Synnytys ja amme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Saako mitään puudutusta sit jos sinne ammeeseen menee lillumaan sit supistusten tms aikana?
Ja onko niitä ammeita monissaki sairaaloissa?
Ja muutenki kokemuksia et onko ollu apua vai ei jne ja millanen kokemus muutenki? (Ja joo tiiän kyllä et jokaisella on erilaista mut kuitenki)

Voi vitsi nyt unohin mitä muuta mulla oli kysyttävänä :D
No kysyn jos tulee mieleen :)

sairaalaan mentäessä olin 3 cm auki, kysyttiin halusinko ammeeseen. Sanoin joo. Olin ammeessa noin pari tuntia ja kaipasin jotain muuta kivunlievitystä eli mentiin synnytyshuoneeseen tsekkaamaan tilanne. Olin 10 cm auki...

Mulle toimi tosi hyvin, olin tyytyväinen!

Itse menin ammeeseen synnytyksen alussa, kun supistukset ei vielä olleet kovin voimakkaita. Se oli kyllä ihanan rentouttavaa lillua lämpimässä vedessä, huone oli tosi viihtyisä ja sain kuunnella rentouttavaa musiikkia. Ammeita on varmaan aika monissa sairaaloissa, itse synnytin Jorvissa. Parin tunnin ajan auttoi ja sitten piti siirtyä ilokaasuun.

Suosittelen kyllä lämpimästi ammetta! :)

Ainakaan mitään selkäydinpuudutteita ei saa, mutta ilokaasua saa ainakin vedellä. Oli muuten sen verran tehokas yhdistelmä, että olisin varmaan pärjännyt ihan niillä (amme+kaasu) jos olisin tajunnut jäädä sinne ammeeseen... Se reilu puoli tuntia ammeesta nousun jälkeen kun siirryttiin toiseen saliin ja odottelin epiduraalia saapuvaksi oli ihan varmana elämäni pahin. Vielä kun olisin tiennyt että tyttö syntyisikin sitten melkein heti epin jälkeen, niin olisin kyllä harkinnut ammeesta nousua... reilu tunnin kerkesin siellä rentoilla.

Niin ja olin vaan reilu sentin auki ammeeseesn mennessä mutta supistukset napakoita. Aukesin vedessä siinä reilussa tunnissa viiteen-kuuteen senttiin eikä tuntunut pahalta.

kiitos vastauksista :)

on mulla tässä vielä joku 3kk aikaa miettiä (luultavasti ainakin :D ) noita kivunlievityshommeleita.. eka olin sitä mieltä että ehdottomasti epiduraali tms mutta nyt vähän mietin muitaki vaihtoehtoja :)

Kotkassa ammeessa olon maksimiaika on yksi tunti. Supistuksiin ei saanut mitään kivunlievitystä siellä, ja ne tuntuivat siellä kans tosi kivuliailta, mutta ne välit oli tosi ihanan rentoa aikaa ja helpotti oloa hurjasti. Oisin kyllä sitä ilokaasua todellakin halunnut ammeeseen. Ammeesta noustua alkoi tosi kovat kivut, tai sitten se ero tuli vaan niin puun takaa kun oli ammeessa sen verran hyvä olla. Suosittelen!

Yhteistyössä