Synnytys oli vaarallinen; tyttövauva painoi yli 5kg!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainnen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainnen

Vieras
Miten ihmeessä lapsi voi olla noin fatso jo syntymässä? :o Siis todella hyvä että synnytys päättyi onnellisesti, mutta hui!

suurvauva1JOB_rb.jpg

Tyttövauva painoi yli viisi kiloa: "Synnytys oli vaarallinen" | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Väkisin miettii, että onko tolla jo syntyessä suonet tukossa

Mun kummityttö painoi myös yli 5kg. Eikä ollut sokerivauva. Sektiolla syntyi ison koon vuoksi, mutta ei tainnut olla kenelläkään aavistustakaan että olisi NIIIN iso.
Nykyään on 6-v ja isokokoinen edelleenkin (ei siis lihava, mutta tukeva ja pitkä). Vanhemmat ovat ihan normikokoisia.

Meidän kolmas vauveli painoi "vain" 5kg, mutta ei ollut yhtään lihava. Siis ihan eri näköinen kuin tuo kuvan tytteli. Oli vaan pituutta ja painoa, mutta ei mitään ylimääräistä pehmeää. Eikä ollut mullakaan raskausdiabetesta. Ja synnytys meni ihan ok.

Sokerivauvaa ensin ajattelin minäkin, siis että äidillä olisi ollut raskausajan diabetes.
Mutta voinee ne isoksi kasvaa muutenkin. Muuten: Ei ole suonet tukossa eikä todennäköisetsi lihava myöhemmin. Lapsen korkea syntymäpaino itseasiassa pienentää riskiä myöhemin tulla liian lihavaksi.

Ja sievä tyttö on.
:D

Vaikuttaakohan se miten äiti syö? Nykyisin on tosi paljon noita ylisuuria tapauksia ja se raskausdiabetes on yksi syy, mutta sekinhän on elintapasairaus pitkälti. Viimeisillä viikoillahan vauva kasvattaa vain rasvaa, kun on jo muuten valmis, joten jos äiti syö paljon herkkuja niin??

[QUOTE="vieras";22263281]Vaikuttaakohan se miten äiti syö? Nykyisin on tosi paljon noita ylisuuria tapauksia ja se raskausdiabetes on yksi syy, mutta sekinhän on elintapasairaus pitkälti. Viimeisillä viikoillahan vauva kasvattaa vain rasvaa, kun on jo muuten valmis, joten jos äiti syö paljon herkkuja niin??[/QUOTE]

Tottakai nykyään vauvat kasvavat isommiksi kuin ennen, koska ruokavalio on erilaista. MUTTA joillakin on taipumus saada isoja vauvoja, söivät herkkuja tai eivät ja siihen liittyy taas raskausdiabetes melko usein. Mutta ei tuo raskausdiabetes herkuilla tule.

[QUOTE="vieras";22263281]Vaikuttaakohan se miten äiti syö? Nykyisin on tosi paljon noita ylisuuria tapauksia ja se raskausdiabetes on yksi syy, mutta sekinhän on elintapasairaus pitkälti. Viimeisillä viikoillahan vauva kasvattaa vain rasvaa, kun on jo muuten valmis, joten jos äiti syö paljon herkkuja niin??[/QUOTE]

Kai se tavallaan vaikuttaa. Mutta mulla on kyllä sellaista kokemusta lähipiiristä, että "läskeillä" äideillä on tosi pieniä vauvoja. Eli tutut jotka söivät pelkkää pullaa ja karkkia, saivatkin alle kolmikiloisia vauvoja, ja minulla ihan normipainoisella normisyöjällä on kaikki lapset olleet isoja (4-5kg). Joten ilmeisesti jokin muukin vaikuttaa.

Silloin kun mä sain esikoisen, niin samalla osastolla oli poika jonka mitat oli: 57 cm ja 5700 g. Eikä ollut sokerivauva. Äidin mukaan synnytys oli ollut helppo, ei repeämiä saati muita ongelmia. Vaan oli se vauva ISO. Meidän esikoinen oli 4040 g ja 54 cm ja näytti ihan kirpulta tuon pojan vieressä :D.

Tuskin vaikuttaa. Itse söin molemmissa raskauksissa mitä tykkäsin. Herkuttelin päivittäin. Ihan normaalikokoiset vauvat tuli.
RD:hän ei muuten syömällä tule.

mä olin syntyessä yli 5kg,olin sokerivauva.äitillä liian pienet lantiot mun synnytykseen kun painoarvio oli mennyt pieleen.me meinattiin molemmat kuolla mun synnytyksessä ja äiti luulikin että olin kuollut kun kätilöt kera lääkäreiden kiidätti mut muualla.äiti hoki vaan siellä synnytysalissa et jos hän edes saisi nähdä tyttärensä ennen paketoimista ruumishuoneelle.mun tietääkseni sokerilapsen syntymäpäino on aikalailla silleen että luusto on about 3kg vauva mutta siihen kerääntyy ympärille se ylimääränen.ainakin musta sanottiin niin.mä olis syntyessä ihan makkara uurteilla,silmiäkään en näkyny ku oli niin paljon massaa ympärillä.toi laps tossa ap:n kuvassa mun mielestä taas on normaalin painonen (eli ei fatso/läski) tohon kokoon verrattuna.eli sopusuhtanen.mun muistaakseni sokerilapsista on lääkärikäsitys että sopusuhtasuus on kaukana...normiluustoon paljon massaa.

Minun mies ja sen veli on molemmat ollu jotaki viiskilosia syntyessään ja ihan kunnon palleroita, anoppi sano joskus että ei ollu sokerivauvoja vaan isoja muuten vaan, niin ne on nyt aikusenaki, lähemmäs kaksmetrisiä ja muutenki kookkaita, kummallakkaan ei ole koskaan ollu ylipainoa, lihaksia kyllä löytyy molemmilta :D Kyllä mullekki lääkäri ultrassa uhosi että jos tuo meän tyttö loppuun asti mahassa pysyy niin sektio voi olla eessä, synty ennenaikasena ja oli silti hyvänkokonen jo.

[QUOTE="Eeva";22263333]Kai se tavallaan vaikuttaa. Mutta mulla on kyllä sellaista kokemusta lähipiiristä, että "läskeillä" äideillä on tosi pieniä vauvoja. Eli tutut jotka söivät pelkkää pullaa ja karkkia, saivatkin alle kolmikiloisia vauvoja, ja minulla ihan normipainoisella normisyöjällä on kaikki lapset olleet isoja (4-5kg). Joten ilmeisesti jokin muukin vaikuttaa.[/QUOTE]

Kyl vaikuttaa muukin. Tuttavissa kaksi äitiä joilla rd ja vauvat pieniä, yksi jättivauva jonka äiti ei ollu lihava eikä mättäny herkkuja. Omani oli 3,5kg eli varsin keskikokoa vaikka minä lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;22263386:
toi laps tossa ap:n kuvassa mun mielestä taas on normaalin painonen (eli ei fatso/läski) tohon kokoon verrattuna.eli sopusuhtanen.mun muistaakseni sokerilapsista on lääkärikäsitys että sopusuhtasuus on kaukana...normiluustoon paljon massaa.

Sokerivauvoista en tosiaan paljon mitään tiedä, mutta kyllä tuo kuvan lapsi minusta on aika paksu. Tai ehkä nuo mun isot (4-5kg) vauvat on sitten olleet poikkeuksellisen laihoja, mutta ei niissä ole kenessäkään ollut mitään tuollaista löllyvää.

Toisten vauvoja ei ole silleen tullut (alastomana) katseltua. Onko tuo "tavallisen" näköinen vauva?

Mun kaveri synnytti hippasen päälle 5kg lapsen eikä ollut "sokerivauva" tai mitään muutakaan, kaksi viikkoa yliaikainen oli kyllä.
Kokoarvio heitti reilulla kilolla mutta onneksi synnytys sujui hyvin, ei mitään ongelmia.

Mun lapsi oli 4,1 kg ja Painoin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen 9 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Olin hieman ylipainoinen ennen raskautta. Nyt lapsi on kyllä sutjakka niin kuin äitinsäkin.

En tiedä onko olemassa toisenlaisiakin tutkimuksia, mutta ainakin jonkun mukaan äidin syömiset EI vaikuta lapsen kokoon.

Mä söin esikoista odottaessani lähes kaiken vastaantulevan. Tehtiin semmoista järjetöntä rundia lähes päivittäin: kaupasta jätskiä ja keksiä, kebabbilasta pitsat ja jälkkärin jälkkäriksi vielä irtsareita. Noiden päälle söin vielä järjettömät määrät kaikkea, karkkia, leipää... mitä tahansa. Kuopuksesta taas olin tarkempi syömisten kanssa. Söin kyllä, mutta en LÄHELLEKÄÄN tuollaisia määriä. Ja yllätys: esikoinen oli syntyessään reilut 700g pienempi kuin kuopus.

Anoppini on synnyttänyt 3 poikaa, joista jokainen on painanut yli 4 kg syntyessään. Anoppi on kertonut, että painoa hänelle tuli raskauksista alle 10 kg ja hän on aina ollut todella hoikka. Nuo pojat taas on nykyään kaikki melkoisia järkäleitä. Lyhyin on "vaan" 190 cm, toiset on 196cm ja 199 cm.

Meidän kuopus oli syntyessään 55 senttinen ja painoi 4400 g, ja oli todellakin sopusuhtainen.

Tuo neitokainen painoi kilon enemmän, ja se kyllä näkyy.

Mulla oli raskausdiabetes, mutta vauva ei silti ollut sokerivauva, mutta kuvan vauvan kohdalla sitä kovasti kyllä epäilisin.

Lapsen korkea syntymäpaino itseasiassa pienentää riskiä myöhemin tulla liian lihavaksi.

Tämä ei mene ihan lineaarisesti. Ulkomuistista heittäisin, että syntymäpainon kasvu edesauttaa aikuisiän normaalipainoisuutta vain neljän kilon paikkeille, sitten aletaan tulla taas alaspäin. Mutta 2,5kg vauva on tosiaan todennäköisemmin aikuisena ylipainoinen kuin 3,5kg vauva.

Yhteistyössä