Synnytys ja repeämät...

• Viestiketjun aloittaja "Auts"
  • Ensimmäinen viesti
"Auts"
Miten kauan teillä on kestäny että noi haavat on parantunu? Nyt on kolme viikkoa synnytyksestä ja ikävästi alkanut kirvellä tuota yhtä haavaa, muuten tuntuu että aika hyvin parantunu. Pelottaa että jos tikit sulanu ennen aikojaan. Ja tietenkään en uskalla mennä ees kattomaan. Yh :(

"Miisa"
Muistelisin, että mulla meni kyllä reilusti yli kuukausi jos ei kaksikin. Tosin liukastuin olisiko ollut viikko synnytyksestä ja oikein tunsin kun tikit ritisivät auki kun olivat osittain jo sulaneet. Mutta parani hyvin vaikka kestikin kauan. Neuvolan terkkarihan varmaan voi katsoa miltä näyttää (jos et itse halua katsoa) ettei ole tulehdusta. Minulta ainakin terkkari kysyi muutamassa ekassa vauvan tarkastuksessa haluanko katsooko hän miten haavat ovat lähteneet paranemaan. Noitahan ei enää voi ommella uudestasn jos ovat revenneet auki. Paljon vaan suihkuttelua ja ilmakylpyjä. Istuskelin haarat levällään vanhan pyyhkeen päällä kun muuten haava tuntui hautuvan.

"vieras"
Toisen asteen repeämät molemmissa synnytyksissä. Tai tokassa repesi vanha arpi. Ekalla kertaa reilusti tikkejä, tokalla kertaa neljä tikkiä.

Ekasta olin kipeä noin viikon. Toisesta pidempään, koska en muistanut ottaa rauhallisesti ja makoilla, vaan ryhdyin heti kotitöihin ja nostelin 15kg esikoista päivät pitkät. Tulin parissa päivässä niin kipeäksi, että istuminen ei onnistunut. Silloin terkka käski makoilla niin paljon kuin pystyy ja se tosiaan auttoi. Viikossa tai kahdessa olin aika hyvässä kunnossa jo eikä kipulääkkeitä tarvittu enää.

Meillä terkkari katsoi ekalla kotikäynnillä (vauva alle viikon) tikit, kun sanoin, että ne kiristävät. Mutta ei lähtenyt poistamaan niitä, kun olivat jo lähes sulaneet.

Itse repesin esikoisesta, toisen asteen repeämä ja tikattiin kauan. Viikko synnytyksestä jouduin terkkuun poikkeen kivun takia ja huomasivat että "joku repsottaa" tikkien välistä. Sain puuduttavaa geeliä, ja kotio. Muutama viikko meni ja pystyin jo istumaan normaalisti. Sitä paineen tuntua oli lähes kokoajan. Mutta nyt täytyy kysyä noista kerroksista? Itse en tiedä edes tikkien määrää, saati eri kerroksia mistä olin saattanut revetä : /

"vieras"
mulla ei tullut ekassa mitään mutta toisessa lapsen pää oli jotenkin väärässä asennossa ja sain kolme tikkiä. Oli ommeltu huonosta ja yksi irtosi jo synnärillä ollessa. Lapsi oli teholla niin en tullut ajatelleeksi alapäätäni. Viikko synnytyksen jälkeen tajusin että sieltä roikkui joku kieleke ja nappasin sen kynsisaksilla pois, ei sattunut ede (mussa on vähän tee-se-itse-kirurgin vikaa). Alapää oli outo pitkään, kipeä ehkä kuukauden. Kävin jälkitarkastuksessa ja siellä poltettiinn jollain nestemäisellä aineella tuota haavan pintaa ja sitten vasta alkoi paranemaan niin että ei haittaa elämää. EN tiedä mitä leikkasin pois, mutta en ole sitä kylllä kaivannutkaan :)

Ekassa episiotomia ja toisen asteen repeämät, haavat tulehtui ja paraneminen kesti kolmisen kuukautta, ehkä vähän ylikin, mutta seksiä pysty harrastaa vasta 6kk synnytyksestä (lääkärin suosituksestakaan ei aijemmin), kun oli paikat pitkään hellänä.

kolmas aste
Minulle tuli syvät kolmannen steen repeämät kahteen suuntaan ja kyllä siinä ainakin kaksi kuukautta meni ennen kuin oli jollain lailla kivutonta. Ensimmäisen kuukauden söin säännöllisesti kipulääkettä väh. 2 kertaa päivässä.

Tikit eivät kyllä sulaneet mitenkään nopeasti, jopa toivoin että olisivat sulaneet, niin eivät olisi aiheuttaneet kipua/pistelyä. Muistan että jälkitarkastuksessa niitä oli vielä jljellä. Tsemppiä sinulle!

Jejee
Mulla repesi todella vähän, eli pintanaarmulla selvisin. Kosmeettisista syistä pari tikkiä sain. Pystyin heti istumaan ja seuraavana päivänä kävin kakallakin ilman ihmeellisempiä kipuja :D Esikoisesta tekivät epparin, ja leikkas oikein kunnolla ja sen kans huomasi. En pystynyt seuraavaan puoleen vuoteen istumaan sillä puolella mihin viillon tekivät, se oli ihan helvettiä. Onneksi nyt pääsin helpolla..

"Auts"
Mul tikkejä tuli sisälle, välilihaan ja häpyhuuleen, ja toi jälkimmäinen haava kirvelee, varsinkin suihkussa... Pitää varmaan soitella neuvolaan maanantaina. En yhtään muista miten noi repeämät parani esikoisen kans, mutta olin kyllä jo ihan kunnossa jälkitarkastuksessa.

Yhteistyössä