synnytys, kun kätilöt pesi vauvaa, sanoin miehelleni että nyt heti 4s alulle!!! Mut kun se ei ruennut, nousin siitä, vaikka kätilöt esteli ja menin vauvaa hoitamaan.
Ja mulla ei ollut mitään kipuja sen jälkeen ja jälkivuotoakin vain 2 päivää.... :/
Sitä synnytystä muistan lämmöllä ja toivosin että jokainen voisi sen kokea! :wave:

eve
Itellä yks synnytys takana alateitse. Ja vaikka toinen lapsi ei ole edes suunnitteilla niin mulla on sellanen pelko et mitä JOS joudun sektioon seuraavalla kerralla.Ehkä oon vähän omituinen,mut mulla kuitenkin näin päin!
Oon kuulu siitä pelkopolista,kandee varmaan kysellä sieltä!

Minuakin pelotti synnytyskivut, sillä kipukynnykseni on todella matala. Äitinikin jo epäili kivun sietämistäni. Halusin kuitenkin synnyttää alateitse ja synnytykseni olikin todella helppo, ja kipu oli mielestäni aika pieni verrattuna siihen tuskaiseen mielikuvaan joka minulla oli. Kehottaisin sinua synnytyspelkoinen keskustelemaan seuraavalla gynekäynnillä asiasta. Jos paikat ovat ahtaat, ja kerrot pelkääväsi synnytystä, voi olla, että pääset keskustelemaan asiasta synnytyslääkärin kanssa. Puhu asiasta asiantuntijoiden kanssa ja käsittele pelkoasi. Se yksin jo auttaa. Oikein paljon tsemppiä! =)

Yhteistyössä